abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 15 november 2005 @ 12:38:19 #51
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_32283037
quote:
Op maandag 14 november 2005 22:21 schreef leonieke het volgende:
Als ik een les gemist had vroeger of ik begreep iets niet nadat ik het gestudeerd had dan wendde ik mij tot de docent en legde mijn probleem uit. Ik heb 1 keer te horen gekregen dat het niet paste om uitleg te geven over het onderwerp dat ik niet begreep. Dat werd dan 2 dagen uitgesteld.
Als student mag je ook wat moeite doen hoor vind ik.
Mijn indruk is (hier in België toch) dat een student goed zijn rechten kent, maar vaak vergeet dat hij ook plichten heeft. Ik veronderstel dat dat in Nederland wel een beetje hetzelfde zal zijn.
Naast die basisvakken hebben wij nog projecten waar we genoeg tijd aan kwijt zijn, het is niet zo dat we ons volledig kunnen focussen op die vakken. Daarnaast is het moeilijk om een leraar om uitleg te vragen, hij zit niet altijd op zn kantoor, soms heeft hij les aan een andere groep, en vaak hebben ze ook nog een bedrijfje ergens waar ze 2 of 3 dagen in de week zitten.
quote:
Docent denkt: studenten tonen geen respect voor mij, laat ik eens hetzelfde doen. De studenten waren trouwens eerst afwezig, hij kwam pas erna met zijn enige-uit-6-delen-bestaande-tentamenvraag.
Sim-pel
Nou er waren genoeg studenten die wél respect tonen (waaronder ikzelf). Echter toon ik geen respect voor zijn slechte tentamen.
quote:
Ik heb ook hoger onderwijs gedaan hoor (uiteraard niet een HTO opleiding aangezien ik 1. niet van Nederland ben en 2. eigenlijk niet precies weet wat het inhoudt), maar ik heb best wat leerstof te verwerken gekregen hoor. 1 van mijn hoofdvakken was trouwens boekhouden en laat ons nu eerlijk zijn: boekhouden kan je niet vanbuiten leren. Net zoals heel wat stukken van informatica.
Die moet je begrijpen ipv vanbuiten kennen.
Bij krijgen vrijwel geen leervakken, alleen dingen toepassen (berekenen meestal), creativiteit gebruiken, oplossingen zoeken voor technische problemen
quote:
Uiteraard, ga ik nooit het tegendeel van beweren. Maar hoeveel studenten tonen persoonlijk een doktersbriefje aan hun docent als ze terugkomen? Meer zelfs, hoeveel studenten komen zich gewoon excuseren bij de docent dat ze afwezig waren door ziekte?
Het is geen basisschool meer he... Briefje tonen. Ik ben 21.
Daarnaast zal het deze man niet veel interesseren. Als alle studenten die hij lesgeeft hem op de hoogte moeten stellen van zijn persoonlijke situatie, vergeet hij het bij meer dan de helft en is hij meer daarmee bezig dan met vakinhoudelijke zaken
quote:
En dat noemt men hoger onderwijs idd.
Je gaat me toch niet wijsmaken dat je het zelfs nooit tegengekomen bent in het secundair onderwijs? Dat je net het verkeerde stuk geleerd had?
Bij een goed tentamen krijg je opgaven in de juiste verhouding dat het representatief is voor de inhoud van het vak in de betreffende periode.
quote:
Hier in België betaal je geen inschrijvingsgeld ofzo voor het secundair onderwijs hoor. Dus hij betaalt niets en als ik de 5 weken optel waarin hij telkens 10 minuten te laat kwam, had hij zichzelf ook al een les 'afgepakt'.
Dat hij zichzelf de les afpakt is stom van hem, maar je eigen "eigendom" mag je mee doen wat je wil, zo zie ik dat ook voor onderwijs in dit geval. Als iemand vervelend is tijdens de les zou je de persoon in kwestie ook kunnen vragen ergens anders plaats te nemen, vaak helpt dit net zo goed als hem de les uitsturen. Hij kan alsnog de les volgen en jij heb toch nog de mogelijkheid om goed les te kunnen geven.
quote:
Als die leerlingen het belangrijker vonden om met z'n 3en elke week naar het toilet te gaan of ff op de speelplaats rond te hangen (als ik uit mijn raam kijk, zie ik de speelplaats ik zag hen op een bankje zitten...) dan tonen zij geen respect voor mijn les en hoeven ze er niet meer in te komen tot ze zich geëxcuseerd hebben.
Speelplaats Vergelijk mijn opleiding aub even niet met de opleiding waar jij lesgeeft, volgens mij zitten er nog wel wat verschillen en dan vooral op het gebied van leeftijd.
pi_32288511
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 12:38 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Naast die basisvakken hebben wij nog projecten waar we genoeg tijd aan kwijt zijn, het is niet zo dat we ons volledig kunnen focussen op die vakken. Daarnaast is het moeilijk om een leraar om uitleg te vragen, hij zit niet altijd op zn kantoor, soms heeft hij les aan een andere groep, en vaak hebben ze ook nog een bedrijfje ergens waar ze 2 of 3 dagen in de week zitten.
En ik had wéken stage tijdens mijn opleiding en ik moest ook niet zeuren als ik een examen niet kon maken hoor. Denk je echt dat tijdens stage of projecten (die wij ook hadden: volledige cursussen/bundels/... maken bijvoorbeeld, met 4 studenten in 1 groep waarbij je dan ook nog eens moet afspreken zodat het voor iedereen past)
Toch kan ik zeggen dat ik voor zo'n project of tijdens voorbereiding van stage nooit een les heb gemist. Toch niet om die reden
quote:
Nou er waren genoeg studenten die wél respect tonen (waaronder ikzelf). Echter toon ik geen respect voor zijn slechte tentamen.
Zoals ik al eens gezegd heb: pech voor de mensen die er wel waren. Het is heel jammer. Maar het is echt niet de eerste keer dat een prof/docent 1 vraag uit de cursus stelt hoor. Als jij nu net niet genoeg hebt gestudeerd aan dat stuk, dan heb jij eigenlijk pech. Een docent veronderstelt nu eenmaal dat je zijn/haar cursus VOLLEDIG kent dus mag hij eigenlijk vragen wat hij wil.
quote:
Bij krijgen vrijwel geen leervakken, alleen dingen toepassen (berekenen meestal), creativiteit gebruiken, oplossingen zoeken voor technische problemen
En dat betekent dan als je eens iets moet leren, dat je het niet volledig moet doen omdat je normaalgezien enkel dingen moet toepassen?
quote:
Het is geen basisschool meer he... Briefje tonen. Ik ben 21.
Daarnaast zal het deze man niet veel interesseren. Als alle studenten die hij lesgeeft hem op de hoogte moeten stellen van zijn persoonlijke situatie, vergeet hij het bij meer dan de helft en is hij meer daarmee bezig dan met vakinhoudelijke zaken
Ik gaf het voorbeeld met briefje tonen. Ik gaf ook het voorbeeld van mailen naar jouw docent om jou te verontschuldigen. Troost u, als je later ooit een vergadering moet voorzitten, ga je ook blij zijn dat mensen zich excuseren als ze er niet bij kunnen/konden zijn.

Onderschat trouwens niet altijd een docent en denk eens niet altijd dat het enige waar wij ons kunnen mee bezighouden ons vak is. AUB zeg. Ik heb 150 à 160 lln en ik weet in 99% van de gevallen nog wie er niet in mijn les was de vorige keer. Net zoals mijn vriend trouwens die ook lesgeeft aan mensen van jouw leeftijd (misschien heb je dan liever dat ik uw situatie met die van hem vergelijk...)
quote:
Bij een goed tentamen krijg je opgaven in de juiste verhouding dat het representatief is voor de inhoud van het vak in de betreffende periode.
Tjah.. kan goed zijn, maar je kan evengoed een examen hebben met 1 vraag. Ik heb genoeg zo'n voorbeelden gehad hoor.
quote:
Dat hij zichzelf de les afpakt is stom van hem, maar je eigen "eigendom" mag je mee doen wat je wil, zo zie ik dat ook voor onderwijs in dit geval. Als iemand vervelend is tijdens de les zou je de persoon in kwestie ook kunnen vragen ergens anders plaats te nemen, vaak helpt dit net zo goed als hem de les uitsturen. Hij kan alsnog de les volgen en jij heb toch nog de mogelijkheid om goed les te kunnen geven.
Speelplaats Vergelijk mijn opleiding aub even niet met de opleiding waar jij lesgeeft, volgens mij zitten er nog wel wat verschillen en dan vooral op het gebied van leeftijd.

Vergeet je niet om even uit de hoogte te doen. Ik gaf een voorbeeld waarbij ik mijn leerlingen met recht en rede heb buitengezet. Ze kwamen meermaals te laat, ik gaf hen de verwittiging dat het niet meer mocht gebeuren of ze moesten niet meer binnenkomen.
Hebben ze gedaan, consequenties kenden ze op voorhand.
Als je dan toch beweert alles te weten van lesgeven (zie vb leerling verplaatsen) moet je ook rekening houden met de situatie en het probleem zelf. Als een leerling te veel babbelt met zijn buur helpt het soms om hem te verplaatsen. Als hij te laat komt (zoals het in mijn voorbeeld was), ben ik heel weinig met verplaatsen aangezien hij op dat moment nog niet in mijn les zit
Je denkt misschien omdat je een hogere opleiding doet (die ik nota bene ook achter de rug heb) dat je alles weet van elk vak... niets is minder waar hoor.

Feit is dat de docent geen fout heeft gemaakt (zie TT), ik heb al toegegeven dat het idd een vreemd examen was, maar het is en blijft hoger onderwijs (wat jij toch zo graag vermeldt in de discussie) en dat moet je er maar mee leren leven dat een docent 1 vraag eruit haalt.
Of hebben jullie nooit een mondeling examen waarbij je 1 kaartje trekt waarop 1 vraag staat? Moest je daar meer ervaring mee hebben, dan zou je misschien weten dat een docent zich soms beperkt tot één onderdeel uit de cursus.

Wat die verschillen van opleiding betreft: uiteraard zijn ze er. Gelukkig maar! Maar respect is en blijft in alle jaren een belangrijke factor. Als het een troost kan zijn, later op jouw werk moet je het ook nog hebben
  woensdag 16 november 2005 @ 13:28:08 #53
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_32313112
Zojuist hertentamen gemaakt.

3 x raden wat hij deze keer vroeg.
pi_32314420
quote:
Op woensdag 16 november 2005 13:28 schreef Ixnay het volgende:
Zojuist hertentamen gemaakt.

3 x raden wat hij deze keer vroeg.
Ik veronderstel dus dat je erdoor bent (ik kan me namelijk niet inbeelden dat je een stuk niet goed zou geleerd hebben)
  woensdag 16 november 2005 @ 14:42:41 #55
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_32315057
Ja, ik heb het gehaald, en ik denk zelfs met een 8 ofzo.
pi_32323332
quote:
Op woensdag 16 november 2005 14:42 schreef Ixnay het volgende:
Ja, ik heb het gehaald, en ik denk zelfs met een 8 ofzo.
en wat zeggen we dan?
pi_32364808
quote:
Op maandag 14 november 2005 15:55 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Dat eerste onderwerp heeft hij uitgebreid zitten uitleggen in de les, dat tweede onderwerp heeft hij heel snel afgerateld, en wat hij niet afkreeg in de les hebben we thuis zelf moeten uitzoeken.
Het zou beter geweest zijn als hij dan wat meer aandacht aan dat onderwerp besteed had waar het gehele tentamen over ging.
Hij mag het zeker, maar ik vind dat dit geen juiste manier van lesgeven is.
Het is geen middelbare school meer, meneer heeft slecht uitgelegd dus ik maak de tentamen slecht..... Voor een tentamen moet je gewoon het stof beheersen.
En als het stof slecht behandelt is moet je zelf aan de studie of de docent om hulp vragen voor je tentamen nog..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')