abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32289161
Oh wat verlang ik naar een koude winter.
Echt zo'n winter waarin het slot van je voordeur nog dicht van kan vriezen.

En dan schaatsen!!

*wacht met spanning af*
Profiel opgeheven.
pi_32290608
Wat is de waarde van weerregels voor de winter?

http://www.knmi.nl/kenniscentrum/waarde_winterregels
pi_32293169
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 17:25 schreef Zon het volgende:
Wat is de waarde van weerregels voor de winter?

http://www.knmi.nl/kenniscentrum/waarde_winterregels
Er waren drie uitzonderlijk actieve orkaanseizoenen die gevolgd werden door een koudere winter. Maar an sich zegt dat nog helemaal niets, en een tam seizoen wil ook niet zeggen dat de eropvolgende winter niet koud kan zijn. Het is zinloos om dit in een grafiek te plaatsen. Oktober, El Nino, die nootjes en zonnevlekken sla ik maar even over.

Het gaat niet om afzonderlijke dingen die je direct kan afketsen maar om een bonte verzameling factoren die zich in combinatie uitdrukken in een kans. Marginaal, maar wel degelijk een kans. Dit jaar is gebleken dat we een samenloop van omstandigheden hebben die kennelijk overtuigend genoeg zijn gebleken dat gerenomeerde instituten krasse uitspraken hebben gedaan m.b.t. de kans op een koudere winter.

Concreet? Je weet het niet. Zelfs morgen kan verrassend uitpakken, als heftige weersomstandigheden ineens iets met de zeetemperaturen gaan doen of zo. Misschien komt het tot noodweer met windhozen en is iedereen morgenavond kwaad op het KNMI omdat er geen weeralarm was. Zo gaat dat. Een dag vooruit kijken kan soms al moeilijk zijn. En dan de dagen erna, een week zelfs? Modellen. Talloze berekeningen met telkens iets andere uitgangswaardes, soms totaal andere uitkomsten. En dan moeten meteorologen schipperen tussen de uitkomsten, een beargumenteerde verwachting opstellen. Het kan vriezen, het kan dooien. Hoewel weermannen er regelmatig wel eens naast zitten wil dat niet zeggen dat het KNMI maar beter kan worden opgedoekt.

Seizoensprognoses worden niet zozeer gemaakt om aandacht te trekken maar om modellen te staven. Het is nog heel experimenteel. Toch is het aardig om het te volgen. Op sommige vlakken is men beter met prognoses dan op andere. Winters laten zich iets beter 'voorspellen' dan zomers, de intensiteit van een orkaanseizoen is weer een stukje beter te voorzien.

Je moet maar afwachten wat je krijgt. Morgen waarschijnlijk geen sneeuw door een enorme thermostaat voor de deur die op kamertemperatuur staat afgesteld, maar in omliggende landen kan er al stevig wat sneeuw vallen. Zeker in iets hogere gebieden. Mocht het hier dadelijk ook iets kouder worden en we zouden vier weken wat vorst en sneeuw hebben dan stijgt die winter al enorm op de ranglijst tussen al die andere winters van de afgelopen 10 jaar. Dan is die target 'normaal tot koudere winter' gehaald. Voorspellend gezien zal het een wapenfeit van niets zijn. Hooguit weer een druppeltje meer inzicht op een enorme gloeiende plaat.

Tot nu toe vind ik de doorsnee prognoses voor komende winter aardig kloppen, al lijkt de kou een paar weken eerder in te vallen. En misschien doet die factor de rest van een seizoensprognose wel helemaal de das om. Zo werkt dat.
pi_32293234
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 15:15 schreef poemojn het volgende:
Jouw bessenverhaal klinkt idd logischer Keromane, maar dit scheen een oude-besjes-verhaal te zijn, en die kloppen soms toch nog wel (ervaringen in 't verleden) vandaar m'n post hier.
Hehe, soms zal het best lijken te kloppen. Mensen zijn ook eerder geneigd om meer waarde te hechten aan positieve resultaten dan negatieve. Ik denk dat heel wat weerspreuken zo zijn geboren.
pi_32293546
quote:
Winter aan de koude kant!

Gemiddeld verwacht ik dat de winter iets kouder dan normaal of rond normaal zal worden. De winter komt al in december op gang met de eerste sneeuwbuien. Daarnaast krijgen we vooral in de maand januari te maken met winterse neerslag en zit het venijn dit seizoen in de staart met vrieskou en ijs in februari. Het temperatuursverloop zal erg grillig zijn en zachte en koude perioden wisselen elkaar regelmatig af.
December lijkt de maand te worden waarin de winter zich al regelmatig zal presenteren, met name in het tweede deel van de maand. De eerste sneeuwbuien kunnen al eerder voorkomen. De maand zal waarschijnlijk rond normaal of iets kouder dan normaal verlopen. Ik verwacht ook (tijdelijke) winterse perikelen zoals (natte) sneeuw, hagel en lichte vorst en daardoor geregeld overlast voor het verkeer. Ik verwacht op dit moment nog een groene Kerst met hooguit ergens wat ‘dakraamsneeuw’.
Voor het nieuwe jaar 2006 verwacht ik dat we in januari serieuzere kou kunnen verwachten, wel afgewisseld door een zachte periode of perioden. Gemiddeld komt de temperatuur te liggen rond of iets onder normaal. Daarnaast is de hoeveelheid neerslag (al dan niet winters) meer dan gemiddeld. Het moet de maand worden waarop de winter zijn grip probeert te verstevigen en hogedrukgebieden terrein zullen winnen. Een maand ook met gladheid en gevaar in het verkeer door winterse neerslag maar ook door een regelmatige afwisseling van koud en zacht weer.
Februari kan een echt koude maand worden is mijn verwachting. Een droge maand met veel zon, met vorst, met ijs(pret) en weinig neerslag. Dit zal de maand worden die er voor moet zorgen dat de winter voor dit aankomende seizoen als kouder dan normaal de boeken in zal gaan. De koude periode zal ook doorlopen tot in de maand maart.
Enkele opmerkingen zijn wel op zijn plaats bij deze winterverwachting. Het is gebleken dat het gebruik van statistieken minder betrouwbaar is geworden ten gevolge van onder andere: de opwarming van de aarde en de gevolgen hiervan voor het klimaat en het weer. Er zijn verschillende theorieën (zonnevlekken-cyclus, Gleissberg en Easton, noa) waaruit geconcludeerd zou kunnen worden dat het een koude of strenge winter wordt.

bron pietpaulusma .nl
  dinsdag 15 november 2005 @ 19:27:09 #156
56824 Keijs
Toedeledokie !
pi_32293985
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 19:00 schreef Keromane het volgende:

[..]

heel verhaal..
Ik moet zeggen voor een weerhobbyist kun je het helder en duidelijk verwoorden. Keep up the good work!

En jah Piet Paulusma zal ook geen meteorologie gestudeerd hebben..

Persoonlijk vind ik de inval van de kou iets te vroeg op gang komen. Zal je zien dat het vanaf begin/half december weer superzacht wordt.
  dinsdag 15 november 2005 @ 19:28:07 #157
6467 QyRoZ
Just Q it!
pi_32294019
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 16:29 schreef Bierie het volgende:
Oh wat verlang ik naar een koude winter.
Echt zo'n winter waarin het slot van je voordeur nog dicht van kan vriezen.

En dan schaatsen!!

*wacht met spanning af*
Ieuw, hou die kouwe teringzooi bij je, dat gaat me weer honderden euro's aan extra stookkosten kosten.
For great justice!
pi_32295362
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 19:28 schreef QyRoZ het volgende:

[..]

Ieuw, hou die kouwe teringzooi bij je, dat gaat me weer honderden euro's aan extra stookkosten kosten.
Alsof ik wakker lig van jouw stookkosten

Elfstedentocht heeft voor mij toch prioriteit

[ Bericht 2% gewijzigd door Bierie op 15-11-2005 20:56:04 ]
Profiel opgeheven.
pi_32296004
Piet Paulusma lijkt me toch wel een afgestudeerde meteoroloog. Hij doet het m.i. ook beslist niet onverdienstelijk, ookal is SBS6 mijn zender nu niet bepaald.

M'n reactie ging over die publicatie op de KNMI website. In grote lijnen heeft de schrijver gelijk, je kunt een simpele gebeurtenis niet duiden als 'voorteken' voor iets wat maanden later gaat gebeuren. Maar het stuk doet net alsof seizoensprognoses eigenlijk niets voorstellen. Zo'n opmerking over nootjes op het eind is leuk maar wel jammer. Dat past niet in zo'n stuk. Op diezelfde KNMI site staat trouwens te lezen dat seizoensprognoses het beukenootjes tellen ontgroeid is.

Interessant leesvoer misschien, uitleg over winterconditions, polar lows (zo'n ding dat er nu aankomt) etc.::
http://www.net-weather.co.uk/forum/index.php?showforum=5

Nog even over dat Polar Low. Dat is een lagedrukgebiedje dat z'n oorsprong heeft ver in het noorden. Extreem koude lucht komt boven relatief warm water en dan heb je het effect van een stoombad in de winter, buiten. Veel verdamping en dat zorgt voor een heel actief systeempje. Vergelijk het met een mini-orkaan, al worden die windsnelheden bij lange na niet gehaald. Wel zie je vaak een mooie krul en kan het plaatselijk flink hozen/sneeuwen.

Deze nacht komt er een polar low langs en het is de vraag wat ie gaat doen boven het warme Noordzeewater. Dit kan echt iets spectaculairs opleveren, extra activiteit. Maar voor hetzelfde geld blijft het bij ordinair guur weer. Ook wel lekker na de eeuwige nazomer natuurlijk.

Begin Maart kwamen twee van zulke systemen boven ons land tot stilstand en twee fronten botsten boven het IJsselmeer op elkaar waardoor de boel in een klein gebied leegsneeuwde. Heel uniek is zoiets. Nu zul je hier nauwelijks sneeuw zien, zelfs op 1,5 km is de temperatuur beinvloed door de warme Noordzee. De lauwe visbak zoals ie genoemd wordt.

Maar niet getreurd. Als het weertype wat we nu zien (N-NW-stroming) tekenend is voor de rest van de winter zitten we gebeiteld qua sneeuw. Na een paar stevige storingen kan de Noordzee goed afkoelen doordat kouder water op een paar meter diepte mengt met het warme oppervlaktewater. Dat ie nu nog zo warm is heeft mede te danken aan het feit dat we geen oceaandepressie op bezoek hebben gehad (ook een unicum trouwens). Er kan verderop in de winter een soort straat in de atmosfeer ontstaan waar de ene na de andere Polar Low afzakt. Die straalstroom. Dat kan in principe dagenlang sneeuw opleveren. Geen verveelde buitjes maar van tijd tot tijd zware sneeuwval wanneer de ene Polar Low na de andere binnentrekt.

Niet te hard op vooruitlopen, de kans bestaat nu eenmaal dat het afgelopen is met deze winterprik wanneer de koude z'n intrede doet in de VS. Nu al zijn er veranderingen te zien in sommige modellen. Het kan ineens gedaan zijn met het koudere weer.

Persoonlijk vind ik het wel best. Heerlijk buiten, nu. Normale temperaturen, beetje mist in de koplampen, de straten nat, vroeg donker.
pi_32296837
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 20:42 schreef Keromane het volgende:
Piet Paulusma lijkt me toch wel een afgestudeerde meteoroloog. Hij doet het m.i. ook beslist niet onverdienstelijk, ookal is SBS6 mijn zender nu niet bepaald.
Piet Paulusma is geen afgetudeerd meteoroloog. Integendeel, hij was eerst manager en is door een gelukje bij sbs gekomen. Maar dat terzijde

Ik haaaaaaat kou trouwens..ik vind het echt verschrikkelijk. Dat ik straks weer als een eskimootje hier in huis moet gaan zitten om het ook maar een beetje warm te hebben, vind ik al geen leuke gedachte. Ik hou er gewoon van om het altijd warm te hebben .

Maar dan, die sneeuw buiten die zorgt voor unerhollandsche plaatjes, blije kindjes op de schaats, sneeuwpopjes buiten, lampjes aan in huis omdat het zo vroeg donker wordt... Als het echt slecht weer is, lekker binnen gaan zitten, kachel hoog, warme chocolademelk erbij en dan vanuit het raam kijken naar mensen die in dat slechte weer buiten zijn en jezelf op dat moment heel bevoorrecht voelen...
Ijsbloemetjes op de ramen, witte kerst, toch maar lachen als je op je bek gaat als het glad is. Ook lachen als dat bij anderen gebeurt...
En niet onbelangrijk, ik heb een hele leuke sjaal gekocht.

Dus ja, stiekem hou ik als zomermens wel een beetje van de winter.. Laat dat Eastonjaar maar komen dus .
pi_32302646
OK, gelukkig is er nog hoop voor me. ;-)

Leuke ontwikkelingen op 'Fantasy Island', oftewel ver weg in de prognoses. Er is geen touw op te trekken, maar het zijn virtuele snoepjes.

Eerst het goede nieuws. Volgens de laatste berekeningen gaan we toch steeds verder winterweer krijgen. Het is nog vroeg, dus hou het voorlopig op hooguit lichte vorst in de nacht en vrij rustig weer.

Dan het betere werk: tegen het einde van november laten de kaarten het uit een ander vaatje tappen. Een polar express rechtstreeks vanuit het noorden, veel sneeuwval, temperaturen dicht bij 0. De prognoses zullen er flink langs zitten omdat het te ver weg is, maar het is heel aardig om te zien dat berekeningen steeds vaker de winterse variant opzoeken. En dan ook de echte onvervalste. Nu maar hopen dat de winter z'n kruit niet verschoten heeft voordat het uberhaupt tot winterweer kan komen. Recht zo die gaat, dan kunnen we echt wat beleven de komende maanden. Een jaren 80 winter of nog sterker.

Actueel: In Schotland zijn nu blizzards, over de grens in Duitsland is het in hogere gebieden ook gaan sneeuwen. Intussen drijven vanuit het noord-westen buien ons land binnen waar pittige exemplaren tussen zitten. De aantrekkende wind stuwt zachte lucht het land op. De Noordzee die z'n warmte afgeeft.

----

De winterverwachting van Piet Paulusma: normale tot koudere winter
http://www.pietpaulusma.nl/artikel/winterverwachting20052006.html
pi_32304325
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 19:28 schreef QyRoZ het volgende:

[..]

En dan heb je nog geluk dat je westelijker bent gaan wonen ook.
pi_32306392
Ik hoop, ik hoop, ik hoop op een strenge winter! De lucht is 's winters zoveel frisser dan in de zomer . Zalig.
pi_32312912
Groningen en Limburg melden natte sneeuw.

In het noorden is de temperatuur eventjes flink gedaald en zit tussen de 2 en 3 graden. Ik acht de kans nu groot dat we in het hele land winterse neerslag kunnen gaan zien. Straks wordt het wat droger, maar vanavond komt er een nieuwe zone over. Kortom, het zou morgenochtend hier en daar wel wat witjes kunnen zijn, maar pin me er niet op vast.

Prognoses langere termijn: onzeker. In de buurt van ons land ligt hogedruk en het gaat erom spannen waar ie precies terecht komt. Ontwikkeling naar een 'Skanidhoog' kan leiden tot standvastig winterweer. Niet berekoud, maar wel vooral vorst. ontwikkelt het zich anders dan hebben we saai en vrij mild weer. Het positieve is voor mijn gevoel dat er voorlopig in ieder geval beweging in de atmosfeer zit.

De radarbeelden van de afgelopen uren:

pi_32313711
ow, ik heb geen natte sneeuw gezien... Zit dan ook niet de hele tijd uit het raam te kijken...maar er komt hier wel veel naar beneden...

(stad groningen dus)
pi_32314174
Doetinchem heeft intussen ook natte sneeuw gemeld. Veel hoeft het niet voor te stellen, iets wittigs tijdens een felle regenbui is genoeg.

Voor de wintersporters: Winterberg in Duitsland doet z'n naam in ieder geval alvast eer aan:
pi_32314178
Volgens Piet Paulusma:

Winter aan de koude kant!

Gemiddeld verwacht ik dat de winter iets kouder dan normaal of rond normaal zal worden. De winter komt al in december op gang met de eerste sneeuwbuien. Daarnaast krijgen we vooral in de maand januari te maken met winterse neerslag en zit het venijn dit seizoen in de staart met vrieskou en ijs in februari. Het temperatuursverloop zal erg grillig zijn en zachte en koude perioden wisselen elkaar regelmatig af.

December lijkt de maand te worden waarin de winter zich al regelmatig zal presenteren, met name in het tweede deel van de maand. De eerste sneeuwbuien kunnen al eerder voorkomen. De maand zal waarschijnlijk rond normaal of iets kouder dan normaal verlopen. Ik verwacht ook (tijdelijke) winterse perikelen zoals (natte) sneeuw, hagel en lichte vorst en daardoor geregeld overlast voor het verkeer. Ik verwacht op dit moment nog een groene Kerst met hooguit ergens wat ‘dakraamsneeuw’.

Voor het nieuwe jaar 2006 verwacht ik dat we in januari serieuzere kou kunnen verwachten, wel afgewisseld door een zachte periode of perioden. Gemiddeld komt de temperatuur te liggen rond of iets onder normaal. Daarnaast is de hoeveelheid neerslag (al dan niet winters) meer dan gemiddeld. Het moet de maand worden waarop de winter zijn grip probeert te verstevigen en hogedrukgebieden terrein zullen winnen. Een maand ook met gladheid en gevaar in het verkeer door winterse neerslag maar ook door een regelmatige afwisseling van koud en zacht weer.

