Vandaag teruggekomen van een lang weekeind Rome en op de heenreis werd ik weer even goed met mezelf geconfronteerd en moet ik het nu maar echt onder ogen zien: ik heb vliegangst.
Het begint met een flinke gespannenheid van tevoren. Ik geniet niet van de sensatie van opstijgende en landende vliegtuigen om me heen, zoals m'n reisgenoten wel doen. Tijdens het boarden bekruipt me steeds meer een beklemmend gevoel en eenmaal ingestapt controleer ik wel 20 keer of m'n riem wel goed vast zit. So far so good. Maar dan, dan gaat de deur dicht en lijkt het alsof m'n keel wordt dichtgeknepen. Ik wil eruit!!! Elke vezel in m'n lijf verzet zich de situatie waarin ik zit.
Dan begint het vliegtuig met taxiën naar de startbaan en ik krijg het steeds moeilijker. Ademhalen gaat alsof ik 10 km heb hardgelopen en m'n kleding is inmiddels uitwringbaar. Het lege pakje kauwgom wat ik in m'n hand heb is verworden tot een klamme prop.
Dan het opstijgen. Tranen. Ik wil dat het voorbij is. Gedurende de vlucht kalmeert m'n ademhaling iets, maar de angst jaagt door m'n lijf. Bij elk schokje schrik ik en kijk ik of de stewardessen ook moeilijk kijken. Ik kijk naar de motor onder de vleugel, of deze nog wel draait of er niet afgevallen is.
Het landen is minder een probleem, want ik zie de grond en daar wil ik heen. Zodra de wielen de grond hebben geraakt voel ik de angst wegvloeien en kan ik wel janken, maar dan van geluk dat 't achter de rug is.
Eenmaal uitgestapt ben ik kapot, op en weet ik zeker dat ik dit nooit meer wil meemaken.
Thuis wat info opgezocht en ik voldoe perfect aan het klachtenbeeld:
quote:
Lichamelijke klachten
• beven, spierspanning
• moeilijk ademen
• hartkloppingen, pijn in de borst
• maag- en darmproblemen
• zweten, duizeligheid, misselijkheid...
Psychologische klachten
• geheugenproblemen
• dwangbeelden
• onrust, stress, gespannenheid
Als ik de financiele middelen had gehad was ik op Roma Termini in de trein gestapt en zo naar huis gegaan, maar helaas... Een cursus bij
Valk kost me ruim 650 euro en dat heb ik al helemaal niet. Mij krijg je dus het vliegtuig niet meer in. Het is 't me niet waard. Toevallig zag ik net op tv het beeld van een opstijgend vliegtuig en direct bekroop me dat angstgevoel weer. M'n maag draaide zich om.
Zijn er mensen hier die hier ook last van hebben en hoe gaan jullie daar mee om? Ik zit zelf al aan kalmerende middelen te denken als ik ooit weer moet vliegen, maar dat vind ik ook weer zowat...
Edit: instappen gaat dus best. De ellende begint zodra die deur dichtgaat en de weg terug is afgesloten.
[ Bericht 1% gewijzigd door XcUZ_Me op 09-11-2005 22:35:48 ]
[b]Op
dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef
Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!