ff mierenuecke: Je kunt je pas niet aan iemand anders vertellen. Maar het klopt dat je pas en je pincode afzonderlijk niets waard zijn, dwz geen toegang geven tot je gegevens.quote:Op woensdag 9 november 2005 13:35 schreef wdn het volgende:
Betreffende internetbankieren bij ABN: om aan je rekening te komen heb je nodig:
- je pas
- je pincode
- een e-identifier.
Indien je de eerste TWEE aan iemand vertelt is je rekening leeg te halen via een automaat.
quote:Centrale systeem hacken: wie denk je zelf !? Lijkt me niet zo moeilijk te verzinnen dat een gebruiker het dan niet is.
Girofoon zuigt.quote:Girofoon: geen ervaring mee. Maar ook hier geld: raak je je wachtwoord kwijt heb JIJ een probleem.
Tja.. dat kan een voordeel zijn... ik vind persoonlijk de methodes van zowel abn als rabo wel makkelijk. Je hebt dat kastje nodig. maar och.. als dat het enige is.. ben in elk geval niet steeds geld aan smsjes kwijt..quote:Op woensdag 9 november 2005 13:45 schreef DennisMoore het volgende:
Ik ontvang m'n TAN-code telkens als sms'je op m'n gsm.
Kan dus op iedere pc met internet telebankieren, zonder lijsten of code-apparaatjes.
Girofoon is omslachtig en tijdrovend, al die keuzemenuutjes.quote:Op woensdag 9 november 2005 13:59 schreef Guns_n_Roses het volgende:
Ok, conclusie luidt dus dat internetbankieren ok is. Maar de girofoon absoluut niet!?
Bedankt voor je reactie. Als ik via een webwinkel iets koop, betaal ik ook uitsluitend per accept giro. Maar als ik boeken ofzo via bijvoorbeeld marktplaats koop, verlangen ze altijd een vooruitbetaling. Dat zou ik ook doen als ik iets te koop aan zou bieden. Het gaat hier overigens nooit om bedragen boven de 100euro, dus dan is het risico ook al weer kleiner natuurlijk.quote:Op woensdag 9 november 2005 14:01 schreef coonman het volgende:
ook fortis werkt met een calculator, dwz om geld over te maken, heb je nodig de pinpas, en de bijbehorende pincode.
de bank geeft een code, door middel van de calculator waar de pas in moet en die via de pincode geactiveerd wordt kun je de response laten berekenen, en terug sturen naar de bank. op deze manier ben je dan dus ingelogd en kun je betalingen uitvoeren.
Rabo werkt ook met een kastje waar je je pas in moet doen, de precieze werking ken ik niet, maar de veiligheid verschilt niet van die van fortis of abnamro.
het kwijtraken van pas en pincode, is de overblijvende manier om je geld kwijt te raken.
ABNamro en fortis laten je pas voor internet bankieren blokkeren zodra er 5 foute responses zijn ingevoerd. dus de kans dat iemand een 8 cijferige response binnen deze 5 posingen goed gokt is te verwaarlozen, zeker omdat na iedere foute response er een nieuwe challange vanuit de bank komt.
Deze protocollen lopen allemaal via HTTPS en zijn dus niet eenvoudig te kraken.
Over het geheel is de beveiliging voor internet bankieren in nederland van een hoog nivo, in tegenstelling tot andere landen wara soms alleen maar een pasword word gevraagd aan de gebruiker.
veel suc6 met de keuze.
persoonlijke noot
Ik betaal liever zaken die ik via internet koop met een acceptgiro of onder rembours, weet ik ook zeker dat ik gelevrd krijg waarvoor ik betaal.
Als je telefoonlijn wordt afgeluistert is het afluisteren van je girofooncode wel minste van je problemen.quote:Op woensdag 9 november 2005 13:42 schreef mgerben het volgende:
Girofoon zuigt.
De enige beveiliging hier is een code, en in principe kan iedereen die de lijn afluistert je code opschrijven en daarna zelf transacties doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |