abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32063595
Belgie was toch ook bezet?
  maandag 7 november 2005 @ 18:27:34 #27
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_32063614
Ok laten we nu niet over Israel beginnen, of mensen gepakt in streepjespakken.
Daar gaat dit topic dus niet over.
Graag ontopic blijven lijkt me het beste.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  maandag 7 november 2005 @ 18:28:12 #28
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_32063634
quote:
Op maandag 7 november 2005 18:24 schreef Sputnik het volgende:

[..]

Volgens mij bestond het toen ook nog niet..de oprichters zaten nog in streepjespakken in een of ander kamp..
Israel bestond inderdaad toen nog niet. Dat is pas gesticht na de tweede wereld oorlog uit schuldgevoel.
Hier staat het mooie beschreven.
  maandag 7 november 2005 @ 18:29:18 #29
110987 ErwinRommel
pi_32063667
quote:
Op maandag 7 november 2005 18:26 schreef Sputnik het volgende:
Belgie was toch ook bezet?
Idd, maar die landsnaam kwam niet voor in het lijstje welke de presentator opgaf en ik hier dus ook opgaf op Fok.
Dus laten we het houden bij de lijst die ik opgaf.
pi_32065294
wat betreft lijstje, Denemarken, Nederland, Frankrijk.. (alhoewel Frankrijk niet helemaal bezet was, maar regering heeft zich wel overgegeven.)
pi_32065510
quote:
Op maandag 7 november 2005 19:21 schreef NullPointer het volgende:
wat betreft lijstje, Denemarken, Nederland, Frankrijk.. (alhoewel Frankrijk niet helemaal bezet was, maar regering heeft zich wel overgegeven.)
In eerste instantie had je nog een vrij Frankrijk (Vichy-Frankrijk), maar dat is later ook bezet (1942 dacht ik).
pi_32070101
Maar voor Hongarije geldt in mindere mate wat voor Italie ook opgaat. Hongarije was eerst een bondgenoot, maar Horthy (Jeweetwel de admiraalzondervloot die baas was in een koninkrijkzonderkoning) speelde met het idee om zich bij de geallieerden aan te sluiten en toen heeft Hitler met behulp van Duitse troepen een coup van de Pijlkruisers gesteund, dat was in 1944 geloof ik.
pi_32070419
Ik lees net dat Hongarije er niet bijstond, nou ja, beschouw het maar als een wetenswaardigheidje.
pi_32070448
Frankrijk: eerst alleen deels, de rest was Vichy. Vanaf november 1942 volledige bezetting.

Nederland: helemaal.

Denemarken: was geloof ik 'officieel' niet bezet, maar de facto natuurlijk wel.

Italië: waarom daar hier moeilijk over gedaan wordt, begrijp ik niet. Vanaf herfst 1943 was Italië zo bezet als wat. En niet alleen het noorden hoor, ook Rome heeft een volle winter lang van de geneugten van de Duitse bezetting mogen genieten. Sardinië juist niet, volgens mij was dat al in de herfst van '43 ontruimd.

Finland: niet bezet, maar er bevonden zich wel veel Duitse troepen. Toen die in 1944 het land uit moesten (omdat Finland zich uit de oorlog wilde terugtrekken) hebben die er nog aardig huisgehouden.
pi_32070700
quote:
Op maandag 7 november 2005 18:19 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Voor 1943 was Italië zonder meer een bondgenoot. Daarna kun je er over discussiëren, maar het lijkt mij dat je met net zoveel recht kunt stellen dat Italië toen een burgeroorlog had. Sowieso is alleen Noord-Italië (en Sardinië) bezet geweest door de duitsers.

Dan kun je net zo goed stellen dat Engeland ook bezet was: immers Guernsey en Jerset waren ook bezet.
Ligt er aan wat voor criteria je hanteert, een paar argumenten;
1. De officiele regering had vrede gesloten met de geallieerden en Duitsland de oorlog verklaard.
2. Het belangrijkste gedeelte van het land was bezet (Het noorden en Rome ook).
3. De Duitsers hadden er alle touwtjes in handen, Mussolini was echt alleen nog maar een marionet.
4. Er was ook sprake van georganiseerd verzet in het bezet gebied.
pi_32071282
Nederland en Denemarken werden bezet door Duitsland. Italië had het drielandenpact met Duitsland gesloten net zoals Japan.

Engeland, Verenigde Staten, Australië (en ook Nieuw Zeeland) verklaarde Duitsland de oorlog maar werden zelf niet bezet. Frankrijk deed dit eerst ook maar werd later deels bezet.

Zwitserland bleef neutraal.

Zweden en Finland weet ik niet.
quote:
Op maandag 7 november 2005 21:49 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Maar voor Hongarije geldt in mindere mate wat voor Italie ook opgaat. Hongarije was eerst een bondgenoot, maar Horthy (Jeweetwel de admiraalzondervloot die baas was in een koninkrijkzonderkoning) speelde met het idee om zich bij de geallieerden aan te sluiten en toen heeft Hitler met behulp van Duitse troepen een coup van de Pijlkruisers gesteund, dat was in 1944 geloof ik.
Hongarije sloot net zoals Roemenië en Bulgarije het Driemans Pact met Duitsland (weet niet precies wat het inhield) maar ik zal maar snel ophouden want ik wijk van het lijstje af
  maandag 7 november 2005 @ 22:30:21 #37
101754 Jaal
Verhaal van Jaal
pi_32071458
quote:
Op maandag 7 november 2005 17:43 schreef ErwinRommel het volgende:
Welke landen waren daadwerkelijk door Duitsland bezet gedurende de 2e wereldoorlog?

Lijstje ...

Wie van jullie weet het juiste antwoord?
Engeland -> Nee, behalve de Kanaaleilanden
Zweden -> Nee
Zwitserland -> Nee
Nederland ->Ja
Australie -> Nee
Verenigde Staten -> Nee, wel is er Amerikaans grondgebied bezet door de Japanners (de Alaskische eilanden Attu en Kiska)
Denemarken -> Ja
Italie -> Ja, nadat de Italiaanse koning Mussolini afgezet had en onderhandelingen met de geallieerden aan het aanknopen was
Frankrijk -> Ja, in twee fases. Eerst was een gedeelte van Frankrijk nog onbezet (zogenaamde Vichy-Frankrijk, maar na de geallieerde landing in Noord-Afrika werd ook dit gedeelte bezet)
Finland -> Nee, Finland is een tijdje een bondgenoot van de Duitsers geweest tijdens WO II, maar later werd dit bondgenootschap ontbonden
"My mother, she don’t love me. She said she wish she was raped by somebody else" - Borat
  dinsdag 8 november 2005 @ 12:42:16 #38
110987 ErwinRommel
pi_32085145
Het is dus frapant dat niet exact duidelijk is of Italie nu wel of niet bezet is geweest door de Duitsers. En met een bezetting bedoelde ik dus ook dat er een daadwerkelijke bezetting plaatsvond, incl Duits bestuur of civiel en militair gebied. Totale bezetting dus.
pi_32085302
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 12:42 schreef ErwinRommel het volgende:
Het is dus frapant dat niet exact duidelijk is of Italie nu wel of niet bezet is geweest door de Duitsers. En met een bezetting bedoelde ik dus ook dat er een daadwerkelijke bezetting plaatsvond, incl Duits bestuur of civiel en militair gebied. Totale bezetting dus.
Zoals eerder gezegd zie ik het probleem dus niet echt. Wat voor soort bestuur er was weet ik uit mijn hoofd niet, maar dat doet ook niet heel erg veel terzake. Dat zal namelijk vooral een 'papieren' verschil zijn geweest. Er was iig een militaire bezetting, waarbij de Duitsers ongetwijfeld werden bijgestaan door die hard facisten. Maar dat was bijna overal zo.
  dinsdag 8 november 2005 @ 12:56:15 #40
110987 ErwinRommel
pi_32085541
Het probleem was dat Italie samen met Japan en Duitsland het zgn 3-landenpact hadden gesloten.
Dat er dus Duitse troepen in Italie aanwezig waren lag meer in het feit dat het Italiaanse leger niet krachtig genoeg was en de Duitsers om militairen vroeg.
Italie is naar mijn weten dis nooit helemaal bezet geweest door Duitsers. Al spreekt men wel van de "bevrijding" van Italie.
pi_32086156
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 12:56 schreef ErwinRommel het volgende:
Het probleem was dat Italie samen met Japan en Duitsland het zgn 3-landenpact hadden gesloten.
Dat er dus Duitse troepen in Italie aanwezig waren lag meer in het feit dat het Italiaanse leger niet krachtig genoeg was en de Duitsers om militairen vroeg.
Italie is naar mijn weten dis nooit helemaal bezet geweest door Duitsers.
Vanaf herfst 1943 wel. Toen wilde Italië zich uit de oorlog terugtrekken en als reactie daarop heeft het Duitse leger Italië bezet. Niet helemaal nee, aangezien de geallieerden toen al boven Napels zaten. Maar vanaf ongeveer Rome was Italië toen echt hartstikke bezet. En is dat gebleven tot het einde van de oorlog, behoudens een deel dat in de zomer van 1944 is bevrijd door de geallieerden (het gebied vanaf Rome tot aan de noordelijke Appenijnen).
pi_32090287
Die bezetting heeft als codenaam Achse geloof ik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')