abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32079035
quote:
'Samirs hobby is knutselen'
Door PATRICK POUW

AMSTERDAM - Haar man een beest? Een gewetenloze terrorist, die een El Al-vliegtuig uit de lucht wil schieten? Nee, Samir is gewoon een emotionele jongen die zich het lot van de onderdrukten der aarde nogal aantrekt.

Foto ANP
Een jongen die van ‘knutselen’ houdt. Een 19-jarige jongen die over zeven maanden voor de tweede keer vader wordt. Abida Kabbaj, de 25-jarige vrouw van terreurverdachte Samir A., is de verhalen over haar man spuugzat.

,,Hij is gewoon geïnteresseerd in Palestina, in Tsjetsjenië, in Irak. En het is toch erg wat daar gebeurt, dat zou toch ieder mens moeten vinden? Als hij zich bezig zou houden met de Tweede Wereldoorlog zou niemand dat eng vinden. Wat is beter: interesse in de medemens hebben, zoals mijn man, of alleen maar bezig zijn met scootertjes en meisjes?’’ Een bovengemiddelde interesse in de medemens, volgens zijn vrouw. Volgens justitie een wandelende tijdbom die onlangs explosieven probeerde te bemachtigen en in het verleden eigenhandig aan de slag ging om bommen te maken.

Zijn vrouw merkte er niks van, zegt ze. ,,Als ik bezig was met de poepluiers van ons zoontje, zat hij aan tafel te knutselen. Gewoon met een soldeerbout, ja. Nee, ik vroeg hem niet wát hij maakte. Hij is altijd bezig, hij houdt van knutselen. Daarom is hij ook die studie chemie gaan doen.’’ Over de afscheidsvideo die haar man opgenomen zou hebben, wil ze kort zijn. ,,Die video? Dat moet een ander zijn. Zeker weten. Ik heb hem nooit opnames zien maken.’’ En die leidersrol binnen extremistische kringen, die de jonge terreurverdachte volgens de AIVD steeds meer vervult?

,,Dat is een mediahype. Volgelingen? Bij mij komen ze niet aan de deur. Ik raak alleen maar vrienden en vriendinnen kwijt.’’ De vrouw van de terreurverdachte is zelf ook niet onomstreden. Ze zette zich in het verleden in voor de verboden stichting Al Aqsa. En nota bene de advocaat van haar man liet al eerder weten dat veel van de bij huiszoekingen gevonden jihad-literatuur en videobanden aan háár toebehoren.

,,Klopt, bijna alles wat is gevonden is van mij, en van mijn moeder. Maar het gaat gewoon om Zembla-documentaires, en printjes van verhalen op internet over de misstanden in de Abu Ghraib-gevangenis, enzo. Ja, we kijken samen naar die documentaires, we lezen die verhalen, we hebben het daar over. Mag toch? Nee, hoor, ik ben niet bang dat ze mij oppakken.’’

Een week geleden zat ze samen met Layla, het zusje van de terreurverdachte, op de publieke tribune tijdens het hoger beroep tegen haar man voor een eerdere verdenking op terroristische activiteiten. Toen zat Abida –midden in de ramadan- opzichtig en veelvuldig te snoepen. Giebelend: ,,Ja, dat mag. Niet omdat ik me verheven voel boven die regels, túúrlijk niet. Nee, ik ben twee maanden zwanger.’’
Natuurlijk, knutselen Dat gekke mokkel verdient een enkeltje TBS.
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
  dinsdag 8 november 2005 @ 06:14:45 #2
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_32079040
Vindt het wel grappig maar verder weining boeiend nieuws.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  dinsdag 8 november 2005 @ 06:22:41 #3
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_32079046
Die advocaat van hem is net zo verknipt. Ik kwoot uit m'n hoofd: "Een autotochtone puistenkop met dezelfde hobby zou helemaal niet opgevallen zijn, want dit is wat pubers doen: knutselen."

Natuurlijk, meneer de integere advocaat. Daarom lagen er ook vuurwapens en plattegronden van doelen tussen de 'knutselarijen' op de tafel in de rechtbank.

Echt, wat een schertsvertoning. Waar is de noodwet waarin staat dat terreurverdachten met genoeg bewijs (als bij creatieve Samir A.), (echt) levenslang opgesloten worden in afzondering? Wat een soft gedoe.
The Internets, I needs it..
  dinsdag 8 november 2005 @ 06:30:59 #4
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_32079051
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 06:22 schreef Dr_Crouton het volgende:
Echt, wat een schertsvertoning. Waar is de noodwet waarin staat dat terreurverdachten met genoeg bewijs (als bij creatieve Samir A.), (echt) levenslang opgesloten worden in afzondering? Wat een soft gedoe.
Ach ja waarom bouwen we geen kamp en sluiten ze allemaal op. Laten we eerst de bestaande middelen en wetten eens goed gebruiken. En dan eens verder kijken. Wat niemand begrijpt is dat overheden de angst gebruiken om ons de burgerrechten af te nemen. En de terrorristen zijn de lachende derde. Want geen van die maatregelen voorkomt terrorisme. En bommen zijn inderdaad vrij eenvoudig te maken. Met normale huishoudmiddelen bijvoorbeeld.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  dinsdag 8 november 2005 @ 07:48:46 #5
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_32079319
En toch geloof ik het verhaal van de dame wel. De AIVD gaat zo krampachtig te werk de laatste tijd dat ze zelfs mij zouden kunnen oppakken met dezelfde redenen.

²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
  dinsdag 8 november 2005 @ 07:52:17 #6
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_32079334
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 07:48 schreef BansheeBoy het volgende:
En toch geloof ik het verhaal van de dame wel.
Waarom verbaast me dat toch niet?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_32079922
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 06:22 schreef Dr_Crouton het volgende:
Die advocaat van hem is net zo verknipt. Ik kwoot uit m'n hoofd: "Een autotochtone puistenkop met dezelfde hobby zou helemaal niet opgevallen zijn, want dit is wat pubers doen: knutselen."

Natuurlijk, meneer de integere advocaat. Daarom lagen er ook vuurwapens en plattegronden van doelen tussen de 'knutselarijen' op de tafel in de rechtbank.

Wapens waarvan de nieuwslezer zei dat ze niet bij Samir A. thuis gevonden waren.
Weet jij wat er zich onder jouw kennisen aan verboden spullen bevindt en ben jij daar verantwoordelijk voor?
pi_32079944
Dat komt goed uit dan kan hij mooi knijpers gaan knutselen in het gevang!
pi_32079959
Normale mensen houden zich dan bezig met vliegtuigmodellen schaal 1:500.
  dinsdag 8 november 2005 @ 09:06:49 #10
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_32079976
quote:
Hij is altijd bezig, hij houdt van knutselen. Daarom is hij ook die studie chemie gaan doen
Een normaal iemand zou werktuigbouw of electrotechniek gaan doen...
[KNE]-Mod
pi_32080011
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 09:06 schreef fratsman het volgende:
Normale mensen houden zich dan bezig met vliegtuigmodellen schaal 1:500.
Vliegtuigspotters sporen inderdaad gewoon niet...
  dinsdag 8 november 2005 @ 09:10:17 #12
100642 S1nn3rz
Provocato ergo sum
pi_32080036
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 07:48 schreef BansheeBoy het volgende:
En toch geloof ik het verhaal van de dame wel. De AIVD gaat zo krampachtig te werk de laatste tijd dat ze zelfs mij zouden kunnen oppakken met dezelfde redenen.

²
Ja tot het moment dat er een bom onder je reet ontploft en er 3 van die islamieten worden aangehouden.
From feudal serf to spender.
  dinsdag 8 november 2005 @ 09:10:28 #13
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_32080040
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 09:06 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Een normaal iemand zou werktuigbouw of electrotechniek gaan doen...
Wat is er mis met een studie chemie dan?
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  dinsdag 8 november 2005 @ 09:11:29 #14
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_32080056
Wat doen Samir en zijn gordijn nog in Nederland dan?
Verbeter de wereld, begin bij jezelf: pleur op en ga mensen helpen.
Haters everywhere but I don't really care.
  dinsdag 8 november 2005 @ 09:12:23 #15
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_32080067
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 09:10 schreef Againzender het volgende:

[..]

Niets, maar het lijkt me nu niet echt een knutselstudie, of je moet alle vormen van practica doen knutselen vinden...
[KNE]-Mod
  Eindredactie Games dinsdag 8 november 2005 @ 09:13:18 #16
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_32080083
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 09:10 schreef Againzender het volgende:

[..]

er valt niks te knutselen op het hbo chemie
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
  dinsdag 8 november 2005 @ 09:17:14 #17
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_32080125
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 09:13 schreef donald_dick het volgende:

[..]

er valt niks te knutselen op het hbo chemie
nee, daar niet nee.

Was het trouwens HBO wat Samir deed/doet?
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  dinsdag 8 november 2005 @ 09:24:28 #18
28167 matthijst
pi_32080227
HBO via de LOI; richting bommenleggen for dummies.
pi_32080298
Misschien kan Samir laten zien hoe zo'n bom om je lijf nu precies werkt. Een demo in een weiland zou wel mooi zijn.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  Eindredactie Games dinsdag 8 november 2005 @ 09:31:07 #20
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_32080320
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 09:17 schreef Againzender het volgende:

[..]

nee, daar niet nee.

Was het trouwens HBO wat Samir deed/doet?
ja op HS leiden
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
  dinsdag 8 november 2005 @ 09:31:58 #21
28167 matthijst
pi_32080333
Goed plan!
En dan al zijn maatjes lekker dicht erop "zodat jullie allemaal goed kunnen zien wat de profeet van ons verwacht"
pi_32080538
Ja, tuuuuurlijk.... Samir houdt gewoon van knutselen.

En Jihad is gewoon een merk secondelijm....
  dinsdag 8 november 2005 @ 09:52:40 #23
705 Kiegie
Nu niet meer gehackt
pi_32080677
Mmm.
Zodra iemand het woord 'mediahype' in de mond neemt, ben ik geneigd hem of haar gelijk te geven.
We laten ons errug makkelijk opnaaien door elkaar beconcurrerende nieuwsrubrieken en headline-geile journalisten.
Openstaan voor andere invalshoeken kan echt geen kwaad.
Dat verandert alles
  dinsdag 8 november 2005 @ 09:54:35 #24
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_32080719
Ja Mohammed B zijn hobby was moorden. Laat die dan ook maar vrij.
pi_32080839
oow laat hem maar knutselen samen met Bouyeri en de Graaf
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')