Lieve schat, ik zeg toch dat ik dat een totale onzin theorie vind. En dat ik wil weten waar het WEL vandaan komt.quote:Op zondag 6 november 2005 11:12 schreef soylent het volgende:
Ja ja het is weer bedacht op A.U.S.R. Orca.
Voor zover ik weet wordt dit woord in vrijwel alle zg. studentensteden gebruikt. Wellicht kan een studente Nederlands je de waarheid over het woord vertellen?
Ik zou niet zo heel erg verbaasd zijn als dat wel de oorsprong isquote:Op zondag 6 november 2005 10:37 schreef Keroppi het volgende:
(voor mensen die dit topic uit de AT aangeklikt hebben, het gaat NIET over varkentjes...)
Nee, 60 jaar geleden gebruikte men in die kringen de term "Untermenschen".quote:Op zondag 6 november 2005 14:05 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik vermoed moet dat het al minstens een eeuw oud is.
Da's niet waar. Ik beschouw mezelf als een knor (nou ja, niet standaard, maar als iemand zou vragen 'ben jij een knor' dan zou ik ja zeggen) en dat terwijl ik toch lid ben van een studentenvereniging.quote:Op zondag 6 november 2005 14:10 schreef thabit het volgende:
Knorren zijn mensen die niet lid zijn van een studentenvereniging. Dus mensen van Orca zijn geen knorren. Een knorrige studentenvereniging is namelijk een contradictio in terminis. Corporalen kunnen wel vinden dat sommige andere studentenverenigingen knorrig zijn, maar zo'n constatering is pertinent onjuist.
Overigens ben ik zelf altijd knor geweest en kijk ik neer op mensen die dat niet zijn.
Mensen die geen lid zijn en er toch een mening over hebben, dát zijn pas erge types.quote:Op zondag 6 november 2005 14:15 schreef thabit het volgende:
Mensen die lid zijn van een studentenvereniging en dan zeggen "maar mijn vereniging is niet corporaal hoor" vind ik nog het ergst van allemaal..
Als knor hoef ik dat nu juist niet te doen. Ik hoef mijzelf immers niet te verdedigen danwel op te hemelen door de non-corporaalheid van mijn studentenvereniging te onderstrepen.quote:Op zondag 6 november 2005 14:16 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Allereerst zou je moeten definiëren wat corporaal is.
Beste thabit, jij poneert een stelling (te weten: 'alle studentenverenigingen zijn corporaal'), maar bent te lui om te definiëren wat corporaal dan wel niet is.quote:Op zondag 6 november 2005 14:19 schreef thabit het volgende:
[..]
Als knor hoef ik dat nu juist niet te doen. Ik hoef mijzelf immers niet te verdedigen danwel op te hemelen door de non-corporaalheid van mijn studentenvereniging te onderstrepen.
Ja met 'burger' had ik in het begin ook wel moeite (om het zo maar uit te drukken), maar voordat je het weet hoor je jezelf zeggen: "Viking? Dat is de burgerroeivereniging". Al was het alleen maar omdat het korter is dan "niet-studenten' of 'toegankelijk voor iedereen'quote:Op zondag 6 november 2005 14:15 schreef Kloot-Jan het volgende:
Studententaal.
Net als voor alles wat maar niet met de universiteit te maken heeft "burger" neer zetten.
"Ow, ik ga even naar de burgerbieb"
"Die sportvereniging? Nee, volgens mij is die burger."
Je bent zelf ook burger, idioot.
Nee hoor. Ik poneer de stelling dat een knor iemand is die van geen enkele studentenvereniging lid is en niet slechts iemand die niet van een corporale studentenvereniging lid is.quote:Op zondag 6 november 2005 14:21 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Beste thabit, jij poneert een stelling (te weten: 'alle studentenverenigingen zijn corporaal').
Ik begeef me nu op glad ijs, want eigenlijk weet ik hier niks vanaf, maar de betekenis van een woord zit toch niet bij dat woord ingebakken? Juist in het gebruik wordt duidelijk wat een woord behelst. En het woord knor wordt alleen gebruikt door mensen die alle niet corps-leden (waarbij corps ASC/Minerva/Vindicat/Veritas is) knorren vinden. Daarom kan je zeggen dat dat dus ook knorren zijn.quote:Op zondag 6 november 2005 14:25 schreef thabit het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik poneer de stelling dat een knor iemand is die van geen enkele studentenvereniging lid is en niet slechts iemand die niet van een corporale studentenvereniging lid is.
De rivaliteit van de studentenverenigingen zorgt er helaas voor dat het woord knor binnen deze kringen een negatieve bijklank heeft. Deze betekenis geeft ook een mening aan (het al dan niet corporaal zijn is immers niet op een intrinsieke manier te definieren) en geen feit (het al dan niet lid zijn is dat wel).quote:Op zondag 6 november 2005 14:29 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Ik begeef me nu op glad ijs, want eigenlijk weet ik hier niks vanaf, maar de betekenis van een woord zit toch niet bij dat woord ingebakken? Juist in het gebruik wordt duidelijk wat een woord behelst. En het woord knor wordt alleen gebruikt door mensen die alle niet corps-leden (waarbij corps ASC/Minerva/Vindicat/Veritas is) knorren vinden. Daarom kan je zeggen dat dat dus ook knorren zijn.
Deze definitie lijkt me sowieso onjuist. Een knor mag best van een vereniging lid zijn, zolang deze vereniging maar geen studentenvereniging is.quote:Op zondag 6 november 2005 14:37 schreef Lienekien het volgende:
knor (studententaal) student die geen corpslid, of lid van geen enkele vereniging lid is
synoniem: varken
(Van Dale)
Lijkt mij dat je 'vereniging' moet lezen als 'studentenvereniging'. Dat iemand lid zou zijn van een voetbalvereniging is in dit verband natuurlijk irrelevant.quote:Op zondag 6 november 2005 14:40 schreef thabit het volgende:
[..]
Deze definitie lijkt me sowieso onjuist. Een knor mag best van een vereniging lid zijn, zolang deze vereniging maar geen studentenvereniging is.
quote:Op zondag 6 november 2005 15:04 schreef Demophon het volgende:
knor: Neerbuigende benaming voor een student die geen lid is van een studentenvereniging, of meer in het bijzonder geen lid is van een van de corpora (Nederland - (vaak) corporaal).
Een studentencorps of kortweg corps (uitgesproken als koor of het wat bekakte còrps, meervoud corpora, bijvoeglijk naamwoord corporeel of corporaal) is een studentenvereniging veelal verbonden aan een universiteit en/of een academie of hogeschool. In Nederland is het corps over het algemeen de oudste (traditionele) studentenvereniging in een stad, gegrondvest op een liberale traditie. De traditionele corpora bevinden zich in Groningen, Utrecht, Leiden, Amsterdam, Delft, Wageningen en Rotterdam. Ook andere steden zoals Breda, Den Helder, Eindhoven, Enschede en Zwolle hebben verenigingen die zich corps noemen of dit graag willen zijn, maar deze worden niet als zodanig erkend door de koepelorganisatie, de Algemene Senaten Vergadering......
.....Kenmerkend voor de corporale studentenverenigingen is dat de leden niet gelijkwaardig zijn. Met de jaren krijgen de leden rechten, zoals op het zitten op een stoel in plaats van op een bank, op het betreden van bepaalde ruimtes in het gebouw of zelfs het dragen van bepaalde kleding. Een kandidaat-lid (feut) moet meestal eerst ontgroend worden om toe te mogen treden als volwaardig lid van een studentencorps. Deze regels zijn vastgelegd in de mores (ongeschreven regels; enkelvoud: mos) of in de Corpswet. De meeste corpora lieten in de jaren '70 van de twintigste eeuw voor het eerst vrouwelijke leden en HBO-studenten toe. In Utrecht en Rotterdam zijn er echter nog steeds voor Heren en Dames gescheiden corpora......
Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Studentencorps
http://nl.wikipedia.org/w(...)gden_onder_studenten
![]()
Moet je vooral kijken naar het laatste, de lijst met uitdrukkingen; jawel, het studentencorps vormt je echt ten goede hoor! Belangrijk als je een belangrijke positie krijgt in het bedrijfsleven!![]()
![]()
quote:# galamosje: Sex hebben na afloop een gala, met de kleren nog aan, alleen het slipje gaat uit (zie ook "galaplicht"). (Nederland - sommige verenigingen)
# galaplicht: De schijnbaar 'morele' plicht die een meisje tegenover een jongen heeft wanneer ze op zijn kosten met hem naar een (meestal redelijk prijzig) galafeest is geweest (Nederlandse corporale verenigingen). In Leiden heet dit ook wel galabedankje of mossen.
Daar komt het 'gala mos' ook vandaan. Het was bedoeld als een 'onschuldig' bedankje na een gala. Kijk dat sommige studenten daar van gemaakt hebben dat het bedankje in de vorm van sex moet...quote:Op zondag 6 november 2005 16:24 schreef nlse het volgende:
Galaplicht hebben we zelfs bij ons studievereniging-gala.Heeft niks met corps te maken. Alleen is bij het corps hier een daadwerkelijk galabedankje (etentje, drankje... of wat je zelf wil
) idd wel meer in zwang, volgens mij.
Inderdaad mensen met die niet wetenw aarover ze praten wat betreft studentenverneigingen dat zijn de ergste knorren. Thabit heeft er zo te zien ook niet zoveel van begrepen. Hij denkt immers dat alle studentenverenigigen corporaal zijn. Volgens mij weet hij amper waar studentenverenigingen voor staan en wat ze doen. Maargoed die lui zul je altijd houden. Daar kun je lekker op neerkijken.quote:Op zondag 6 november 2005 14:16 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Mensen die geen lid zijn en er toch een mening over hebben, dát zijn pas erge types.
Allereerst zou je moeten definiëren wat corporaal is, en dan blijkt vervolgens dat er genoeg verenigingen zijn die niet aan die eisen voldoen.
Mja. Daar heb je wel gelijk in. En strooi dat gelijk op dat pistoletje chimpansee.quote:Op zondag 6 november 2005 16:36 schreef nlse het volgende:
Een zakje zout is ook handig als het op de meeste mores aankomt, natuurlijk.
Dat dacht ik ook jaquote:Op zondag 6 november 2005 17:26 schreef Kang-He het volgende:
Kennen niet onze regels.
Overigens wordt in elke stad de benaming weer anders gebruikt.
in leiden heeft quintus (een niet-corporale vereniging) het zichzelf makkelijk gemaakt door al hun subverenigingen een q vooraan in de naam te geven (qravel= de tennissub, etc.)....het bruggetje minerva=corps, quintus = qnorps (knor) is dan snel gemaakt...quote:Op zondag 6 november 2005 17:26 schreef Kang-He het volgende:
Kennen niet onze regels.
Overigens wordt in elke stad de benaming weer anders gebruikt.
Fascisten zijn het. Fascisten. Spread the word!quote:Op vrijdag 11 november 2005 17:12 schreef Demophon het volgende:
Mensen die dit soort studentikoze termen denken te moeten gebreuken zijn gewoon elitaire (denken ze) nutteloze snobs
![]()
Ja, tis goed met jequote:Op dinsdag 29 november 2005 19:54 schreef docsnuggles het volgende:
Wij gaan de knorren echt niet vertellen waar dat mooie woordje vandaan komt. Dat is traditie, MUHAHA
Veritas is AHC, geen corps ;-)quote:Op zondag 6 november 2005 14:29 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Ik begeef me nu op glad ijs, want eigenlijk weet ik hier niks vanaf, maar de betekenis van een woord zit toch niet bij dat woord ingebakken? Juist in het gebruik wordt duidelijk wat een woord behelst. En het woord knor wordt alleen gebruikt door mensen die alle niet corps-leden (waarbij corps ASC/Minerva/Vindicat/Veritas is) knorren vinden. Daarom kan je zeggen dat dat dus ook knorren zijn.
Met als voetnoot:quote:Dergelijke overdrachten van den naam van een dik, lomp voorwerp op een onbehouwen, onbeschaafd mensch waren zeer gewoon; [...]. Wellicht ook in de studententaal knor (niet-corpslid), eig. knoest, knoop (eng. knur; mnl. knorre, knobbel)
Ik meende dat men het minder ontwikkelde deel der natie eerst met de aanduiding varkens wist te eren, waarna men via associatieve spitsvondigheden als: 'knor, knor, kom eens hier varken' al ras op het ludieke 'knor' uitkwam.quote:Zie Propria Cures, 3 Maart 1923, p. 257 en Van Ginneken, Handb. I, 511, waar het synonieme varken, varkensbroed op een andere afleiding wijst, tenzij dit laatste berust op het niet begrepen knor.
Paapquote:Op zaterdag 3 december 2005 09:45 schreef PT_Hadrianus het volgende:Zo ben ik lid van het Studentencorps aan de Vrije Universiteit sub voce Nil Desperandum Deo Duce, in de volksmond LANX (Amsterdam).
Vreemd, bij ons zijn dat de lauries.. (AHC vereniging)quote:ASC=bruinhemden
Zeer mee eens. Als je de afkorting knor letterlijk neemt kun je iedereen die "iets anders" is heel simpel verneuken.quote:Dus u ziet, knor is een ontzettend veelzijdig woord en luistert niet nauw naar slechts 1 specifieke definitie.
www.asv.nl oopsquote:Op donderdag 8 december 2005 17:14 schreef Skv het volgende:
Wanneer is een vereniging nou corporaal?
Ik zit bij Taste Enschede, maar ze noemen zichzelf 'Kritisch-traditioneel' in plaats van corporaal.
Ik weet dus niet of dit is omdat ze geen image als corps willen, maar het wel in zekere mate zijn, of dat ze het gewoon niet zijn en dit willen bevestigen.
Waaraan kan je herkennen of het een corps is dan?
Proleetquote:Op donderdag 8 december 2005 17:06 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Corporalen
Balletjes
Studententaal
Knorren
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |