abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32150440
Blessure Van Bommel voer voor discussie

bron: Volkskrant, 10-11-2005

AMSTERDAM - In de nationale ploeg opgelopen blessures voeren de spanning tussen bonden en clubs op.Van Bommel is na Meerdinkde tweede speler in ruim een half jaar die tijdens de training zwaar geblesseerd raakte.

Zaakwaarnemer Rob Jansen omschreef de psychische toestand van Mark van Bommel gisteren in één woord: ‘Kapot.’ Van Bommel belde zelfs ’s nachts met zijn vertrouwensman, om morele steun.

Een ingescheurde enkelband en een opgerekte enkelband. Dat was, zo bleek gisteren uit onderzoek, de schade na de botsing met Boateng tijdens de training van dinsdag. Gekozen is voor de conservatieve geneeswijze, via het ‘tapen’ van de enkel. Er volgt dus geen operatie. Jansen: ‘Mark blijft nog twee dagen in Nederland en herstelt dan verder in Barcelona.’

De revalidatie gaat zes tot acht weken duren. Intussen betaalt Barcelona zijn vorstelijke salaris gewoon door. En dat terwijl de middenvelder juist zijn vorm had gevonden en een basisplaats had afgedwongen.

Barcelona zal getergd zijn door de tegenvaller of, zoals Jansen het algemene gevoel bij clubs die spelers geblesseerd terugkrijgen met een understatement uitdrukt: ‘Clubs zijn hier niet blij mee.’ Het is ook wat: een blessure van een speler in vorm, opgelopen tijdens een training van de nationale ploeg voor een oefenwedstrijd.

Barcelona zit tevens in de G-14, het gremium van inmiddels achttien clubs dat meer grip op de structuren wenst te krijgen en vooral de macht van de overkoepelende bonden wil indammen. De G-14 diende reeds een klacht in bij de Zwitserse mededingingsautoriteit om het monopolie van de FIFA aan te vechten. Clubs moeten spelers afstaan, zonder dat daar een vergoeding tegenover staat.

De G-14 steunt in deze de Belgische club Charleroi, die besloot naar de rechter te stappen nadat de Marokkaanse speler Oulmers geblesseerd raakte tijdens een interland tegen Burkina Faso. Oulmers stond acht maanden aan de kant en Charleroi wenst een tegemoetkoming in de kosten. Dit alles tot woede van FIFA-voorzitter Blatter, die wilde aansturen op een vergelijk, zonder tussenkomst van de rechter.

Een geschil dat al jaren de gemoederen bezighoudt in bestuurderskringen, dreigt dus te escaleren. De clubs zijn het zat. Ajax-voorzitter Jaakke zei daarover onlangs tegen deze krant: ‘Is het redelijk dat je de door jou opgeleide speler betaalt, verzekert en ter beschikking stelt voor een WK, waaraan de FIFA honderden miljoenen euro’s verdient, terwijl je daarvoor geen vergoeding krijgt?’

Jaakkes collega Van den Herik van Feyenoord: ‘Ik strijd al jaren voor een zakelijke overeenkomst voor het afstaan van spelers. Het kan niet zo zijn dat de werknemers gratis of nagenoeg gratis kunnen worden opgeëist. Het afsluiten van een ongevallenverzekering doet daaraan niets af, want de bedrijfsschade is vele malen groter.’

Blessures als die van Van Bommel voeden de onvrede, zeker omdat het geval niet op zichzelf staat. Alleen al tijdens de vijftien maanden onder bondscoach Van Basten zijn saillante voorbeelden te noteren: Van der Vaart raakte geblesseerd door een schop van toenmalig Ajax-ploeggenoot Ibrahimovic tegen Zweden en was twee weken uitgeschakeld. Robben miste, nadat hij uitviel in de uitwedstrijd tegen Roemenië, een maand bij Chelsea.

Theo Lucius brak in juni een kuitbeen tegen Finland, doch hij en PSV hadden het geluk dat de vakantie aanbrak en hij nauwelijks duels hoefde te missen. Martijn Meerdink speelde niet tussen 24 maart en 24 oktober, zeven maanden, omdat hij tijdens de training van het Nederlands elftal een knieband scheurde.

‘Voetbal is een contactsport’, zei bondscoach Van Basten dinsdag na het ongeval met Van Bommel.

De KNVB betaalt aan de clubs overigens wél vergoedingen voor uitgenodigde internationals, maar het gaat hierbij om vrij bescheiden bedragen die in geen verhouding staan tot het salaris van de meeste internationals. Nederland is ook een witte raaf, want de meeste landen doen niets.

En de KNVB betaalt alleen voor internationals van Nederlandse clubs. ‘Dat zijn onze leden’, aldus directeur Tielbeke van de Eredivisie CV. De ECV op haar beurt heeft een collectieve verzekering afgesloten waaruit clubs die internationals aan Oranje en Jong Oranje leveren, kunnen putten bij blessures. ‘Dat alles wil niet zeggen dat we niks doen voor Van Bommel’, zegt KNVB-directeur Kesler.

Tielbeke is benieuwd wat te zijner tijd de uitspraak van de rechtszaak in België zal zijn. ‘Stel dat daar een standaardvergoeding en een standaardverzekering uitrollen, dan laten we onze regeling weer vervallen.’

Andere landen vragen zich af waarom Nederland weer eens vooroploopt met regelgeving. Zo kreeg Kesler tijdens een vergadering eens te horen van een Italiaanse manager (en hij imiteert een Italiaans accent): ‘Why do you pay Dutch clubs, and not for Seedorf and Stam?’

----------------------------------------------------------------------------------------------

Hebben de clubs gelijk omdat zij toch voor een groot gedeelte van de kosten opdraaien en relatief de meeste ellende opvangen van blessures. Of moeten de clubs niet zeuren en blij zijn als hun spelers geselecteerd worden voor het nationale elftal?

[ Bericht 0% gewijzigd door SCH op 10-11-2005 15:51:11 ]
pi_32150574
Zet je er even bij uit welke krant dit stukje komt, SCH?

En ik begrijp de bezwaren van de clubs best wel. Uiteindelijk betalen zij de salarissen van geblesseerde spelers grotendeels door.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_32150744
Ik snap wel dat clubs er niet blij mee zijn, maar ik vind dat het risico op blessures bij het nationale team er gewoon bijhoort. Elke topploeg kan pech hebben.
That's all folks!
pi_32150817
voetbal
pi_32150842
quote:
Op donderdag 10 november 2005 15:49 schreef golfer het volgende:
En ik begrijp de bezwaren van de clubs best wel. Uiteindelijk betalen zij de salarissen van geblesseerde spelers grotendeels door.
Maar als we het dan toch zakelijk gaan bekijken: het feit dat een speler de status van international heeft vergroot ook zijn marktwaarde. En daarbij speelt de speler zich internationaal in de kijker, waar de clubs (vaak) ook niet slechter van worden.
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 10 november 2005 @ 15:57:57 #6
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_32150878
het is natuurlijk ook een beetje belachelijk dat er nu oefen wedstrijden gespeeld worden. Puur voor het vullen van de zakken van de bonden.
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_32150958
quote:
Op donderdag 10 november 2005 15:54 schreef -Vaduz- het volgende:
Ik snap wel dat clubs er niet blij mee zijn, maar ik vind dat het risico op blessures bij het nationale team er gewoon bijhoort. Elke topploeg kan pech hebben.
Als ze nou eens beginnen om die vriendschappelijke interlands af te schaffen.
De kalender is al zo overvol.
pi_32150981
quote:
Op donderdag 10 november 2005 15:57 schreef rubbereend het volgende:
het is natuurlijk ook een beetje belachelijk dat er nu oefen wedstrijden gespeeld worden. Puur voor het vullen van de zakken van de bonden.
Mee eens.
pi_32151003
Vriendschappelijke duels mogen er van mij in veel gevallen ook wel uit.
That's all folks!
  donderdag 10 november 2005 @ 16:02:44 #10
43763 DutchGooner
naar het andere forum!
pi_32151024
quote:
Op donderdag 10 november 2005 15:54 schreef -Vaduz- het volgende:
Wat een kul zeg.

Het kan er misschien wel bijhoren dat risico maar het is ronduit belachelijk.
Het wordt gewoon tijd dat er een financiele vergoeding uitgekeerd gaat worden voor spelers die er weken uitliggen door de interlands.

Als ik alleen al naar Arsenal kijk zijn we dankzij interlands al 7 spelers kwijt geweest of zijn we nog kwijt. (Henry,Cole,Campbell,van Persie,Gilberto,Ljungberg en Hleb)
Hier mag best wel een vergoeding tegenover staan dunkt mij.
NAAR HET ANDERE FORUM!
pi_32151131
Wat DG zegt

Het wordt behoorlijk bedenkelijk om voor het nationale elftal te spelen als er telkens zoveel blessure leed wordt veroorzaakt.
pi_32151135
Arsenal is een extreem voorbeeld, vergoedingen vind ik onzinnig. Die zijn er nog nooit geweest, dus waarom nu wel ineens? Denk je dat de nationale bonden blij zijn met de blessures van hun spelers?
That's all folks!
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 10 november 2005 @ 16:07:46 #13
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_32151165
quote:
Op donderdag 10 november 2005 16:01 schreef -Vaduz- het volgende:
Vriendschappelijke duels mogen er van mij in veel gevallen ook wel uit.
haal die oefenrondes er tussen uit en de competie kan minimaal een week eerder stoppen en dan kan het trainingskamp en oefenserie voor het grote toernooi langer worden dat is ook veel gunstiger voor het vormen van een team.
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  donderdag 10 november 2005 @ 16:11:54 #14
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_32151229
Zoals ook al door DG is aangegeven, is dit al een jaren oude discussie (in Engeland iig).

Goed dat Nederland ook wakker wordt
Where law ends, tyrrany begins.
  donderdag 10 november 2005 @ 16:17:15 #15
43763 DutchGooner
naar het andere forum!
pi_32151320
quote:
Op donderdag 10 november 2005 16:06 schreef -Vaduz- het volgende:
Arsenal is een extreem voorbeeld, vergoedingen vind ik onzinnig. Die zijn er nog nooit geweest, dus waarom nu wel ineens?
Niet ineens wat mij betrefd,het had al eerder gemogen. Tis ronduit belachelijk dat clubs spelers moeten missen door een andere partij in deze maar wel voor de kosten moeten opdraaien
quote:
Denk je dat de nationale bonden blij zijn met de blessures van hun spelers?
Die zullen er ongetwijfeld niet blij mee zijn maar die lopen verder geen financieel risico itt de clubs.
NAAR HET ANDERE FORUM!
pi_32151433
Is er al een vergoedingssysteem door iemand bedacht eigenlijk? Lijkt me een lastig iets.
That's all folks!
pi_32152890
Wat toevallig....bij het radio2-programma Knooppunt Kranenbarg is dit het trilemma vandaag.

Ook NCRV....
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_32153073
quote:
Op donderdag 10 november 2005 17:15 schreef golfer het volgende:
Wat toevallig....bij het radio2-programma Knooppunt Kranenbarg is dit het trilemma vandaag.

Ook NCRV....
Dat wist ik echt niet, ik zweer het op Xena
pi_32153100
Nationale voetbalbonden zouden dan dus vergoedingen moeten gaan betalen? Dan krijgt de KNVB van mij dus helemaal niks meer hèa..

[ Bericht 1% gewijzigd door jpzegthallo op 10-11-2005 17:41:36 ]
  donderdag 10 november 2005 @ 17:25:56 #20
93214 DeTolk
Elk puntje telt.
pi_32153185
Danku voor dit topic
  donderdag 10 november 2005 @ 17:26:31 #21
26251 Eilanden
Bright Mirror Still Water
pi_32153197
quote:
Op donderdag 10 november 2005 17:15 schreef golfer het volgende:

Ook NCRV....
Wie luistert er nu naar de NCRV
pi_32153323
quote:
Op donderdag 10 november 2005 17:26 schreef Eilanden het volgende:

[..]

Wie luistert er nu naar de NCRV
  Trouwste user 2022 donderdag 10 november 2005 @ 17:49:22 #23
7889 tong80
Spleenheup
pi_32153813
Wat een flauwekul. Spelers raken ook geblesseerd als ze in de badkamer uitglijden. Clubs moeten blij zijn dat hun spelers worden geselecteerd, hun marktwaarde stijgt en daar hebben de clubs weer baat bij.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_32153948
quote:
Op donderdag 10 november 2005 17:49 schreef tong80 het volgende:
Wat een flauwekul. Spelers raken ook geblesseerd als ze in de badkamer uitglijden. Clubs moeten blij zijn dat hun spelers worden geselecteerd, hun marktwaarde stijgt en daar hebben de clubs weer baat bij.

De marktwaarde van Van Bommel is gestegen deze week?

Ik snap de clubs wel - het belang van de nationale teams wordt nogal overschat en zeker de Nederlandse bondscoach lijkt geen enkele rekening te houden met spelers en clubs. Leuk hoe Van Bommel deze week de vernieling in is geholpen
  Trouwste user 2022 donderdag 10 november 2005 @ 17:54:33 #25
7889 tong80
Spleenheup
pi_32153985
Dat had ook bij PSV op de training kunnen gebeuren. Of mogen ze daar geen slidings maken ?

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')