Dat moeten staat me al tegen, waarom zou ik me moeten verdiepen in religies. Ik heb daar misschien wel helemaal geen zin in. Als we gewoon met respect elkaar behandelen in dit land, is toch alles goed? Daar hoef ik geen heilig boek voor gelezen te hebben.quote:Volgens D66-minister Alexander Pechtold van Bestuurlijke Vernieuwing moeten Nederlanders zich meer verdiepen in de achtergronden van de verschillende religies in Nederland. Pechtold zei dit vandaag in de aanloop van het D66-partijcongres in Delft. Daar kreeg hij het boek 'De religie van de islam' van de moslimorganisatie Lahore Ahmadiyya overhandigd. De organisatie wil een correct beeld schetsen van de islam als religie en gaf de bewindsman 26 exemplaren voor alle ministers en staatssecretarissen.
Pechtold: ''Er wordt maar al te vaak over religies geoordeeld zonder dat men de precieze achtergronden kent. Het gebeurt mij ook, oordelen zonder dat ik de finesse heb. Ik hoop veel te kunnen leren van het boek. Ik ben blij dat dit boek over de inhoud gaat, en eens niet over beeldvorming.''
De Lahore Ahmadiyya wereldbeweging in de islam heeft naar eigen zeggen meer dan een eeuw geleden de juiste Jihaad (zware inspanningen) geproclameerd: ''namelijk een Jihaad niet met het zwaard maar met de pen. Dus geen heilige oorlog, maar het tonen van het ware gezicht van de Islam met de juiste argumentaties.'' De huidige Lahore Ahmadiyya moslim populatie in Nederland is voornamelijk uit Suriname en Nederland afkomstig
Dat is dus precies wat Pechtold zegt.quote:Op zaterdag 5 november 2005 17:27 schreef -AnneX- het volgende:
okee dat je moet denken voor je over iets oordeelt, OKEE
Lul niet.quote:
Ben je bang dat je je gaat bekeren tot de islam als je de koran gelezen hebt?quote:Op zondag 6 november 2005 14:17 schreef isos het volgende:
Ik voel er eerlijk gezegd niks voor om heilig boek x te lezen van godsdienst y, als dat er toe lijdt dat ik meer "begrip" op ga brengen voor gedragingen die de vrijheden en veiligheid van derden aantasten
Waar zie jij staan dat Pechtold wil dat iemand eerst het heilige boek moet lezen voordat ie iets over het betreffende geloof kan zeggen? Er staat "verdiepen in" en dat heb jij blijkbaar ook gedaan. Precies wat Pechtold bedoelt. Waarom dan zo negatief?quote:Op zondag 6 november 2005 19:28 schreef electricity het volgende:
ik ken de bijbel noch de koran, en toch kan ik een prima beeld vormen over de verderfelijke invloed van beiden op de nederlandse samenleving.
Met verdiepen in een religie kom je er nog niet dan. Verdiepen in cultuur zou correcter zijn; religie is immers zelf cultuur én onderdeel van de cultuur.quote:Op zondag 6 november 2005 19:42 schreef freako het volgende:
[..]
Waar zie jij staan dat Pechtold wil dat iemand eerst het heilige boek moet lezen voordat ie iets over het betreffende geloof kan zeggen? Er staat "verdiepen in" en dat heb jij blijkbaar ook gedaan. Precies wat Pechtold bedoelt. Waarom dan zo negatief?
Er zijn genoeg mensen die niet zo ver komen.
Die zien een moslim als een man met een jurk, een baard en een rugzak met een bom erin. Bovendien slaat ie z'n vrouw, die ook nog gedwongen wordt een burka te dragen. En dat is alles wat ze (denken te) weten.
Dat geberut toch al?quote:Op maandag 7 november 2005 01:22 schreef Sickie het volgende:
Ik zou het een goede ontwikkeling vinden wanneer kinderen / leerlingen tijdens het vak maatschappijleer wat educatie krijgen over de verschillende religies. Of je nu gelovig bent of niet, deel uitmaken van onze maatschappij doen ze, dus het is daar prima op zijn plaats vind ik.
nu waarschijnlijk wel ja. maar toen ik naar school ging niet. op de basisschool was er het vak godsdienst (niet verplicht), maar volgens mij ging dat vrijwel alleen over het christendom. de de middelbare school ging maatschappijleer vooral over politiek meen ik mij te herinneren. dat vak was ook zo kansloosquote:
Als ik onzin praat over het Christendom wil niet zeggen dat het Christendom slecht geïntegreerd is, maar dat ik me moet verdiepen over het Christendom of m'n mond moet houden.quote:Op maandag 7 november 2005 12:29 schreef sizzler het volgende:
Dat een verdieping in bepaalde religies "nodig" is geeft maar weer aan hoe ver sommige religies van de Nederlandse maatschappij staan. Een goed geïntegreerde religie heeft geen begrip voor haar afwijkingen nodig, die is immers al een volledig meedraaiend onderdeel van de samenleving.
Onzin praten over onzinquote:Op maandag 7 november 2005 12:32 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Als ik onzin praat over het Christendom wil niet zeggen dat het Christendom slecht geïntegreerd is, maar dat ik me moet verdiepen over het Christendom of m'n mond moet houden.
Ik heb het meer over 'incidenten' zoals de hand weigerende Imam, verdacht ophoudende moslims in een trein, hoofddoekjes etc.quote:Op maandag 7 november 2005 12:32 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Als ik onzin praat over het Christendom wil niet zeggen dat het Christendom slecht geïntegreerd is, maar dat ik me moet verdiepen over het Christendom of m'n mond moet houden.
Daar komt nog bij dat er over die afwijkingen vervolgens ook rustig gesproken en gediscussieerd mag worden.quote:Dat een verdieping in bepaalde religies "nodig" is geeft maar weer aan hoe ver sommige religies van de Nederlandse maatschappij staan. Een goed geïntegreerde religie heeft geen begrip voor haar afwijkingen nodig, die is immers al een volledig meedraaiend onderdeel van de samenleving.
Ik 22, en voor mij geldt het zelfde.quote:Ik ben 42 en heb op de middelbare school bij godsdienst les gehad over alle geloven. Dus ook de Islam.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |