abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32083251
Ik wil binnenkort op mezelf gaan wonen en laat dan ook binnenkort een intentieverklaring invullen door mijn werkgever. Aangezien ik straks dichtbij mijn werk ga wonen vervalt uiteraard de reiskostenvergoeding die ik nu ontvang (waar ik aan overhou).

Ik ontvang nu per maand 1500 euro bruto en 150 euro (netto) in de maand.
Dat komt neer op 1300 euro netto in de maand ongeveer.
Vervallen de reiskostenvergoedingen dan hou ik dus nog maar 1150 euro over. Erg krap.

Ik zat daarom te denken of ik niet een regeling met mijn werkgever kan treffen waardoor ik ongeveer hetzelfde nettobedrag overhou. Ik heb berekend dat ik dan rond de 1700 - 1800 euro bruto moet gaan verdienen. Is dit redelijk om deze verhoging te vragen? Of is het bedrag te hoog? (te hebberig?)
Ik neem aan dat mijn werkgever er niet veel bij inschiet als hij de reiskosten laat vervallen en mij wat meer salaris per maand stort?

Graag jullie reacties hierop.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_32083340
Je wilt dus compensatie voor het gemis aan reiskosten terwijl je dichterbij gaat wonen en die reiskosten dus niet nodig hebt?
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_32083363
Op www.loonwijzer.nl kun je kijken of je aanbod redelijk is
Een blaasorkest bij de alcoholcontrole is nooit grappig
  dinsdag 8 november 2005 @ 11:34:13 #4
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_32083399
Ten eertse zijn reiskosten belastingvrij, dus je baas gaat aanzienlijk meer aan jou betalen als je het niet als "reiskosten" vergoed krijgt en een salarisverhoging (zonder een andere functie) van 300 harde euro's per maand is "best hoog"! Maar hey, nooit geschoten...
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  dinsdag 8 november 2005 @ 11:34:44 #5
20370 enno
Trust = good, control = better
pi_32083412
Oeps.

Reiskostenvergoeding is een onkostenvergoeding (raarwoord eigenlijk, onkosten). Je gaat dichter bij je werk wonen en zou normaal gesproken dus ook minder kosten hebben. Waarom zou je werkgever nu je salaris moeten aanpassen? Je krijgt een vergoeding voor de uren die je werkt en een vergoeding voor je reiskosten. Als één van de twee verandert, verandert je vergoeding (geregeld in contract of CAO, als je verder gaat wonen is het overigens niet automatisch dat je meer reiskosten vergoed krijgt).

Denk niet dat je met jouw redenatie bij de meeste werkgeveres enige kans op verhoging maakt.

Succes.

Enno
  Licht Ontvlambaar dinsdag 8 november 2005 @ 11:35:13 #6
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_32083426
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 11:28 schreef Metro2005 het volgende:
Ik wil binnenkort op mezelf gaan wonen en laat dan ook binnenkort een intentieverklaring invullen door mijn werkgever. Aangezien ik straks dichtbij mijn werk ga wonen vervalt uiteraard de reiskostenvergoeding die ik nu ontvang (waar ik aan overhou).

Ik ontvang nu per maand 1500 euro bruto en 150 euro (netto) in de maand.
Dat komt neer op 1300 euro netto in de maand ongeveer.
Vervallen de reiskostenvergoedingen dan hou ik dus nog maar 1150 euro over. Erg krap.

Ik zat daarom te denken of ik niet een regeling met mijn werkgever kan treffen waardoor ik ongeveer hetzelfde nettobedrag overhou. Ik heb berekend dat ik dan rond de 1700 - 1800 euro bruto moet gaan verdienen. Is dit redelijk om deze verhoging te vragen? Of is het bedrag te hoog? (te hebberig?)
Ik neem aan dat mijn werkgever er niet veel bij inschiet als hij de reiskosten laat vervallen en mij wat meer salaris per maand stort?

Graag jullie reacties hierop.
Verkeerde aanname...
Reiskostenvergoeding is netto (tot een bedrag van ¤0,18 per kilometer) en kost de werkgever dus
maar ¤150,00
Bruto loon zodanig verhogen dat je netto ongeveer evenveel overhoudt, kost de werkgever in beginsel minimaal het dubbele. Vanwege sociale premies en loonbelasting die dan afgedragen moeten worden.

Verder wat lucille zegt...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  dinsdag 8 november 2005 @ 11:35:28 #7
32569 elmer25
it's hard to be the best
pi_32083433
Bij een 'normale' loonsverhoging moet je volgens mij denken aan 3-5%. Als je, zoals je aangeeft, van 1500 naar 1700-1800 euro wilt gaan is dat een verhoging van 13-20%. Kijk je baas dus maar HEEL lief aan
pi_32083445
reiskosten zijn toch reiskosten? Die krijg je voor te reizen en niet als loon, en nu je dichterbij woont en geen recht meer hebt op reiskosten betekend dit toch niet dat je maar extra loon moet krijgen voor die reiskosten?
pi_32083492
Ben je gaan verhuizen op aanvraag van je werkgever? Zo niet, dan zul je niet gecompenseerd worden, en anders moet je eens op zoek gaan naar de regeling (CAO). Je salarisverhoging is niet naar aanleiding van een beoordelingsgesprek of promotie, volgens mij, dus wat is de aanleiding precies? Ik neem aan dat je er niet 300 euro bruto bij gaat vragen omdat je gaat verhuizen? Vergeet overigens ook niet dat je reiskosten inlevert, maar dat je er tijd voor terug krijgt. Ik denk dat je teveel vraagt, maar ik denk dan ook namens werkgever.
  dinsdag 8 november 2005 @ 11:39:14 #10
132419 melluk
vidi, vici, veni
pi_32083537
lijkt me idd een rare redenatie...
die baas heeft je toch niet gedwongen om dichterbij te gaan wonen?
vreemd dat de baas meer moet gaan betalen omdat jij beslist dichterbij de gaan wonen.
pi_32083549
genoeg reacties in een paar minuten in ieder geval, wat een experts zijn we toch haha
  dinsdag 8 november 2005 @ 11:42:51 #12
19149 Seraphin
De echte, en dat proef je!
pi_32083627
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 11:39 schreef Ciscus het volgende:
wat een experts zijn we toch haha
Inleven in de andere kant van het verhaal en dat soort dingen......
Op dinsdag 8 november 2005 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Laten we even serieus en ontopic verder discussieren!
pi_32083699
Ik vind zowieso 1150 euro niet "erg krap" voor een jonge single.

en verder... je kanloonsverhoging aanvragen, maar persoonlijk zou ik een andere motivatie kiezen. Zijn je functioneringsgesprekken altijd oké ?
Denk je dat je gegroeid bent op het één of andere vlak ? Werk je er al een leuke tijd ?
Dat zijn zaken die ik aan zou voeren. Daarnaast kan je opzoeken wat mensen bij soortgelijke bedrijven in jouw functie verdienen. Is dit meer ? Dan kan je dat er ook bij naast leggen.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
  dinsdag 8 november 2005 @ 11:53:07 #14
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_32083896
1150 is 100 euro meer dan het minimum, niet echt dat je zegt van wow wat een topsalaris. Ik werk wel gewoon 40-50 uur per week ervoor hoor.
En als ik dan bereken wat een eigen huis kost dan hou je gewoon erg weinig over per maand (iets van 100-150 euro) en dan doe ik nog niet eens gek. een autootje, 1 tank benzine per maand en elke week voor max. 35 euro boodschappen en een internetaansluitinkje (goedkoopste abbo)
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  dinsdag 8 november 2005 @ 11:54:24 #15
84309 pooier
bling bling
pi_32083929
Die 150 euro heb je gewoon niet meer nodig omdat je dichterbij woont.
Anders had je ze toch uitgegeven aan benzine? treinkaartjes? bus?
copyright 2006
  dinsdag 8 november 2005 @ 11:54:59 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_32083948
Autootje wegdoen en voortaan op 't fietsje?
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 8 november 2005 @ 11:55:08 #17
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_32083952
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 11:37 schreef Ciscus het volgende:
Ben je gaan verhuizen op aanvraag van je werkgever? Zo niet, dan zul je niet gecompenseerd worden, en anders moet je eens op zoek gaan naar de regeling (CAO). Je salarisverhoging is niet naar aanleiding van een beoordelingsgesprek of promotie, volgens mij, dus wat is de aanleiding precies? Ik neem aan dat je er niet 300 euro bruto bij gaat vragen omdat je gaat verhuizen? Vergeet overigens ook niet dat je reiskosten inlevert, maar dat je er tijd voor terug krijgt. Ik denk dat je teveel vraagt, maar ik denk dan ook namens werkgever.
okee duidelijk. over een paar maandjes wordt mijn contract omgezet naar onbepaalde tijd dus dat lijkt me een mooi moment om over salaris te beginnen maar dan weet ik in elk geval dat 1700 euro een te grote stap is.
  dinsdag 8 november 2005 @ 11:55:59 #18
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_32083972
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 11:54 schreef pooier het volgende:
Die 150 euro heb je gewoon niet meer nodig omdat je dichterbij woont.
Anders had je ze toch uitgegeven aan benzine? treinkaartjes? bus?
Nou van die 150 euro betaalde ik ook de vaste lasten van mijn autobezit en die moet ik dalijk wel zelf gaan betalen.

en @ lienekien, ik ga sowieso denk ik fietsen als ik straks verhuisd ben, de huizen waar ik ben wezen kijken liggen allemaal op < 5km afstand.
maar wil ook wel eens ergens heen, dus vandaar dat ik een tank benzine in de maand reken.
pi_32084134
als werkgever zou ik zeggen van je bekijkt het maar , indien je werk er toe doet zal ik je salaris verhogen bij beoordelingsronde en niet zomaar omdat je er omvraagt
  dinsdag 8 november 2005 @ 12:05:17 #20
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_32084175
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 12:03 schreef morpheus_at_work het volgende:
als werkgever zou ik zeggen van je bekijkt het maar , indien je werk er toe doet zal ik je salaris verhogen bij beoordelingsronde en niet zomaar omdat je er omvraagt
nee precies, dan zal ik dat inderdaad eens ter sprake brengen tijdens het omzetten van mijn contract.
geloof dat ze op zich wel tevreden met me zijn dus dat is het probleem niet.
  dinsdag 8 november 2005 @ 12:06:31 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_32084208
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 11:55 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Nou van die 150 euro betaalde ik ook de vaste lasten van mijn autobezit en die moet ik dalijk wel zelf gaan betalen.

en @ lienekien, ik ga sowieso denk ik fietsen als ik straks verhuisd ben, de huizen waar ik ben wezen kijken liggen allemaal op < 5km afstand.
maar wil ook wel eens ergens heen, dus vandaar dat ik een tank benzine in de maand reken.
Een auto kost natuurlijk meer dan alleen de tank benzine. Dat zijn toch vaste lasten die je je misschien voorlopig niet meer kunt veroorloven omdat je er natuurlijk een flinke post bijkrijgt met je woonkosten.
The love you take is equal to the love you make.
pi_32084573
Als je zo weinig ove rhoudt is het misschien verstandig om niet te verhuizen of om (indien mogelijk) goedkopere woonruimte te vinden. Op deze manier houd je helemala geen geld over om leuke dingen te doen of om eventueel op zij te zetten mocht er iets kapot gaan (auto, koelkast, tv, e.d.). ZIt je straks in je mooie lege huis....

En trouwens, als je 1150 netto verdient en daarvan 1000 naar woonruimte gaat dan woon je sowieso een beetje boven je stand denk ik
  dinsdag 8 november 2005 @ 12:24:16 #23
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_32084671
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 11:45 schreef Mirage het volgende:
Ik vind zowieso 1150 euro niet "erg krap" voor een jonge single.
agreed ik verdiende aan het begin minder.....

verder hoef ik niet bij mijn baas aan te komen voor salaris verhoging omdat ik op mezelf ga wonen ofzo.... meerdere taken meer verantwoordelijkheid = meer verdienen
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  dinsdag 8 november 2005 @ 12:27:07 #24
65762 ozzyat105
rock&roll high school
pi_32084745
In welke sector ben je werkzaam?
reach out and touch faith
  dinsdag 8 november 2005 @ 12:45:18 #25
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_32085231
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 12:20 schreef Uncle het volgende:
Als je zo weinig ove rhoudt is het misschien verstandig om niet te verhuizen of om (indien mogelijk) goedkopere woonruimte te vinden. Op deze manier houd je helemala geen geld over om leuke dingen te doen of om eventueel op zij te zetten mocht er iets kapot gaan (auto, koelkast, tv, e.d.). ZIt je straks in je mooie lege huis....

En trouwens, als je 1150 netto verdient en daarvan 1000 naar woonruimte gaat dan woon je sowieso een beetje boven je stand denk ik
Veel goedkoper wonen en je komt in een kartonnen doos terecht. Dit is al ongeveer het goedkoopste huis wat ik kan vinden (in de buurt van mijn werk) en wil ook niet pas op mijn 30e het huis uit he
en er gaat geen 1000 naar woonruimte maar 1000 in totaal aan uitgaven, dus inclusief boodschappen, internet, auto enzovoorts.

het huis zit qua maandlasten op 250 euro huur en 109 euro voor de VVE, tel daar nog even je GEB bij op en je verzekeringen (volgens de NIBUD site bij elkaar gemiddeld 188 euro), tel daar nog een autoverzekering, wegenbelasting, wat benzine, brandstof bij op (ook weer rond de 150 euro) en je zit al op 697 euro. Dan moet je nog eten, reken ik even 150 euro per maand voor, zit je al op 847 euro. Internetaansluiting en telefoon is ook wel prettig -> weer 40 euro erbij, 887 euro.
Ziektenkosten betaal ik nu 35 euro voor maar in het nieuwe zorgstelsel gaat dat naar ruim 70 euro per maand (wellicht hoger) dus weer 70 euro door de plee hoppa: 957 euro.

Zo snel gaat het op en dan ga ik niet eens uit, heb ik geen schulden en de enige 'luxe' die ik dan heb is een internetaansluiting
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')