abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 18 november 2005 @ 12:48:50 #226
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_32369674
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 12:41 schreef Skwish het volgende:
volgens nu.nl

volgende week dinsdag: 0/5°C

woensdag: -1/4°C : dus in het noorden van het land kan men wel op -3 rekenen?

Gaat de goede kant op hopelijk
Dit hangt helemaal van de bewolking af, vooral in de nachten.
De grooste kans schat ik toch in het oosten van het land
pi_32369839
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 12:41 schreef Skwish het volgende:
volgens nu.nl

volgende week dinsdag: 0/5°C

woensdag: -1/4°C : dus in het noorden van het land kan men wel op -3 rekenen?

Gaat de goede kant op hopelijk
vaag, volgens het knmi word het juist warmer
pi_32369946
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 12:54 schreef michiel_merk het volgende:

[..]

vaag, volgens het knmi word het juist warmer
Het KNMI zuigt
pi_32369992
Het is voor de komende weken kop of munt. Vannacht zagen de meeste modellen er prachtig uit met vanaf volgend weekend dagenlang sneeuw bij temperaturen rond het vriespunt overdag en vorst 's nachts. De ultieme droom voor sneeuwfreaks. Die prognose werd vanochtend vervangen door een mildere uitkomst. Het blokkerende hoog lijkt nu te ver naar het westen te komen liggen waardoor ruimte komt voor depressieactiviteit boven de oceaan. Dat zorgt voor ons meteen voor ander weer. Niet dat het iets verandert aan de 'winterse opzet' van de drukgebieden, maar direct winterweer zit er dan niet in.

Wat de straalstroom gaat doen is erg belangrijk. Begin volgende week wordt het breakpoint verwacht, vanaf dan is er weer wat meer te zeggen over hoe de trend de komende weken wordt voortgezet. Kans op pittig winterweer zit er op dit moment sowieso niet in omdat er niet genoeg sneeuw ligt in het oosten. Het koelt er nu lang niet zo fors af.
pi_32370069
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 12:59 schreef logisnack het volgende:

[..]

Het KNMI zuigt
dat hoop ik dan maar de GFS modellen zijn zo veranderelijk als het weer
pi_32370395
koude winter is nu al te merken
pi_32373161

pi_32373831
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 13:17 schreef the_legend_killer het volgende:
koude winter is nu al te merken
Waaraan dan? Heeft de gestippelde bosmuis zich reeds ingegraven? Of vind je het op het moment koud? In het laatste geval wens ik je een winter van '62/'63 proporties toe.
Of februari '56 maar dan 3 maanden lang.
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
  vrijdag 18 november 2005 @ 15:31:32 #234
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_32374489
Wat is dat voor kaart Keromane? Sneeuwval prognose?
* I intend to live forever, so far so good! *
pi_32374536
Over 17 dagen voorzie ik een plotselingen temperatuurstijging tot maar liefst 31 graden !

The things you own, end up owning you - Tyler Durden
pi_32374559
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 15:33 schreef Pieldeprutkarbonkel het volgende:
Over 17 dagen voorzie ik een plotselingen temperatuurstijging tot maar liefst 31 graden !

Niks verbaast me meer tegenwoordig.
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
pi_32374600
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 15:33 schreef nozem het volgende:

[..]

Niks verbaast me meer tegenwoordig.
Ja...maarreh...niet voor jullie hoor....
pi_32374785
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 15:35 schreef Pieldeprutkarbonkel het volgende:

[..]

Ja...maarreh...niet voor jullie hoor....
Thailand
Lang leve Google
pi_32375289
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 15:31 schreef IkWilbert het volgende:
Wat is dat voor kaart Keromane? Sneeuwval prognose?
Ja, een verre prognose waar nog alles aan kan veranderen.

Weersvoorspelling is in een paar tijdsvakken in te delen. Tot 3 dagen vooruit is het weer in de meeste gevallen aardig te voorspellen, alhoewel plaatselijke verschillen veel kunnen uitmaken. We hebben in Nederland een heel wisselvallig klimaatje omdat er om ons heen veel factoren zijn. De oceaan, de UK, de Noordzee, het continent ten zuiden en oosten van ons, hoger gelegen gebieden terwijl Nederland over het algemeen dicht bij zeeniveau ligt etc.

Van 3 tot 7 dagen is er een indicatie van hoe het zou kunnen verlopen. Bij standvastig weer zoals bijv. een enorm hogedrukgebied boven ons hoofd is er meer te zeggen dan wanneer er depressies gaan langsrazen of wanneer er andere grote veranderingen plaatsvinden. Denk aan de jetstream die dinsdag van koers verandert.

Kijk je verder dan 7 dagen dan is het gissen. Het kan verkeren. Soms duiden ontwikkelingen op een trend en kun je al iets gaan zeggen zoals 'kouder' of 'droger', soms blijken de verwachte ontwikkelingen onderweg al anders uit te pakken. Voeg daarbij de diversiteit in en rondom ons land toe en de conclusie is dat je meestal niets met zekerheid kan zeggen. Voor hartje Canada is dat bijv. een stuk eenvoudiger.

Aan de ene kant is het spannend omdat je in Nederland echt verrast kunt worden. Ineens kan een regengebied uitpakken als sneeuwzone. Andersom is ook mogelijk. Dan zie je sneeuwgebieden op de kaarten liggen die dagenlang sneeuw kunnen opleveren, zoals de prognoses vannacht nog, en dan ineens veranderen de vooruitzichten. Niet compleet, maar wel genoeg om ons een heel ander weerbeeld te geven. Terwijl het feest in hoger UK of Ardennen wel lijkt door te gaan.

Ach ja, het positieve is dat zulke prognoses in ieder geval aangeven dat sneeuwrijk winterweer in principe gewoon tot de reeele mogelijkheden hoort in ons zachte maritieme klimaatje.
pi_32375370
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 15:41 schreef SlimShady het volgende:

[..]

Thailand
Lang leve Google
pi_32375747
Voor wat betreft de ontwikkelingen de komende week (en indirect waarschijnlijk ook de komende maand): kantje boord en heel erg spannend. Met dank aan John Heydanus van weeronline.

De kans is behoorlijk dat de jetstream echt roet in het eten gaat gooien. De luchtstroom kan het blokkerende hoog op de oceaan omduwen, dwz. dat ie west-oost komt te liggen en daarna afzakt naar het zuiden om daar een Bartlett High te worden boven het continent, of een Azoren Hoog ten westen van Spanje. In dat geval kun je echt winterweer voorlopig vergeten omdat zo'n situatie meestal muurvast komt te zitten. Afhankelijk van de ligging kun je dan depressies verwachten met regen en wind. Echt herfstweer dus.

Wat we moeten hebben is dat de straalstroom een zwakke noordelijke tak krijgt die ons (indirect) poollucht geeft en een sterke zuidelijke tak waarmee oceaandepressies de trein nemen richting Middellandse Zee, ver uit onze buurt. De blokkade boven de oceaan moet in stand blijven en contact maken met Groenland en wisselwerken met Skandinavie-Rusland. Eigenlijk de ontwikkeling zoals het er de hele tijd naar uit heeft gezien.

Afwachten, dinsdag lijkt het omslagpunt te komen. De winter zou bij een negatieve uitslag trouwens nog niet bekeken zijn, het is nog erg vroeg.

De verwachte ontwikkeling van de straalstroom. De sterke zuid-noord stroming kan het hoog ten westen van de UK 'omduwen' en standvastige westenwind boven ons hoofd brengen, inclusief te vormen oceaandepressies.
  vrijdag 18 november 2005 @ 16:23:38 #242
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_32376062
Houd ons op de hoogte! A.s. dinsdag... de dag!
* I intend to live forever, so far so good! *
pi_32376271
Ik moest vanmorgen krabben en toen ik de ruitenwissers aandeed, sloeg de zekering eruit...

Dus dankzij deze strengen winter, heb ik vandaag een nieuwe zekering moeten kopen (+3 nieuwe ruitenwisserbladen die ze mee hebben aangesmeerd...)

pi_32376645
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 16:29 schreef Triangeljosti het volgende:
Ik moest vanmorgen krabben en toen ik de ruitenwissers aandeed, sloeg de zekering eruit...

Dus dankzij deze strengen winter, heb ik vandaag een nieuwe zekering moeten kopen (+3 nieuwe ruitenwisserbladen die ze mee hebben aangesmeerd...)

Die steekzekeringen (en glas trouwens ook) kosten haast niks. Lullige is dat ze ze altijd met verschillende voltages in zo'n doosje doen, zodat je er al 4 kunt weggooien

ontopic: ik hoop op lekker koud winterweer! In de Twentsche Courant stond gisteren een stuk op de voorpagina dat ze bij weercentrum losser (o.i.d.) ook voorspellen dat het een koude winter wordt.
Zu'j net zien met dit weer, wul de waag'n niet pakk'n
pi_32383599
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 13:01 schreef Keromane het volgende:
Vannacht zagen de meeste modellen er prachtig uit met vanaf volgend weekend dagenlang sneeuw bij temperaturen rond het vriespunt overdag en vorst 's nachts.
n00b-vraag:

Vorst is hoe koud?
De status 'bagger-user' voorbij
  vrijdag 18 november 2005 @ 20:56:53 #246
56824 Keijs
Toedeledokie !
pi_32383755
Vorst = temperatuur lager dan nul graden celsius
pi_32383855
okee, heeft het gisternacht trouwens nog ergens gevroren in NL?
De status 'bagger-user' voorbij
pi_32384653
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 20:51 schreef Sterke_Yerke het volgende:

[..]

n00b-vraag:

Vorst is hoe koud?
"Hier word ik niet vrolijk van." No frituur intended.
pi_32384937
Yep, komende nacht is er ook vorst. Matige vorst is mogelijk.

Een blokkade die omvalt wordt een Toppler genoemd. Op dit moment is het erg spannend op de kaarten. Het is duidelijk dat er iets verandert, maar wat precies... allerlei exotische drukverdelingen rollen uit de prognoses. Bizar. Zou je de atmosfeer als een kaartspel zien dan zou je dit kunnen vergelijken met het stevig schudden van de kaarten. De Toppler lijkt overigens uit te blijven, maar het wil nog niets zeggen. Waar het om gaat is dat de globale atmosfeer weer tot een soort rustpunt komt (zoals lange tijd in het najaar) waarbij de drukverdeling voor ons gunstig is. Aangezien elke richting op de windroos ons ander weer kan brengen is het een soort Rad van Fortuin op dit moment.

http://www.wetterzentrale.de , GFS, 200hPa en 300hPa kaarten.

---
Rectificatie: een blokkerend hoog kan een Toppler worden als ie wordt afgeplat door de straalstroom. Een west-oost hoog met weinig blokkerende invloed wordt een Toppler genoemd. Noord-zuid is een blokkerend hoog. Meer info hier:
http://www.theweatheroutlook.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41939

[ Bericht 18% gewijzigd door Keromane op 18-11-2005 22:54:24 ]
  vrijdag 18 november 2005 @ 22:50:12 #250
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_32386785
Ik hou het zelf momenteel ook in de gaten, reken er wel op dat ik de kans op sneeuw voor november op 40% schat (Hierbij gaat het om 5cm of meer wat blijft liggen). Kortom het is niet veel maar in dec schat ik een witte kerst toch relatief hoog, 60%, maar ik vind dit wat te gevaarlijk om het serieus te nemen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')