Ixnay | vrijdag 11 november 2005 @ 17:31 |
Ik heb het afgelopen blok, 7 weken lang, een bepaald vak gevolgd van 3 studiepunten. De eerste 5,5 week ging over een onderwerp (statisch onbepaalde constructies), de laatste 1,5 week hadden we nog iets over een ander onderwerp (stabiliteit en knik). Nu heb ik dus goed geleerd voor dat vak, in dezelfde verhouding als waarin we lessen hebben gehad. Dus ongeveer de verhouding 5,5 : 1,5. Nu krijgen we dat tentamen, en dat bestond slechts uit 1 opgave (a t/m f) waarbij we dat eerste onderwerp helemaal niet nodig hadden, het tentamen ging dus puur over dat 2e onderwerp dat zeer snel en globaal behandeld werd. Ik heb dus urenlang voor niks geleerd. Het vak is wel 3 studiepunten waard, maar we hebben er dus slechts 1,5 week les in gehad wat veel te kort is aangezien het 3 x 28 = 84 studiebelastingsuren zijn. Voor iemand die dus die eerste 5,5 week niet naar de les gekomen is zou het dus niks uitgemaakt hebben. Volgende week dus een hertentamen. ![]() | |
Tafkahs | vrijdag 11 november 2005 @ 17:32 |
hij zal wel teleurgesteld in je zijn | |
Sigmund_Freud | vrijdag 11 november 2005 @ 17:37 |
belachelijk hoor ! | |
Burbo | vrijdag 11 november 2005 @ 17:37 |
Mag best m.i. | |
ikbeneenkiwi | vrijdag 11 november 2005 @ 17:38 |
bezwaar indienen | |
Ambrosius | vrijdag 11 november 2005 @ 17:39 |
Dan zal het hertentamen wel over dat eerste onderwerp gaan. Wel erg vreemde gang van zaken.. | |
Hoehner | vrijdag 11 november 2005 @ 17:40 |
Tuurlijk mag dat. | |
Ixnay | vrijdag 11 november 2005 @ 17:42 |
En er waren 4 voldoendes van de 24. ![]() | |
arnout109 | vrijdag 11 november 2005 @ 17:42 |
ja dat mag waarom niet ![]() | |
Magistic | vrijdag 11 november 2005 @ 17:44 |
Van mij wel. | |
SlaadjeBla | vrijdag 11 november 2005 @ 17:44 |
Ja het mag, waarom niet? Je hoort immers de hele stof te kennen. Nee het is niet netjes. Als het tweede onderwerp te moeilijk of uitgebreid is om in 1,5 week te behandelen had daar meer tijd voor vrijgemaakt moeten worden. Aankaarten bij de docent, je teleurstelling kenbaar maken en hopen dat je het hertentamen goed maakt. | |
twiFight | vrijdag 11 november 2005 @ 17:56 |
quote:QFT | |
George-Butters | vrijdag 11 november 2005 @ 18:03 |
het tentamen ging over de stof dus het mag. Echter is zijn lesgeven teleurstellend te noemen. | |
Mauro | vrijdag 11 november 2005 @ 18:05 |
Volgende keer je energie toch maar aan de minderheid van de stof besteden ![]() | |
Rene | vrijdag 11 november 2005 @ 18:06 |
Lullig genoeg mag het wel, maar het lesgeven was buitengewoon RUK | |
RemcoDelft | vrijdag 11 november 2005 @ 18:11 |
Tuurlijk mag dat. Statica heb je nodig om de rest te begrijpen. Zodoende is het niet nodig om daar aparte vragen over te stellen. | |
RetepV | vrijdag 11 november 2005 @ 18:17 |
quote:Hoezo voor niks? Leer jij de stof alleen maar omdat je het nodig hebt om tentamens te halen? Lekkere mentaliteit. Haal je straks zeker je diploma en doe je er niks meer mee. En intussen neem je de plek in van iemand die wel heel graag die opleiding wilde doen, maar niet kon omdat het quorum behaald was. | |
__Guitarist__ | vrijdag 11 november 2005 @ 18:23 |
quote:Engels bij mij in de klas vorige week... 3 voldoendes van de 25 leerlingen ![]() | |
Market_Garden | vrijdag 11 november 2005 @ 18:26 |
quote:Ach, dat valt nog wel mee.. ![]() | |
kenampvin | zaterdag 12 november 2005 @ 13:21 |
Ect lullig voor degene die dat tentamen moesten maken sh*t joh.... ![]() ![]() ![]() | |
MouseOver | zaterdag 12 november 2005 @ 13:26 |
Had je geen proeftentamen kunnen bekijken? | |
diabolotin | zaterdag 12 november 2005 @ 13:42 |
het mag idd, aangezien je de hele stof behoort te kennen | |
Shreyas | zaterdag 12 november 2005 @ 13:43 |
Een tentamen is altijd een steekproef. De docent mag alles vragen, zolang het maar bij de stof hoort. Stel dat je een boek moet leren van 10 hoofdstukken en je leert de eerste 8. Dan kom je op het tentamen dat voor 90% bestaat uit vragen over hoofdstuk 9 en 10. Dan mag dat toch gewoon, het zou mooi zijn als je al zou weten wat de docent zou vragen op een tentamen, maar zo werkt het helaas niet. Dus ik zie het probleem niet. Gewoon hopen dat je bij de herkansing iets meer geluk hebt. ![]() | |
thaleia | zaterdag 12 november 2005 @ 13:53 |
quote:Als dat hier het geval is (ik zit niet in het onderwerp, dus ik weet het niet) zou het juist logisch zijn dat het tentamen over het laatste gedeelte gaat, en zou een beetje student dat zelf ook wel kunnen inschatten | |
Ixnay | zaterdag 12 november 2005 @ 14:21 |
quote:Nee, het is het eerste jaar dat het vak op deze manier gegeven wordt. Vorig jaar was alles in een andere volgorde. | |
zjroentje | zaterdag 12 november 2005 @ 14:23 |
Bekend fenomeen. Komt hier op Civiel ook veel voor. Maar goed, zo gek moeilijk is stabiliteit en knik ook niet. ![]() ![]() | |
RemcoDelft | zaterdag 12 november 2005 @ 15:20 |
En het zou raar zijn om met kennis van de statica alleen het tentamen te kunnen halen...... | |
thabit | zondag 13 november 2005 @ 14:22 |
Tja, zo werkt het. Je moet gewoon zorgen dat je de stof volledig beheerst, klaar. | |
Ixnay | zondag 13 november 2005 @ 14:30 |
quote:Ok, leg mij eens uit waar die ![]() Uit mijn aantekeningen en boeken kan ik het niet halen, toch gebruikt hij het in de uitwerking van het tentamen. En het gaat om een stalen balk | |
Aapmetbaard | zondag 13 november 2005 @ 14:32 |
Misschien is HBO gewoon een beetje te hoog gegrepen voor je...? | |
Mikkie | zondag 13 november 2005 @ 15:19 |
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. - [ Bericht 91% gewijzigd door Sander op 17-05-2011 15:44:10 ] | |
FoRAiN | zondag 13 november 2005 @ 15:40 |
quote:Omega buc, is een reductie factor voor de doorsnede capaciteit van een stalen kolom afhankelijk van de slankheid, in hoofdstuk 12.1.1 van NEN 6770 staat het uitgelegt. Bij stalen ligger moet je een omega kip inelkaar breien.. staat ook in de NEN6770 hoofdstuk 12.2.2 | |
julekes | zondag 13 november 2005 @ 15:45 |
Wow een vakgenoten topic. TS waar doe je civiel? | |
zjroentje | maandag 14 november 2005 @ 12:11 |
Omega buc is idd de knikfactor. | |
Ixnay | maandag 14 november 2005 @ 12:16 |
Ja, daar was ik ook achter, maar hoe bepaal/bereken je deze? | |
zjroentje | maandag 14 november 2005 @ 12:21 |
- labda = lbuc / i - labdae = pi * (E / fy)0.5 - labdarel = labda / labdae NEN normen erbij pakken. Kijken welke knikcurve je moet gebruiken (a,b,c of d) en dan je omegabuc aflezen. | |
Kang-He | maandag 14 november 2005 @ 13:26 |
Welkom in het hoger onderwijs ![]() | |
FoRAiN | maandag 14 november 2005 @ 13:56 |
quote:Deel van hfst 12 van nen 6770 | |
leonieke | maandag 14 november 2005 @ 14:49 |
