abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32053252
quote:
Gepubliceerd op maandag 07 november 2005

Het Openbaar Ministerie (OM) heeft maandag voor het gerechtshof in Den Haag zes jaar en zeven maanden cel geëist tegen de 19-jarige terreurverdachte Samir A. .
Aanklager G. Haverkate houdt hem verantwoordelijk voor het voorbereiden van aanslagen in Nederland en medeplichtigheid aan een overval op een supermarkt in 2004.

De rechtbank in Rotterdam sprak Samir A. in april hiervoor nog vrij. Dat gebeurde wegens gebrek aan bewijs.
Volgens de rechtbank bleek wel een 'bovengemiddelde belangstelling voor religieus extremistisch geweld bij A.'. Dat
was echter nog geen concreet bewijs dat hij aanslagen voorbereidde, concludeerden de Rotterdamse rechters.

Justitie had meer intenties op tafel moeten leggen voor een veroordeling. Samir A. had dicht tegen uitvoering van een aanslag aan moeten zitten. Hij had ook niet de juiste spullen in huis om aanslagen voor te bereiden, vond de rechtbank.

Dossier ademt bomaanslag
Advocaat-generaal Haverkate zei maandag tijdens de opsomming van de bewijzen die hij tegen Samir A. aanvoert, dat hij de overwegingen van de rechtbank voor de vrijspraak niet deelt en soms ook niet begrijpt. "Elke bladzijde van dit dossier ademt het woord bomaanslag", benadrukte hij.

Haverkate meent dat er wel degelijk voldoende bewijs is dat duidelijk maakt dat Samir A. de intentie had om aanslagen te
plegen. Zo blijkt uit zijn zelfgemaakte plattegronden en schetsen voorzien van aantekeningen, dat hij specifieke doelen op de korrel had. Het ging dan onder meer om de Tweede Kamer, de kerncentrale in Borssele, Schiphol, het ministerie van Defensie en het gebouw van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD).

De aanklager wees er ook op dat bij de huiszoeking bij A. materialen zijn gevonden, waaruit duidelijk blijkt dat hij een
explosief wilde maken. Dat een deel van dit materiaal ondeugdelijk bleek voor het maken van een bom doet niets aan zijn intenties voor een bomaanslag af, constateert Haverkate. "Ook is het mogelijk dat hij ergens anders wel deugdelijk materiaal had, waarvan het bestaan nog niet bekend is geworden."

Eveneens had Samir A. spullen in zijn woning liggen, waaruit volgens Haverkate heel duidelijk blijkt dat de verdachte 'een extremistische moslim is die er niet voor terugdeinst zijn denkbeelden door geweld te verwezenlijken'. "Dat blijkt onder andere uit de videobanden over de Jihad en onderdelen van wapens die bij hem zijn gevonden", meende de aanklager. "Ook heeft hij zelf aangegeven dat zijn kind onder het motto van de Jihad moet worden opgevoed."

Wat een aanfluiting. Ik vind dit een zeer lage straf gezien de ernst van de verdenkingen. Ik meende dat er veel meer bewijs voor het beramen van aanslagen was ?
pi_32053784
Ik hoop ooit nog in een land te wonen waar misdadigers rechtvaardig worden gestraft, in plaats van dit ultra-softe strafbeleid. Gezien de ernst van de verdenkingen (bij een aanslag hadden tientallen, honderden mensen kunnen omkomen), had de eis al gauw drie keer zo hoog moeten liggen.

Schatting: Eis is 6 jaar, 9 maanden. Daadwerkelijke straf: 5 jaar, waarvan 2 voorwaardelijk. Loopt met aftrek van automatische strafvermindering en voorarrest over twee jaar weer op straat rond
pi_32053834
Wat een belachelijk lage eis.

Nu maar afwachten of de rechter de eis overneemt. Het zou me niets verbazen als Samir A. wordt vrijgesproken.

Het rechtssysteem in Nederland is ook eigenlijk een lachertje.
pi_32054095
quote:
Op maandag 7 november 2005 12:53 schreef MrX1982 het volgende:
Wat een belachelijk lage eis.

Nu maar afwachten of de rechter de eis overneemt. Het zou me niets verbazen als Samir A. wordt vrijgesproken.

Het rechtssysteem in Nederland is ook eigenlijk een lachertje.
Het rechtssysteem is uitstekend, niet perfect natuurlijk. De strafmaat zuigt alleen.
  maandag 7 november 2005 @ 13:05:29 #5
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32054176
en dan na zijn vrijlating lekker met zijn kloten in de rif mag ik hopen... onvoorwaardelijke ontzegging tot ons land gedurende het hele miserabele leven van deze democratiehater.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_32054255
quote:
Op maandag 7 november 2005 13:02 schreef nikk het volgende:
Het rechtssysteem is uitstekend, niet perfect natuurlijk. De strafmaat zuigt alleen.
De strafmaat maakt deel uit van het rechtssysteem. Dan zuigt het rechtssysteem in ieder geval gedeeltelijk.
  maandag 7 november 2005 @ 13:08:29 #7
71747 Woutervn
Born free. Taxed to death.
pi_32054279
quote:
Op maandag 7 november 2005 13:05 schreef zoalshetis het volgende:
en dan na zijn vrijlating lekker met zijn kloten in de rif mag ik hopen... onvoorwaardelijke ontzegging tot ons land gedurende het hele miserabele leven van deze democratiehater.
minimaal mag ik hopen
I didn't fight my way to the top of the foodchain to be a vegetarian!!
  maandag 7 november 2005 @ 13:12:59 #8
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_32054399
Is dat een niet erg hoge eis voor iets wat niet eens bewezen is en wat niet is gebeurd?

²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
  maandag 7 november 2005 @ 13:20:22 #9
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32054627
quote:
Op maandag 7 november 2005 13:12 schreef BansheeBoy het volgende:
Is dat een niet erg hoge eis voor iets wat niet eens bewezen is en wat niet is gebeurd?

²
niet volgens de nieuwe wet
pi_32055164
Als hij de verkeerde kunstmest heeft liggen om bommen te maken, als er geen detonatoren gevonden zijn, noch materiaal om deze te vervaardigen (voor zover ik weet toch), dan kan ik wel begrijpen dat de rechtbank in Rotterdam spreekt over een gebrek aan bewijs.
Iemand die zichzelf ooit in staat ziet om eventueel een aanslag te plegen neemt misschien enkele zakken kunstmest mee als ze in promotie zijn, maar wanneer je doelgericht gaat plannen komt er wel meer bij te kijken.
Ik zou minstens verwachten dat men weet waar of hoe hij zijn detonatoren zou bemachtigen, welk triggermechanisme hij zou gebruiken, waar hij de explosieven van plan was te plaatsen, hoeveel, mogelijke tijdstippen enzovoorts. Zulke voorbereidingen doe je niet uit je hoofd. Dat men niet meer specifieke aanwijzingen heeft geeft aan dat men slordig werk geleverd heeft of dat Samir A. nog geen erg concrete plannen had.

Slechts een kleine groep van degenen die ooit het plegen van aanslagen overwegen zullen er effectief mee doorgaan, een punt dat de rechtbank ook in overweging zal nemen.
  maandag 7 november 2005 @ 13:40:55 #11
126614 Guns_n_Roses
Hadj Brahim Khaled.
pi_32055315
Nou, zo'n heel lichte straf vind ik het ook weer niet hoor. Laten we wel wezen, hij heeft nog niks gedaan. (behalve die overval op een supermarkt dan).

Ik bedoel, voor doodslag krijg je doorgaans minder.

Ik zeg dus niet dat hij niet zwaarder gestraft mag worden, maar in vergelijking met andere strafzaken vind ik het een verklaarbare eis. Dat neemt niet weg dat de strafmaat in NL in het algemeen veel te laag ligt
pi_32055323
foutje dubbel
Islam=facisme
pi_32055383
quote:
Op maandag 7 november 2005 13:41 schreef DarkDancer het volgende:
ik hoop toch dat de criminele medelanders in de bajes hem in die 6 jaar wel ff flink onder handen nemen.

anaal en daarna een paar keiharde bitchslaps!

what the fuck heeft hij voor zijn kop?
Islam=facisme
  maandag 7 november 2005 @ 13:42:53 #14
126614 Guns_n_Roses
Hadj Brahim Khaled.
pi_32055392
quote:
Op maandag 7 november 2005 13:41 schreef DarkDancer het volgende:
ik hoop toch dat de criminele medelanders in de bajes hem in die 6 jaar wel ff flink onder handen nemen.

anaal en daarna een paar keiharde bitchslaps!
Pervert
pi_32055394
Maakt niet uit wat men eist, het menneke komt toch wel weer op vrije voeten.
Zie ondertitel
  maandag 7 november 2005 @ 13:43:54 #16
8369 speknek
Another day another slay
pi_32055429
Maar hebben ze nou nieuwe bewijzen gevonden? Uit het nieuwsbericht lijkt het er meer op dat ze hem met dezelfde middelen voor hetzelfde vergrijp willen aanklagen. Dat mag helemaal niet.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 7 november 2005 @ 13:44:14 #17
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32055442
quote:
Op maandag 7 november 2005 13:42 schreef DarkDancer het volgende:

[..]

[afbeelding]

de onderbroek van zijn moeder.
  maandag 7 november 2005 @ 13:48:34 #18
126614 Guns_n_Roses
Hadj Brahim Khaled.
pi_32055586
quote:
Op maandag 7 november 2005 13:42 schreef DarkDancer het volgende:

[..]

[afbeelding]

Een hoofddeksel, maar dat weet je best.

pi_32055864
quote:
Op maandag 7 november 2005 13:48 schreef Guns_n_Roses het volgende:

[..]

Een hoofddeksel, maar dat weet je best.

[afbeelding]
mijn moeder gebruikt die dingen als deco tafelkleedjes thuis
Islam=facisme
  maandag 7 november 2005 @ 13:58:52 #20
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32055888
quote:
Op maandag 7 november 2005 13:58 schreef DarkDancer het volgende:

[..]

mijn moeder gebruikt die dingen als deco tafelkleedjes thuis
mijn burgelijke tante heeft er een op een wc-rol in de auto zitten.
pi_32056001
zolang ie dat maar uitzit in een bepaald gebouw bij schiphol. inclusief aansteker/lucifers naar keuze en een halve liter brandbare vloeistof.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  maandag 7 november 2005 @ 14:07:45 #22
8369 speknek
Another day another slay
pi_32056100
quote:
Op maandag 7 november 2005 13:43 schreef speknek het volgende:
Maar hebben ze nou nieuwe bewijzen gevonden? Uit het nieuwsbericht lijkt het er meer op dat ze hem met dezelfde middelen voor hetzelfde vergrijp willen aanklagen. Dat mag helemaal niet.
Ah, het betreft hier dan ook het hoger beroep van de vorige zaak, niet z'n nieuwe aanklacht.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_32056358
Moet Samir A als 'vrome moslim' dat hoofddeksel dan niet op zijn hoofd houden, in plaats van ervoor? Tamelijk respectloos bezig, dat mannetje...
pi_32056617
Dat die vrijspraak terecht was kan je wel zien aan zijn "voorbeeldige" gedrag na vrijlating.

Hij heeft de rol van "de Syriër" binnen de Hofstadgroep overgenomen, is op zoek gegaan naar explosieven en wapens, heeft een bom tot ontploffing gebracht in een park als experiment en is dus weer vrolijk bezig met zijn terroristische voorbereidingen.

Chapeau voor de rechter die hem heeft vrijgesproken!
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
  maandag 7 november 2005 @ 14:44:28 #25
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32057112
quote:
Op maandag 7 november 2005 14:26 schreef sizzler het volgende:
Dat die vrijspraak terecht was kan je wel zien aan zijn "voorbeeldige" gedrag na vrijlating.

Hij heeft de rol van "de Syriër" binnen de Hofstadgroep overgenomen, is op zoek gegaan naar explosieven en wapens, heeft een bom tot ontploffing gebracht in een park als experiment en is dus weer vrolijk bezig met zijn terroristische voorbereidingen.

Chapeau voor de rechter die hem heeft vrijgesproken!
ik vond zijn 'afscheidsbrief' ook wel boekdelen spreken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')