abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 9 november 2005 @ 22:22:37 #1
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_32131062
Vandaag teruggekomen van een lang weekeind Rome en op de heenreis werd ik weer even goed met mezelf geconfronteerd en moet ik het nu maar echt onder ogen zien: ik heb vliegangst.

Het begint met een flinke gespannenheid van tevoren. Ik geniet niet van de sensatie van opstijgende en landende vliegtuigen om me heen, zoals m'n reisgenoten wel doen. Tijdens het boarden bekruipt me steeds meer een beklemmend gevoel en eenmaal ingestapt controleer ik wel 20 keer of m'n riem wel goed vast zit. So far so good. Maar dan, dan gaat de deur dicht en lijkt het alsof m'n keel wordt dichtgeknepen. Ik wil eruit!!! Elke vezel in m'n lijf verzet zich de situatie waarin ik zit.

Dan begint het vliegtuig met taxiën naar de startbaan en ik krijg het steeds moeilijker. Ademhalen gaat alsof ik 10 km heb hardgelopen en m'n kleding is inmiddels uitwringbaar. Het lege pakje kauwgom wat ik in m'n hand heb is verworden tot een klamme prop.

Dan het opstijgen. Tranen. Ik wil dat het voorbij is. Gedurende de vlucht kalmeert m'n ademhaling iets, maar de angst jaagt door m'n lijf. Bij elk schokje schrik ik en kijk ik of de stewardessen ook moeilijk kijken. Ik kijk naar de motor onder de vleugel, of deze nog wel draait of er niet afgevallen is.

Het landen is minder een probleem, want ik zie de grond en daar wil ik heen. Zodra de wielen de grond hebben geraakt voel ik de angst wegvloeien en kan ik wel janken, maar dan van geluk dat 't achter de rug is.

Eenmaal uitgestapt ben ik kapot, op en weet ik zeker dat ik dit nooit meer wil meemaken.

Thuis wat info opgezocht en ik voldoe perfect aan het klachtenbeeld:
quote:
Lichamelijke klachten
• beven, spierspanning
• moeilijk ademen
• hartkloppingen, pijn in de borst
• maag- en darmproblemen
• zweten, duizeligheid, misselijkheid...

Psychologische klachten
• geheugenproblemen
• dwangbeelden
• onrust, stress, gespannenheid
Als ik de financiele middelen had gehad was ik op Roma Termini in de trein gestapt en zo naar huis gegaan, maar helaas... Een cursus bij Valk kost me ruim 650 euro en dat heb ik al helemaal niet. Mij krijg je dus het vliegtuig niet meer in. Het is 't me niet waard. Toevallig zag ik net op tv het beeld van een opstijgend vliegtuig en direct bekroop me dat angstgevoel weer. M'n maag draaide zich om.

Zijn er mensen hier die hier ook last van hebben en hoe gaan jullie daar mee om? Ik zit zelf al aan kalmerende middelen te denken als ik ooit weer moet vliegen, maar dat vind ik ook weer zowat...

Edit: instappen gaat dus best. De ellende begint zodra die deur dichtgaat en de weg terug is afgesloten.

[ Bericht 1% gewijzigd door XcUZ_Me op 09-11-2005 22:35:48 ]
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_32132394
Gewoon NIET vliegen, ken je die ?

Serieus bedoeld.

Ik weet niet of ik vliegangst heb (ben nog nooit in vliegtuig geweest voorzover ik me herinner) maar mij zie je niet zomaar in een vliegtuig stappen. Altijd liever auto/trein dan vliegtuig...
pi_32133103
Dennis Bergkamp had ook vliegangst, ging altijd met de auto naar uitwedstrijden.

Vind je het ook eng om in de auto te stappen?? Autorijden is namelijk veel gevaarlijker dan vliegen.
pi_32133135
Snap niet waarom je een gordel omdoet en of je 20x checked assie vast zit? Als je neerstort stort je neer, lijkt me die gordel weinig te helpen
JOHNNY HEITINGA
pi_32133157
Prop er valeriaan in en neem nog even een flinke borrel eer je instapt, de gehele reis slaap je als een os en als je wakker wordt maakt het je allemaal geen flikker uit. Zo gaat een vriend van me ook elk jaar op vakantie
pi_32133273
quote:
Op woensdag 9 november 2005 23:12 schreef Sport_Life het volgende:
Dennis Bergkamp had ook vliegangst, ging altijd met de auto naar uitwedstrijden.

Vind je het ook eng om in de auto te stappen?? Autorijden is namelijk veel gevaarlijker dan vliegen.
Bij autorijden heb je nog enigszins controle, het gevoel dat je alles aan een ander overlaat zoals in een vliegtuig heb je niet bij autorijden. Ook al rijdt een ander, bij vliegen is die controle er helemaal niet, ik kan me die angst wel voorstellen.
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_32133500
quote:
Op woensdag 9 november 2005 23:13 schreef Xebrozius het volgende:
Prop er valeriaan in en neem nog even een flinke borrel eer je instapt, de gehele reis slaap je als een os en als je wakker wordt maakt het je allemaal geen flikker uit. Zo gaat een vriend van me ook elk jaar op vakantie
Mijn moeder heeft ook serieus last gehad van vliegangst en bij de huisarts om kalmeringsmiddelen gevraagd. Hij gaf liever geen sterke kalmeringsmiddelen omdat je in geval van nood (hoe klein de kans ook) toch goed moet kunnen reageren.

Maar Valeriaan in een redelijke dosering, ik gebruik het zo af en toe, daar merk je wat betreft je reactievermogen, niets van en toch werkt het wel rustgevend

[ Bericht 4% gewijzigd door Vava op 10-11-2005 00:30:09 ]
Let's plant a tree
pi_32133674
Vliegen is bijna het gaafste wat er is, ik wil later dan ook graag m'n kost verdienen met het besturen van deze veredelde 'toeristenbussen'

En ach, het is een cliché maar autorijden is veel gevaarlijker!
pi_32133866
Tijdje geleden met Egypt Air in een stokoude 747 (de bedoelde Airbus A310 had een technisch defect -ahum- dus werd deze bak ingevlogen vanuit Brussel waar ie stond niks te doen) van Amsterdam naar Cairo gevlogen. Als je een deathwish had, dan was dit de vlucht.

Krakkemikkige bak (bouwjaar 1972) rammelde aan alle kanten bij opstijgen. eenmaal in de lucht ga ik effe naar het toilet. Trek pleedeurtje open... *KRAK* deurhendel breekt af. Andere plee op bovendek maar gebruikt. Weer zittend in m'n "stoel" wil ik tafeltje naar beneden doen. *KRAK* hendeltje breekt af...... Gelijk flashbacks naar de film Final Destination.

Enfin, 1 motor viel uit tijdens vlucht (brand), leuning van de trap naar bovendek kon je zo lostrekken, roest aan de binnenkant bij de exits, geen deur bij de cockpit (was gewoon niet aanwezig meer), doorgezakte stoelen, kist maakte een soort duikvlucht bij hele zware turbulentie (ik zag Kreta redelijk dichtbij komen), veel onrustig Arabisch gelul over de intercom en dan uiteraard het slotstuk. Landen in Cairo. Het vliegveld to be. (Toen) geen radarbegeleiding -was er gewoon niet- en 10 km voor de landing al gewoon maar extreem laag vliegen over de woestijn waarvan je dacht: wow, die gaat midden in de woestijn landen!

Dat ding is geland (vraag niet hoe) en later gehoord dat ie toch terug moest naar Cairo omdat het de laatste vlucht van die bak was en daarna gelijk buiten werking gesteld moest worden. (Egyptische vriendin van me heeft dat nagevraagd daar zij stewardess was op die vlucht en het ook allemaal niet begreep daar de 747's nooit voor deze vluchten gebruikt worden wat niet gek is met zo weinig passagiers in totaal)

Moraal van dit (echt gebeurde) verhaal?

Geen, maar misschien is het soms beter om gewoon te crashen al na 10 minuten dan 5,5 uur lang een hartverzakking te hebben. Oja, sindsdien stap ik lachend elk vliegtuig in met de stiekeme hoop dat er weer iets afbreekt.

edit: typo's.

[ Bericht 4% gewijzigd door discomagic op 09-11-2005 23:50:05 ]
pi_32133875
quote:
Op woensdag 9 november 2005 23:27 schreef Fillipe het volgende:
Vliegen is bijna het gaafste wat er is, ik wil later dan ook graag m'n kost verdienen met het besturen van deze veredelde 'toeristenbussen'

En ach, het is een cliché maar autorijden is veel gevaarlijker!
Ik vind vliegen ook ontzettend gaaf, maar dat is helaas niet voor iedereen zo. En echte angst kan echt onvoorstelbaar groot zijn
De een vindt vliegen eng, de ander weer wat anders...
Let's plant a tree
pi_32134128
quote:
Op woensdag 9 november 2005 23:32 schreef Vava het volgende:

[..]

Ik vind vliegen ook ontzettend gaaf, maar dat is helaas niet voor iedereen zo. En echte angst kan echt onvoorstelbaar groot zijn
De een vindt vliegen eng, de ander weer wat anders...
Klopt, dat is ook zo. Ach ik heb zelfs met Onur Air gevlogen, veel erger kan je het tegenwoordig ook niet meer meemaken.

Nou nu ik bovenstaand verhaal lees
pi_32134449
quote:
Op woensdag 9 november 2005 23:16 schreef Vava het volgende:

[..]

Bij autorijden heb je nog enigszins controle, het gevoel dat je alles aan een ander overlaat zoals in een vliegtuig heb je niet bij autorijden. Ook al rijdt een ander, bij vliegen is die controle er helemaal niet, ik kan me die angst wel voorstellen.
Idd.

In andere landen heb ik ook mijn bedenkingen bij tourbussen etc, juist omdat de wegen daar gevaarlijker zijn en de chauffeurs het niet zo nauw nemen met rijtijd wetten etc
pi_32134626
haal je brevet
pi_32134727
quote:
Op woensdag 9 november 2005 23:48 schreef yup het volgende:

[..]

Idd.

In andere landen heb ik ook mijn bedenkingen bij tourbussen etc, juist omdat de wegen daar gevaarlijker zijn en de chauffeurs het niet zo nauw nemen met rijtijd wetten etc
Nou je het over bussen hebt, dat vind ik nou eng. Ik zit altijd op te letten of alles goed gaat, zelfs in Nederland

Maar je hebt angst en angst (ja klinkt hetzelfde ) maar even naar mezelf kijkend, de ene angst is er een die ik wil overwinnen, wat er ook gebeurt en zelfs als er iets heel confronterends gebeurt wil ik er alles aan doen om het te overwinnen. De andere angst is te sterkt, dat is gewoon te moeilijk en daar kom je niet zomaar overheen
Dus ondanks het feit dat ik zelf geen last van vliegangst heb, kan ik het me wel voorstellen (al moet ik het wel vergelijken met andere angsten)
Let's plant a tree
  woensdag 9 november 2005 @ 23:56:49 #15
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_32134733
quote:
Op woensdag 9 november 2005 22:22 schreef XcUZ_Me het volgende:
-knip-
Don't worry; vliegen is de meest veilige vorm van transport.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_32134833
quote:
Op woensdag 9 november 2005 23:38 schreef Fillipe het volgende:

[..]
Nou nu ik bovenstaand verhaal lees
Ach, wat ik ermee wil zeggen dat als zo'n _verschrikkelijk_ oude en ogenschijnlijk "gammele" kist gewoon doet wat ie moet doen (niet neerstorten) het allemaal reuze meevalt. Ik vlieg iig veel liever dan dat ik bv in een tourbus stap oid.
pi_32135031
Ik zou gewoon alternatieven verzinnen. Moet je echt vliegen ? Zo niet dan zou ik het lekker laten en dingen doen die ik wel leuk vind.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  donderdag 10 november 2005 @ 00:07:04 #18
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_32135060
Dit klinkt overigens als een paniekstoornis; helemaal als ik je lijstje zo lees.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_32135153
quote:
Op donderdag 10 november 2005 00:07 schreef static het volgende:
Dit klinkt overigens als een paniekstoornis; helemaal als ik je lijstje zo lees.
Dit is een vrij normaal lijstje. Herkenbaar, veel mensen met vliegangst kunnen zich hiermee identificeren.
pi_32135205
quote:
Op donderdag 10 november 2005 00:09 schreef discomagic het volgende:

[..]

Dit is een vrij normaal lijstje. Herkenbaar, veel mensen met vliegangst kunnen zich hiermee identificeren.
inderdaad het is een erg realistisch lijstje vind ik
Let's plant a tree
  donderdag 10 november 2005 @ 00:13:17 #21
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_32135270
Vliegen is niet eng XcUZ_Me, echt niet. Iedereen die hier reageert is ooit ingestapt en uitgestapt. Ik begrijp je angst; hoewel angst niet het juiste woord is.

Tip: doe eens een (rond)vlucht en ga jezelf helemaal opvreten over de take-off. Maar laat het los als de wielen loslaten ....
HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
pi_32135498
quote:
Op donderdag 10 november 2005 00:13 schreef sooty het volgende:
Vliegen is niet eng XcUZ_Me, echt niet. Iedereen die hier reageert is ooit ingestapt en uitgestapt. Ik begrijp je angst; hoewel angst niet het juiste woord is.

Tip: doe eens een (rond)vlucht en ga jezelf helemaal opvreten over de take-off. Maar laat het los als de wielen loslaten ....
Hmm... als je zelf geen last heb daarvan dan lijkt het inderdaad zo eenvoudig. Maar stel je voor, je bent ontzettend bang voor de tandarts en je laat ff voor de gein een kies trekken om over je angst heen te komen
Let's plant a tree
pi_32135656
heel herkenbaar. ik heb ook vliegangst, ik denk dat het komt omdat ik in mijn vorige leven een arm negertje ben geweest.

maar dan serieus, ja ik heb het ook en moet wel vliegen soms. neem ik lekker een dikke slaappil voor het inchecken. oogjes dicht en lekker uitgerust als het vliegtuig al geland is.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_32139242
Ik heb ook vliegangst, maar dat is vooral voor die insecten..

Serieus : Zijn er geen medicijnen die angst en nervositeit kunnen onderdrukken wanneer je gaat vliegen?
pi_32139325
Heb er ook last van. Nu heb ik tot nu toe alleen maar max 5 uur gevlogen, maar zeker als het er eens aan zit te komen zeer lang te vliegen ga ik naar de huisarts voor wat kalmerende pilletjes.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')