abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 4 november 2005 @ 16:52:59 #1
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_31964810
Ik ben aan het solliciteren voor een stageplaats. Ik doe hts technische bedrijfskunde, en ik twijfel nogal over wat ik aan zal trekken. Punt is namelijk dat het elkaar een beetje bijt: management (wel pak) in een industriele omgeving (geen pak).

Nu geld als stelregel dat overdressed beter is dan underdressed, maar als je in een pak aankomt terwijl de persoon tegenover je in een soort stofjas staat dan sta je daar toch niet echt lekker. Te erg overdressed zeg maar. Wat zal ik aantrekken? Ik neig naar netjes casual.

voor de duidelijkheid: ik heb geen principiele bezwaren tegen pakken
Vampire Romance O+
  vrijdag 4 november 2005 @ 17:04:13 #2
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_31965155
Een pantalon met een overhemd. Oftewel laat het jasje van het pak thuis!
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_31965236
Pak of geen pak, ga als jezelf
Een blaasorkest bij de alcoholcontrole is nooit grappig
  vrijdag 4 november 2005 @ 17:08:33 #4
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_31965244
Ik zou gaan voor pantalon met overhemd en stropdas. Jasje kan je meenemen, maar uittrekken als het té is.
  vrijdag 4 november 2005 @ 17:10:22 #5
15958 steenz
Natalies konijntje
pi_31965297
Inderdaad broek met net overhemd en jasje wat je aan/uit kunt doen is dan een goede keuze. Stropdas zou ik zelf niet doen, maar meer omdat ik daar zelf niet van houd.

Het belangrijkste is verder wel dat je je goed voelt in de kleding die je aan hebt. Als je je stoort aan je kleding, dan kom je niet zelfverzekerd over, en da's natuurlijk ook niet goed . Volgens mij ben je ook pas écht overdressed als je laat merken dat je je ongemakkelijk voelt in de kleding die je draagt.
“There is a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot.” -- Steven Wright
“Trying is the first step towards failure.” -- Homer J. Simpson
pi_31965661
Gewoon strak in het pak, en als de persoon tegen over je in "stofjas" zit, kan je altijd nog je verontschuldigingen aanbieden en zeggen dat je niet precies wist wat je moest aantrekken (door de redenen die je in de OP noemde), kunnen ze nooit wat tegen inbrengen!
me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
pi_31966141
Netjes casual.

Niemand verwacht dat een stagair in ze pak aan komt, of het moet overduidelijk bij die functie horen (autoverkoper ed.).
Iemand Fien soms gezien?
pi_31966224
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 17:23 schreef Gitarist het volgende:
Gewoon strak in het pak, en als de persoon tegen over je in "stofjas" zit, kan je altijd nog je verontschuldigingen aanbieden en zeggen dat je niet precies wist wat je moest aantrekken (door de redenen die je in de OP noemde), kunnen ze nooit wat tegen inbrengen!
Dat vind ik altijd zo genant, dan kan je je gaan verontschuldigen omdat jij er goed uitziet. Ik doe bij twijfelgevallen meestal een pak met jasje maar dan zonder stropdas. Merk je dat je overdressed bent, vraag of je even je jasje mag ophangen want het is zo warm.
pi_31966481
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 17:23 schreef Gitarist het volgende:
Dan zou ik niks zeggen, je zet ze met zo'n opmerking behoorlijk voor lul. Kijk je kan er een soort waarde merk aanhangen, hoe serieus neem jij het gesprek, voor jou is het erg belangrijk dus jij doet iig je stinkende best, jasje-dasje, nette schoenen, spullen die bij elkaar passen, een goede knoop. Noem maar op. geen 3 delig, ook geen krijtstreep dat is "te", maar een mooi groen, bruin, blauw pak moet prima kunnen.

Laat de tegenpartij dit na is dat toch enigzins hun aan te merken, nemen ze je minder serieus? gaat het "MAAR" om een stage? Goed manager/stagebegeleider zorgt dat hij er ook representatief uit ziet tijdens zo'n gesprek.

en draag je pak niet zoals je een spijkerbroek doet. loop netter, strakker, formeler. Ze ziet vaak bij opleidingen als bouwkunde en ICT mensen in pakken lopen dat je denkt het is geen overall
'The Less you know, The more you believe'
pi_31966572
Management wil in de meeste bedrijven meestal niet eens pak zeggen hoor. Met een pantalon+overhemd kun je nooit missen eigenlijk is mijn mening.
pi_31967361
Je doet een technische opleiding, geen rechten
Iemand Fien soms gezien?
pi_31967433
nette broek met net overhemd moet genoeg zijn lijkt me zeker voor stage
liever een slechte waarheid, dan een goede leugen
geld verdiensite's? klik hier
  vrijdag 4 november 2005 @ 18:39:14 #13
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_31967677
Hmm, pantalon met overhemd zonder das is idd een mooie tussenweg waar ik eigenlijk nog niet aan gedacht had. Ik ben net even m'n kast ingedoken en ik vond daar ook nog een soort wollen overjas die er uitziet als een soort colbertje. Is ook mooi als binnenkomer.
Vampire Romance O+
  vrijdag 4 november 2005 @ 18:40:13 #14
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_31967693
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 18:26 schreef mhr-zip het volgende:
Je doet een technische opleiding, geen rechten
Daar zijn de meningen een beetje over verdeeld

"TBK, dat ga je toch doen als je werktuigbouw te moeilijk vind.. "
Vampire Romance O+
pi_31967812
60% van mijn opleiding liep er ook altijd zo bij, ben nooit negatief aangesproken op mijn pakken. Eerder andersom, vaak blijf je positief hangen.

Maargoed misschien is het wel verstandig om geen pak te dragen, als het niet bij je past kan je het beter laten,
'The Less you know, The more you believe'
pi_31969321
Hoe oud ben je? En knulletje van 20 in jasje/dasje is natuurlijk geen porum i.h.a.....
pi_31969517
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 19:31 schreef Solitarias het volgende:
Hoe oud ben je? En knulletje van 20 in jasje/dasje is natuurlijk geen porum i.h.a.....
Bullshit!
  vrijdag 4 november 2005 @ 19:41:06 #18
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_31969687
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 19:31 schreef Solitarias het volgende:
Da's bull, een pak met een goede maat (of op maat) staat perfect en het is wel waar dat je er een beetje de kop voor moet hebben, maar het staat praktisch altijd goed.
  vrijdag 4 november 2005 @ 19:45:12 #19
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_31969827
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 19:41 schreef Slarioux het volgende:

[..]

Da's bull, een pak met een goede maat (of op maat) staat perfect en het is wel waar dat je er een beetje de kop voor moet hebben, maar het staat praktisch altijd goed.
Nou, da's niet helemaal waar.. je ziet soms wel eens heren waarbij het nogal vloekt, omdat ze een te onvolwassen snuit hebben. Gaat vanzelf over hoor, daar niet van.

Ik ben zelf trouwens 26.
Vampire Romance O+
pi_31969921
Ik heb een hekel aan een pak en stropdas
en een goede die me ooit zo'n ding om zal krijgen!

In mijn ogen tel je mee als je goed voor de dag komt duidelijk ben en precies weet waar je het over heb...
en niet of je zo'n kostuum aan heb...

(Ik heb nog nooit in m'n hele leven een stropdas omgehad, en dat gaat ook nooit voorkomen)

Ik zie eruit als een skateboarder iets dus dat is totaal anders dan gewoon casual of basic maar er is nog nooit iemand geweest die dat afgevallen is.

Je moet gewoon denken, ze hebben mij nodig ik hun niet
  vrijdag 4 november 2005 @ 19:49:07 #21
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_31969983
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 19:47 schreef Jonathon het volgende:
Ik heb een hekel aan een pak en stropdas
en een goede die me ooit zo'n ding om zal krijgen!

In mijn ogen tel je mee als je goed voor de dag komt duidelijk ben en precies weet waar je het over heb...
en niet of je zo'n kostuum aan heb...

(Ik heb nog nooit in m'n hele leven een stropdas omgehad, en dat gaat ook nooit voorkomen)

Ik zie eruit als een skateboarder iets dus dat is totaal anders dan gewoon casual of basic maar er is nog nooit iemand geweest die dat afgevallen is.

Ooohh
liev!
Je groeit er nog wel overheen
Vampire Romance O+
pi_31970210
Dat dacht je, echt niet...

al zou ik ooit op bezoek gaan bij Bush of Beatrix zelfs niet... ik ben wel respectvol maar niet gek natuurlijk.

We zijn allemaal mensen en hoeveel delen je pak ook is... als je op de WC zit stink je ook netzoals andere...
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 19:49 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Ooohh
liev!
Je groeit er nog wel overheen
  vrijdag 4 november 2005 @ 20:02:00 #23
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_31970414
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 19:45 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Nou, da's niet helemaal waar.. je ziet soms wel eens heren waarbij het nogal vloekt, omdat ze een te onvolwassen snuit hebben. Gaat vanzelf over hoor, daar niet van.

Ik ben zelf trouwens 26.
Ja precies, je moet er de kop voor hebben. Hoe oud je ook bent, bij sommigen kan het gewoon niet
pi_31970606
Bel naar de secretaresse en vraag wat normaal is binnen het bedrijf.
pi_31971490
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 19:47 schreef Jonathon het volgende:
[..]

Reken er maar op dat dat toch echt wel vaak zal gaan gebeuren
quote:
Ow jij hoeft geen werk? Nee dan heb je gelijk
  vrijdag 4 november 2005 @ 20:48:06 #26
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_31971752
Beter overdressed dan underdressed.
Altijd in pak dus!!
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
pi_31983285
gewoon zoals je bent.....

mijn eerste sollicitatie was in korte broek en T-shirt, en werd direct aangenomen....

werk er nu nog steeds, al ruim 10 jaar.....
  zaterdag 5 november 2005 @ 06:44:46 #28
100642 S1nn3rz
Provocato ergo sum
pi_31983287
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 17:07 schreef thefunny het volgende:
Pak of geen pak, ga als jezelf
Sluit ik me helemaal bij aan
Je kunt nog zo netjes gaan, maar als het niet bij je past sla je de plank alsnog mis.
From feudal serf to spender.
pi_31987520
Ik heb een keer gesolliciteerd in adamskostuum, mooi dat ik niet werd aangenomen (ik was te "overdressed" zeiden ze). Dat doe ik dus nooit meer
  zaterdag 5 november 2005 @ 12:57:10 #30
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_31987958
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 12:38 schreef Diederik_Duck het volgende:
Ik heb een keer gesolliciteerd in adamskostuum, mooi dat ik niet werd aangenomen (ik was te "overdressed" zeiden ze). Dat doe ik dus nooit meer
Was je vijgenblad te groot?
Vampire Romance O+
pi_31988269
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 12:57 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Was je vijgenblad te groot?
Nee te klein
pi_31993465
Ik zou niet in pak gaan (tenzij je op een bank solliciteert) ; Een hemd met een pantalon is goed genoeg. Kan ook in een nette spijkerbroek,
http://www.dvdkijker.nl - DVD Prijsvergelijk (R2 UK)
  zaterdag 5 november 2005 @ 16:36:35 #33
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_31993537
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 18:40 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Daar zijn de meningen een beetje over verdeeld

"TBK, dat ga je toch doen als je werktuigbouw te moeilijk vind.. "

Nee ok, euhh ik zou gewoon eens langsgaan? De receptioniste bellen met de vraag hoe ze over het algemeen gekleed zijn? Laat die 007 in je eens wakker worden man.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_32030687
Je kan beste overdressed gaan en als er maar enig twijfel is of je wel of niet een pak zou moeten dragen kun je het beste het wel dragen. De kleding is van belang omdat je ook eigenlijk soort respect betuigd door de extra moeite te nemen om bv pak aan te doen.

Voor de rest, het belangrijkste is uiteindelijk het inhoud van het gesprek Kleding helpt je (of juist niet) alleen in de eerste 2 minuten

Ter info, ik neem gemiddeld 40 sollicitaties per jaar af in een verkoop omgeving.
pi_32032576
Simpel, gewoon een paar keer heel zachtjes voorbij rijden met je auto en goed naar binnen gluren:-)
  zondag 6 november 2005 @ 23:44:13 #36
62733 Stamp_Kip
The Chick of the night!!
pi_32042265
quote:
Kan ook in een nette spijkerbroek..
Ben ik het helemaal mee eens,nette blouse erop..en voor het extra wat netter temaken, trek je ut jasje van een pak erop aan..

Fotoboek
Hating me is easy...Loving me takes courage
  maandag 7 november 2005 @ 00:14:46 #37
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_32043395
quote:
Op zondag 6 november 2005 23:44 schreef Stamp_Kip het volgende:

[..]

Ben ik het helemaal mee eens,nette blouse erop..en voor het extra wat netter temaken, trek je ut jasje van een pak erop aan..

Fijn om te zien dat je hormoontjes ervan op hol slaan. Nu dus nog maar even hopen op een vrouwelijke personeelschef
Vampire Romance O+
pi_32043717
Ik zou ook nog even naar de kapper gaan..
  maandag 7 november 2005 @ 00:47:11 #39
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_32044377
quote:
Op maandag 7 november 2005 00:23 schreef Woffel het volgende:
Ik zou ook nog even naar de kapper gaan..
Vampire Romance O+
  maandag 7 november 2005 @ 13:05:20 #40
62733 Stamp_Kip
The Chick of the night!!
pi_32054169
quote:
Op maandag 7 november 2005 00:14 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Fijn om te zien dat je hormoontjes ervan op hol slaan. Nu dus nog maar even hopen op een vrouwelijke personeelschef
ik vind dat enorm sexie
Fotoboek
Hating me is easy...Loving me takes courage
  maandag 7 november 2005 @ 13:36:45 #41
78918 SeLang
Black swans matter
pi_32055183
Ik zou sowieso netjes in pak + stropdas gaan.
Zelfs als dat overdressed zou zijn, je geeft er tenminste mee aan dat je het gesprek belangrijk vindt en dat je er moeite voor hebt gedaan om er iets van te maken. Dat kun je alleen maar positief uitleggen.

Wat betreft die stofjas: in industriele omgeving zijn die meestal verplicht in bepaalde ruimtes maar niet overal (ik heb zelf ook in productie omgevingen gewerkt). Als je bij personeelszaken bent of bij sales/ logistiek etc dragen die echt geen stofjas. En als je ruimtes binnengaat waar de stofjas verplicht is, daar worden die jassen gewoon beschikbaar gesteld voor bezoekers en die gaat dus zo over je nette pak heen. Zo doet iedereen het, niks bijzonders aan dus.

Conclusie: ga gewoon netjes in pak + strop
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 7 november 2005 @ 14:15:59 #42
21210 Paladin82
In Black and White
pi_32056319
Hmz ik zelf zou zoals ik er nu naar kijk wel in pak gaan, maar probeer er een wat modernere swaai aan te geven, tegenwoordig kan je ook prima een mooie effen col eronder dragen, staart erg vlot en in de meeste gevallen erg netjes.

Of zoals je nu ook in de politiek ziet gewoon een pak maar dan zonder das, de das zie je steeds minder terug en niemand doet er moeilijk over, zeker als je in je toekomstige functie niet actief met klanten aan de slag gaat.
yesterday is History , Today is a Gift , Tomorrow a mystery
pi_32056549
quote:
Op maandag 7 november 2005 13:36 schreef SeLang het volgende:
Ik zou sowieso netjes in pak + stropdas gaan.
Zelfs als dat overdressed zou zijn, je geeft er tenminste mee aan dat je het gesprek belangrijk vindt en dat je er moeite voor hebt gedaan om er iets van te maken. Dat kun je alleen maar positief uitleggen.

Wat betreft die stofjas: in industriele omgeving zijn die meestal verplicht in bepaalde ruimtes maar niet overal (ik heb zelf ook in productie omgevingen gewerkt). Als je bij personeelszaken bent of bij sales/ logistiek etc dragen die echt geen stofjas. En als je ruimtes binnengaat waar de stofjas verplicht is, daar worden die jassen gewoon beschikbaar gesteld voor bezoekers en die gaat dus zo over je nette pak heen. Zo doet iedereen het, niks bijzonders aan dus.

Conclusie: ga gewoon netjes in pak + strop
Eens. Overdressed is nooit verkeerd, of je moet de situatie echt enorm slecht ingeschat hebben.... In een productie omgeving is het echt niet bijzonder...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  maandag 7 november 2005 @ 15:00:06 #44
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_32057558
quote:
Op maandag 7 november 2005 14:24 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Eens. Overdressed is nooit verkeerd, of je moet de situatie echt enorm slecht ingeschat hebben.... In een productie omgeving is het echt niet bijzonder...
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_32063219
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 17:53 schreef juliusbackpacking het volgende:

[..]

Dan zou ik niks zeggen, je zet ze met zo'n opmerking behoorlijk voor lul. Kijk je kan er een soort waarde merk aanhangen, hoe serieus neem jij het gesprek, voor jou is het erg belangrijk dus jij doet iig je stinkende best, jasje-dasje, nette schoenen, spullen die bij elkaar passen, een goede knoop. Noem maar op. geen 3 delig, ook geen krijtstreep dat is "te", maar een mooi groen, bruin, blauw pak moet prima kunnen.

Laat de tegenpartij dit na is dat toch enigzins hun aan te merken, nemen ze je minder serieus? gaat het "MAAR" om een stage? Goed manager/stagebegeleider zorgt dat hij er ook representatief uit ziet tijdens zo'n gesprek.

en draag je pak niet zoals je een spijkerbroek doet. loop netter, strakker, formeler. Ze ziet vaak bij opleidingen als bouwkunde en ICT mensen in pakken lopen dat je denkt het is geen overall
Ik zie er het probleem niet van... Ze begrijpen heus wel hoe dat gaat. Als je je verontschuldigd laat je juist blijken dat je het stagegesprek serieus neemt! Het zou erger zijn als je er niet over zou malen (in het geval dat jij in je nette pak tegenover mensen in "gewone" kleren zit).
me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
  dinsdag 8 november 2005 @ 11:42:49 #46
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_32083625
Bij mijn stagesollicitatie was ik gruwelijk overdressed. Bij de sollicitatie naar mijn huidige baan was ik underdressed. In beide gevallen gewoon aangenomen. Het is echt niet zo belangrijk als iedereen beweerd. wat je te vertellen hebt is veel belangrijker.

Concreet: een nette broek (GEEN SPIJKERBROEK!) met overhemd is in bijna alle gevallen prima.
  dinsdag 8 november 2005 @ 12:09:03 #47
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_32084281
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 11:42 schreef bankrupcy het volgende:
Bij mijn stagesollicitatie was ik gruwelijk overdressed. Bij de sollicitatie naar mijn huidige baan was ik underdressed. In beide gevallen gewoon aangenomen. Het is echt niet zo belangrijk als iedereen beweerd. wat je te vertellen hebt is veel belangrijker.

Concreet: een nette broek (GEEN SPIJKERBROEK!) met overhemd is in bijna alle gevallen prima.
Bij mijn laatste sollicitatie was ik ook zeer zwaar overdressed. Had het gesprek met de financieeel directeur, dus ik hijs me in een 3-delig pak inclusief strop. Ik kom daar aan loopt hij in een spijkerbroek met een blouse!

Voelde me daardoor niet echt op me gemak. Maar hij maakte er wel een compliment over. Al zei hij meteen erachter aan dat ik de volgende dag niet zo gekleed hoefde te komen, maar dat het wel gewaardeerd zou worden.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_32089283
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 12:09 schreef sanger het volgende:

[..]

Bij mijn laatste sollicitatie was ik ook zeer zwaar overdressed. Had het gesprek met de financieeel directeur, dus ik hijs me in een 3-delig pak inclusief strop. Ik kom daar aan loopt hij in een spijkerbroek met een blouse!

Voelde me daardoor niet echt op me gemak. Maar hij maakte er wel een compliment over. Al zei hij meteen erachter aan dat ik de volgende dag niet zo gekleed hoefde te komen, maar dat het wel gewaardeerd zou worden.
Hallo zeg, drie-delig is wel echt over-the-top. Dat verwachten ze echt nergens van je. Bij mijn stage sollicitatie moest ik wel echt in pak, maar dat was dan bij een bank in Londen....
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_32093061
Wat ben je zelf voor type?

Loop je wel vaker in pak, of juist nooit?

Ik heb wel een pak, maar ik voel me er niet echt lekker in. Ik zou het ook niet zo snel aantrekken, want als je je ongemakkelijk voelt, is dat veel erger, dan wel of geen pak.
Iemand Fien soms gezien?
  woensdag 9 november 2005 @ 14:44:06 #50
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_32117782
Neuh, een volledig pak heb ik niet zo heel vaak aan, hoewel het wel eens voorkomt ivm bijbaan. Pantalon+overhemd komt wel eens voor.

Maareh, ik had eigenlijk liever dat het "probleem" wat actueler werd aangezien ik nog geen enkele reactie op m'n brieven gekregen heb
Vampire Romance O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')