quote:
Bezorgdheid over mogelijke bieroorlog
Pils voor prikkie in cafés
door Arjen ten Cate en Jouke Schaafsma
AMSTERDAM - Een bieroorlog in discotheken en cafés heeft steeds lagere prijzen voor het gerstenat tot gevolg.
Om klanten te lokken en de concurrentie te verslaan, voeren steeds meer horecabedrijven bieracties waarbij de pils tegen dumpprijzen weggaat. Biertjes voor een halve euro of onbeperkt drinken voor tien euro zijn geen uitzondering meer.
In een poging een einde te maken aan de prijzenslag roept Koninklijk Horeca Nederland (KHN) de ondernemers op direct te stoppen met prijsstunten. " Happy hours en varianten daarop zijn een oplossing voor de korte termijn, maar uiteindelijk gaat het tegen je werken", zegt woordvoerder Esther Herber van KHN. Volgens haar is de stap van de ondernemers wel begrijpelijk, maar ook verwerpelijk. "Het lokt drankmisbruik uit", zegt Herber.
Horeca-expert Jacco Bijlsma van Nightlife Magazine, een blad voor Nederlandse kroegbazen, ziet ook niets in de stuntaanbiedingen van cafés, zoals 'Pullen Vullen' en 'Twee halen één betalen'. "Ik ken geen succesverhalen, het leidt nooit tot een gezondere bedrijfsvoering." Bovendien zitten volgens de specialist politie en overheden niet te wachten op massale bierverkoop en wordt de kans op een grimmige sfeer groter. Bij de Korenbar in Arnhem is de concurrentieslag ook merkbaar. "Je ziet steeds vaker bier voor vijftig cent. Wij gaan niet zo ver, maar hebben wel happy hours", zegt medewerker Jelle Tinke. Stichting Alcoholpreventie vreest de gevolgen en hoopt dat minister Hoogervorst (Volksgezondheid) ingrijpt.
50 cent voor een biertje, zo, kan nu eindelijk dat gezeur alles is duurder geworden door de euro ophouden`?
Maar dat terzijde, we zien weer dat het marktmechanisme werkt! Mensen gingen niet meer naar de kroeg omdat ze het te duur vonden en nu dalen de prijzen.
Geweldig!