Februari kan een echt koude maand worden is mijn verwachting. Een droge maand met veel zon, met vorst, met ijs(pret) en weinig neerslag. Dit zal de maand worden die er voor moet zorgen dat de winter voor dit aankomende seizoen als kouder dan normaal de boeken in zal gaan. De koude periode zal ook doorlopen tot in de maand maart.

Enkele opmerkingen zijn wel op zijn plaats bij deze winterverwachting. Het is gebleken dat het gebruik van statistieken minder betrouwbaar is geworden ten gevolge van onder andere: de opwarming van de aarde en de gevolgen hiervan voor het klimaat en het weer. Er zijn verschillende theorieën (zonnevlekken-cyclus, Gleissberg en Easton, noa) waaruit geconcludeerd zou kunnen worden dat het een koude of strenge winter wordt.
pi_32316866
Wel aardig is om te bedenken dat de jongeren in Nederland eigenlijk geen idee hebben van hoe een winter in Nederland kan zijn. Natuurlijk is het wel tot vorst gekomen, 1996 was langere tijd koud, vorig jaar viel er nog een bak sneeuw in het noorden, maar het is al met al toch amper te vergeleken met het echte winterweer als in de jaren 80. Toen had je vrijwel het hele seizoen winter met alles erop en eraan. Geen speldenprikken of wekenlang saai vriesweer. Nee, neem het wisselvallige karakter van ons weer, haal er wat graden vanaf zodat je meestal onder nul zit en laat dit maanden voortduren. Van -14 in de nacht kijk je niet op of om. Dat is winter.

Voor die jongeren, en met name hen die nooit op wintersport gaan, hoop ik dat het zo'n 'ouderwetse' gaat worden. Je krijgt een heel ander Nederland te zien en de lente krijgt na afloop ook een andere waarde omdat je na een tijdje gewend bent aan de witte wereld. In de jaren 80 is het een paar keer voorgekomen dat na een eeuwigheid wit tapijt het groen van het gras voorzichtig weer zichtbaar werd. Dat de straten en stoepen van de wijk weer bepaalden waar je liep ipv uitgelopen sneeuwpaadjes en bevroren sneeuwhopen. Het contrast was bijna net zo groot als wanneer het voor de eerste keer stevig sneeuwt.

---
Actueel:

Sneek, 16-11-2005

---
PS steeds meer aanwijzingen op natte sneeuw of zelfs sneeuw komende avond/nacht. Het zal voor het binnenland zijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door Keromane op 16-11-2005 15:55:55 ]
pi_32319960
Overigens zag ik dat de weervoorspellingen voor Mt Washington in Vermont nogal extreem zijn. Vandaag nog regen met 5 graden, Vrijdag komt het kwik niet hoger dan -15 graden...
Mount Washington is net zoiets als wat de Brocken voor de Harz is.
/ ¦ ¦ / ¦ ¦
pi_32322328
Vermont hartje Canada? Niet zo vreemd. De winter gaat invallen, het is erg lang erg zacht geweest. Er komt een berg lucht direct uit het poolgebied. Bij ons zit er een oceaantje tussen, anders hadden we nu ook andere temperaturen gehad. Dat geldt ook voor de Harz. We hadden het alleen een weekje eerder gehad.

Voor wat betreft de actuele lange termijnprognoses (14 dagen): ronduit winterse kaarten. Als we dit over pakweg 2 maanden hebben dan mag je sneeuwruimen. Telkens keert het Groenland-hoog terug. Al eerder geschreven, we gaan richting een arbitrair punt: "wat gaat de lucht boven de VS doen?" Als de steentjes op hun plaats vallen kun je iets meer zeggen over de kansen dat de globale drukverdeling een tijdje in stand blijft.

De kaarten zien er vooralsnog prima uit. Als deze lijn zich voortzet krijg je grofgezegd steeds kouder weer met storingen uit het poolgebied die medio december al voor behoorlijke sneeuwval kunnen zorgen en hebben we in ieder geval meer 'winter' te pakken dan aardig wat voorgaande jaren. En ja, sneeuwval zoals Maart dit jaar is in deze setting ook mogelijk.
pi_32322860
Vermont is een staat in het noord-oosten van de USA. Mount Washington is een kleine 2000m hoog. Ligt ongeveer ten noordoosten van New York City, maar opzich maar ter hoogte van Zuid Frankrijk/Noord Spanje.
/ ¦ ¦ / ¦ ¦
pi_32324777
OK sorry, ik dacht dat je Canada bedoelde. Maakt niet uit, ook in de US komt de winter nu op gang.

Dat het in Frankrijk/Spanje overwegend mild is komt door de oceaan en heeft minder met de breedtegraad te maken. In het voormalige Yoegoslavie en verder naar het oosten kan het ook koud worden, een meer continentaal klimaat.
pi_32326806
Vanmiddag hele hele natte sneeuw, daarna hagel, en zo net wat onweer in friesland
De status 'bagger-user' voorbij
  woensdag 16 november 2005 @ 23:25:10 #174
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_32330064
Vanochtend in Rijswijk bij den Haag zeker een half uur soort van sneeuwbui gehad. Ik wist niet wat ik zag! Wel natte sneeuw natuurlijk, maar toch...
pi_32340893
Het ziet er steeds beter uit, alhoewel er nog steeds addertjes onder het gras kunnen zitten. Laten we het eerst even positief houden, de prognoses duiden op standvastig klassiek winterweer in opbouw. Bijna volgens het boekje.

Geleidelijk aan steeds kouder, in een paar weken tijd zouden de schaatsen zelfs uit het vet kunnen voor wat betreft ondergelopen veldjes. Zet de vorst iets steviger door dan is schaatsen op natuurijs mogelijk. Ook is er geleidelijk aan meer kans op sneeuw.

Het grote plaatje: hogedruk is zich telkens aan het ontwikkelen op voor ons gunstige plekken: Groenland-IJsland-UK en Skandinavie-Rusland. Lage druk vooral in zuid Europa. Dit lijkt een trend te zijn die steeds steviger in het zadel komt.

De mogelijke addertjes onder het gras... Al eerder aangegeven: koude lucht boven de US kan bij uitstroom op de oceaan voor flinke veranderingen zorgen. Het ligt er dan maar net aan hoe het uitpakt. Ook kunnen de druksystemen boven Europa iets te ver doorschieten. Als bijv. het Groenland-hoog te ver naar het westen afdrijft krijg je de kans dat grote depressies met koude lucht boven Europa de oceaan optrekken, daar erg actief worden en hierdoor de kaarten in het spel opnieuw gaan schudden. Eigenlijk het US-verhaal, maar dan andersom.

Mijn verwachting op dit moment, zonder de addertjes:
Komende 7 dagen fris, af en toe guur met winterse buien die pittig kunnen uitvallen. Ook kans op mist. 's Nachts lichte vorst, overdag tot een graad of 5, bij hardnekkige mist rond het vriespunt. Geleidelijk aan kouder.

Komende 4 weken: verdere daling van temperaturen. 's Nachts lichte tot matige vorst, overdag uiteindelijk rond het vriespunt of er iets onder. Steeds meer kans op sneeuw wanneer storingen uit het noorden ons land aandoen. Medio December kan het -als de lijn doorzet- tot een fikse kouinval komen met een berg sneeuw. Blizzard-condities zelfs, vergelijkbaar met begin Maart dit jaar, toen het na hevige sneeuw berekoud werd. Enfin, na de kou-inval aanhoudend winters. Mogelijk dat er nog wat sneeuw ligt met de Kerst. Wat mooie sneeuwbuien die dagen is ook niet gek, maar ik denk dat het rustig weer blijft. Niet al te koud. Dat zou eind December in beeld komen.

De rest van de winter: in het klassieke verhaal zie je telkens herhalingen van globale patronen. Drukgebieden die rond een soort evenwicht schommelen. Meestal aanvoer van koude lucht, af en toe storingen die de vorst wat temperen, maar wel voor behoorlijk wat sneeuw zorgen. Bij tijdelijk zachtere lucht in de hogere atmosfeer en een hardnekkige koude onderlaag is op grote schaal ijzel mogelijk. Mildere en koudere perioden die elkaar afwisselen. De 78/79 winter. Een ander pad wat de winter kan kiezen is droog vriesweer. In de tweede helft van December verwacht ik een breekpunt wat dat betreft wanneer we een stevige storing op bezoek hebben gehad uit het noorden. Dan weten we meer. Als het allemaal zo gaat lopen natuurlijk. Het is en blijft een wild guess.

Kortom, ik heb er steeds meer vertrouwen in, maar ik sluit de kans absoluut niet uit dat het straks totaal anders uitpakt en het uiteindelijk bij wat kou in November/December blijft. Dat is namelijk vaker voorgekomen. Toch zijn de kaarten en prognoses op dit moment gunstig. Als de addertjes maar mooi wegblijven. Het is ook te hopen dat de globale opwarming van dit jaar geen roet in het eten gaat gooien, die kans zit er namelijk ook nog steeds in en kan voor rare effecten zorgen. Het oosten is op dit moment een stuk zachter dan normaal en daar moet uiteindelijk wel de echte kou vandaan komen. Nou ja, het is nog vroeg.

Friesland meldde de eerste droge sneeuwval van het seizoen. In de Ardennen is het wit geworden, net als in hogergelegen Duitsland. Voorbode van een mooie winter? Wie weet...
pi_32341169
Ik hoop dat je gelijk hebt, ik heb wel zin in een mooie winter. Ik hoop op veel vorst met zon en windstil overdag, dan mag het 's avonds en 's nachts volop sneeuwen
A mind with a heart of it's own
  donderdag 17 november 2005 @ 13:35:05 #177
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_32341703
ik wil gewoon weer ingesneeuwd raken! met ijzel op de wegen, dat je gewoon je huis niet uitkan.
Iemand nog die winter van begin 1979 kan herinneren? was top!
wat moet ik hier nu neerzetten?
pi_32341958
Voor de mensen die willen weten hoe een Polar Express eruit ziet:

Bekijk de prognoses hier (klik op 200hPa Stromlinien/Wind):
http://www.wetterzentrale.de/topkarten/fsavneur.html

In dit topic worden de verwachte ontwikkelingen uitgelegd met bijbehorende kaarten:
http://www.net-weather.co.uk/forum/index.php?showtopic=23852

Cheers.
  donderdag 17 november 2005 @ 13:46:45 #179
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_32342045
Het ziet er idd goed uit de komende tijd, hopen dat de runs consistent blijven en we meer en meer een winterse situatie krijgen... Schaatsen in de kerstvakantie lijkt me een leuk tussendoortje
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_32346104
Op deze kaart zijn de jetstreams duidelijk te zien:

pi_32346712
Ik hoop zeker NIET op een koude winter..

Zou het fijn vinden voor iedereen die er van houdt, maar ik moet elke ochtend om half 6 kranten lopen

Vindt het al koud zat zo ..
pi_32346843
Je kunt beter alvast langlaufski's aanschaffen. Het lijkt erop dat we bergen sneeuw krijgen als het patroontje stevig op slot gaat.

Worden er bij -33, windkracht 8 en sneeuwduinen van 2 meter eigenlijk nog wel kranten rondgebracht?

pi_32346866
quote:
Op donderdag 17 november 2005 16:26 schreef Keromane het volgende:
Je kunt beter alvast langlaufski's aanschaffen. Het lijkt erop dat we bergen sneeuw krijgen als het patroontje stevig op slot gaat.

Worden er bij -33, windkracht 8 en sneeuwduinen van 2 meter eigenlijk nog wel kranten rondgebracht?
De echte helden gaan dan natuurlijk gewoon de straat op
A mind with a heart of it's own
pi_32346917
De verwachting voor mijn winter:

3 maanden lang 31 graden en volop zon, watertemperatuur 26 graden

Sterkte in Holland
The things you own, end up owning you - Tyler Durden
  donderdag 17 november 2005 @ 16:30:34 #185
40093 Rock-shocker
No Charms Allowed
pi_32346951
Dikke bonussen worden dat joh.
Als je niets te zeggen hebt, kan je maar beter je bek houden | Records | Last FM | PSN: Private_Jarhead | WOOHOO, DRESS BLUES WITH A SWORD!
pi_32347225
quote:
Op donderdag 17 november 2005 16:22 schreef Gebleekte het volgende:
Ik hoop zeker NIET op een koude winter..

Zou het fijn vinden voor iedereen die er van houdt, maar ik moet elke ochtend om half 6 kranten lopen

Vindt het al koud zat zo ..
Maar je word er wel voor betaald no prob toch?
pi_32347597
vindt het nu al koudt
pi_32348681
Ja , voor dat hongerloontje

Maar ik moet mn baas idd nog ff vragen wat er gebeurd als het glad is, of er ligt sneeuw. Reken maar dat ik dan een keer op mn plaat ga, en bovenop mn been val ofzo

Naja iig tot oudejaarsdag wachten, en dan bij iedereen fooi ophalen Dan zien we wel verder, en ander span ik mn sledehonden wel voor mn slee, en breng ik ze zo rond
pi_32349531
Ik weet niet of het een koude winter wordt maar lijkt wel een zeer natte winter te worden als ik naar deze week kijk

wat een kut weer deze week en nog best koud ook nog!

Ik wil ijzige kou met droogte
pi_32350929

Dit is een heel mooie winterkaart, de prognose voor 3 December. Als dit werkelijkheid wordt dan krijgen we over een paar weken sneeuw en kou, zonder dat er direct veranderingen te verwachten zijn die het winterweer afbreken. De boel zit op slot en er kan alleen gekozen worden tussen winter en winter. Het kan stevig uitpakken met zo'n kaart. Van tijd tot tijd perioden met flink wat sneeuwval en erg koud.
  donderdag 17 november 2005 @ 19:09:10 #191
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_32351426
Oooh!!! Laat het waar zijn! :-D
* I intend to live forever, so far so good! *
pi_32351593
Alweer een winterkoninkje voor de liefhebbers. In de volgende grafiek staan de verschillende berekeningen uiteengezet. Meestal gaat alleen het begin gelijk op waarna de grafiek uit elkaar gaat waaieren vanwege de verschillende uitkomsten. Als je nu kijkt zie je dat er weinig verschil is. Alles wijst zo'n beetje op hetzelfde. Die eensgezinde consistentie maakt de kans dat het inderdaad gaat winteren een stuk groter.

Actueel: Zoetermeer is even wit geworden van de hagel vanmiddag, bij de kust is een windhoos waargenomen en er is zojuist onweer gesignaleerd. De temperaturen in het noorden zijn flink gedaald en op de Noordzee liggen nog tal van buien waaronder een paar stevige. Kortom: morgenochtend kan het hier en daar best eens wit zijn.

Hier een overzicht van neerslagradars:
http://www.meteodelfzijl.nl/radarbeelden.htm
  donderdag 17 november 2005 @ 19:22:44 #193
40093 Rock-shocker
No Charms Allowed
pi_32351793
Laat het waar zijn
Als je niets te zeggen hebt, kan je maar beter je bek houden | Records | Last FM | PSN: Private_Jarhead | WOOHOO, DRESS BLUES WITH A SWORD!
pi_32352500
Keromane, mag ik vragen hoe je dat allemaal zo weet? Gewoon een geinteresseerde of meer professioneel met meteorologie bezig?
/ ¦ ¦ / ¦ ¦
pi_32352653
quote:
Op donderdag 17 november 2005 19:14 schreef Keromane het volgende:
Alweer een winterkoninkje voor de liefhebbers. In de volgende grafiek staan de verschillende berekeningen uiteengezet. Meestal gaat alleen het begin gelijk op waarna de grafiek uit elkaar gaat waaieren vanwege de verschillende uitkomsten. Als je nu kijkt zie je dat er weinig verschil is. Alles wijst zo'n beetje op hetzelfde. Die eensgezinde consistentie maakt de kans dat het inderdaad gaat winteren een stuk groter.

[afbeelding]

Actueel: Zoetermeer is even wit geworden van de hagel vanmiddag, bij de kust is een windhoos waargenomen en er is zojuist onweer gesignaleerd. De temperaturen in het noorden zijn flink gedaald en op de Noordzee liggen nog tal van buien waaronder een paar stevige. Kortom: morgenochtend kan het hier en daar best eens wit zijn.

Hier een overzicht van neerslagradars:
http://www.meteodelfzijl.nl/radarbeelden.htm
Het gaat de goede kant op. Overigens wat dat onweer betreft: Er staat me vaag iets bij over een 'pruiksma-doctrine'.

Overigens leverde november '78 ook grootschalig onweer op meen ik.
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
pi_32352730
quote:
Op donderdag 17 november 2005 18:51 schreef Keromane het volgende:
[afbeelding]
Dit is een heel mooie winterkaart, de prognose voor 3 December. Als dit werkelijkheid wordt dan krijgen we over een paar weken sneeuw en kou, zonder dat er direct veranderingen te verwachten zijn die het winterweer afbreken. De boel zit op slot en er kan alleen gekozen worden tussen winter en winter. Het kan stevig uitpakken met zo'n kaart. Van tijd tot tijd perioden met flink wat sneeuwval en erg koud.
Hup. In de prullenbak met die langetermijnvoorspellingen.

GFS kaarten voor 14 dagen vooruit, daar word je alleen maar onnodig hitsig van.
  donderdag 17 november 2005 @ 19:56:32 #197
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_32352808
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_32352849
Het is nu al kankerkoud buiten.
"Hier word ik niet vrolijk van." No frituur intended.
pi_32352861
quote:
30 zei Timofeeff zojuist. Mooie beelden op TV.
pi_32352876
Volgens de Enkhuizer Almanak krijgen we een kwakkelwinter Maar vandaag in Leeuwarden Sneeuw gevallen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')