abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31993966
Interessant artikel uit de NRC van vandaag

Socioloog Laurent Mucchielli over de rellen in Parijse voorsteden

Vernederingen zijn hier een dagelijkse ervaring

De slechte economische situatie vormt volgens socioloog Laurent Mucchielli de echte oorzaak voor de rellen in de Parijse voorsteden. Politie en politiek willen dat liever niet horen.

Door onze correspondent René Moerland

PARIJS, 5 NOV. Als er gevochten wordt in de voorsteden, en er dan ook nog politieke strijd uitbreekt over de benadering van jongeren, heeft Laurent Mucchielli (37) het druk. De socioloog en historicus, directeur van het Instituut voor sociologisch onderzoek naar recht en strafrechtelijke instituties, geldt als kenner van geweld in de voorsteden en het publieke debat daarover. Hij publiceerde onder meer Violences et insécurité. Fantasmes et réalités dans le débat français. Per e-mail beantwoordde hij enige vragen.

In Nederland zijn zorgen over radicalisering van islamitische jongeren, in Groot-Brittannië zijn er rassenrellen. Wat is er specifiek aan de Franse rellen?

,,Het gaat niet om etniciteit en religie bij de rellen die we nu zien. Dat zijn verklaringen die voortkomen uit angst en onbegrip voor de echte problemen die sinds zo'n twintig jaar de toestand in de volkswijken heeft verslechterd. Het grootste probleem is de economische situatie. In politiek en media gaan de commentaren over de kleine schommelingen in werkloosheid tussen acht en negen procent onder de gehele beroepsbevolking.

,,Maar die cijfers zeggen niets over de dagelijkse werkelijkheid van werkloosheid van jongeren in de volkswijken.In sommige wijken bedraagt de werkloosheid van jonge mannen zonder diploma's en met laagopgeleide vaders rond de 50 procent En als we de gevolgen konden meten van discriminatie naar woonplaats en huidskleur, zou dat werkloosheidpercentage waarschijnlijk nog groter zijn. Die economische realiteit is cruciaal om te begrijpen hoe de gevoelens van woede, onrechtvaardigheid en uitsluiting van die jongeren permanent worden gevoed.''

Berust de haat tegen de politie in de voorsteden daadwerkelijk op misstanden of op de behoefte om eigen wangedrag te maskeren?

,,Het debat over het geweld waarmee de politie optreedt is de vertaling van het bredere conflict tussen een deel van de jongeren en de politie, dat ook een echt probleem is. Sinds het eerste effect van het repressievere optreden in 2002 en 2003 is weggeëbd, wordt de dagelijkse praktijk bepaald door politiecontroles die jongeren ervaren als controles gebaseerd op uiterlijk, en dus als vernederingen. En dan er is ook het kat-en-muisspel tussen opgeschoten jongens en agenten, wat kennelijk ook de achtergrond was van het drama in Clichy-sous-Bois.

,,Zo is er al jaren sprake van een vicieuze cirkel, waarin de politie gevangen zit. Niemand heeft de politieke moed om die cirkel te benoemen en te doorbreken, want dat zou kunnen leiden tot een grondige hervorming van het politieoptreden in Frankrijk. En dat zou zonder twijfel niet goed vallen bij de politiebonden, zeker niet bij de bond van politiecommissarissen, de belangrijkste gesprekspartner en raadgever van de minister van Binnenlandse Zaken, die ook een rol heeft gespeeld in het mislukken van de invoering van wijkpolitie.''

Leidt de ferme taal van Sarkozy alleen tot woede, of dwingt hij zo ook respect af?

,,Dat is nog een vernedering erbij, bovenop de dagelijkse vernederingen in het economische leven en de contacten met de politie. Die jongeren ervaren een algehele politieke en symbolische vernedering, die rechtstreeks voorvloeit uit de uitlatingen van de minister van Binnenlandse Zaken, die mensen te pas en te onpas uitmaakt voor 'gespuis' en 'bandieten'.

Waarom verbreiden de onlusten zich dit keer zo?

,,Door de gecombineerde ervaring van de drie typen vernederingen die ik noemde. Die ervaring is wijd verbreid in al die wijken waar nu rellen zijn. En het risico bestaat dat nieuwe dramatische gebeurtenissen de komende maanden weer diezelfde collectieve emoties zullen losmaken. Dat is trouwens al vaker gebeurd, zoals in oktober in de Vaulx-en-Velin, de regio rond Lyon, maar die gebeurtenissen hebben niet zoveel aandacht van media en politiek gekregen.''

Volgens Sarkozy is het geweld niet spontaan, maar goed georganiseerd. Werkt dat zo, bij zulke rellen?

,,Dat verhaal is tegelijk onjuist, schandalig en contraproductief. Het is onjuist omdat het aantal jongeren dat in opstand komt veel groter is dan het kleine aantal dat gewend is crimineel gedrag te vertonen. Natuurlijk, er zijn groepjes kleine criminelen die van de situatie gebruik maken om hun gewelddadigheid de vrije loop te laten. Maar het is schandalig de rellen terug te brengen tot een probleem van criminaliteit. Daarmee ontken je al die echte problemen. Zo ga je door met het vernederen van die jongeren, in plaats van te proberen een antwoord te vinden op de vragen die zij oproepen.

,,De minister van Binnenlandse Zaken is ongetwijfeld intelligent genoeg om dat te begrijpen, maar hij verkoopt dat soort praat kennelijk met een electoraal doel. Zulke taal is contraproductief omdat ze wrok van de jongeren alleen maar erger kan maken.''

Hoe groot acht u de kans dat de haat tegen de overheid leidt tot de groei van invloed van moslim-radicalen, zoals wordt gesuggereerd?

,,Er is een enorm verschil tussen de angst voor de islam en de werkelijke aard van de invloed van de islam in de volkswijken. Die radicale groepen zijn splinters waar de politie voortdurend op let. De meeste gelovigen hebben niets gewelddadigs. Zij spelen juist een rol in het voorkomen van geweld en het oplossen van criminaliteit. Het is tijd om op te houden met het demoniseren van de islam en begrip op te gaan brengen voor de behoefte aan begrip en waardigheid, die de bevolkingsgroepen uit Noord-Afrika nodig hebben.''

Is er een terechte vrees voor het ontstaan van een langdurige stadsguerrilla, voor het steeds verder uitbreiden van de opstand?

,,Als we willen dat de jongeren rustiger worden, moeten we ze eerst zeggen dat ze gehoord worden, en dat men hun woede en vernedering begrijpt. Dat wil niet zeggen dat men criminele daden moet goedpraten, maar wel dat men hun schreeuw van revolte en leed serieus neemt. En daarna moet aan hen worden uitgelegd wat er gedaan wordt om daadwerkelijk hun kansen te vergroten om een plaats te vinden in het economische en sociale leven. Dat betekent echt iets gaan doen aan de schooluitval en de werkgelegenheid, want zonder oplossingen daarvoor blijft voor hen de deur gesloten naar sociale integratie en zelfontplooiing, via huisvesting, consumptie en het stichten van een gezin.''

-------------------------------------------------------------------------------------------

Kom maar weer op met het kopje thee-geleuter.

In mijn ogen slaat deze man de spijker op de kop.
  zaterdag 5 november 2005 @ 16:51:59 #42
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_31993977
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 16:46 schreef SCH het volgende:

[..]

Herprogrammeren? Help ze liever aan werk.
Zal er eerst werk moeten komen, dus, harde sociale hervormingen a la thatcher, dan heb je volledige werkgelegenheid met een jaar of 15
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_31994051
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 16:51 schreef SCH het volgende:
,,Maar die cijfers zeggen niets over de dagelijkse werkelijkheid van werkloosheid van jongeren in de volkswijken. In sommige wijken bedraagt de werkloosheid van jonge mannen zonder diploma's en met laagopgeleide vaders rond de 50 procent
ik zei hety al in het vorige topic. het gaat hier om voortijdige schoolverlaters en andere losers. niet zo gek dat die geen werk krijgen, eigen schuld.

de rest van het artikel is slap jaren zeventig gezever. ontkennen van eigen verantwoordelijkheid. laat me niet lachen aub
  zaterdag 5 november 2005 @ 16:55:06 #44
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31994067
quote:
De slechte economische situatie vormt volgens socioloog Laurent Mucchielli de echte oorzaak voor de rellen in de Parijse voorsteden. Politie en politiek willen dat liever niet horen.
en daarom zijn er ook zoveel blanken die aan het rellen zijn.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_31994084
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 16:50 schreef DarkDancer het volgende:
twee dingen snap ik nog steeds niet.

1) waarom zijn de joden in europa steeds de lul als moslims gaan rellen? volgens mij staan ze los van israel en leven ze een leven waarbij ze normale europeanen zijn zonder dat je ze kunt herkennen als jood.

2) mensen die moslims blijven verdedigen... de moslims in frankrijk zijn de rellen toch echt begonnen en steken een gehandicapte in de hens.

en dat gezeur dat we moeten blijven knuffelen. samir a. en consorten bereidden een terroristische aanslag voor maar kunnen nauwelijks aangepakt worden met de huidige wetgeving. dus eigenlijk willen de linksen bloed zien. lekker zo'n aanslag straks...
Vraagje: waar baseer je dat laatste zinnetje op? Hebben de "linksen" de grondwet in de pocket ofzo?
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_31994088
kom net binnen, dus heb de eerste 4 gemist, maar ff recapituleren;
2 jochies zijn op de vlucht van de politie, verstoppen zich in een transformatorhuisje, krijgen een electric boogy, en de pleuris breekt uit in de voorsteden.

Heb ik het zo redelijk samengevat?
Are you brave enough to fear?
SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
  zaterdag 5 november 2005 @ 16:59:09 #47
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31994191
er zijn genoeg noord afrikanen in frankrijk om een eigen economie op te zetten. Hoeven ze niks meer met die enge blanke man te maken te hebben. Handje uit de zak steken is toch niet teveel gevraagd voor ze?
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_31994206
tja, een goede toekomst begint toch echt bij jezelf.
rijk arm .... mijn ouders zijn ook vermogend. als ik de zaken van mijn ouders overneem dan hoef ik ook niet meer te werken.

helaas bereik ik met dat geld niks op mijn studie. moet toch echt zelf studeren aangezien docenten niet omkoopbaar zijn

ik heb altijd voor mijn zakgeld moeten werken, als 14 jarige lag ik op mijn knietjes in een broeikas van 50 graden kutwerk te doen. daarnaast heb ik een hekel om mijn handje bij paps en mams op te houden dus heb ik een dikke lening en werk er in weekend nog steeds bij.

dus economische situatie is bullshit. mijn ouders draaiden weken van 80 tot 100 uur. en dan gaat de 25% ook nog naar parasieten die niet willen werken...eigenlijk had ik liever een stel werkloze ouders gehad. elke dag thuis en altijd tijd voor je. flikker maar mooi op met je linkse achterlijke kutredenatie. als je iets wilt bereiken dan moet dat uit jezelf komen.

en als je ouders rijk zijn dan heb je het ook niet makkelijk aangezien afgunst onder mensen je jeugd er ook niet beter op maakt. dus niet zo zeiken.
Islam=facisme
  zaterdag 5 november 2005 @ 16:59:32 #49
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31994209
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 16:55 schreef SocialDisorder het volgende:
2 jochies zijn op de vlucht van de politie, verstoppen zich in een transformatorhuisje, krijgen een electric boogy, en de pleuris breekt uit in de voorsteden.

ja
pi_31994238
quote:

pi_31994250
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 16:55 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Vraagje: waar baseer je dat laatste zinnetje op? Hebben de "linksen" de grondwet in de pocket ofzo?
Rechts nederland wil echt wel wetten veranderen. helaas gaat dat niet werken met een absolute meerderheid. dus ja links houdt het tegen.

gezeik over je vrijheid en dergelijke, alsof men zich interesseert voor elk individu
Islam=facisme
pi_31994280
quote:

Yep.
Even de kanttekening erbij dat er een verschil is tussen de directe aanleiding en de achterliggende redenen, uiteraard
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_31994329
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 17:01 schreef DarkDancer het volgende:

[..]

Rechts nederland wil echt wel wetten veranderen. helaas gaat dat niet werken met een absolute meerderheid. dus ja links houdt het tegen.
Dat heet nou demcratie
pi_31994379
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 17:01 schreef DarkDancer het volgende:

[..]

gezeik over je vrijheid en dergelijke, alsof men zich interesseert voor elk individu
Ah, jij denkt dat het helpt als je fundamentele vrijheden en privacy in gaat leveren.
Vraagje: denk jij echt dat dat niet nu al gebeurt met de Samira's onder ons en de Bouyeri's, maar dan onofficieel?
pi_31994448
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 17:04 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Ah, jij denkt dat het helpt als je fundamentele vrijheden en privacy in gaat leveren.
Vraagje: denk jij echt dat dat niet nu al gebeurt met de Samira's onder ons en de Bouyeri's, maar dan onofficieel?
nee, ze zullen 24/7 gevolgd worden maar als er ook maar iets onrechtmatigs gebeurd (zoals de vermeende te harde aanpak door het arrestatie team) dan staat dit op de voorpagina van de krant en valt heel links nederland daarover....
Islam=facisme
pi_31994451
Maar een goed verhaal van die Franse socioloog, hij raakt de kern van de problematiek.

Helaas zijn er mensen aan de macht die dat niet durven inzien, voor ons land geldt het zelfde. Al die repressie en stoere taal leidt op den duur slechts tot polarisatie.
  zaterdag 5 november 2005 @ 17:09:03 #57
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_31994522
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 16:59 schreef McCarthy het volgende:
er zijn genoeg noord afrikanen in frankrijk om een eigen economie op te zetten. Hoeven ze niks meer met die enge blanke man te maken te hebben. Handje uit de zak steken is toch niet teveel gevraagd voor ze?
Er is een tweede economie, alleen is die gebaseerd op drugs, diefstal etc.
De oorzaak van het probleem is het Franse politiek beleid, veel staat, veel vakbond, veel sociaal, en ondernemen bestraffen.
Men heeft in Frankrijk de hervormingen die Thatcher in de UK doorvoerde en, in wat mindere mate, door opeenvolgende regeringen lubbers en daarna ook in NL zijn doorgevoerd, nooit doorgevoerd. Net als in Duitsland heeft dit door links zo geliefde model tot enorme werkeloosheid geleid, en de daaruit volgende ellende.
Frankrijk moet gewoon saneren, de economie hervormen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_31994536
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 17:06 schreef SCH het volgende:
Maar een goed verhaal van die Franse socioloog, hij raakt de kern van de problematiek.
inderdaad. de man wint er geen doekjes om dat het om laag of ongeschoold werkschuw tuig gaat. kleine crimineeltjes die hun school niet afmaken en het dan raar vinden dat ze geen werk krijgen

met z'n zogenaamde oplossingen ben ik het veel minder eens
pi_31994661
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 17:09 schreef schanuleke het volgende:

[..]

inderdaad. de man wint er geen doekjes om dat het om laag of ongeschoold werkschuw tuig gaat. kleine crimineeltjes die hun school niet afmaken en het dan raar vinden dat ze geen werk krijgen
Quote dat dan even, waar hij dat zegt.
pi_31994702
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 17:13 schreef SCH het volgende:

[..]

Quote dat dan even, waar hij dat zegt.
heb ik al gedaan, eerder in dit topic.

hij zegt het niet letterlijk zo, maar het komt er wel op neer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: