Er waren drie uitzonderlijk actieve orkaanseizoenen die gevolgd werden door een koudere winter. Maar an sich zegt dat nog helemaal niets, en een tam seizoen wil ook niet zeggen dat de eropvolgende winter niet koud kan zijn. Het is zinloos om dit in een grafiek te plaatsen. Oktober, El Nino, die nootjes en zonnevlekken sla ik maar even over.quote:Op dinsdag 15 november 2005 17:25 schreef Zon het volgende:
Wat is de waarde van weerregels voor de winter?
http://www.knmi.nl/kenniscentrum/waarde_winterregels
Hehe, soms zal het best lijken te kloppen. Mensen zijn ook eerder geneigd om meer waarde te hechten aan positieve resultaten dan negatieve. Ik denk dat heel wat weerspreuken zo zijn geboren.quote:Op dinsdag 15 november 2005 15:15 schreef poemojn het volgende:
Jouw bessenverhaal klinkt idd logischer Keromane, maar dit scheen een oude-besjes-verhaal te zijn, en die kloppen soms toch nog wel(ervaringen in 't verleden) vandaar m'n post hier.
quote:Winter aan de koude kant!
Gemiddeld verwacht ik dat de winter iets kouder dan normaal of rond normaal zal worden. De winter komt al in december op gang met de eerste sneeuwbuien. Daarnaast krijgen we vooral in de maand januari te maken met winterse neerslag en zit het venijn dit seizoen in de staart met vrieskou en ijs in februari. Het temperatuursverloop zal erg grillig zijn en zachte en koude perioden wisselen elkaar regelmatig af.
December lijkt de maand te worden waarin de winter zich al regelmatig zal presenteren, met name in het tweede deel van de maand. De eerste sneeuwbuien kunnen al eerder voorkomen. De maand zal waarschijnlijk rond normaal of iets kouder dan normaal verlopen. Ik verwacht ook (tijdelijke) winterse perikelen zoals (natte) sneeuw, hagel en lichte vorst en daardoor geregeld overlast voor het verkeer. Ik verwacht op dit moment nog een groene Kerst met hooguit ergens wat ‘dakraamsneeuw’.
Voor het nieuwe jaar 2006 verwacht ik dat we in januari serieuzere kou kunnen verwachten, wel afgewisseld door een zachte periode of perioden. Gemiddeld komt de temperatuur te liggen rond of iets onder normaal. Daarnaast is de hoeveelheid neerslag (al dan niet winters) meer dan gemiddeld. Het moet de maand worden waarop de winter zijn grip probeert te verstevigen en hogedrukgebieden terrein zullen winnen. Een maand ook met gladheid en gevaar in het verkeer door winterse neerslag maar ook door een regelmatige afwisseling van koud en zacht weer.
Februari kan een echt koude maand worden is mijn verwachting. Een droge maand met veel zon, met vorst, met ijs(pret) en weinig neerslag. Dit zal de maand worden die er voor moet zorgen dat de winter voor dit aankomende seizoen als kouder dan normaal de boeken in zal gaan. De koude periode zal ook doorlopen tot in de maand maart.
Enkele opmerkingen zijn wel op zijn plaats bij deze winterverwachting. Het is gebleken dat het gebruik van statistieken minder betrouwbaar is geworden ten gevolge van onder andere: de opwarming van de aarde en de gevolgen hiervan voor het klimaat en het weer. Er zijn verschillende theorieën (zonnevlekken-cyclus, Gleissberg en Easton, noa) waaruit geconcludeerd zou kunnen worden dat het een koude of strenge winter wordt.
bron pietpaulusma .nl
Ik moet zeggen voor een weerhobbyist kun je het helder en duidelijk verwoorden. Keep up the good work!quote:
Ieuw, hou die kouwe teringzooi bij je, dat gaat me weer honderden euro's aan extra stookkosten kosten.quote:Op dinsdag 15 november 2005 16:29 schreef Bierie het volgende:
Oh wat verlang ik naar een koude winter.
Echt zo'n winter waarin het slot van je voordeur nog dicht van kan vriezen.
En dan schaatsen!!
*wacht met spanning af*
Alsof ik wakker lig van jouw stookkostenquote:Op dinsdag 15 november 2005 19:28 schreef QyRoZ het volgende:
[..]
Ieuw, hou die kouwe teringzooi bij je, dat gaat me weer honderden euro's aan extra stookkosten kosten.
Piet Paulusma is geen afgetudeerd meteoroloog. Integendeel, hij was eerst manager en is door een gelukje bij sbs gekomen. Maar dat terzijdequote:Op dinsdag 15 november 2005 20:42 schreef Keromane het volgende:
Piet Paulusma lijkt me toch wel een afgestudeerde meteoroloog. Hij doet het m.i. ook beslist niet onverdienstelijk, ookal is SBS6 mijn zender nu niet bepaald.
En dan heb je nog geluk dat je westelijker bent gaan wonen ook.quote:Op dinsdag 15 november 2005 19:28 schreef QyRoZ het volgende:
[..]
Ieuw, hou die kouwe teringzooi bij je, dat gaat me weer honderden euro's aan extra stookkosten kosten.
De echte helden gaan dan natuurlijk gewoon de straat opquote:Op donderdag 17 november 2005 16:26 schreef Keromane het volgende:
Je kunt beter alvast langlaufski's aanschaffen. Het lijkt erop dat we bergen sneeuw krijgen als het patroontje stevig op slot gaat.
Worden er bij -33, windkracht 8 en sneeuwduinen van 2 meter eigenlijk nog wel kranten rondgebracht?
Maar je word er wel voor betaaldquote:Op donderdag 17 november 2005 16:22 schreef Gebleekte het volgende:
Ik hoop zeker NIET op een koude winter..![]()
Zou het fijn vinden voor iedereen die er van houdt, maar ik moet elke ochtend om half 6 kranten lopen![]()
Vindt het al koud zat zo ..![]()
Het gaat de goede kant op. Overigens wat dat onweer betreft: Er staat me vaag iets bij over een 'pruiksma-doctrine'.quote:Op donderdag 17 november 2005 19:14 schreef Keromane het volgende:
Alweer een winterkoninkje voor de liefhebbers. In de volgende grafiek staan de verschillende berekeningen uiteengezet. Meestal gaat alleen het begin gelijk op waarna de grafiek uit elkaar gaat waaieren vanwege de verschillende uitkomsten. Als je nu kijkt zie je dat er weinig verschil is. Alles wijst zo'n beetje op hetzelfde. Die eensgezinde consistentie maakt de kans dat het inderdaad gaat winteren een stuk groter.
[afbeelding]
Actueel: Zoetermeer is even wit geworden van de hagel vanmiddag, bij de kust is een windhoos waargenomen en er is zojuist onweer gesignaleerd. De temperaturen in het noorden zijn flink gedaald en op de Noordzee liggen nog tal van buien waaronder een paar stevige. Kortom: morgenochtend kan het hier en daar best eens wit zijn.
Hier een overzicht van neerslagradars:
http://www.meteodelfzijl.nl/radarbeelden.htm
Hup. In de prullenbak met die langetermijnvoorspellingen.quote:Op donderdag 17 november 2005 18:51 schreef Keromane het volgende:
[afbeelding]
Dit is een heel mooie winterkaart, de prognose voor 3 December. Als dit werkelijkheid wordt dan krijgen we over een paar weken sneeuw en kou, zonder dat er direct veranderingen te verwachten zijn die het winterweer afbreken. De boel zit op slot en er kan alleen gekozen worden tussen winter en winter. Het kan stevig uitpakken met zo'n kaart. Van tijd tot tijd perioden met flink wat sneeuwval en erg koud.
30 zei Timofeeff zojuist. Mooie beelden op TV.quote:Op donderdag 17 november 2005 19:56 schreef Klonk het volgende:
Op de Brocken in de Harz ligt ook al 13 cm sneeuw
http://www.hsb-wr.de/kamera/brocken-neu.htm
http://www.webcam-profi.de/bilder/brocken-bhf.jpg
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |