abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32143142
quote:
Op donderdag 10 november 2005 11:35 schreef natte-flamoes het volgende:

[..]
Ik begrijp niet waarom die kerels zo bang zijn voor de politie, dat ze hun eigen leven riskeren (bewust). Er is sprake van een zeer klein "vergrijp", voetballen op een plek waar het niet mag, en toch met de dood spelen omdat de politie eraan komt. Ik weet niet hoe de Franse politie mensen behandelt, maar het lijkt me toch niet de dood waard?
Allah Al Watan Al Malik
pi_32143203
Ook interessant:
quote:
Rellen in Parijs: kansarme bewoners in fragiele omgeving

De voorsteden van Parijs worden geteisterd door jongeren die al een week lang 's nachts de straat op gaan en auto's in brand steken. Honderden politieagenten kunnen de rellen niet aan. Waarom opeens deze uitbarstingen van geweld? En wie zijn de relschoppers?

Door René Moerman, correspondent in Parijs

Het overgrote deel van de ruim 1,3 inwoners van de 'probleemwijken' rond Parijs moet niets hebben van geweld. Zij zijn brave burgers, wensen een vredig gezinsleven, hebben of willen een baan en dromen van betere kansen op maatschappelijk succes voor hun kinderen.

Dat is de boodschap waarop de burgemeesters uit de voorsteden van Parijs vorigehamerden. Na een week van nachtelijk geweld was hen er alles aan gelegen om verscherping van de tegenstellingen en de meningen daarover in de maatschappij te sussen.

Hun boodschap lijkt begrepen. De nacht brengt nog spectaculaire beelden van brand en gevechten, maar overdag zwenken de camera's naar de verontwaardigde slachtoffers van het geweld: die ándere voorstadbewoners. Het toch al niet zo welgestelde gezin in Le Blanc-Mesnil dat nu een uitgebrande auto bezit, een van de vele honderden. Of een medewerker van het bouwbedrijf, de garage of een ander door vlammen verzwolgen bedrijf, die nu werkloos is, net als zovelen. Voorgangers in de moskee die oproepen tot rust en wijzen op het feest dat er deze week óók was: het einde van de ramadan.

De vele nachten van rellen brengen in beeld dat de meeste slachtoffers van de rellen - afgezien van de gewonde agenten - zelf ook kansarme inwoners zijn in een wankele omgeving. De meeste rellen speelden zich af in wijken die door de Franse overheid zijn aangemerkt als probleemwijken. Ze heten in jargon 'zones urbaines sensibles' (ZUS), in spreektaal zijn ze 'classé rouge'.

Van deze ZUS zijn er in Frankrijk in totaal 751, met bijna 5 miljoen inwoners (4,6 in 1999). Ze worden van nabij gevolgd door een speciaal daarvoor opgezet Observatoire Nationale. Het nieuwste rapport van deze regeringsinstelling, dat vorige maand is verschenen laat zien hoe alle sociale problemen van het land zich hier ophopen. Zo was de werkloosheid in de ZUS in 2004 gemiddeld 20,7 procent, twee keer zo hoog als landelijk. De woonomstandigheden zijn vaak heel slecht. Woonflats die dertig jaar geleden zijn gebouwd om een einde te maken aan sloppenwijken van immigranten worden nu vervangen door gebouwen op menselijker schaal. Maar de operatie is te massaal om snel resultaat te boeken.

Ook in sociaal opzicht zijn de probleemwijken kwetsbaar. De inwoners zijn minder geïntegreerd dan elders. Een op de vijf inwoners is geimmigreerd, het grootste deel van de immigranten komt uit Marokko en Algerije. De term 'allochtoon' is onbekend: alle kinderen die op Frans grondgebied zijn geboren zijn Frans. Maar een buitenlandse afkomst verkleint wel de kansen op de arbeidsmarkt. Minister van Binnenlandse Zaken Sarkozy bepleit daarom een beleid van positieve discriminatie. Maar die politiek is omstreden omdat zij het Frans-republikeinse idee van strikte gelijkheid van burgers doorbreekt.

Het meest in het oog springende probleem is de criminaliteit, die in een ZUS-wijk gemiddeld vier procent hoger ligt dan elders in hetzelfde departement. Met name vandalisme en geweld komen er vaker voor dan elders. Van de inwoners uit de probleemwijken is 40 procent 's avonds bang om naar buiten te gaan. Regelmatig doen zich ernstige incidenten voor. Zo werd vorige week een man doodgeslagen die een lantaarnpaal fotografeerde voor zijn werk.

Tegen deze sociale verwildering strijdt de overheid sinds jaren in verschillende doseringen met repressie en dialoog. De regering krijgt kritiek omdat zij sinds 2002 is gestopt met de in 1997 begonnen invoering van de wijkpolitie. Deze moest het contact tussen politie en jongeren verbeteren. Nu heeft de politie met name in de voorsteden geen band meer met de bevolking. Agenten met meer dienstjaren mogen kiezen waar ze willen werken. De voorsteden zijn niet populair, waardoor daar veel jonge onervaren agenten werken, die ernaar streven snel weer weg te zijn.

Ook de politiebonden hebben die situatie de afgelopen dagen aangewezen als een fout, waarvoor nu de rekening wordt gepresenteerd. De politie is niet in staat gebleken rellen te voorkomen die uiting geven aan de misère in de voorsteden.
http://www.nrc.nl/scholieren/artikel/1131256747910.html
geen
pi_32143204
quote:
Op donderdag 10 november 2005 11:39 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ik begrijp niet waarom die kerels zo bang zijn voor de politie, dat ze hun eigen leven riskeren (bewust). Er is sprake van een zeer klein "vergrijp", voetballen op een plek waar het niet mag, en toch met de dood spelen omdat de politie eraan komt. Ik weet niet hoe de Franse politie mensen behandelt, maar het lijkt me toch niet de dood waard?
Och, ze zullen heus niet bewust hun leven gewaagd hebben. Als ik vroeger als klein jochie op een bouwplaats aan het spelen was en de politie kwam eraan rende ik ook weg.
pi_32143205
quote:

[..]

Bang voor represailles van de ouders?
Al eerder gepakt en een verleden?
Het kan van alles zijn ...
Chuck Norris doesn't need a CTRL key on his keyboard.
Chuck Norris is always in control
pi_32143237
quote:

[..]

Je post is een beetje suggestief. Je wil met andere woorden zeggen (lijkt mij) dat de politie met haar harde optreden de oorzaak is van de dood van de 2 jongens.
geen
pi_32143319
quote:
Op donderdag 10 november 2005 11:41 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Och, ze zullen heus niet bewust hun leven gewaagd hebben. Als ik vroeger als klein jochie op een bouwplaats aan het spelen was en de politie kwam eraan rende ik ook weg.
Klein, klein, 15 tot 17 jaar is niet klein. Bovendien staat in het bericht dat ze zich bewust waren van het gevaar.
Allah Al Watan Al Malik
pi_32143347
quote:
Op donderdag 10 november 2005 11:42 schreef natte-flamoes het volgende:

[..]

Je post is een beetje suggestief. Je wil met andere woorden zeggen (lijkt mij) dat de politie met haar harde optreden de oorzaak is van de dood van de 2 jongens.
Dat weet ik niet, dat kan, maar hoeft helemaal niet. Ik zeg zelf namelijk dat ik ook niet weet hoe de politie daar handelt (Vandaar dat ik ook eindig met een vraagteken
Allah Al Watan Al Malik
pi_32143358
quote:
Op donderdag 10 november 2005 11:45 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Klein, klein, 15 tot 17 jaar is niet klein. Bovendien staat in het bericht dat ze zich bewust waren van het gevaar.
Ze waren zich er ook van bewust dat wat ze deden niet mocht.
geen
pi_32143443
quote:
Op donderdag 10 november 2005 11:46 schreef natte-flamoes het volgende:

[..]

Ze waren zich er ook van bewust dat wat ze deden niet mocht.
Ik deed vroeger ook dingen die niet mochten, maar dan rende ik nog niet een transformator huisje in... ik klom er nog wel eens op, maar hoe kom je zo'n ding trouwens binnen? Bij ons in de buurt stond er eentje, maar daar zat een enorme deur in, met een flink slot.

Of zijn ze daar gewoon open?
pi_32143523
quote:
Op donderdag 10 november 2005 11:50 schreef Snatched het volgende:

[..]

Ik deed vroeger ook dingen die niet mochten, maar dan rende ik nog niet een transformator huisje in... ik klom er nog wel eens op, maar hoe kom je zo'n ding trouwens binnen? Bij ons in de buurt stond er eentje, maar daar zat een enorme deur in, met een flink slot.

Of zijn ze daar gewoon open?
Geeft het feit dat ze een transformatiehuisje in de manier van optreden van de politie daar aan? Dus de manier van optreden van politie daar is oorzaak van hun dood, of is het feit dat de jongeren iets deden wat niet toegestaan was de oorzaak van hun dood?
geen
  donderdag 10 november 2005 @ 11:57:29 #36
3542 Gia
User under construction
pi_32143639
quote:
Op donderdag 10 november 2005 11:41 schreef kLowJow het volgende:

[..]

15 en 17 zijn niet bepaald kleine jochies. En het zijn al helemaal geen kinderen, ook al klinkt dat zieliger.

Als zij illegaal in Frankrijk waren, weten ze heel goed dat ze niet voor een klein vergrijp opgepakt moeten worden. Als dat dus het geval is, verklaart dat heel goed waarom deze jongeren vluchtten voor de politie.
pi_32143651
quote:
Op donderdag 10 november 2005 11:53 schreef natte-flamoes het volgende:

[..]

Geeft het feit dat ze een transformatiehuisje in de manier van optreden van de politie daar aan? Dus de manier van optreden van politie daar is oorzaak van hun dood, of is het feit dat de jongeren iets deden wat niet toegestaan was de oorzaak van hun dood?
Of ze waren gewoon behoorlijk dom?
Het kan zoveel zijn, dat blijft echt gissen...
pi_32143741
quote:
Op donderdag 10 november 2005 11:57 schreef Snatched het volgende:

[..]

Of ze waren gewoon behoorlijk dom?
Het kan zoveel zijn, dat blijft echt gissen...
Tuurlijk blijft het gissen, maar daar gaat het dan ook niet om. Het gaat erom dat de jongeren op een terrein waren waar ze niet mochten zijn. Het zijn dus geen onschuldige slachtoffers.
geen
  donderdag 10 november 2005 @ 12:02:00 #39
3542 Gia
User under construction
pi_32143755
Wat ik ook niet snap is dat ze auto's vernielt hebben in hun eigen buurt, dus vooral van hun eigen mensen. Want schijnbaar wonen daar niet veel autochtonen en zeker geen doctors, directeuren e.d. maar allemaal armere mensen.
pi_32143813
quote:
Op donderdag 10 november 2005 12:01 schreef natte-flamoes het volgende:

[..]

Tuurlijk blijft het gissen, maar daar gaat het dan ook niet om. Het gaat erom dat de jongeren op een terrein waren waar ze niet mochten zijn. Het zijn dus geen onschuldige slachtoffers.
Nou, als ze alleen aan het voetballen waren, vind ik het nogal cru. Het is stom dat ze weglopen (alhoewel ik daar nog in kan komen, mijn ouders zouden ook wel maatregelen nemen als ik door de politie werd thuisgebracht), maar dat ze tijdens het vluchten (op een domme manier) om het leven komen, is wel bijzonder zuur.

Ik vind de zin "Het zijn dus geen onschuldige slachtoffers" wel erg cru ... zeker aangezien we niet alle feiten kennen.
pi_32143979
quote:
Op donderdag 10 november 2005 12:03 schreef Snatched het volgende:

[..]

Nou, als ze alleen aan het voetballen waren, vind ik het nogal cru.
Zuur of niet, feit is dat ze iets deden wat niet mocht. De straf is vanzelfsprekend niet in verhouding, maar is geen direct gevolg van het optreden van de politie. Een afweging als 'we doen er niks op uit, want er bestaat een heel kleine kans dat ze sterven tijdens hun vlucht' kan de politie simpelweg niet nemen.
geen
pi_32144253
quote:

[..]

De Franse politie heeft de handjes nog wel eens los zitten.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_32144282

de twee jongens waar het allemaal mee begonnen is, hieronder wat weblogs van franse jongeren/relschoppers , voor degende die frans kunnen wel leuk.

www.aulnaysousboi01.skyblog.com
http://bouna93.skyblog.com/
http://emeute2france.skyblog.com/
pi_32144297
quote:
Op donderdag 10 november 2005 12:02 schreef Gia het volgende:
Wat ik ook niet snap is dat ze auto's vernielt hebben in hun eigen buurt, dus vooral van hun eigen mensen. Want schijnbaar wonen daar niet veel autochtonen en zeker geen doctors, directeuren e.d. maar allemaal armere mensen.
Ik gok dat het echt vedacht was geweest als ze niet de auto's die voorhanden hadden hadden genomen, maar dat ze speciaal naar de wijken van de dokters en directuers toe gekomen waren...
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  donderdag 10 november 2005 @ 12:27:18 #45
3542 Gia
User under construction
pi_32144456
quote:
Hm, die Fransozen gebruiken ook al een soort van breezertaal: ke, kon, kil i.p.v. que, qu'on en qu'il
  donderdag 10 november 2005 @ 12:28:59 #46
3542 Gia
User under construction
pi_32144506
quote:
Op donderdag 10 november 2005 12:21 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Ik gok dat het echt vedacht was geweest als ze niet de auto's die voorhanden hadden hadden genomen, maar dat ze speciaal naar de wijken van de dokters en directuers toe gekomen waren...
Had mij logischer geleken. Je pakt toch hetgene waartegen je je afzet!

Ze moeten nu blijven wonen naast die buurman wiens auto ze in de fik hebben gestoken. Ik denk, en weet wel zeker, dat als mijn buurjongen zoiets doet, er zeker burenruzie ontstaat.
pi_32144553
quote:
Op donderdag 10 november 2005 11:57 schreef Gia het volgende:

[..]

15 en 17 zijn niet bepaald kleine jochies. En het zijn al helemaal geen kinderen, ook al klinkt dat zieliger.

Als zij illegaal in Frankrijk waren, weten ze heel goed dat ze niet voor een klein vergrijp opgepakt moeten worden. Als dat dus het geval is, verklaart dat heel goed waarom deze jongeren vluchtten voor de politie.
Ik dacht dat ze 14 en 15 waren, vandaar.
pi_32144586
quote:
Op donderdag 10 november 2005 12:21 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Ik denk dat er dan ook wel ietsje harder was opgetreden door de Franse regering... dat ze losgaan in hun eigen wijken is al erg genoeg, maar dat ze mensen zouden bedreigen die het wel voor elkaar hebben, zou wat te ver gaan (en daar trekken de politici ook hun steun vandaan, lijkt me)
  donderdag 10 november 2005 @ 12:34:31 #49
3542 Gia
User under construction
pi_32144646
quote:
Op donderdag 10 november 2005 12:31 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Ik dacht dat ze 14 en 15 waren, vandaar.
Dan nog. Heb er zelf een van 13 en die wil niet als jochie betiteld worden.
pi_32144668
quote:
Op donderdag 10 november 2005 12:34 schreef Gia het volgende:

[..]

Dan nog. Heb er zelf een van 13 en die wil niet als jochie betiteld worden.
Tja, dat kan hij willen. In mijn ogen is het toch echt een kind. .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')