abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32144370
Ik heb geprobeerd een kabel te trekken in een loze leiding (coax+utp) dit ging goed tot het laatste stukje, de kabel kwam los van de trekveer.

Ik heb toen aan de meterkast kant de kabel teruggetrokken maar nu zit deze vast terhoogte van een bocht.

Hoe kan ik dit het beste oplossen
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_32144441
Hmmm, ik heb weleens begrepen dat coax kan 'vastsmelten' aan de buis bij te snel trekken en dan plots stoppen. Misschien dat 'Vonkenboer' er iets meer van weet.

Als je niet bij het vastgelopen punt kunt komen, wordt het toch een kabel erlangs trekken denk ik, en de 'oude' laten zitten. Andere oplossingen weet ik zo ff niet.

Succes!
  donderdag 10 november 2005 @ 13:06:19 #3
23056 diomedes
Koning ToTo wolf blaat....
pi_32145558
Als de situatie het toelaat, proberen wat zeepsop er door heen te laten lopen.
hy·po·criet (de; m,v; meervoud: hypocrieten)
1 schijnheilige, "sir" Lewis Hamilton
  donderdag 10 november 2005 @ 13:23:51 #4
56875 dalet
zoekt altijd de grens op :)
pi_32146071
quote:
Op donderdag 10 november 2005 13:06 schreef diomedes het volgende:
Als de situatie het toelaat, proberen wat zeepsop er door heen te laten lopen.
Juist, of groene zeep. Klinkt raar, maar werkt wel.
If it ain't Dutch... It ain't much!
pi_32146236
Zeep erdoor
  Moderator donderdag 10 november 2005 @ 18:59:48 #6
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_32155666
quote:
Op donderdag 10 november 2005 12:26 schreef Marsepein het volgende:
Misschien dat 'Vonkenboer' er iets meer van weet.
; lol..

OT:

Tjah, hoe krijg je ze weer los? Dat zal niet meevallen: door het warm worden tijdens het trekken verweekt de isolatie van zowel snoer als buis, als je even stopt met trekken koelt alles weer af en smelten ze samen.

Als dit gebeurt over enkele meters krijg je ze er gewoon niet meer uit.

Het is mij niet duidelijk wat de diameter van de buis is. Waarschijnlijk hebben we het hier over 5/8" buis en zit de buis in beton zodat je er ook niet meer bij kan komen. Problemen die meerdere malen voorkomen bij buis in beton is dat bochten zijn afgeplat en dat geeft grote problemen bij het trekken van meerdere draden.

Vastzitten op de laatste meter duid op een te scherpe bocht in de installatie. Hetzij gebogen of met flex en is geen kwestie van vakmanschap eerder het tegenovergestelde.
Met een verenpomp om de veer met meer kracht door de leiding heen te duwen lost je ook dit euvel vrij éénvoudig op. Draad is soepeler en zal éénmaal door de te scherpe bocht geen problemen meer geven.

Tenslotte gebruik bij al het ander als VD draad iets van een glijmiddel. Water, Silliconen spray of talkpoeder. Liever geen zeep dit kan in de toekomst als ze er ooit weer uitmoeten problemen geven.

De grootste truc bij draadtrekken ik is rustig met 2 man te werken. Probeer een lange trekveer die al dan niet met behulp van de reeds aanwezige zwarte draad (dat is ook de opzet van die draad! niet om de draden zelf te trekken!!) in de buis te werken.
Leg daarbij de kabel goed uit zonder slagen in de kabels; één persoon trekt en de andere persoon voert de kabel heel rustig in

Je kunt het beste proberen met korte rukjes de kabels terug te krijgen.. Veel meer kun je niet doen.
pi_32158381
gewoon een beetje but eraan.....

wij gebruiken speciaal glijmiddel (nee niet van durex) als het even niet meer soepel wil, record staat nu op 11 draden in een 5/8" buis....
  donderdag 10 november 2005 @ 21:41:14 #8
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_32160821
Heb je al geprobeerd met een trekveer van af de andere kant te duwen?

En anders denk ik toch dat vonkenboer gelijk heeft
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_32161310
Of gigantisch hard rukken
pi_32161818
quote:
Op donderdag 10 november 2005 21:53 schreef Burbo het volgende:
Ja, mocht er dan een platte bocht in een holle ruimte zitten, dan ben je er zeker van dat er dan een knik in je buis zit.

Dat is wel het laatste wat je wil
  Moderator donderdag 10 november 2005 @ 22:36:40 #11
92034 crew  Vonkenboer
pi_32162674
quote:
Op donderdag 10 november 2005 21:53 schreef Burbo het volgende:
Uit ervaring kan ik spreken dat kleine rukjes 100 keer effectiever zijn dan keihard gaan trekken aan een kabel

Meestal breekt de verbinding van de trekveer aan de kabels als je te hard trekt of trek je het stuk buis waar de draden vastzitten uit fatsoen..
pi_32181428
Het is gelukt

Ik heb eerst geprobeerd de dikkere coax terug te trekken, helaas brak deze af, een hoop vloek en scheld partijen verder had ik eindelijk genoeg hoop bij elkaar gesprokkeld om weer verder te proberen ( in het ergste geval was ik de leiding kwijt )

Uiteindelijk kreeg ik de utp los en met god gratie kreeg ik de coax eruit

De utp kabel was gaan stropen, en helemaal aan gort

Ik heb toen een nieuwe trekveer met verenpomp gepakt en een doekje met pure dreft, en toen kreeg ik zonder problemen 2 kabels er doorheen.

bedankt voor alle tips.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_32194785
Hee, super dat het gelukt is! Ik herken de ergenissen van vastgelopen trekveren e.d. wel
pi_32227100
quote:
Op donderdag 10 november 2005 20:32 schreef TheOneAndOnly het volgende:
wij gebruiken speciaal glijmiddel (nee niet van durex) als het even niet meer soepel wil, record staat nu op 11 draden in een 5/8" buis....
Weinig normen nog waar je dan nog aan voldoet
pi_32227822
Wat voor trekveer kun je het beste gebruiken. 1 van kunststof of van metaal. Ik moet door 8 loze leidingen zowel een utp als een coax kabel doorvoeren en de grootste lengte is ongeveer 17 meter.
  zondag 13 november 2005 @ 13:12:03 #16
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_32229078
Ik heb hier voor 60 meter UTP (in leidingen waar al wat in zat) in totaal een kwart liter Dreft de leiding in gemikt. Nadeel is: als je dan even wacht, plakt de boel 3 keer zo hard vast! Dus in 1 keer doortrekken.
En verder: gewoon zo hard mogelijk trekken, des noods met 2 man (wordt de trekveer wat langer). In het ergste geval breekt de kabel.
censuur :O
pi_32229265
quote:
Op zondag 13 november 2005 12:12 schreef frankafranka het volgende:
Wat voor trekveer kun je het beste gebruiken. 1 van kunststof of van metaal. Ik moet door 8 loze leidingen zowel een utp als een coax kabel doorvoeren en de grootste lengte is ongeveer 17 meter.
Koop, leen of huur een metalen trekveer van 20 meter, ik heb daar goede ervaringen mee. Zijn niet echt goedkoop, ik heb er dacht ik rond de 40 euro voor betaald.
  Moderator zondag 13 november 2005 @ 13:49:38 #18
92034 crew  Vonkenboer
pi_32229999
quote:
Op zondag 13 november 2005 12:12 schreef frankafranka het volgende:
Metaal; alleen al omdat het duurzaam is en makkelijker glijd.
Er zijn ook speciale kousjes te koop; soort van gewikkeld ijzer waar je een utp kabel in kunt steken zonder hem vast te knopen aan de veer; vervolgens trek je het kousje aan en de utp kabel gaat tijdens het trekken nooit los van de veer.

Die kousjes zijn in twee uitvoeringen verkrijgbaar. Voor coax en voor data
  Moderator zondag 13 november 2005 @ 13:50:44 #19
92034 crew  Vonkenboer
pi_32230021
quote:
Op zondag 13 november 2005 13:12 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik heb hier voor 60 meter UTP (in leidingen waar al wat in zat) in totaal een kwart liter Dreft de leiding in gemikt. Nadeel is: als je dan even wacht, plakt de boel 3 keer zo hard vast! Dus in 1 keer doortrekken.
En verder: gewoon zo hard mogelijk trekken, des noods met 2 man (wordt de trekveer wat langer). In het ergste geval breekt de kabel.
1 man trekt aan de veer met kabel
1 man voert de kabel in in de buis

Thats the way i do it

En idd het grootste nadeel van zeep is dat het plakt in de buizen dus als je ooit die kabel nog weer terug wilt trekken
pi_32231088
Bedankt voor de info.
Ik koop dus een metalen trekveer van 20 meter en 2 krimpkousjes 1 voor coax en 1 voor UTP.
Dan nog 1 laatste vraag: kan ik gelijktijdig de 2 kabels met krimpkousjes door de leiding trekken?
  Moderator zondag 13 november 2005 @ 17:58:44 #21
92034 crew  Vonkenboer
pi_32236770
Ze heten anders; maar hou het maar op kousjes dan snappen ze in de winkel wel wat er bedoeld wordt. Ze zijn wel vrij prijzig in aanschaf dus het is alleen maar interesant om zoiets te kopen als je echt veel er gebruik van gaat maken. Anders kun je ze beter gewoon aanstrippen - aan het oog van de veer knopen - en bij het trekken een beetje zeep of glijmiddel gebruiken.

Dus alleen een metalen trekveer van 20 meter lijkt mij genoeg voor u

Met de kousjes is het wel mogelijk om 2 kabels tegelijk te trekken
pi_32268166
Bedankt.

Dan zal ik het deze week even halen, want maandag wordt mijn nieuwe huis opgeleverd en kan ik meteen aan de slag.
pi_32405668
Frankafranka : bij de gamma hebben ze gecombineerde tv/radio + utp inbouwdozen, wellicht handig voor jouw doel
pi_32412975
_serial_ : Bedankt voor de Tip. maar is helaas te laat. ik heb alle benodigde materialen inmiddels gekocht .
pi_37066187
quote:
Op zondag 13 november 2005 13:49 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Metaal; alleen al omdat het duurzaam is en makkelijker glijd.
Er zijn ook speciale kousjes te koop; soort van gewikkeld ijzer waar je een utp kabel in kunt steken zonder hem vast te knopen aan de veer; vervolgens trek je het kousje aan en de utp kabel gaat tijdens het trekken nooit los van de veer.

Die kousjes zijn in twee uitvoeringen verkrijgbaar. Voor coax en voor data
Ik wilde eigenlijk een nieuw topic beginnen over het door een pvc-buis trekken van een coaxkabel... maar even dit onderwerp nieuw leven inblazen leek me geschikter.

Ik moet dus inderdaad in mijn nieuwe appartement een coaxkabel door een ca. 20 meter lange pvc-buis trekken om in mijn woonkamer TV te kunnen kijken. Ik heb zoiets nog nooit gedaan dus vroeg ik me af of ik het procedé een beetje goed voor ogen heb:

- metalen trekveer (minstens 20 m.) door de buis trekken met behulp van de al aanwezige zwarte plastic trekdraad (vastknopen aan oog trekveer?)

- uiteinde coaxkabel aan uiteinde trekveer bevestigen (hoe eigenlijk??? heb ik hier zo'n 'kous' voor nodig en hoe werkt dat?)

- een smeermiddel gebruiken (ik heb nog een spuitbus Griffon LubritAll liggen, voldoet dit?) om de kabel wat makkelijker door de buis te laten glijden

- met z'n tweeën werken (één duwt, de ander trekt de veer+kabel door de buis)

Ben ik nog iets vergeten? En klopt het dat ik met een coax van 20 meter ook maar beter meteen een signaalversterker kan aansluiten?

Alvast bedankt voor jullie tips...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')