quote:
Het Amerikaanse leger heeft tijdens de aanval op de Iraakse stad Falluja fosforbommen gebruikt tegen burgers. Dat blijkt uit een documentaire van de Italiaanse staatstelevisie Rai.
Geruchten
In de documentaire komen ooggetuigen en voormalige soldaten uit het Amerikaanse leger aan het woord. Al sinds de aanval op Falluja in november 2004 gaan er geruchten dat fosforbommen zijn gebruikt. Bij de aanval waren geen Westerse journalisten aanwezig.
Verlichting
Het Amerikaanse leger geeft toe fosforbommen te hebben gegooid, maar slechts om het slagveld te verlichten. Gebruik tegen burgers wordt ontkend. Overigens heeft de VS een verdrag tegen fosforbommen niet ondertekend.
Gevolgen
In de documentaire worden foto's getoond van fosfor-slachtoffers in Falluja, van wie de huid compleet verschroeid is, terwijl de kleren nog intact zijn. Witte fosfor heeft deze verschillende uitwerking op huid en kleren.
Een soldaat beschrijft in de documentaire de gevolgen van fosforbommen. "Verbrande lichamen, verbrande vrouwen, verbrande kinderen; witte fosfor doodt zonder onderscheid ... Als het in contact komt met de huid, is deze onherstelbaar beschadigt, het vlees brandt weg tot op het bot."
Bron:
RTL NieuwsBekijk ook:
De documentaire van Rai (schokkende beelden)Ik uit niet vaak kritiek op Amerika, maar het weigeren van het tekenen van een verdrag tegen fosforbommen gaat er bij mij niet in.
![]()
Daarnaast zijn ze wel heel onzorgvuldig met deze bommen omgegaan.
Ik vind het goed, dat de enkele Amerikaanse soldaten deze kwestie aan het licht brengen.