quote:
Op vrijdag 11 november 2005 23:01 schreef natte-flamoes het volgende:[..]
Wat ik bv begrijp uit een artikel uit de elsevier, is dat jongeren niet ingaan op kansen die ze krijgen. Jongeren die de school afmaken worden uitgelachen door bendes. De druk om je school niet af te maken wordt op die manier erg groot, en de kans dat je in zo'n geval kiest voor criminaliteit is aanwezig.
Wat volgens mij vooral meespeelt bij problemen als dit is de manier waarop grote groepen immigranten zijn toegelaten in een land als frankrijk. 10-20 jaar geleden was het een stuk makkelijker voor wie dan ook om een uitkering te krijgen.
Een uitkering had je zo. Er was weinig of geen beleid daarover. Je kan je afvragen waarom het zo makkelijk moet zijn voor iemand die veel energie stopt om naar een ander (in dit geval dus westers) land te gaan, om vervolgens z'n hand op te houden en geld te ontvangen en verder niks te doen. Iedereen kan op z'n klompen aanvoelen dat dit geen goed beleid is. Kinderen van die immigranten zijn de rellende jeugd waar we nu dus mee te maken hebben. Die jeugd heeft het over het algemeen van hun ouders overgenomen dat het de hand moet ophouden om geld te krijgen en te klagen op de overheid wanneer zaken niet goed gaan. De situatie voor die jeugd is niet veel anders dan voor hun ouders.
Nou, je (of Elsevier) vergeet hier wel bij te vermelden dat die immigranten niet bepaald naar hier kwamen om hun hand op te houden, maar als gastarbeiders.
Probleem is wel dat de visie in die tijd (zoals zo vaak gebeurt) te veel door kortetermijnsdenken werd bepaald. Men ging er van uit dat die mensen zouden terugkeren nadat ze hier "te gast" waren geweest om te werken. Nu zijn we zovele jaren later en dreigen ze een soort van permanente status van "gast" te krijgen, tenzij er iets aan gedaan wordt.
(Extreem-rechts misbruikt die term "gast" ook zeer duidelijk: "je bent hier te gast, je moet je aanpassen" - terwijl het redelijk twijfelachtig is of je nog over "gasten" kan spreken, als ze al een paar slaapkamers op je bovenverdieping hebben weten te bemachtigen. En als ze de term "gast" al niet gebruiken, dan gebruiken ze het nog veel ergere "parasiet", "profiteur", en synoniemen).
Nu we al bij derde-generatie-"allochtonen" (what's in a name) zijn aangekomen, lijkt het probleem vooral te zijn dat de doorstroming, de sociale mobiliteit, niet groot genoeg is. Gastarbeiders kwamen het vuile werk opknappen, terwijl elke plaatselijke boer minstens een van zijn zoons of dochters naar de universiteit stuurde in de jaren zestig.
We zitten dus nu, na zo'n dertig of veertig jaar, met een voornamelijk autochtone bovenklasse (lees: de werkgevers) en een voornamelijk allochtone onderklasse (een beetje kort door de bocht, dat weet ik ook wel, maar je snapt het principe: het is relatief moeilijk om je als "arbeiderskind" omhoog te werken in de samenleving, dat is een bekend gegeven en geldt dus ook voor jonge allochtonen van nu).
quote:
Nu kun je de schuld van al die problemen en gevolgen daarvan bij de overheid neerleggen. Maar je moet daarbij denk ik niet vergeten dat het die overheid was die deze mensen op de 1e plaats toeliet bij de keuze van die mensen om op een andere plek voor een betere toekomst te kiezen. Vergelijk het met een opvanggezin waarbij het kind wat opgevangen wordt niet functioneerd. Het kind ging om redenen of uit eigen keuze weg uit het eigen gezin, en wordt bij een opvanggezin geplaatst. Ook daarbij kun je de schuld niet per definitie bij de opvangouders leggen. Je kan wel roepen dat je met vanuit die ervaring kunt leren en je daarop je aanpak kunt veranderen. Net zo als bij immigranten die om bepaalde redenen of eigen keuze het eigen land verlieten om te gaan wonen in een ander land. Volgens mij is dit niet veel anders in nederland. Ook daar hebben we klakkeloos groepen immigranten binnengelaten, plus met het familiemigratie hele families naar binnen gehaald. Ik denk dat het niet zozeer een frans probleem is wat hier speelt maar eerder een europees probleem.
Europees is het probleem zeker en vast.
Alleen vind ik je vergelijking met een "opvanggezin" (hoewel al een beetje beter dan de term "gast" of "parasiet") niet helemaal gelukkig. Omdat het veronderstelt dat de allochtone jongeren uit de onderklasse "kinderen" zijn die opgevoed moeten worden door nieuwe ouders. Nu, dat nog tot daar aan toe, maar het veronderstelt ook dat je ze de kans moet geven om "volwassen" te worden en mee te laten delen in de "ouderlijke" (lees: "politieke") macht, in plaats van ze uit alle macht te willen laten assimileren aan je eigen normen en waarden.
Misschien zijn het dus niet alleen de "kinderen" die een leerproces moeten doormaken, maar ook de "ouders".
quote:
Daarom vind ik het ook erg kortzichtig van je dat je blijft hameren op de uitspraak van sarkozy dat de rellende jeugd gespuis zijn, vooral gezien er in de probleemwijken al voor het transformatorhuis-incident al auto;s in brand stonden.
Tja, dat blijkt daar een beetje een nationale sport te zijn (1000den auto's per jaar in de fik gemiddeld), en asociaal is het zeker.
Maar het feit dat de rellen deze keer zó veel omvangrijker zijn en in zo'n grote mate zijn overgeslagen naar andere steden en zelfs tot op zekere hoogte naar andere landen, doet toch wel vermoeden dat er wat meer aan de hand is dan alleen maar een oprisping van asociaal gedrag.