abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 8 november 2005 @ 09:59:11 #1
130955 Floripas
Blast from the past
pi_32080810
Zo, TT is een mond vol.

Enkele dagen geleden heeft de Franse justitie naar buiten gebracht dat relschoppers in Parijs een vrouw op krukken, zittende in een bus, zouden hebben overgoten met benzine, om vervolgens een brandende lap op haar te gooien. Ik dacht: "Gatverredamma, wat een klootzakken," ik denk dat dat tevens eenieders eerste gedachte wel zo'n beetje was.

Gisteravond heb ik in Brussel een opstootje gezien (Ja, Floripas vindt het nog steeds heel spannend dat ze geschiedenis in het echt heeft gezien, maar hierna hou ik erover op, beloofd) en toen begonnen de twijfels aan die gebeurtenis.

Ik zeg niet dat het niet is gebeurd: het zou heel goed kunnen, want ik was er niet bij. Maar de volgende vragen kwamen in mij op:

- Waar is het interview met die vrouw? Ze is voor 20% verbrand, ze zou toch moeten kunnen praten.
- Wat is haar naam? Franse justitie doet niet zo vaak zo moeilijk om dat soort détails vrij te geven.
- Waar is haar familie? Hebben ze geen interview kunnen regelen met die kinderen?
- Of de buschauffeur die de vrouw naar het ziekenhuis heeft gebracht, waar is die?
- Wat waren de motieven van de relschoppers om zo te handelen? Ik bedoel: Franse justitie heeft een motief om dit verhaal in de wereld te helpen, maar de relschoppers hadden geen enkele reden om zo te handelen.

Bedenk: het zou niet de eerste keer zijn dat de Franse justitie liegt om een bepaald gewin te halen. Dat ministerie heeft niet zo'n beste track-record.

Als iemand meer bewijzen heeft voor het tegengestelde, namelijk dat het wel gebeurd is, of juist ook gerede twijfels heeft, dan graag in dit topic.
pi_32080949
Ik geloof dat de hypothese nu al verworpen dient te worden:

"Diese Gewalt ist nicht gut"

Der tragische Tod von zwei Jugendlichen in dem französischen Vorort Clichy löste vor knapp zwei Wochen die andauernden Unruhen in Frankreich aus: Jetzt meldete sich der einzige Überlebende des Unglücks zu Wort. Er forderte die Randalierer auf, die Krawalle zu stoppen.

Paris - "Diese Gewalt ist nicht gut, denn sie bringt meine Kumpel nicht zurück", sagte Muhittin Altun am Montag nach Angaben seines Anwalts von seinem Pariser Krankenhausbett aus. "Neben mir liegt eine Frau, die nichts getan hat und Verbrennungen erlitten hat. Das Ganze muss aufhören."

Der aus einer türkisch-kurdischen Familie stammende Altun war am 27. Oktober mit seinen minderjährigen Freunden Zyed Benna und Bouna Traore vor einer Polizeikontrolle in das Transformatorenhaus geflohen. Alle drei hatten dort Stromschläge erhalten. Altun hatte als einziger schwer verletzt überlebt. Die Frage, ob die drei von der Polizei verfolgt wurden und die Beamten sie hätten retten können, hat in Frankreich heftige Debatten ausgelöst und wird von der Justiz untersucht. Altun liegt im selben Krankenhaus wie eine gehbehinderte Frau, die bei einem Brandanschlag auf einen Bus schwer verletzt worden war.

Premierminister Dominique de Villepin versprach am Montagabend in einem Fernsehinterview, der Vorfall im Transformatorhäuschen werde vollständig aufgeklärt werden. Die Eltern der drei Jungen würden vollständig informiert. Nach ersten Ermittlungen seien die Fliehenden von der Polizei nicht verfolgt worden. Auch beim zweiten von den Randalierern zitierten Anlass für die Gewalt, einem Tränengaseinsatz bei einer Moschee, sah Villepin keine Schuld der Polizei. Die Moschee sei nicht anvisiert gewesen und die Granaten seien draußen aufgeschlagen.

© SPIEGEL ONLINE 2005
Alle Rechte vorbehalten
Vervielfältigung nur mit Genehmigung der SPIEGELnet GmbH

http://www.spiegel.de/politik/ausland/0,1518,383754,00.html

[ Bericht 2% gewijzigd door Godslasteraar op 09-11-2005 09:08:06 ]
  dinsdag 8 november 2005 @ 10:10:06 #3
130955 Floripas
Blast from the past
pi_32081054
Ja, maar hoe heet die vrouw, en waarom komt ze niet voor de camera?
  dinsdag 8 november 2005 @ 10:10:46 #4
130955 Floripas
Blast from the past
pi_32081067
Ik zeg overigens niet dat er niemand brandwonden heeft opgelopen. Ik twijfel alleen aan de vooronderstelling dat het precies zo is gegaan.
pi_32081330
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 10:10 schreef Floripas het volgende:
Ja, maar hoe heet die vrouw, en waarom komt ze niet voor de camera?
De jongen in kwestie komt ook niet voor de camera, maar communiceert via z'n advocaat. Daarbij heb ik als ik zo rondkijk in de pers niet de indruk dat men twijfelt over de gang van zaken, terecht of onterecht, en dus is er geen druk om deze vrouw voor de camera te halen. En als arts zou ik het ook niet toelaten.

en de precieze gang van zaken zal nog moeten blijken. Ik weet ook niet wie deze getuigenis heeft gemaakt. Niet de vrouw zelf waarschijnlijk.
  dinsdag 8 november 2005 @ 10:35:35 #6
130955 Floripas
Blast from the past
pi_32081614
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 10:23 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

De jongen in kwestie komt ook niet voor de camera, maar communiceert via z'n advocaat. Daarbij heb ik als ik zo rondkijk in de pers niet de indruk dat men twijfelt over de gang van zaken, terecht of onterecht, en dus is er geen druk om deze vrouw voor de camera te halen. En als arts zou ik het ook niet toelaten.
Ze was maar voor 20% verbrand. Niet dat dat niet erg zou zijn, maar daar blijf je niet zo lang voor in het ziekenhuis liggen.

Dat niemand eraan twijfelt betekent nog niet dat ik dat niet mag.

Niemand twijfelde ook aan het verhaal over de Koeweitse couveusebaby's, en ook dat bleek niet waar.
quote:
en de precieze gang van zaken zal nog moeten blijken. Ik weet ook niet wie deze getuigenis heeft gemaakt. Niet de vrouw zelf waarschijnlijk.
Ik ben benieuwd.
pi_32081709
Ik geloof ook niet echt dat het gebeurd is. Waarschijnlijk iemand geweest die het vuur op wilde poken.

verkapt ik-ben-een-journaliste-die-overal-informatie-vandaan-wil-halen topic.
Een blaasorkest bij de alcoholcontrole is nooit grappig
  dinsdag 8 november 2005 @ 10:40:27 #8
130955 Floripas
Blast from the past
pi_32081761
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 10:38 schreef thefunny het volgende:
Ik geloof ook niet echt dat het gebeurd is. Waarschijnlijk iemand geweest die het vuur op wilde poken.

verkapt ik-ben-een-journaliste-die-overal-informatie-vandaan-wil-halen topic.
Ik ben geen journaliste, hoe kom je daarbij?
Ik heb een tijdje gezocht naar bovenstaande beelden en interviews, maar ze niet gevonden. Ik hield alleen ernstig rekening met het feit dat ik wel eens wat over het hoofd zou kunnen hebben gezien. Ja, zelfs Floripas is feilbaar.
pi_32081947
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 10:35 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ze was maar voor 20% verbrand. Niet dat dat niet erg zou zijn, maar daar blijf je niet zo lang voor in het ziekenhuis liggen.
Als het haar gezicht is wel.
quote:
Dat niemand eraan twijfelt betekent nog niet dat ik dat niet mag.

Niemand twijfelde ook aan het verhaal over de Koeweitse couveusebaby's, en ook dat bleek niet waar.
Ooh, van mij mag je hoor.
  dinsdag 8 november 2005 @ 11:01:40 #10
130955 Floripas
Blast from the past
pi_32082416
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 10:46 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

Als het haar gezicht is wel.
[..]
Ja, da's waar, maar we krijgen verder helemaal niks over deze zaak te horen.
quote:
Ooh, van mij mag je hoor.
Dank
Van de mensen in NWS niet...
  dinsdag 8 november 2005 @ 11:08:18 #11
66825 Reya
Fier Wallon
pi_32082628
Ach ja, dat is de autoriteit van de massamedia. Waarom zouden we uberhaupt geloven dat er rellen zijn? Of waarom zouden we geloven dat Bush Irak heeft aangevallen? Of waarom zouden we geloven dat Nederland een democratie is?

Dat nemen we allemal maar aan omdat er medi zijn die dit ons vertellen. Uiteindelijk trekken we praktisch niets persoonlijk na, en gaan we vrijwel altijd uit van het gezag van derden
pi_32082875
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 11:01 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ja, da's waar, maar we krijgen verder helemaal niks over deze zaak te horen.
Inderdaad. Het was ook toevallig dat ik op het artikeltje stuitte in Der Spiegel. Waarmee mijn vooroordeel nogmaals bevestigd wordt dat Der Spiegel een meer dan uitstekend weekblad is.
quote:
Dank
Van de mensen in NWS niet...
De emoties liepen erg op (ook bij mij )

=> The degree of one's emotion varies inversely with one's knowledge of the facts -- the less you know the hotter you get.
Bertrand Russell
  dinsdag 8 november 2005 @ 11:16:54 #13
130955 Floripas
Blast from the past
pi_32082911
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 11:15 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

Inderdaad. Het was ook toevallig dat ik op het artikeltje stuitte in Der Spiegel. Waarmee mijn vooroordeel nogmaals bevestigd wordt dat Der Spiegel een meer dan uitstekend weekblad is.
[..]
Der Spiegel is een prima blad inderdaad.
Toch zie ik hier nog geen bewijs in.
quote:
De emoties liepen erg op (ook bij mij )

=> The degree of one's emotion varies inversely with one's knowledge of the facts -- the less you know the hotter you get.
Bertrand Russell
Ik weet het.
  dinsdag 8 november 2005 @ 11:17:35 #14
130955 Floripas
Blast from the past
pi_32082929
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 11:08 schreef Reya het volgende:
Ach ja, dat is de autoriteit van de massamedia. Waarom zouden we uberhaupt geloven dat er rellen zijn? Of waarom zouden we geloven dat Bush Irak heeft aangevallen? Of waarom zouden we geloven dat Nederland een democratie is?

Dat nemen we allemal maar aan omdat er medi zijn die dit ons vertellen. Uiteindelijk trekken we praktisch niets persoonlijk na, en gaan we vrijwel altijd uit van het gezag van derden
Omdat van deze gebeurtenissen in ieder geval meerdere bronnen berichten.

Over die vrouw is er maar één bron: de Franse Justitie.
  dinsdag 8 november 2005 @ 11:28:43 #15
66825 Reya
Fier Wallon
pi_32083254
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 11:17 schreef Floripas het volgende:

[..]

Omdat van deze gebeurtenissen in ieder geval meerdere bronnen berichten.

Over die vrouw is er maar één bron: de Franse Justitie.
Over verdenkingen van misdrijven is Justitie over het algemeen de enige bron
pi_32083509
Hier maar:
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 09:09 schreef Floripas het volgende:

........

Godslasteraar:
Dat heeft te maken met dat een aantal sympathieke en welwillende users die hier op fok! proberen op een enigzins contra-productieve wijze allochtonen in bescherming te nemen. Door misstanden te ontkennen, gebeurtenissen in twijfel te trekken en tegelijkertijd aangetoonde misstanden aan de kant van allochtonen te negeren en misstanden aan de kant van autochtonen juist uit te vergroten.
[..]
Floripas:
Schaar je daar mij ook onder? Ik heb gewoon problemen met dat verhaal van die vrouw.
Ik heb wel eens van die discussies gevoerd met Calvobbes, en ook SCH (kloon?) gezien, waarbij in feite zijzelf met hun drammerige nuanceringen en dubbele standaarden wat betreft allochtoon - autochtoon hele topics vol wisten te krijgen met reacties van andere, geïrriteerde, users. Hadden ze dat niet gedaan waren die topics na een reaktie of 50 wel ingeslapen. Wat valt er eigenlijk ook te discussieren.
En dus is de intentie wel goed bedoeld, maar het werkt averechts. Ten eerste roept het herinneringen aan op aan de zeer schadelijke politieke correctheid waardoor we nu zo ver zijn als we zijn. En de opinies radicaliseren alleen maar.
Wat dat betreft deed Meki het veel beter: respect!

[ Bericht 0% gewijzigd door Godslasteraar op 08-11-2005 12:39:27 ]
  dinsdag 8 november 2005 @ 12:33:41 #17
130955 Floripas
Blast from the past
pi_32084909
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 11:28 schreef Reya het volgende:

[..]

Over verdenkingen van misdrijven is Justitie over het algemeen de enige bron
Nee: vaak worden ook daders en slachtoffers geinterviewd, omstanders komen voor de camera, enzovoorts.
  dinsdag 8 november 2005 @ 12:34:57 #18
66825 Reya
Fier Wallon
pi_32084948
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 12:33 schreef Floripas het volgende:

[..]

Nee: vaak worden ook daders en slachtoffers geinterviewd, omstanders komen voor de camera, enzovoorts.
Dat is lang niet altijd. Wat weten we nou van de meeste terrorisme-verdachten?
  dinsdag 8 november 2005 @ 12:45:19 #19
130955 Floripas
Blast from the past
pi_32085232
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 12:34 schreef Reya het volgende:

[..]

Dat is lang niet altijd. Wat weten we nou van de meeste terrorisme-verdachten?
Dat ze van knutselen houden.
  dinsdag 8 november 2005 @ 12:50:14 #20
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_32085366
Om te beginnen heeft die vrouw natuurlijk niet "slechts" 20% van haar lichaam verbrand. Ze is als het verhaal op waarheid berust, in brand gestoken. Ik denk dus dat het psychische component in dezen misschien nog wel zwaarder weegt dan het lichamelijk. De gemiddelde mens zou totaal in shock raken wanneer hij of zij zoiets meemaakt. Dat die persoon dan niet voor de camera gaat staan om de boel even uit de doeken te doen mag hopelijk duidelijk zijn. En dat de naasten van het slachtoffer dit ook niet doen begrijp ik prima. Die hebben immers wel wat anders aan hun hoofd lijkt me.
Say your prayers
  dinsdag 8 november 2005 @ 13:05:38 #21
130955 Floripas
Blast from the past
pi_32085799
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 12:50 schreef Sickie het volgende:
Om te beginnen heeft die vrouw natuurlijk niet "slechts" 20% van haar lichaam verbrand. Ze is als het verhaal op waarheid berust, in brand gestoken.
Ik heb geen idee hoe ernstig het is. Is ze bij bewustzijn? Is ze in shock? Geen follow-upmededelingen, dat vind ik al verdacht.
quote:
Dat die persoon dan niet voor de camera gaat staan om de boel even uit de doeken te doen mag hopelijk duidelijk zijn.
Oké, maar die buschauffeur? En de andere passagiers? Getuigen? Ambulancepersoneel?
quote:
En dat de naasten van het slachtoffer dit ook niet doen begrijp ik prima. Die hebben immers wel wat anders aan hun hoofd lijkt me.
De familie van de in coma gelagen man had er ook geen moeite mee.
pi_32085915
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 13:05 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ik heb geen idee hoe ernstig het is. Is ze bij bewustzijn? Is ze in shock? Geen follow-upmededelingen, dat vind ik al verdacht.
[..]

Oké, maar die buschauffeur? En de andere passagiers? Getuigen? Ambulancepersoneel?
[..]

Het kan toch gewoon zo zijn dat de vrouw en haar familie liever geen media aandacht willen en dat deze wens gerespecteerd wordt door betrokkenen? Ik denk overigens niet dat de Franse justitie een dergelijk voorval 'nodig heeft' op dit moment. De eerste dode is inmiddels ook al gevallen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 8 november 2005 @ 13:11:05 #23
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_32085947
Zou jij de behoefte hebben om voor de camera te springen als je voor 20% verbrand was? Lijkt me dat je wel wat anders aan je hoofd hebt en eerder met rust gelaten wil worden.

Het is het type verhaal dat bij elkaar verzonnen is, de alarmbellen gingen bij ook af. Toch lijkt het er hier op dat het echt gebeurd is. Er zijn zoveel bronnen die het melden en het wordt door geen enkele journalist betwist, dan moet je er maar van uitgaan dat het verhaal correct is.
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
  dinsdag 8 november 2005 @ 13:16:22 #24
130955 Floripas
Blast from the past
pi_32086094
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 13:11 schreef Tarak het volgende:
Zou jij de behoefte hebben om voor de camera te springen als je voor 20% verbrand was? Lijkt me dat je wel wat anders aan je hoofd hebt en eerder met rust gelaten wil worden.
Ja, dat kan ik me voorstellen, maar zó veel medialuwte...?
quote:
Het is het type verhaal dat bij elkaar verzonnen is, de alarmbellen gingen bij ook af. Toch lijkt het er hier op dat het echt gebeurd is. Er zijn zoveel bronnen die het melden en het wordt door geen enkele journalist betwist, dan moet je er maar van uitgaan dat het verhaal correct is.
Nogmaals, ik zeg niet dat het niet gebeurd is, want ik weet het gewoon niet.
Er is maar één bron die het meldt, en dan maakt ANP er een ebricht van, en hup, het verschijnt in honderden kranten over de hele wereld.
Journalisten hebben nu wel iets anderes aan hun hoofd dan het verhaal natrekken.
  dinsdag 8 november 2005 @ 13:19:09 #25
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_32086170
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 13:05 schreef Floripas het volgende:

[..]

[..]

[..]

Als het 1 van mijn naasten betrof dan zou ik ook geen media-aandacht tollereren, laat staan dat ik zelf voor de camera zou gaan staan. Een willekeurig ander persoon zou dit misschien wel doen om wat voor reden dan ook. Hoe dan ook lijkt met dit geen reden om ontzettend paranoia te gaan doen over dit voorval.

Trouwens, reken maar dat je in shock bent als je een vijfde deel van je lichaam verband hebt. Als iemand overgoten is met een brandstof en is aangestoken dan praat je niet meer over een eerstegraads brandwond met alle gevolgen van dien.
Say your prayers
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')