Tuurlijk mag het Een docent is toch vrij om te vragen wat hij wil als het bij de leerstof hoort? Een docent verwacht nu eenmaal dat de leerstof volledig gekend is: van voor naar achter en van achter naar voor. Ik vond het trouwens altijd een geste van mijn docenten als ze de laatste hoofdstukken ondervroegen op examens. Zat nog het best in mijn geheugen ![]() | |
leonieke | maandag 14 november 2005 @ 14:52 |
quote:Een klacht omdat een docent iets vroeg uit de cursus? ![]() Zoals ik zei: een docent verondersteld dat de cursus volledig gekend is. Of het k*t is of niet, dat is een andere zaak, maar de docent heeft m.i. niets verkeerd gedaan. Ik heb ooit een examen psychologie gehad waarop ik 1 vraag moest beantwoorden over 1 hoofdstuk van de cursus (en dat was een vak dat heel het jaar doorliep). | |
Ixnay | maandag 14 november 2005 @ 15:55 |
quote:Dat eerste onderwerp heeft hij uitgebreid zitten uitleggen in de les, dat tweede onderwerp heeft hij heel snel afgerateld, en wat hij niet afkreeg in de les hebben we thuis zelf moeten uitzoeken. Het zou beter geweest zijn als hij dan wat meer aandacht aan dat onderwerp besteed had waar het gehele tentamen over ging. Hij mag het zeker, maar ik vind dat dit geen juiste manier van lesgeven is. | |
leonieke | maandag 14 november 2005 @ 17:27 |
quote:Dat is een andere discussie. Ik beweer nergens dat het een ideale manier van lesgeven is, maar volgens mij heeft de docent in kwestie geen fout gemaakt (en dat was toch jouw vraag). Anderzijds is het belangrijk om tijdens jouw opleiding hoger onderwijs zelf zaken uit te zoeken en bij te leren. Het is hoe dan ook geen secundair onderwijs meer waar de docent de leerling bij het handje moest vasthouden. | |
leonieke | maandag 14 november 2005 @ 17:29 |
Ik stel me trouwens de vraag of er bv niet vaak gespijbeld werd tijdens de laatste weken of problemen waren geweest tijdens de les. Toegegeven, ik heb ook ooit een toets afgenomen over Excel met de nadruk op de laatste les omdat ik in die les 3 mensen had buitengezet die al 5 weken aan een stuk te laat toekwamen in mijn les. Grof? Misschien. Hebben ze hun lesje geleerd? Zeker en vast ![]() | |
Roellio | maandag 14 november 2005 @ 17:32 |
quote: | |
wlsandman | maandag 14 november 2005 @ 17:41 |
ik had laatst ook een tentamen, ik goed leren; gaat die lul allemaal vragen stellen over dingen die in de powerpointpresentaties werden uitgelegd, en die had ik juist net niet goed geleerd, ik dacht dat het alleen ter ondersteuning was van de lesstof ![]() | |
Ixnay | maandag 14 november 2005 @ 20:20 |
quote:De laatste lessen waren inderdaad een aantal mensen afwezig. Maar het is niet het type leraar dat hiermee afrekent op deze manier. quote:Als ze hun geld terugkrijgen mag het, vind ik. | |
leonieke | maandag 14 november 2005 @ 20:38 |
quote:Ik vrees dat je dit te rooskleurig inziet ![]() Er is niets vervelender dan mensen die afwezig zijn. Ik geef les in het secundair onderwijs en erger me al dood aan mensen die afwezig blijven. Mijn vriend geeft les in het hoger onderwijs en ook al zie je het misschien niet aan hem, hij houdt rekening met aan- en afwezigheden ![]() Door gewoon naar de les te komen (ik vraag nog niet dat je superactief bent) toon je al respect voor jouw docent. En dat hoort wederzijds te zijn toch? Door niet naar de les te komen, toon je gewoon dat je de uitleg toch niet nodig hebt, dat je het toch zomaar kan. Ik durf er voor wedden dat die docent ook zo denkt hoor: eens zien hoe goed ze het kunnen... En dat is dan erg jammer voor de mensen die er wel waren, maar vind ik, wel te verwachten. quote:Geld terugkrijgen? | |
Ixnay | maandag 14 november 2005 @ 22:06 |
quote:Het valt natuurlijk wel op dat er sommige lessen een groot deel van de klas niet was, maar als er iemand ziek is geweest en er helemaal niks aan kan doen wordt deze dus ook bestraft, aangezien hij de stof uit de periode dat hij ziek was minder goed kent. quote:Zo respectvol vind ik het eerlijk gezegd niet om maar over 1 ding een opgave te geven. (Het was btw ook nog eens de enige opgave, er was wel 1 a t/m f) Als het vak over een breed onderwerp gaat kun je simpelweg niet alle kennis heel gedetailleerd toepassen en zorg je dat de de theoriën en basisprincipes globaal goed kent. Ik denk wel dat dit moeilijk uit te leggen is aan iemand die nog nooit een HTO opleiding gedaan heeft, hier leer je namelijk op een heel andere manier heb ik begrepen. Wij mogen bij de meeste vakken ook alle boeken en dictaten gebruiken. Dingen van buiten leren verspillen we geen tijd aan. quote:Je kunt ook gewoon ziek zijn ofzo. quote:En degene die toevallig alleen dat ene hoofdstuk kende haalt nu een voldoende zonder dat hij iets van de rest begreep. Iemand die 80% van de inhoud van het vak kent, krijgt geen voldoende maar een 0 omdat hij alleen opgaven krijgt over hetgene dat hij niet wist. quote:Ja, hij (de klant) betaalt voor iets. Jij neemt het hem af. | |
leonieke | maandag 14 november 2005 @ 22:21 |
quote:Als ik een les gemist had vroeger of ik begreep iets niet nadat ik het gestudeerd had dan wendde ik mij tot de docent en legde mijn probleem uit. Ik heb 1 keer te horen gekregen dat het niet paste om uitleg te geven over het onderwerp dat ik niet begreep. Dat werd dan 2 dagen uitgesteld. Als student mag je ook wat moeite doen hoor vind ik. Mijn indruk is (hier in België toch) dat een student goed zijn rechten kent, maar vaak vergeet dat hij ook plichten heeft. Ik veronderstel dat dat in Nederland wel een beetje hetzelfde zal zijn. quote:Docent denkt: studenten tonen geen respect voor mij, laat ik eens hetzelfde doen. De studenten waren trouwens eerst afwezig, hij kwam pas erna met zijn enige-uit-6-delen-bestaande-tentamenvraag. Sim-pel quote:Ik heb ook hoger onderwijs gedaan hoor (uiteraard niet een HTO opleiding aangezien ik 1. niet van Nederland ben en 2. eigenlijk niet precies weet wat het inhoudt), maar ik heb best wat leerstof te verwerken gekregen hoor. 1 van mijn hoofdvakken was trouwens boekhouden en laat ons nu eerlijk zijn: boekhouden kan je niet vanbuiten leren. Net zoals heel wat stukken van informatica. Die moet je begrijpen ipv vanbuiten kennen. Ik leerde trouwens bijna nooit vanbuiten aangezien ik het op die manier niet zo goed kon opschrijven op het examen ![]() quote:Uiteraard, ga ik nooit het tegendeel van beweren. Maar hoeveel studenten tonen persoonlijk een doktersbriefje aan hun docent als ze terugkomen? Meer zelfs, hoeveel studenten komen zich gewoon excuseren bij de docent dat ze afwezig waren door ziekte? Van mijn vriend, die in alle 3 de jaren lesgeeft, heb ik hem dit academiejaar al 1 keer horen zeggen dat een student hem gemaild had om te zeggen dat hij de les niet kon bijwonen wegens ziekte en 1 die niet kon wegen persoonlijke omstandigheden. quote:En dat noemt men hoger onderwijs idd. Je gaat me toch niet wijsmaken dat je het zelfs nooit tegengekomen bent in het secundair onderwijs? Dat je net het verkeerde stuk geleerd had? quote:Hier in België betaal je geen inschrijvingsgeld ofzo voor het secundair onderwijs hoor. Dus hij betaalt niets en als ik de 5 weken optel waarin hij telkens 10 minuten te laat kwam, had hij zichzelf ook al een les 'afgepakt'. Als die leerlingen het belangrijker vonden om met z'n 3en elke week naar het toilet te gaan of ff op de speelplaats rond te hangen (als ik uit mijn raam kijk, zie ik de speelplaats ![]() | |
Diederik_Duck | dinsdag 15 november 2005 @ 00:08 |
quote:Je leert om af te studeren. Dat is maar goed ook; anders zouden we allemaal van die types krijgen die zelf hun curriculum wel even gaan samen stellen. Het is aan de docenten om representatieve tentamens samen te stellen, zodat getoetst wordt of de studenten de gehele stof beheersen. Wat i.c. gebeurt is, is een schandalige wanprestatie van de docent; zeer schadelijk voor het niveau van de opleidingen in den lande. | |
Ixnay | dinsdag 15 november 2005 @ 12:38 |
quote:Naast die basisvakken hebben wij nog projecten waar we genoeg tijd aan kwijt zijn, het is niet zo dat we ons volledig kunnen focussen op die vakken. Daarnaast is het moeilijk om een leraar om uitleg te vragen, hij zit niet altijd op zn kantoor, soms heeft hij les aan een andere groep, en vaak hebben ze ook nog een bedrijfje ergens waar ze 2 of 3 dagen in de week zitten. quote:Nou er waren genoeg studenten die wél respect tonen (waaronder ikzelf). Echter toon ik geen respect voor zijn slechte tentamen. quote:Bij krijgen vrijwel geen leervakken, alleen dingen toepassen (berekenen meestal), creativiteit gebruiken, oplossingen zoeken voor technische problemen quote:Het is geen basisschool meer he... Briefje tonen. ![]() Daarnaast zal het deze man niet veel interesseren. Als alle studenten die hij lesgeeft hem op de hoogte moeten stellen van zijn persoonlijke situatie, vergeet hij het bij meer dan de helft en is hij meer daarmee bezig dan met vakinhoudelijke zaken quote:Bij een goed tentamen krijg je opgaven in de juiste verhouding dat het representatief is voor de inhoud van het vak in de betreffende periode. quote:Dat hij zichzelf de les afpakt is stom van hem, maar je eigen "eigendom" mag je mee doen wat je wil, zo zie ik dat ook voor onderwijs in dit geval. Als iemand vervelend is tijdens de les zou je de persoon in kwestie ook kunnen vragen ergens anders plaats te nemen, vaak helpt dit net zo goed als hem de les uitsturen. Hij kan alsnog de les volgen en jij heb toch nog de mogelijkheid om goed les te kunnen geven. quote:Speelplaats ![]() | |
leonieke | dinsdag 15 november 2005 @ 16:00 |
quote:En ik had wéken stage tijdens mijn opleiding en ik moest ook niet zeuren als ik een examen niet kon maken hoor. Denk je echt dat tijdens stage of projecten (die wij ook hadden: volledige cursussen/bundels/... maken bijvoorbeeld, met 4 studenten in 1 groep waarbij je dan ook nog eens moet afspreken zodat het voor iedereen past) Toch kan ik zeggen dat ik voor zo'n project of tijdens voorbereiding van stage nooit een les heb gemist. Toch niet om die reden ![]() quote:Zoals ik al eens gezegd heb: pech voor de mensen die er wel waren. Het is heel jammer. Maar het is echt niet de eerste keer dat een prof/docent 1 vraag uit de cursus stelt hoor. Als jij nu net niet genoeg hebt gestudeerd aan dat stuk, dan heb jij eigenlijk pech. Een docent veronderstelt nu eenmaal dat je zijn/haar cursus VOLLEDIG kent dus mag hij eigenlijk vragen wat hij wil. quote:En dat betekent dan als je eens iets moet leren, dat je het niet volledig moet doen omdat je normaalgezien enkel dingen moet toepassen? quote:Ik gaf het voorbeeld met briefje tonen. Ik gaf ook het voorbeeld van mailen naar jouw docent om jou te verontschuldigen. Troost u, als je later ooit een vergadering moet voorzitten, ga je ook blij zijn dat mensen zich excuseren als ze er niet bij kunnen/konden zijn. Onderschat trouwens niet altijd een docent en denk eens niet altijd dat het enige waar wij ons kunnen mee bezighouden ons vak is. AUB zeg. Ik heb 150 à 160 lln en ik weet in 99% van de gevallen nog wie er niet in mijn les was de vorige keer. Net zoals mijn vriend trouwens die ook lesgeeft aan mensen van jouw leeftijd (misschien heb je dan liever dat ik uw situatie met die van hem vergelijk...) quote:Tjah.. kan goed zijn, maar je kan evengoed een examen hebben met 1 vraag. Ik heb genoeg zo'n voorbeelden gehad hoor. quote: ![]() Vergeet je niet om even uit de hoogte te doen. Ik gaf een voorbeeld waarbij ik mijn leerlingen met recht en rede heb buitengezet. Ze kwamen meermaals te laat, ik gaf hen de verwittiging dat het niet meer mocht gebeuren of ze moesten niet meer binnenkomen. Hebben ze gedaan, consequenties kenden ze op voorhand. Als je dan toch beweert alles te weten van lesgeven (zie vb leerling verplaatsen) moet je ook rekening houden met de situatie en het probleem zelf. Als een leerling te veel babbelt met zijn buur helpt het soms om hem te verplaatsen. Als hij te laat komt (zoals het in mijn voorbeeld was), ben ik heel weinig met verplaatsen aangezien hij op dat moment nog niet in mijn les zit ![]() Je denkt misschien omdat je een hogere opleiding doet (die ik nota bene ook achter de rug heb) dat je alles weet van elk vak... niets is minder waar hoor. Feit is dat de docent geen fout heeft gemaakt (zie TT), ik heb al toegegeven dat het idd een vreemd examen was, maar het is en blijft hoger onderwijs (wat jij toch zo graag vermeldt in de discussie) en dat moet je er maar mee leren leven dat een docent 1 vraag eruit haalt. Of hebben jullie nooit een mondeling examen waarbij je 1 kaartje trekt waarop 1 vraag staat? Moest je daar meer ervaring mee hebben, dan zou je misschien weten dat een docent zich soms beperkt tot één onderdeel uit de cursus. Wat die verschillen van opleiding betreft: uiteraard zijn ze er. Gelukkig maar! Maar respect is en blijft in alle jaren een belangrijke factor. Als het een troost kan zijn, later op jouw werk moet je het ook nog hebben ![]() | |
Ixnay | woensdag 16 november 2005 @ 13:28 |
Zojuist hertentamen gemaakt. 3 x raden wat hij deze keer vroeg. ![]() | |
leonieke | woensdag 16 november 2005 @ 14:18 |
quote:Ik veronderstel dus dat je erdoor bent (ik kan me namelijk niet inbeelden dat je een stuk niet goed zou geleerd hebben) | |
Ixnay | woensdag 16 november 2005 @ 14:42 |
Ja, ik heb het gehaald, en ik denk zelfs met een 8 ofzo. | |
FoRAiN | woensdag 16 november 2005 @ 19:49 |
quote:en wat zeggen we dan? | |
farnsworth | vrijdag 18 november 2005 @ 09:00 |
quote:Het is geen middelbare school meer, meneer heeft slecht uitgelegd dus ik maak de tentamen slecht..... Voor een tentamen moet je gewoon het stof beheersen. En als het stof slecht behandelt is moet je zelf aan de studie of de docent om hulp vragen voor je tentamen nog.. |