Ja muggenzifter, hij klopt toch ook niet?quote:Op zaterdag 19 november 2005 21:18 schreef twisteddlogic het volgende:
[..]
Dat snap ik wel, maar in je vorige post z4ei je dat mijn berekening niet klopte.
Met die schoenen wou ik duidelijk maken dat 1 woord ( paar) staat voor het getal 2.quote:Op zaterdag 19 november 2005 20:35 schreef JeroenMeloen het volgende:
[..]
Je redenering over schoenen vat ik eigenlijk niet.
Maar zuiver hypothetisch zou de tijd stilstaan als je met snelheid c zou reizen ja. Dit is echter onmogelijk omdat reizen met snelheid c onmogelijk is.
Nog maar es.quote:Op zaterdag 19 november 2005 19:02 schreef Haushofer het volgende:
Heeft Rudeonline wel eens filmpjes gezien van een potje PP in een bewegend stelsel met vaste snelheid? Dat is namelijk exact hetzelfde als zou het stelsel stilstaan. Dat is gemeten
Ja das eng hequote:
Wat is stilstand als de aarde zowiezo met 30km/sec om de zon draait.quote:
Dat klopt dus niet. Lichtsnelheid is constant ongeacht jou snelheid. Dat is inmiddels bewezen en is dus geen theorie of aanname meer. Het staat vast! Dus daar loopt je theorie spaak.quote:Oke, en dan zuiver hypothetisch staat de tijd inderdaad stil bij de lichtsnelheid. Je zou de secondewijzer gedurende een eeuiwigheid nooit kunnen zien bewegen. Hoe kun je dan ooit nog een snelheid meten?
Layten we zeggen dat bij het naderen van de lichtsnelheid jou klok enorm traag gaat. Je merkt dat zelf niet omdat jij ook heel traag gaat. Maar zou je gedurende een ruimtereis van b.v 5 lichtjaar de lichtsnelheid gaan meten terwijl jij zelf met 99.9% van de lichtsnelheid gaat, Dan zul jij in die 5 jaar voor ons zelf slechts een paar secondes ouder worden. Zou je gedurende jou korte reis de lichtsnelheid meten dan kom jij op b.v 10sec x 300.000km komen terwijl wij 5 jaar x 300.000km meten. t.o.v het licht hebben wij dan dus duidelijk een langere weg afgelegd.
Puur in km t.o.v het licht hebben wij dan een langere weg afgelegd. Jij hebt dan eigenlijk nauwelijks bewogen. Bij jou deed het licht er eigenlijk een half jaar over om 300.000km af te leggen. Dat is dan toch eigenlijk heel traag.
Wat is er constant aan een snelheid als de klokken waar je mee meet niet constant lopen?quote:Op zaterdag 19 november 2005 22:44 schreef JeroenMeloen het volgende:
[..]
Dat klopt dus niet. Lichtsnelheid is constant ongeacht jou snelheid. Dat is inmiddels bewezen en is dus geen theorie of aanname meer. Het staat vast! Dus daar loopt je theorie spaak.
Niet om het een of ander hoor, maar lees anders de SRT eens. Het helpt wel als je kennis van zaken hebt enzo.quote:Op zaterdag 19 november 2005 22:48 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Wat is er constant aan een snelheid als de klokken waar je mee meet niet constant lopen?
Of je seconde nou gewoon een seconde duurt zoals we die hier kennen of dat hij een eeuwigheid duurt voor een reiziger die met lichtsnelheid reist, tijd is niet constant, dus om van een constante snelheid te spreken lijkt mij een beetje naief.
Je kunt beter zeggen dat een seconde altijd 300.000km duurt. Daarna kun je proberen te bepalen of dat jij beweegt of het licht.
Als de klokken t.o.v elkaar niet constant lopen, dan meten ze toch ook allebei een andere snelheid?quote:De klokken waarmee je meet lopen WEL constant. Alleen ten opzichte van elkaar niet. De lichtsnelheid is constant ongeacht zijn observant.
Nee, dat is juist het mooie! Ze lopen niet constant en meten toch dezelfde snelheid voor c!!quote:Op zaterdag 19 november 2005 22:55 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Als de klokken t.o.v elkaar niet constant lopen, dan meten ze toch ook allebei een andere snelheid?
Of ga je me nu vertellen dat als ik een klokje heb wat per ongeluk te traag loopt ik per seconde toch dezelfde snelheid als jou kan meten? ( met een wat duurder klokje)
Je kan dan dus ook zeggen dat een seconde altijd zolang duurt, dat het licht 300.000km aflegt. Tenslotte leid je tijd af uit beweging. Dat kan een trilling zijn maar ook gewoon een afgelegde weg.quote:Op zaterdag 19 november 2005 22:55 schreef JeroenMeloen het volgende:
[..]
Nee, dat is juist het mooie! Ze lopen niet constant en meten toch dezelfde snelheid voor c!!
En je tweede alinea beschouw ik maar als niet gelezen, dat is beter voor alle partijen denk ik.
Je tweede alinea gaat over 'per ongeluk' en de prijs van het meetinstrument. Beter dat je jezelf even niet zo voor schut zet en het wetenschappelijk houd.quote:Op zaterdag 19 november 2005 23:05 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Je kan dan dus ook zeggen dat een seconde altijd zolang duurt, dat het licht 300.000km aflegt. Tenslotte leid je tijd af uit beweging. Dat kan een trilling zijn maar ook gewoon een afgelegde weg.
Waarom je de 2e alinea uit de weg gaat begrijp ik niet.
Wat is het verschil tussen een klok die achterloopt op een goedkope manier en een klok die achterloopt op een dure manier?quote:Op zaterdag 19 november 2005 23:12 schreef JeroenMeloen het volgende:
[..]
Je tweede alinea gaat over 'per ongeluk' en de prijs van het meetinstrument. Beter dat je jezelf even niet zo voor schut zet en het wetenschappelijk houd.
En ja, een seconde is een seconde voor iedereen ongeacht je snelheid. Daarnaast, nogmaals, gaat licht altijd met snelheid c ja.
Bewegende klokken lopen langzamer omdat tijd relatief is.quote:Op zaterdag 19 november 2005 23:20 schreef rudeonline het volgende:
Feit blijft dat een seconde altijd 300.000 lichtkilometers duurt. Bij de lichtsnelheid blijft hij dan ook gewoon stilstaan. Er valt dan met dit dure klokje ook weinig te meten.
Bewegende klokken lopen langzamer, goedkope klokken soms ook. Ik zie het verschil niet.
En waarom is tijd volgens jou relatief?quote:Op zaterdag 19 november 2005 23:23 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Bewegende klokken lopen langzamer omdat tijd relatief is.
Goedkope klokken omdat ze niet nauwkeurig zijn.
Omdat als je sneller gaat, tijd langzamer gaat.quote:Op zaterdag 19 november 2005 23:25 schreef rudeonline het volgende:
[..]
En waarom is tijd volgens jou relatief?
Gast, wat lul je nou over je goedkope en dure klokje? Het hele verhaal gaat over hypothetische meetinstrumenten die 100% nauwkeurig zijn. Alsof er een of andere randdebiel met een stopwatch de lichtsnelheid gaat staan meten. Kan jij jezelf nog belachelijker maken??quote:Op zaterdag 19 november 2005 23:20 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Wat is het verschil tussen een klok die achterloopt op een goedkope manier en een klok die achterloopt op een dure manier?
Klokken die niet meer gelijk lopen geven hoe dan ook een verschil in tijd aan. En bij een hele dure klok weet je dan ook bijna zeker dat het niet aan de klok ligt maar aan de afgelegde weg. Vreemd genoeg meet je met die dure klok ook een afgelegde weg.
Feit blijft dat een seconde altijd 300.000 lichtkilometers duurt. Bij de lichtsnelheid blijft hij dan ook gewoon stilstaan. Er valt dan met dit dure klokje ook weinig te meten.
Bewegende klokken lopen langzamer, goedkope klokken soms ook. Ik zie het verschil niet.
Tijd zelf is niks, het is maar een functie van beweging.quote:Op zaterdag 19 november 2005 23:27 schreef rudeonline het volgende:
Tijd heeft toch geen snelheid volgens de heren wetenschappers??
( volgens mij wel overigens)
Nee, tijd heeft geen snelheid. Maar is wel relatief. Dus als een klok beweegt (ten opzichte van een andere), dan loopt 'ie langzamer vanuit het standpunt van de andere klok gezien.quote:Op zaterdag 19 november 2005 23:27 schreef rudeonline het volgende:
Tijd heeft toch geen snelheid volgens de heren wetenschappers??
( volgens mij wel overigens)
Die bal gehakt doet er niet zo toe. Dat je zegt dat alle klokken gelijk lopen ALS ze maar dezelfde snelheid hebben is iets anders dan EXACT gelijk lopen. Klokken hebben zelden dezelfde snelheid, al is het alleen maar omdat ieder punt op aarde een iets andere omloopsnelheid heeft.quote:Vervolgens claim je weer dat bewegende klokken langzamer lopen, DAT IS NIET ZO BAL GEHAKT, ze lopen EXACT gelijk met ALLE klokken als ze maar dezelfde snelheid hebben.
Ga jij anders gewoon even lekker geloven dat tijd zelf een snelheid heeft.quote:Op zaterdag 19 november 2005 23:37 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Die bal gehakt doet er niet zo toe. Dat je zegt dat alle klokken gelijk lopen ALS ze maar dezelfde snelheid hebben is iets anders dan EXACT gelijk lopen. Klokken hebben zelden dezelfde snelheid, al is het alleen maar omdat ieder punt op aarde een iets andere omloopsnelheid heeft.
Tijd zelf is niks zeg je, het is een functie van beweging. Wat doet de tijd dan bij de lichtsnelheid?
De functie van beweging is er dan niet meer tenslotte.
Tijd gaat trager als je "versnelt". Kan iets vertragen als het geen snelheid heeft?quote:Op zaterdag 19 november 2005 23:38 schreef JeroenMeloen het volgende:
[..]
Ga jij anders gewoon even lekker geloven dat tijd zelf een snelheid heeft.
Ik dacht dat je nog enige intelligentie bezat, maar ik sluit me nu aan bij de rest van Fok, je snapt er gewoon geen zak van.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |