Opzettelijke openbare belediging valt buiten de vrijheid van meningsuiting en is strafbaar. In feite kun je er dus aangifte tegen doen of hem aanklagen voor een schadevergoeding. Of dat de beste oplossing is, is een andere vraag. Je zult wel getuigen moeten hebben en misschien escaleert de boel alleen maar.quote:Op zondag 13 november 2005 14:57 schreef justforthis het volgende:
probleempje:
Er is een jongen die het blijkbaar leuk vindt om mij iedere keer voor kuthoer etc. uit te schelden, ook waar andere mensen bij zijn.
Het stomme is dat die jongen mij echter helemaal niet kent (het enige wat we gemeenschappelijk hebben is een vage kennis) en dus helemaal geen recht van spreken heeft.
Het wordt echter met de keer vervelender, omdat hij het gewoon aan iedereen die het maar horen wil vertelt.
Valt hier iets aan te doen?
Serieuze antwoorden graag
ja herhaaldelijk en ik word echt helemaal gek ervan!! Het is gewoon echt niet leuk meer.quote:Op zondag 13 november 2005 15:18 schreef Pool het volgende:
[..]
Opzettelijke openbare belediging valt buiten de vrijheid van meningsuiting en is strafbaar. In feite kun je er dus aangifte tegen doen of hem aanklagen voor een schadevergoeding. Of dat de beste oplossing is, is een andere vraag. Je zult wel getuigen moeten hebben en misschien escaleert de boel alleen maar.
Heb je hem er al wel eens op aangesproken?
Ja, smaad en laster zijn iets minder makkelijk te bewijzen dan belediging. Het gaat in elk geval om de artikelen 261 t/m 266 van Wetboek van Strafrecht. Je zou in principe voor alle drie aangifte kunnen doen, op het politiebureau helpen ze je dan wel.quote:Op zondag 13 november 2005 15:20 schreef justforthis het volgende:
[..]
ja herhaaldelijk en ik word echt helemaal gek ervan!! Het is gewoon echt niet leuk meer.
Getuigen heb ik iig.......
Las op internet dat dit in principe onder smaad/laster valt.......
heej in ieder geval bedankt voor je hulpquote:Op zondag 13 november 2005 15:37 schreef Pool het volgende:
[..]
Ja, smaad en laster zijn iets minder makkelijk te bewijzen dan belediging. Het gaat in elk geval om de artikelen 261 t/m 266 van Wetboek van Strafrecht. Je zou in principe voor alle drie aangifte kunnen doen, op het politiebureau helpen ze je dan wel.
Maar je zou hem ook eerst een brief kunnen sturen waarin je zegt dat je juridische stappen overweegt. Misschien stopt hij dan al.
dankjewel voor alle hulp!quote:Op zondag 13 november 2005 17:35 schreef Sjeen het volgende:
We laten hem open... ik zou graag van je horen of je succes hebt gehad. Dat hoop ik uiteraard voor je! Andere users zouden hier ook hun voordeel mee kunnen doen![]()
over het gedrag van hun zoon: meestal bij de "rijkere" of "rijker voordoende" personen zullen ze achter hun zoon blijven staan.quote:Op zondag 13 november 2005 19:37 schreef justforthis het volgende:
[..]
dankjewel voor alle hulp!
ik ga deze week zijn ouders eens bellen, schijnt dat dat nogal 'kakvolk' is. Denk dat ze dus niet zo blij zullen zijn met het gedrag van hun zoon.
Verder ga ik eens informeren bij de politie.
Dit is echt te belachelijk voor woordenen ik wil alle andere mensen even adviseren om ten aanval te gaan
![]()
Vrijheid van meningsuiting kan ook worden ingeperkt door een andere wet, die niet in de Grondwet staat. Het hoeft dus niet per se een botsing tussen twee grondwetsartikelen te zijn. Dat is ook hier niet het geval. Er is namelijk geen Grondwetsartikel dat zegt dat mensen niet beledigd mogen worden.quote:Op zondag 13 november 2005 22:40 schreef gothic-blackie het volgende:
[..]
over het gedrag van hun zoon: meestal bij de "rijkere" of "rijker voordoende" personen zullen ze achter hun zoon blijven staan.
wat ik zelf adviseer: niet informeren bij de politie, maar gewoon aangifte gaan doen. laat hem maar merken dat je serieus bent, ook al is het voor hem misschien een grapje.
enne inhoudelijk over vrijheid van meningsuiting: dat is artikel 7 van de grondwet, en zodra dit in het gedrang komt met een van de andere artikelen van de grondwet vervalt de vrijheid van meningsuiting. dus als je discrimineert en je zegt dat dit vrijheid van meningsuiting is kan je er wel voor opgepakt worden.
dit is dus ook een van de grote discussiepunten die je kan hebben over theo van gogh. gebruikte hij nou zijn recht op vrijheid van meningsuiting, of kwam het in het gedrang met de andere artikelen van de grondwet, zoals het discriminatieverbod (discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras geslacht of welke grond dan ook, is niet toegestaan).
het was voor mij ook een van de voorbeelden om uit te leggen dat art 7 GW niet alles zegt. en je deze dus niet altijd toe mag passen.quote:Op maandag 14 november 2005 00:25 schreef Pool het volgende:
[..]
Vrijheid van meningsuiting kan ook worden ingeperkt door een andere wet, die niet in de Grondwet staat. Het hoeft dus niet per se een botsing tussen twee grondwetsartikelen te zijn. Dat is ook hier niet het geval. Er is namelijk geen Grondwetsartikel dat zegt dat mensen niet beledigd mogen worden.
die persoon zal waarschijnlijk zeggen dat het zijn mening is dat zij een "kuthoer" is.quote:Op maandag 14 november 2005 12:28 schreef Argento het volgende:
Daarnaast zie ik nog steeds niet in wat het uitschelden met ´kuthoer´ te maken heeft met het uiten van een mening.
Heel veel sterkte en succes!quote:Op maandag 14 november 2005 18:36 schreef justforthis het volgende:
ik heb besloten de ouders niet te bellen, maar meteen de politie gebeld.
Vrijdag moet ik aangifte komen doen...... Ik vind het nu al eng![]()
maar goed, jullie horen dus van me.
Thanks voor de reacties!
Daar probeerde wij er vroegah mee op school onderuit te komen door te zeggen: "Ik vind je een kuthoer/klootzak/etc, etc", maar meestal pikte de docenten dat ook niet echt..quote:Op maandag 14 november 2005 13:58 schreef gothic-blackie het volgende:
[..]
die persoon zal waarschijnlijk zeggen dat het zijn mening is dat zij een "kuthoer" is.
Rijk en kak zijn niet hetzelfde. De zogenaamde nouveau riche zullen inderdaad eerder achter hun zoon blijven staan.quote:Op zondag 13 november 2005 22:40 schreef gothic-blackie het volgende:
over het gedrag van hun zoon: meestal bij de "rijkere" of "rijker voordoende" personen zullen ze achter hun zoon blijven staan.
Dat is geen mening, dat zou hooguit een constatering kunnen zijn. Er bestaat een duidelijke scheidslijn tussen het uiten van een mening en het rondstrooien van beledigingen.quote:Op maandag 14 november 2005 13:58 schreef gothic-blackie het volgende:
[..]
die persoon zal waarschijnlijk zeggen dat het zijn mening is dat zij een "kuthoer" is.
de mevrouw aan de lijn had het eerst ook erover dat er geen sprake was van bedreiging. Dus ikke van: kan zoiets niet onde rbelediging/laster/smaad vallen?quote:Op donderdag 17 november 2005 08:02 schreef Sandstorm_81 het volgende:
Best dat je naar de politie gaat, mijn vriendin heeft ook zoiets meegemaakt en als de politie eens langskomt houden ze er wel snel mee op.
Natuurlijk zal het nadien nooit je beste vriend worden, maar dit zal wel niet de bedoeling zijn
![]()
De eerste keer nam de politie de klacht niet serieus en men zei dat ze niets konden doen zolang ze niet fysiek werd aangevallen, nadien zijn we terug gegaan en een andere agent nam de klacht wel aan en pakte het vrij serieus op.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |