Dat moet je dus niet doen!quote:Op zondag 13 november 2005 20:21 schreef D-FENS het volgende:
Heb ooit Quick 'n' dirty m'n PC geaard via een verwarmingsbuis. Gewoon een stukje blank maken en met een slangenklem een aarddraad aangesloten. Niet elegant, wel effectief.
Trouwens, zo onverantwoord is aarden via de CV ook weer niet. In veel badkamers wordt juist zo de boel aangesloten.
Bron: http://www.radionics.demon.nl/pc_aarden/aarding.htmlquote:Aarden aan Centrale verwarmingsleidingen
Onbetrouwbaar door oxidatie of werkzaamheden.
Gevaarlijk voor een onderhoudstechnicus die een koppeling losmaakt en in zijn ene hand een geaarde verwarmingsbuis vasthoudt en in de andere een buis waarop in een ondoordacht moment een "aarding" van een elektrisch apparaat is aangesloten.
De centrale verwarmingsleiding is -in de badkamer- geaard, maar is geen aarde.
Okee, dat wou ik ff weten. Ik weet over het algemeen wel de noodzakelijke dingen over electra (in tegenstelling tot de vorige bewoner van het huis...), maar dit wist ik even niet. Thnx!quote:Op zondag 13 november 2005 20:25 schreef Wojworshebn het volgende:
Ja dat mag, de aarde is nl gescheiden van de groep. het is gewoon een stuk draad die naar een aardpen loopt.
Die site had ik idd al eens gezien, vandaar ook dat ik in de OP gezet heb dat het wel kán, maar dat zoiets dus onverantwoord is.quote:Op zondag 13 november 2005 20:27 schreef den_laef het volgende:
Dat moet je dus niet doen!
[..]
Bron: http://www.radionics.demon.nl/pc_aarden/aarding.html
Jawel, ohquote:Op maandag 14 november 2005 18:30 schreef Vonkenboer het volgende:
Om maar even een toevoeging te doen![]()
Voor zover ik weet maakt het niet uit waar de de aardleiding vandaan haalt, als het maar aarde is.
Dat houdt dus in dat het een "elektrische" aarde moet zijn en niet van vreemde metalen delen als een cv, waterleiding etc.![]()
Hou er wel rekening mee als je 1wandcontactdoos in een bepaalde ruimte aardt,dat je dan alle wandcontactdozen [MOET in diezelfde ruimte aarden; geaard en ongeaard in 1 ruimte mag niet.![]()
Beter is dus om via de bestaande installatie een aarddraad bij te trekken in het uiterste geval helemaal naar de meterkast. Of uiteraard tot het punt waar er wel een aardraad groep zit.
Als er nog oude bedrading in zit (groen, rood en grijs) moet alle bedrading vernieuwd worden, er mag geen bedrading met de oude en nieuwe kleurcodering door elkaar heen worden gebruikt.
Even ter zijde; veel mensen vergissen zich wel eens daar in..![]()
Alles waar een geaarde stekker aan zit hoort ook eigenlijk in een geaard stopcontact, of om de juiste term te gebruiken: een wandcontactdoos (wcd) met randaarde.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |