http://www.telegraaf.nl/b(...)juryrechtspraak.htmlquote:LPF bepleit juryrechtspraak
DEN HAAG - Een jury van gewone burgers moet in rechtszaken van moord en doodslag de straf kunnen bepalen nadat beroeps- en lekenrechters iemand schuldig hebben bevonden. Dat is een van de voorstellen waarmee de LPF in de Tweede Kamer het vertrouwen in het Nederlandse rechtssysteem wil herstellen.
Elke Nederlander tussen de 25 en 70 jaar die geen officier van justitie, advocaat, rechter of politicus is, moet voortaan lekenrechter kunnen worden. Die zou dan in samenwerking met professionele rechters recht moeten spreken. Volgens de LPF leidt dat onder meer tot duidelijke taal in het vonnis, een betere motivering en een groter vertrouwen in het strafproces.
LPF-justitiewoordvoerder Eerdmans zal volgende week bij de behandeling van de begroting van het ministerie van Justitie in de Kamer een motie indienen om lekenrechtspraak in te voeren, zo kondigde hij maandag aan bij de presentatie van de plannen.
Burgers moeten zich daar sowieso niet mee bemoeien. Punt. Als je ziet wat een gedrochten aan uitspraken er in de V.S. zijn gedaan door die jury-rechtspraakquote:Op maandag 7 november 2005 14:10 schreef sizzler het volgende:
Waarom zouden burgers zich daar mee moeten bemoeien?
Zo is het volgens mij in de VS, maar de LPF wil het kennelijk net omgekeerd. De rechter bepaalt schuldig of niet, de burger bepaalt de straf. Het idee lijkt me echter vooral voortgekomen uit boosheid over te lage straffen. Burgers de straffen laten bepalen lijkt me geen oplossing daarvoor, de LPF kan zich beter hard maken voor afschaffing van de automatische vervroegde invrijheidsstelling en hogere maximumstraffen.quote:Op maandag 7 november 2005 14:42 schreef melluk het volgende:
sickie, is het niet zo dat jury rechtspraak geen invloed heeft op de strafmaat. Volgens mij kijkt de jury alleen naar of iemand schuldig is of niet. De rechter bepaalt nog steeds de strafmaat.
Gezien het feit dat de LPF slechts 0,5% behaalde in de laatste politieke barometer verwacht ik niet veel animo.quote:Op maandag 7 november 2005 18:16 schreef SCH het volgende:
Het wachten is op iemand die voor dit idee is
Dat geld net zo goed voor rechters.quote:Op maandag 7 november 2005 14:20 schreef Tarak het volgende:
Ik ben fel tegen juryrechtspraak, die kunnen zich te makkelijk door emoties laten beinvloeden.
Is de kans op vrijspraak trouwens niet groter in een dergelijk systeem? Voor zover ik weet, dient elk jurylid de verdachte schuldig te vinden.quote:Op maandag 7 november 2005 22:44 schreef nikk het volgende:
[..]
Dat geld net zo goed voor rechters.
Een juryrechtspraak zoals in de VS, waarbij de jury dus stap voor stap door het proces geleid word, is best een aardig systeem. Dat is heus niet slechter (of beter) dan wat we in Nederland hebben.
In de VS wel ja maar men hoeft natuurlijk niet per se het VS rechtssysteem te volgen, natuurlijk.quote:Op maandag 7 november 2005 23:40 schreef Monolith het volgende:
Is de kans op vrijspraak trouwens niet groter in een dergelijk systeem? Voor zover ik weet, dient elk jurylid de verdachte schuldig te vinden.
Dat zal tot gevolg hebben dat rechters gevangenisstraffen opleggen die exact een derde lager liggen dan ze nu liggen, zodat iemand effectief toch weer even lang in de bak zit.quote:Op maandag 7 november 2005 17:49 schreef Kozzmic het volgende:
de LPF kan zich beter hard maken voor afschaffing van de automatische vervroegde invrijheidsstelling
Waarom? Want er is toch jurispudentie.quote:Op vrijdag 11 november 2005 00:04 schreef freako het volgende:
Dat zal tot gevolg hebben dat rechters gevangenisstraffen opleggen die exact een derde lager liggen dan ze nu liggen, zodat iemand effectief toch weer even lang in de bak zit.
Uit de tijd dat alle gedetineerden automatisch vrijgelaten werd na 2/3e van hun straf uitgezeten te hebben. Ik neem aan dat rechters iets dergelijks wel meenemen in het bepalen van de strafmaat.quote:Op vrijdag 11 november 2005 00:05 schreef Steijn het volgende:
[..]
Waarom? Want er is toch jurispudentie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |