abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 3 november 2005 @ 12:15:17 #1
126614 Guns_n_Roses
Hadj Brahim Khaled.
pi_31924121
Hallo C&H-ers,

Voor mij is het klaar dat Duitsland altijd uit is geweest op een vrede met de Britten, en dat Churchill en de zijnen de ware drijvende krachten achter een oorlog, die vele miljoenen levens eiste, waren. Zij hebben de vrede nooit gewild, eender wat voor vredesvoorstel er aangeboden werd. (*)

Ik lees de laatste tijd redelijk veel over dit onderwerp. Het is gekend dat de Duitsers veel vredesvoorstellen hebben aangeboden aan de Britten, via tal van diplomatieke kanalen .

Nu zoek ik zoveel mogelijk achtergrond-informatie over het zogenaamde 7-punten vredensplan. Een zeer vergaand aanbod vanuit Duitse zijde, aangeboden via de Papal Nuncio. Waarbij het de bedoeling was dat neutrale staten waaronder Zwitserland en de VSA als bemiddelaars op zouden treden.

Enkele belangrijke punten van dit voorstel door de Duitsers: terugtrekking van Duitse troepen uit Noorwegen, Denemarken, Nederland, Belgie en ook Frankrijk! Het herstellen van een Poolse souvereine staat, teruggave van Duitse kolonie’s etc.

Maar goed, mijn vraag is dus wie er boeken kent met achtergrond-informatie hierover. Het maakt me niet zo veel uit in welke taal het boek geschreven is.

(*)
Dit topic is nadrukkelijk níet bedoeld om hier over te discussiëren. Dit vermits de ervaring mij geleerd heeft dat dit doorgaans niet resulteert in een interessante discussie, daar degenen die de geponeerde stelling betwisten dikwijls niet veel verder komen dan het conferentie van München-argument

[ Bericht 0% gewijzigd door Guns_n_Roses op 04-11-2005 12:58:25 ]
pi_31924478
Waarschijnlijk ga jij je wel thuis voelen bij de schrijfsels van David Irving.

<enter signature>
  donderdag 3 november 2005 @ 12:34:47 #3
126614 Guns_n_Roses
Hadj Brahim Khaled.
pi_31924687
quote:
Op donderdag 3 november 2005 12:28 schreef FremantleDockers het volgende:
Waarschijnlijk ga jij je wel thuis voelen bij de schrijfsels van David Irving.

Dat is toch die holocaust-ontkenner? Nee dank je, daar heb ik expliciet géén interesse in. Of heeft deze man ook geschreven over het onderwerp waar ik informatie over tracht in te winnen (en alwaar ik dit topic voor opende). Zo ja, graag titels. Zo nee, "bedankt" voor je off-topic reactie.
pi_31924696
WK II? WO II moet het denk ik zijn?
Je hebt iemand nodig, stil en oprecht
die als het er op aan komt met je sms't en met je chat
Pas als je iemand hebt die met je skypet en met je mailt
dan pas kun je zeggen: ik heb een vriend die zich verveelt
  donderdag 3 november 2005 @ 12:36:06 #5
126614 Guns_n_Roses
Hadj Brahim Khaled.
pi_31924735
quote:
Op donderdag 3 november 2005 12:35 schreef Mangoworks2002 het volgende:
WK II? WO II moet het denk ik zijn?
Ja sorry, mijn fout. Er is vast wel een moderator zo vriendelijk dit even aan te passen.
pi_31924848
WK2 is de duitse afkorting. Je weet wel, de slachtoffers van de tweede wereldoorlog.

<enter signature>
  donderdag 3 november 2005 @ 12:42:43 #7
126614 Guns_n_Roses
Hadj Brahim Khaled.
pi_31924953
quote:
Op donderdag 3 november 2005 12:39 schreef FremantleDockers het volgende:
WK2 is de duitse afkorting. Je weet wel, de slachtoffers van de tweede wereldoorlog.

Ja sorry zeg. Vergissen is menselijk. De kans was net zo groot geweest dat ik per ongeluk WWII neergezet hoor.

Maar nu weer ontopic a.u.b. Mijnsinziens is dit een serieus sub-forum.
  donderdag 3 november 2005 @ 12:51:47 #8
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_31925199
Het is een serieus forum, maar van revisionisme zijn we niet echt gediend. Dus als je je OP even met verregaande en verifieerbare bronnen wilt onderbouwen, dan heel graag.

Want wat had je dan gewild? Dat Hitler gewoon zijn gang had mogen gaan? Dat Engeland zich had afgekeerd van Europa en de besette landen had laten barsten? Vergeet niet, dat Hitler tot 1939 alles kreeg wat hij hebben wou en dat de Britten pas oorlog verklaarden toen Polen werd binnengevallen. Tevens zij opgemerkt dat Churchill toen nog geen premier was, dat werd hij pas op 10 mei 1940.

Ik ben ook erg benieuwd waar jij je gegevens over dat vredesplan vandaan hebt. Ik zie in je OP namelijk ietwat nonsens staan over terugtrekking van Duitse troepen uit het westen, in ruil voor vrede met Engeland en teruggave van koloniën? Ik heb heel wat boeken over nazi-Duitsland en WO2 gelezen, maar dit heb ik nog nergens gezien. Dus, graag wat meer bronnen en achtergrond info.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  donderdag 3 november 2005 @ 13:33:54 #9
126614 Guns_n_Roses
Hadj Brahim Khaled.
pi_31926388
quote:
Op donderdag 3 november 2005 12:51 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Het is een serieus forum, maar van revisionisme zijn we niet echt gediend.
Wat versta jij onder revisionisme? Ik vind historisch revisionisme in den beginne niet verkeerd, zolang het zich maar niet bezighoudt met foute zaken als negationisme (inzake de holocaust). Dat is uiteraard volstrekt verwerpelijk en ontoelaatbaar.
quote:
Tevens zij opgemerkt dat Churchill toen nog geen premier was, dat werd hij pas op 10 mei 1940.
Dat is juist, daarom spreek ik ook zeer bewust over dat Churchill en de zijnen nooit de vrede gewild hebben. Ik heb het express niet over “de Britten”, en laat Chamberlain er buiten
quote:
Ik ben ook erg benieuwd waar jij je gegevens over dat vredesplan vandaan hebt.
Die gegevens heb ik uit meerdere bronnen, welke ik zo 1-2-3 niet helaas paraat heb. Tja, geen sterk punt van mij uit, ik weet het. Ik kom hier later nog op terug!
quote:
Dat Engeland zich had afgekeerd van Europa en de besette landen had laten barsten?
Zo zwart-wit wil ik het niet zien. Volgens dat plan zouden de troepen sowieso uit bezet gebied teruggetrokken worden. Maar als je het niet erg vindt, wil ik hier verder even niet inhoudelijk op in gaan, daar heb ik het topic immers niet voor geopend. Een andere keer ga ik hier wellicht graag over met je in discussie.
quote:
Tevens zij opgemerkt dat Churchill toen nog geen premier was, dat werd hij pas op 10 mei 1940.
Juist, daarom spreek ik ook zeer bewust over dat Churchill en de zijnen nooit de vrede gewild hebben. Ik heb het express niet over “de Britten”, en laat Chamberlain er al helemaal buiten
quote:
Ik heb heel wat boeken over nazi-Duitsland en WO2 gelezen, maar dit heb ik nog nergens gezien.
De informatie is overigens vrij recent. Dit daar de Britten het altijd geheim hebben proberen te houden. Vooral voor de VSA natuurlijk, omdat dit plan tegemoet kwam aan alle punten van de Britten. De Britten veronderstelden dat zij de oorlog zouden winnen, naarmate de tijd maar zou verstrijken.
Zoals je waarschijnlijk wel weet bewaart de Britse geheime dienst veel documenten uit WO II nog steeds angstvallig, veelal in het public record office.
Zo nu en dan vervalt de de geheimhoudsperiode van bepaalde documenten, en zijn ze voor bepaalde mensen zichtbaar. Zo is ook dit document boven water gekomen.

Ik ben trouwens zéér benieuwd welke beerput er in 2017 opengetrokken wordt ! 2017 is het jaar wanneer de akte over de vlucht van Hess door de geheime dienst deels vrijgegeven zou moeten worden. Nochtans wordt het zeer waarschijnlijk geacht dat deze termijn in 2017 gewoon verlengd wordt (waarom nou toch...)

Trouwens, de DVD “Geheim Akte Heß”! Daar komt dit 7punten plan duidelijk in naar voren. Het eerste deel van de dvd gaat het daar nadrukkelijk over, en zie je de papieren zelfs even in beeld als ik me niet vergis. Is al een tijdje dat ik die dvd zag. Is overigens erg het aanraden waard! Dus als je hem nog niet gezien hebt...

Dit is overigens geen foute bruine documentatie ofzo hoor, wordt gewoon door o.a. Bol.de verkocht. (bol.de: Die Dokumentation zeigt bislang unbekannte Filmaufnahmen von Rudolf Heß, sensationelle Dokumente aus englischen und privaten Archiven sowie Statements von Augenzeugen und namhaften deutschen und britischen Wissenschaftlern)
Ik mag me vergissen, maar volgens mij is het in co-productie met Spiegel-tv. En ik geloof dat dat weer een onderdeel is van “Der Spiegel” een gerenomeerd Duits nieuwsblad.

Artechock zegt over deze DVD: Rechtslastige Dokumentation: Am 10. Mai 1941 flog Hitlers Stellvertreter, Rudolph Heß, allein nach Schottland, um Friedensverhandlungen mit den Briten aufzunehmen. Um die Hintergründe der Aktion und um Heß späteren Selbstmord ranken sich allerlei Legenden. Bis dato unveröffenlichte Geheimdokumente aus britischen Archiven bringen mehr Licht ins Dunkel.

Bedankt voor het wijzigen van de topic-titel trouwens
  donderdag 3 november 2005 @ 13:42:14 #10
126614 Guns_n_Roses
Hadj Brahim Khaled.
pi_31926636
Nog even over revisionisme. Wikipedia schrijft daarover het volgende:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Historisch_revisionisme

De academische term "historisch revisionisme" wordt door historici gebruikt voor het onderzoek naar de verhalen die als geschiedenis worden verteld; dit onderzoek wordt gedaan om de geschiedschrijving te herzien aan de hand van nieuw ontdekte feiten, met informatie die minder bias (vervorming, vertekening) bevat, of met preciezere informatie. Ook gevestigde geschiedkundigen staan open voor de mogelijkheid dat geschiedenis, zoals die traditioneel wordt verteld, misschien niet helemaal accuraat is en dus onderworpen kan worden aan een herziening. Historisch revisionisme is in deze zin een algemeen geaccepteerd deel van geschiedkundige studies.

De term historisch revisionisme werd recentelijk echter ook vaak toegeëigend door veel Holocaustontkenners. Critici stellen dat Holocaustontkenners niet het echte historische revisionisme toepassen. Het ontkennen van de holocaust staat dan ook bekend als Negationisme

Als jij onder revisionisme het in de tweede alinea beschrevene verstaat, vind ik het niet meer dan logisch dat men daar hier niet "echt van gediend is". Dat lijkt me nog zacht uitgedrukt.

Maar revisionisme zoals beschreven in de eerst alinea, moet toch kunnen?
pi_31927230
Zelfs al zou het zo zijn dat Churchill stapels duitse vredesplannen heeft geweigerd (ongetwijfeld ingediend zodat de duitsers meer lucht hadden om de russen van de aardbodem te vegen) en daarmee verantwoordelijk is voor een oorlog die het meest onderdrukkende, meest wreedachtige en meest efficient genocide bedrijvende dictatoriaal regime uit de geschiedenis verslaat, dan ben ik hem daar nog steeds dankbaar voor!

Overigens was het Keizer Wilhelm II die in de WO1 volkomen verbaasd was dat Engeland mee ging doen. Niet Hitler in WO2. Je haalt je oorlogen door elkaar.

<enter signature>
  donderdag 3 november 2005 @ 13:59:55 #12
126614 Guns_n_Roses
Hadj Brahim Khaled.
pi_31927261
Ik heb die dvd hier toevallig nog liggen, dus ik dacht ik zet hem nog eens op. Bezorg ik mezelf gelijk een boekentip.
http://www.go2war2.nl/artikel/1097

Titel: Het Hitler-Hess bedrog - Het best bewaarde geheim van de Tweede Wereldoorlog
Auteur: Martin Allen
Uitgever: Balans
Uitgebracht: 2003
ISBN: 9050186076

Aldus de review ook een erg interessant boek. Mensen die hem al gelezen hebben?
  donderdag 3 november 2005 @ 14:02:19 #13
126614 Guns_n_Roses
Hadj Brahim Khaled.
pi_31927329
quote:
Op donderdag 3 november 2005 13:58 schreef FremantleDockers het volgende:
Zelfs al zou het zo zijn dat Churchill stapels duitse vredesplannen heeft geweigerd (ongetwijfeld ingediend zodat de duitsers meer lucht hadden om de russen van de aardbodem te vegen) en daarmee verantwoordelijk is voor een oorlog die het meest onderdrukkende, meest wreedachtige en meest efficient genocide bedrijvende dictatoriaal regime uit de geschiedenis verslaat, dan ben ik hem daar nog steeds dankbaar voor!

Overigens was het Keizer Wilhelm II die in de WO1 volkomen verbaasd was dat Engeland mee ging doen. Niet Hitler in WO2. Je haalt je oorlogen door elkaar.

Ik zal het je nog één keer proberen uit leggen, ok. Ik heb deze draad opgestart omdat ik graag wat goede boekentips krijg. Niet om een discussie over dit onderwerp aan te gaan. Daarom ga ik hier ook niet op in, daar het de overzichtelijkheid van deze draad niet ten goede zal komen. Zo overzichtelijk is ie toch al niet, maar goed, dat is mijn eigen schuld.

[ Bericht 3% gewijzigd door Guns_n_Roses op 03-11-2005 14:11:57 ]
  donderdag 3 november 2005 @ 14:04:55 #14
66444 Lord_Vetinari
pi_31927399
quote:
Op donderdag 3 november 2005 14:02 schreef Guns_n_Roses het volgende:

[..]

Ik zal het je nog één keer proberen uit leggen, ok. Ik heb deze draad opgestart omdat ik graag wat goede boekentips krijg. Niet om een discussie over dit onderwerp aan te gaan. Daarom ga ik hier ook niet op in (en dat kost me moeite, vermits je feitelijke onwaarheden vertelt), daar het de overzichtelijkheid van deze draad niet ten goede zal komen. Zo overzichtelijk is ie toch al niet, maar goed, dat is mijn eigen schuld.
Wat voor onwaarheden vertelt hij dan?
  donderdag 3 november 2005 @ 14:10:58 #15
126614 Guns_n_Roses
Hadj Brahim Khaled.
pi_31927583
Oh ja, Lord_Vetinari.

Hierbij enkele capture's uit de dvd. Zodat je ziet, dat áls het nonsens is, dat ik ze in ieder geval niet verzonnen heb. Hopelijk laat je dit topic daarom open.

donderdag 3 november 2005 @ 14:13:40 #16
126614 Guns_n_Roses
Hadj Brahim Khaled.
pi_31927675
quote:
Op donderdag 3 november 2005 14:04 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Wat voor onwaarheden vertelt hij dan?
Ik heb het reeds ge-edit, ik las iets te voorbarig. Ik las dat het regime voor de grootste genocide stond. Dat is natuurlijk getalsmatig niet het geval. Het efficienst? Mja, dat weet ik niet. Is voor mij ook niet zo'n thema. Ik vind elke genocide verschrikkelijk en verwerpelijk.
  donderdag 3 november 2005 @ 14:29:24 #17
126614 Guns_n_Roses
Hadj Brahim Khaled.
pi_31928173
Hmmm, nu lees ik elders weer dat die Martin Allen een "eher ein NS-Spökenkieker in der Tradition des ominösen David Irving" is.

Toegegeven dit stond wel op een anti-discriminatie site. Maar als dat zou kloppen, zou dit het een en ander weer in een ander daglicht plaatsen lijkt me...

Dat is het lastige van internet hé. Je weet nooit welke informatie wel, en welke informatie niet volledig juist is.

[ Bericht 27% gewijzigd door Guns_n_Roses op 03-11-2005 14:36:46 ]
pi_31928440
Het lijkt me een beetje in strijd met Hitlers visie! Of bedoel je met het terugtrekken van troepen niet het teruggeven van een land???

Ik ken iig geen informatie met betrekking tot deze zaak. In welk jaar of welke jaren zijn deze vredes voorstellen gedaan???
  donderdag 3 november 2005 @ 14:54:04 #19
126614 Guns_n_Roses
Hadj Brahim Khaled.
pi_31928988
quote:
Op donderdag 3 november 2005 14:38 schreef Bramos83 het volgende:
Het lijkt me een beetje in strijd met Hitlers visie! Of bedoel je met het terugtrekken van troepen niet het teruggeven van een land???

Ik ken iig geen informatie met betrekking tot deze zaak. In welk jaar of welke jaren zijn deze vredes voorstellen gedaan???
Tot november 1940 zijn er meer dan 2000 geregistreerd door de Britse geheime dienst. Op je andere vraag moet je ik je antwoord schuldig blijven. Ik weet er het fijne ook niet van, vandaar dit topic.

Maar ik heb het idee dat ik mij tot nu toe meer moet verdedigen (met name ten opzichte van FremantleDockers) dan dat er informatie verstrekt wordt. Er wordt haast geinsinueerd alsof ik achter nazi-Duitsland zou staan. Althans, dat gevoel bekruipt mij een beetje.

Voor de duidelijkheid zal ik dus nog maar eens willen stellen dat ik Duitsland helemaal niet wil afschilderen als het zielig onterechte slachtoffer. Ook zeg ik niet dat Engeland zich maar pertinent afzijdig had moeten houden.
Het enige wat ik aan wilde kaarten (naast het feit dat ik info bliefde), was dat Duitsland wel degelijk veelvuldig vrede zocht met het Verenigd Koninkrijk.
pi_31930415
quote:
Op donderdag 3 november 2005 14:54 schreef Guns_n_Roses het volgende:

[..]

Tot november 1940 zijn er meer dan 2000 geregistreerd door de Britse geheime dienst. Op je andere vraag moet je ik je antwoord schuldig blijven. Ik weet er het fijne ook niet van, vandaar dit topic.

Maar ik heb het idee dat ik mij tot nu toe meer moet verdedigen (met name ten opzichte van FremantleDockers) dan dat er informatie verstrekt wordt. Er wordt haast geinsinueerd alsof ik achter nazi-Duitsland zou staan. Althans, dat gevoel bekruipt mij een beetje.

Voor de duidelijkheid zal ik dus nog maar eens willen stellen dat ik Duitsland helemaal niet wil afschilderen als het zielig onterechte slachtoffer. Ook zeg ik niet dat Engeland zich maar pertinent afzijdig had moeten houden.
Het enige wat ik aan wilde kaarten (naast het feit dat ik info bliefde), was dat Duitsland wel degelijk veelvuldig vrede zocht met het Verenigd Koninkrijk...
...om meer middelen vrij te maken een ander land (Rusland) volkomen te verwoesten. Maar dat vermeld je er herhaaldelijk niet bij.
Je probeert een nazi-list (als ie er al geweest is) aan te kaarten zonder de context erbij te vermelden. Hiermee wek je de indruk dat Engeland oorlogszuchtig was, en Duitsland niet.
quote:
Voor mij is het klaar dat Duitsland altijd uit is geweest op een vrede met de Britten, en dat Churchill en de zijnen de ware drijvende krachten achter een oorlog, die vele miljoenen levens eiste, waren. Zij hebben de vrede nooit gewild, eender wat voor vredesvoorstel er aangeboden werd.
En met deze zinnen impliceer je dat niet Duitsland, maar Engeland (of Churchill) verantwoordelijk is voor de oorlog, en de miljoenen doden. Door het weglaten van de context schurk je ontzettend dicht tegen het revisionisme aan, en me dunkt dat je daarover aangevallen mag worden!
Als je dit soort dingen in alle rust wil verkondigen, doe je dat maar op stormfront. Daar zul je trouwens ook meer kans maken literatuur-tips te krijgen die dit soort stellingen ondersteunen.

<enter signature>
  donderdag 3 november 2005 @ 15:50:33 #21
126614 Guns_n_Roses
Hadj Brahim Khaled.
pi_31930655
quote:
Op donderdag 3 november 2005 15:42 schreef FremantleDockers het volgende:

[..]

...om meer middelen vrij te maken een ander land (Rusland) volkomen te verwoesten. Maar dat vermeld je er herhaaldelijk niet bij.
Je probeert een nazi-list (als ie er al geweest is) aan te kaarten zonder de context erbij te vermelden. Hiermee wek je de indruk dat Engeland oorlogszuchtig was, en Duitsland niet.
[..]

En met deze zinnen impliceer je dat niet Duitsland, maar Engeland (of Churchill) verantwoordelijk is voor de oorlog, en de miljoenen doden. Door het weglaten van de context schurk je ontzettend dicht tegen het revisionisme aan, en me dunkt dat je daarover aangevallen mag worden!
Als je dit soort dingen in alle rust wil verkondigen, doe je dat maar op stormfront. Daar zul je trouwens ook meer kans maken literatuur-tips te krijgen die dit soort stellingen ondersteunen.

Dat Duitsland oorlogszuchtig was, lijkt me vast staan. Dat Duitsland een bewind kende waar men geen goed woord voor over kan hebben ook. Dat Europa schandalig om gesprongen is met de joden is ook een feit. Toch blijf ik erbij dat Engeland wel degelijk oorlogszuchtig was.

Ik moet nu helaas dringend weg, ben vanavond rond 11uur pas weer thuis, dan geef ik hier graag een toelichting op, ok. Daar heb ik nu geen tijd voor.
  donderdag 3 november 2005 @ 15:57:43 #22
66444 Lord_Vetinari
pi_31930888
quote:
Op donderdag 3 november 2005 15:50 schreef Guns_n_Roses het volgende:

[..]

Dat Duitsland oorlogszuchtig was, lijkt me vast staan. Dat Duitsland een bewind kende waar men geen goed woord voor over kan hebben ook. Dat Europa schandalig om gesprongen is met de joden is ook een feit. Toch blijf ik erbij dat Engeland wel degelijk oorlogszuchtig was.

Ik moet nu helaas dringend weg, ben vanavond rond 11uur pas weer thuis, dan geef ik hier graag een toelichting op, ok. Daar heb ik nu geen tijd voor.
Sorry, maar hier moet ik toch even lachen. Als Engeland oorlogszuchtig was geweest was het in 1936 onmiddellijk bovenop de bezetting van het Rijnland gesprongen, hadden ze de ontmanteling van Tsjechoslowakije niet getolereerd en waren ze nooit aan een conferentie van Munchen begonnen. Engeland heeft na 1 september 1939 maandenlang helemaal niks gedaan tegen Duitsland (men sprak zelfs van een Sitzkrieg in het westen).

Engeland liep zwaar achter wat bewapening en training van de manschappen betrof, de luchtmacht was zwaar in de minderheid vergeleken bij Duitsland en als Churchill niet als Lord of the Admiralty met zijn vuist op tafel had geslagen tussen 1937 en 1939 had Engeland geen schijn van kans gehad in 1940.

Je zou eens een biografie van Churchill moeten lezen over zijn worstelingen met de gevestigde krachten over de sterkte van de RAF.
pi_31930903
quote:
Op donderdag 3 november 2005 15:50 schreef Guns_n_Roses het volgende:

[..]

Leg dan gelijk ook even uit waarom er Duitsland-Duitsland-Europa staat, ipv drie keer Duitsland. Het schandalige van (sommige (mensen in sommige) landen in) Europa is dat ze de Duitse gruwelen faciliteerden. Om dan in verband met de joden Europa te noemen en Duitsland niet is wederom een staaltje van verschuiven van verantwoordelijkheid die weer op het revisionistische randje balanceert.

<enter signature>
  donderdag 3 november 2005 @ 16:01:46 #24
66444 Lord_Vetinari
pi_31931007
Nee, GnR heeft wel gelijk, wat dat betreft. Europa is schandalig met de gevluchte Joden omgesprongen in de jaren voor de oorlog. Nederland sloot zijn grenzen, Engeland wilde maar een bepaald aantal opnemen en echt niet meer, Joden kregen van Engeland geen toestemming zich te vestigen in het Britse protectoraat Palestina enzovoort. Europa is echt niet brandschoon te noemen op dat gebied.
pi_31931272
quote:
Op donderdag 3 november 2005 12:15 schreef Guns_n_Roses het volgende:
(*)
Dit topic is nadrukkelijk níet bedoeld om hier over te discussiëren. Dit vermits de ervaring mij geleerd heeft dat dit doorgaans niet resulteert in een interessante discussie, daar degenen die de geponeerde stelling betwisten dikwijls niet veel verder komen dan het conferentie van München-argument
Dit is trouwens ook een leuk stukje text. Terwijl de vakliteratuur en de meeste gerenomeerde historici nauwelijks waarde hechten aan de vermeende vredesvoorstellen, hebben wij op fok gelukkig een user die hier ver boven staat en voor wie elke discussie met zijn simplistische mede-fok-users ver beneden zijn stand is.

Maar of ze ondertussen wel even willen helpen met het vinden van wat bronnen, want dat lukt de meester-historicus nog niet zo lekker...

De reden dat het "doorgaans niet resulteert in een interessante discussie" is omdat je een niet-onderbouwde stelling van een of andere vage dvd met notoire revisionisten probeert te presenteren als ver verheven boven alle gangbare discussies en theorieën hierover!

Kortom,

<enter signature>
pi_31931500
quote:
Op donderdag 3 november 2005 16:01 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Nee, GnR heeft wel gelijk, wat dat betreft. Europa is schandalig met de gevluchte Joden omgesprongen in de jaren voor de oorlog. Nederland sloot zijn grenzen, Engeland wilde maar een bepaald aantal opnemen en echt niet meer, Joden kregen van Engeland geen toestemming zich te vestigen in het Britse protectoraat Palestina enzovoort. Europa is echt niet brandschoon te noemen op dat gebied.
Klopt, maar als je in een opsomming eerst bij de gruwelen van een oorlog en een dictatoriaal regime het land Duitsland noemt, is het wat typisch om bij de joden dan Europa te noemen, ipv Duitsland. Europa was fout, maar secundair fout ten opzichte van de Duitsers, die primair verantwoordelijk zijn. En daarom noem je niet Europa zonder Duitsland primair te vermelden in deze.

Ter vergelijking: "de schuld van de huidge liquidatiegolf ligt bij de politie".
Tuurlijk, die hebben niet genoeg gedaan en zijn mede-verantwoordelijk. Maar wel in de schaduw van de onderwereld, die de daadwerkelijke liquidaties uitvoeren! Die dan niet noemen is vreemd.

<enter signature>
  donderdag 3 november 2005 @ 16:21:11 #27
66444 Lord_Vetinari
pi_31931565
FD, iedereen mag hier topics openen met een stelling. Als je het er niet mee eens bent, haal je de stelling onderuit. Het is niet de bedoeling vanaf de start iemand af te fikken, puur omdat je het niet met hem eens bent. Hij stelt een vraag en zijn vraag roept wedervragen op. Hij heeft dan de kans die te beantwoorden.
pi_31931645
Heb nog niet het hele topic gelezen, maar op zich heeft TS gelijk. Met Engeland wilde Hitler helemaal geen oorlog. Churchill accepteerde echter geen vrede met Hitler. Om goede redenen uiteraard.

Maar Hitler was het vrijwel alleen te doen om de Sovjet-Unie. Dat was zijn Heilige Oorlog en daar ging hij over lijken, tientallen miljoenen welteverstaan.
  donderdag 3 november 2005 @ 16:31:58 #29
66444 Lord_Vetinari
pi_31931820
quote:
Op donderdag 3 november 2005 16:24 schreef Soul79 het volgende:
Heb nog niet het hele topic gelezen, maar op zich heeft TS gelijk. Met Engeland wilde Hitler helemaal geen oorlog. Churchill accepteerde echter geen vrede met Hitler. Om goede redenen uiteraard.
Maar TS noemt als reden, dat Engeland gewoon oorlog wilde en dat is natuurlijk BS 1e klas.
pi_31931872
quote:
Op donderdag 3 november 2005 16:01 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Dit vind ik zo'n makkelijk verwijt. Is een beetje simpele retoriek, 60 jaar later met alle latere kennis in je hoofd zoiets zeggen.

In de jaren '30 lagen de zaken gewoon niet zo makkelijk. Er was toen nog geen holocaust geweest, velen dachten (en hoopten) dat Hitler het allemaal misschien niet zo heel kwaad bedoelde. En heel Europa lag nog op z'n gat door de crisis.

Het verdient geen schoonheidsprijs wat er gebeurt is, maar wat viel op dat moment nou redelijkerwijs van de toenmalige politici te verwachten? Dat ze tienduizenden berooide vluchtelingen zouden gaan opnemen? Wat hadden hun kiezers, die in de rij stonden voor de gaarkeukens, daarvan gevonden? Zo simpel was dat allemaal echt niet gegaan.
pi_31933786
quote:
Op donderdag 3 november 2005 16:31 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Maar TS noemt als reden, dat Engeland gewoon oorlog wilde en dat is natuurlijk BS 1e klas.
Nogal ja.
Hitler wilde in 1940 idd liever vrede met Engeland, maar ik heb niet de indruk dat hij er héél veel moeite voor gedaan heeft om 'm te krijgen.
Hij had wat dat betreft ook wel de 'pech' dat Churchill aan het roer stond, want die was niet meer erg geneigd om vrede te sluiten. Bij Lord Halifax had Hitler nog wel een kans gehad.
Ik denk dat we ons gelukkig mogen prijzen met hoe het gegaan is, want zelfs als Hitler vrede had gesloten met Engeland, was 'ie daarna echt niet op zijn lauweren gaan rusten. Hitler had zo'n puinhoop van de duitse economie gemaakt, dat die erg afhankelijk was geworden van expansie (expansie in de zin van: landen veroveren).
  donderdag 3 november 2005 @ 20:46:00 #32
66444 Lord_Vetinari
pi_31938678
Overigens wemelt dat stuk op die ene foto van de Engelse taalfouten...
pi_31940346
Is er in de loop der jaren eigenlijk nog bekend geworden of de vredespoging van Hess een serieuze was?
  donderdag 3 november 2005 @ 22:47:26 #34
126614 Guns_n_Roses
Hadj Brahim Khaled.
pi_31943051
quote:
Op donderdag 3 november 2005 15:58 schreef FremantleDockers het volgende:

[..]

Leg dan gelijk ook even uit waarom er Duitsland-Duitsland-Europa staat, ipv drie keer Duitsland. Het schandalige van (sommige (mensen in sommige) landen in) Europa is dat ze de Duitse gruwelen faciliteerden. Om dan in verband met de joden Europa te noemen en Duitsland niet is wederom een staaltje van verschuiven van verantwoordelijkheid die weer op het revisionistische randje balanceert.
Man, je snapt toch wel wat ik ermee bedoel? Nazi-Duitsland is niet schandalig met de Joden omgesprongen, omdat het woord ‘schandalig’in dezen geen recht doet aan het toegebrachte leed. Schandalig zou een veel te milde bewoording zijn. Dat behoeft geen verdere uitleg, me dunkt. Ik vermelde expliciet dat Europa, en wel om de reden die Lord_Vetinari reeds aangeeft:
Europa is schandalig met de gevluchte Joden omgesprongen in de jaren voor de oorlog. Nederland sloot zijn grenzen, Engeland wilde maar een bepaald aantal opnemen en echt niet meer, Joden kregen van Engeland geen toestemming zich te vestigen in het Britse protectoraat Palestina enzovoort. Europa is echt niet brandschoon te noemen op dat gebied.

Ik word trouwens een beetje moe van je constante beschuldigingen van revisionisme. Althans revisionisme in dezen, daar ik weet dat je hiermee nadrukkelijk op het negationistische revisionisme doelt. Iets waar ik eerder al nadrukkelijk afstand van genomen heb. Ik blijf mezelf niet herhalen en zeggen dat ik daar niet van moet hebben, zoals elk weldenkend mens.
quote:
Op donderdag 3 november 2005 16:10 schreef FremantleDockers het volgende:
Dit is trouwens ook een leuk stukje text. Terwijl de vakliteratuur en de meeste gerenomeerde historici nauwelijks waarde hechten aan de vermeende vredesvoorstellen, hebben wij op fok gelukkig een user die hier ver boven staat en voor wie elke discussie met zijn simplistische mede-fok-users ver beneden zijn stand is.
Zo heb ik het niet bedoeld. Mijn welgemeende excuses als het zo over gekomen is. Ik ben nu eenmaal niet zo gelukkig in het mezelf uitdrukken op een forum. Dat gaat me duidelijk niet goed af, maar ik doe me best.
quote:
Op donderdag 3 november 2005 16:18 schreef FremantleDockers het volgende:

[..]

Klopt, maar als je in een opsomming eerst bij de gruwelen van een oorlog en een dictatoriaal regime het land Duitsland noemt, is het wat typisch om bij de joden dan Europa te noemen, ipv Duitsland. Europa was fout, maar secundair fout ten opzichte van de Duitsers, die primair verantwoordelijk zijn. En daarom noem je niet Europa zonder Duitsland primair te vermelden in deze.
Jezus, jij ziet echt spoken! Zoals ik reeds eerder vermelde noemde ik Duitsland niet omdat me dat nogal vanzelfsprekend leek. Maar goed bij dezen, speciaal voor jou, onderschrijf ik dat Nazi-Duitsland primair verantwoordelijk was voor het leed dat de Joden berokkend is. (lijkt me onwaarschijnlijk dat iemand dat überhaupt in twijfel trekt, maar voledigheidshalve meld ik het toch maar even).
quote:
Op donderdag 3 november 2005 16:31 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Het staat jou vrij zulks te denken. Ik zou je, in mijn optiek, goede boeken kunnen aanbevelen die je anders zullen doen bevroeden. Hopelijk heb je er dan dus ook begrip voor als ik deze mening niet met je deel. Ik weet echter nu al dat je zulke boeken af zult doen als revisionistische BS. Ook al komt zo’n boek bijvoorbeeld gewoon als “afgeschreven” boek uit een universiteitsbibliotheek.
Het lijkt me dus dat we het eens zijn dat we het oneens zijn, en ik vermoed niet dat we elkaar in dezen op andere gedachten kunnen brengen. Dat is ook waarom ik deze discussie niet aan wil gaan, het heeft geen zin.
Dat de overwinnaar de geschiedenis schrijft is andermaal gebleken!

Ik wil nog wel even zeggen dat ik me wel mateloos stoor aan het beeld dat bij sommigen leeft alsof de Britten bij wijze van weldoening de oorlog met Duitsland aan gegaan zijn. Alsof het een soort Verenigde Naties van die tijd waren. Maar goed, dat is blijkbaar het beeld dat moet heersen...
quote:
Op donderdag 3 november 2005 21:33 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Is er in de loop der jaren eigenlijk nog bekend geworden of de vredespoging van Hess een serieuze was?
Daarover lopen de meningen dus uiteen. Maar als je deze vraag bevestigend beantwoordt, ben je al snel een revisionist aldus sommigen.
Awel, in 2017 weten we misschien meer. Tot dan blijft het dossier 'Rudolf Hess' van de Britse geheime dienst ontoegankelijk staatsgeheim. Bepaalde delen uit het dossier blijven zelfs nog langer verborgen.
  vrijdag 4 november 2005 @ 07:54:56 #35
66444 Lord_Vetinari
pi_31950834
quote:
Op donderdag 3 november 2005 22:47 schreef Guns_n_Roses het volgende:

Ik word trouwens een beetje moe van je constante beschuldigingen van revisionisme. Althans revisionisme in dezen, daar ik weet dat je hiermee nadrukkelijk op het negationistische revisionisme doelt. Iets waar ik eerder al nadrukkelijk afstand van genomen heb. Ik blijf mezelf niet herhalen en zeggen dat ik daar niet van moet hebben, zoals elk weldenkend mens.
Revisionisme kan vele gedaanten hebben. Het kan het ontkennen van de Holocaust zijn (maar dat is een uiterst grove revisionisme), maar het kan ook het verdraaien van gebeurtenissen zijn. Als jij beweert dat Duitsland zo zielig in de oorlog in het westen is getrokken door die verfoeilijke Britten, die alle vredesvoorstellen (van een land wat bewezen had, zich geen fluit aan te trekken van verdragen, overeenkomsten, beloftes van de eigen regering etc.) durfden af te wijzen, dan is ook dat een vorm van revisionisme. Een subtielere vorm dan die hierboven aangegeven, maar een vorm van revisionisme desalniettemin.
quote:
[..]

Het staat jou vrij zulks te denken. Ik zou je, in mijn optiek, goede boeken kunnen aanbevelen die je anders zullen doen bevroeden. Hopelijk heb je er dan dus ook begrip voor als ik deze mening niet met je deel. Ik weet echter nu al dat je zulke boeken af zult doen als revisionistische BS. Ook al komt zo’n boek bijvoorbeeld gewoon als “afgeschreven” boek uit een universiteitsbibliotheek.
Je komt niet echt sterk over in deze. Je verstopt je achter 'beschuldigd van revisionisme' als een martelaar. die de ware zaak niet over het voetlicht krijgt omdat hij wordt tegengewerkt. Dat is geen manier van doen.

Ik heb erover na zitten denken. 2000 vredesvoorstellen? Dat zou betekenen, dat er 6 jaar lang elke dag een vredesvoorstel is geweest? Kom op zeg.

Het feit dat een boek uit een UB komt, wil overigens niet zeggen dat het een goed boek is. Mein Kampf staat ook in de UB's en dat wil je toch ook geen goed boek noemen?
quote:
Het lijkt me dus dat we het eens zijn dat we het oneens zijn, en ik vermoed niet dat we elkaar in dezen op andere gedachten kunnen brengen. Dat is ook waarom ik deze discussie niet aan wil gaan, het heeft geen zin.
Dat is, opnieuw, een zwaktebod. Als jij overtuigd bent van je gelijk, zul je die overtuiging ergens op baseren. Ik hoor graag waar je dat op baseert omdat, zoals ik al zei, ik een heleboel heb gelezen over WO2 en het Derde Rijk en ik gewoon dingen in jouw posts zie, die ik nergens eerder heb gezien en die door geen enkele gerenomeerd auteur eerder zijn vermeld.
quote:
Dat de overwinnaar de geschiedenis schrijft is andermaal gebleken!
Zwaktebod. Geschiedschrijving is een neutrale stroming. Een goede historicus zal zich in zijn werk niet laten leiden door zijn persoonlijke voorkeuren, maar de bronnen gebruiken. Iemand als Goldhagen, bijvoorbeeld, heeft zich wel laten leiden en de bronnen gebruikt om zijn conclusies in de voor hem gunstige richting te sturen. Kershaw, die in zijn voorwoord nadrukkelijk meldt, dat hij Hitler en alles waar nazisme voor stond, verafschuwt, doet dat niet en heeft een objectief boek geschreven, waarin ook kritiek voorkomt op de Geallieerden.
quote:
Ik wil nog wel even zeggen dat ik me wel mateloos stoor aan het beeld dat bij sommigen leeft alsof de Britten bij wijze van weldoening de oorlog met Duitsland aan gegaan zijn. Alsof het een soort Verenigde Naties van die tijd waren. Maar goed, dat is blijkbaar het beeld dat moet heersen...
Onzin. Dat zegt niemand. Engeland is de oorlog begonnen, zeer tegen hun zin in, omdat ze zich verbonden hadden met het lot van Polen. Feitelijk hadden ze in 38 al in oorlog moeten zijn, omdat ze ook garanties aan Tsjechoslowakije hadden gegeven, maar daar hebben ze zich uitgedraaid. Hitler heeft Engeland in de oorlog gesleept. Engeland heeft alleen geweigerd te capituleren en heeft teruggeknokt, against all odds. Daardoor bleef er binnen Europa een gebied, waar verzet zich kon organiseren en van waaruit Europa in 1944 bevrijd kon gaan worden. De eerste reden dat de Britten gingen knokken was zelfverdediging. De rest van het verhaal is er later bijgekomen.
quote:
[..]

Daarover lopen de meningen dus uiteen. Maar als je deze vraag bevestigend beantwoordt, ben je al snel een revisionist aldus sommigen.
De martelaarsrol staat je niet. En waarom zou het bevestigend antwoorden op die vraag revisionistisch zijn? iedere auteur over WO2 is het er mee eens, dat de poging in Hess' eigen optiek bloedserieus was. Hij was ervan overtuigd, dat hij als 2e man in het Rijk, serieus genomen zou worden door de Britten. Alleen, Hess' eigen wereldbeeld was, zacht gezegd, ietwat verstoord en kwam niet helemaal overeen met de werkelijkheid. Dat neemt niet weg, dat het vanuit zijn eigen gezichtspunt wel degelijk een serieus plan was. De Britten hebben er nooit een tweede blik op geworpen.
quote:
Awel, in 2017 weten we misschien meer. Tot dan blijft het dossier 'Rudolf Hess' van de Britse geheime dienst ontoegankelijk staatsgeheim. Bepaalde delen uit het dossier blijven zelfs nog langer verborgen.
En wat verwacht jij dan dat daaruit komt? Of wat verwacht je dan dat er anders wordt in de geschiedschrijving over WO2?
  vrijdag 4 november 2005 @ 10:47:30 #36
126614 Guns_n_Roses
Hadj Brahim Khaled.
pi_31953589
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 07:54 schreef Lord_Vetinari het volgende: Revisionisme kan vele gedaanten hebben. Het kan het ontkennen van de Holocaust zijn (maar dat is een uiterst grove revisionisme), maar het kan ook het verdraaien van gebeurtenissen zijn.
Ik zal je nog één keer proberen uit te leggen dat historisch revisionisme níet bestaat uit “verdraaien van gebeurtenissen”, hetgeen jij wilt doen geloven. Historisch revisionisme bestaat uit het analyseren en waar nodig herzien van de geschiedschrijving aan de hand van nieuwe feiten of inzichten. Dit lijkt mij een normale manier om met geschiedenis bezig te zijn. Ik vind het ook uiterst onzinnig om gelijk te denken dat er achter revisionisme een politiek doel schuil gaat, temeer daar je juist inhoudelijk met de geschiedenis bezig bent.

Het is natuurlijk te wijten aan een marginale groep volidioten die zich wél bezig houden een kwalijk iets, en zich ook de term revisionisme toegeëigend hebben, dat revisionisme thans als iets kwaads gezien wordt. Met de marginale groep volidioten doel ik dan met name op mensen die de jodenvervolging en andere misdaden bagatelliseren of zelfs ontkennen.
quote:
Als jij beweert dat Duitsland zo zielig in de oorlog in het westen is getrokken door die verfoeilijke Britten
Ik voel dat ik wederom in herhaling moet vallen, maar het zij zo. Ik stel nergens dat Duitsland zo zielig is. Je moet twee dingen los van elkaar proberen te zien. De rol van Duitsland lijkt me duidelijk, ik denk dat we het daar ook redelijk over eens zullen zijn. Ik heb het dus puur over de rol van de Britten. Die ligt mijnsziens anders dan veel mensen doen willen geloven. Dit basseer ik op de bronnen die ik tot mij genomen heb. Zoals je weet bestaat geschiedenis veelal uit het interpreteren van bronnen. Ik vind het jammer dat over dit onderwerp nauwelijks gediscussieerd kan worden, zonder dat je politieke doelen verweten worden; of zonder dat je er van verdacht wordt dat je het voor Nazi-Duitsland op wilt nemen. Die twee dingen staan wat mij betreft los van elkaar. Het is jammer dat sommigen er danig veel moeite mee hebben, dingen seperaat te zien. Kijk ik lees gewoon veel boeken, het liefst boeken met verschillende insteken over het zelfde onderwerp. Dit is mijnsinziens veel interessanter dan steeds min of meer werken te lezen van auteurs/historici met eenzelfde insteek.
Overigens geldt dit voor tal van thema’s. Persoonlijk vind ik de Tweede Wereldoorlog geschiedkundig gezien niet zo heel interessant. Nee, dat stel ik verkeerd. Ik vind veel andere periode’s in de geschiedenis interessanter. Maar het is duidelijk dat WO II en gerelateerde onderwerpen nog steeds erg gevoelig liggen, en ik denk dat dat ook bijdraagt aan het in mijn ogen onprettig discussieklimaat dezer discussie.
quote:
Het feit dat een boek uit een UB komt, wil overigens niet zeggen dat het een goed boek is.
Hierin kan ik je niets anders dan gelijk geven...
quote:
Mein Kampf staat ook in de UB's en dat wil je toch ook geen goed boek noemen?
Mja, het is literair en inhoudelijk gezien waarschijnlijk niet bepaald een goed boek natuurlijk. Maar zoals reeds aangegeven bestaat geschiedenis veelal uit het interpreteren van bronnen. Mein Kampf is min of meer wel een primaire bron natuurlijk.
Ik heb overigens geen behoefte dit boek te lezen, denk dat ik er misselijk van word. Bovendien schijnt het geheel buitengewoon langdradig, en érg slecht geschreven te zijn. Met andere woorden, er is geen doorkomen aan. Een Turkse vriend van me heeft het overigens wel gelezen, maar dan de vertaling in het Turks, die vond het nog wel redelijk interessant. Maar dat gaat verder offtopic.
quote:
Dat is, opnieuw, een zwaktebod. Als jij overtuigd bent van je gelijk, zul je die overtuiging ergens op baseren. Ik hoor graag waar je dat op baseert omdat, zoals ik al zei, ik een heleboel heb gelezen over WO2 en het Derde Rijk en ik gewoon dingen in jouw posts zie, die ik nergens eerder heb gezien en die door geen enkele gerenomeerd auteur eerder zijn vermeld.
Nogmaals, ik heb geen zin om deze discussie met je aan te gaan. Dat is zinloos. Jij hebt veel meer bronnen voorhande, en ik weet bij voorbaat al dat dit een verloren zaak is. Met andere woorden, ik kan deze discussie toch nooit winnen, dat zie ik ook wel in. Dit houdt echter niet in dat ik niet ten volle overtuigd ben van mijn gelijk in dit geval, en daar volledig achter sta. Ik realiseer me echter ook wel dat ik deze bevindingen niet op jou over kan brengen. Vandaar dat ik weinig voel voor een discussie hierover. Ik neem aan dat je hier begrip voor hebt.
quote:
Onzin. Dat zegt niemand.
Ach, daar komt het tegenwoordig wel min of meer op neer hoor. Sla eens een willekeurig schoolboek van de middelbare school open zou ik zeggen. Ik heb ooit eens een keer stage moeten lopen in een VWO3-klas. Ging het ook over dit onderwerp. Daar werd dus wel degelijk gedaan alsof Engeland puur uit loyoliteit met de Europese landen handelden, en totaal niet uit eigen belang. Verdere diepgang hierover mocht niet verstrekt worden, omdat dit blijkbaar als “onnodig” bevonden werd.
quote:
Hij was ervan overtuigd, dat hij als 2e man in het Rijk, serieus genomen zou worden door de Britten. Alleen, Hess' eigen wereldbeeld was, zacht gezegd, ietwat verstoord en kwam niet helemaal overeen met de werkelijkheid.
Ik waag het niet ik twijfel te trekken dat jij veel boeken leest over Wereld Oorlog II en Nazi-Duitsland, maar lees je echt alleen boeken vanuit deze perceptie? Ik bedoel, over dit onderwerp zijn toch veel boeken die iets anders vertellen. Heb je die ook gelezen, maar ga je toch af op de bronnen/boeken die het door jou hierboven geschetste beweren (prima). Of heb je boeken met andere inzichten überhaupt links laat liggen?
quote:
En wat verwacht jij dan dat daaruit komt? Of wat verwacht je dan dat er anders wordt in de geschiedschrijving over WO2?
Ik weet niet echt wat ik er precies van moet verwachten, maar ik ben er wel erg benieuwd naar!
  vrijdag 4 november 2005 @ 12:53:44 #37
126614 Guns_n_Roses
Hadj Brahim Khaled.
pi_31957294
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 07:54 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb erover na zitten denken. 2000 vredesvoorstellen? Dat zou betekenen, dat er 6 jaar lang elke dag een vredesvoorstel is geweest? Kom op zeg.
Ik sla hier uiteraard de plank helemaal mis. Het volgende is gebeurd:

zweidutzend zag ik aan voor zweitausend.
Een blunder van de bovenste plank natuurlijk. Ook érg dom van mezelf dat ik niet even logisch geredeneerd heb, dat 2000 wel érg veel zou zijn.

Maar goed, dat verklaart het dus.
pi_31957791
Ik denk dat je Mein Kampf wel zou moeten lezen. Deze beschrijft Hitlers visie op de wereld en verklaren de veroveringsperikelen van de Nazi's. Ik heb het zelf niet gelezen maar weet dat hij het oosten zag als Lebensraum (waar de rassen net slim genoegg waren om verkeersborden te begrijpen). Een lebensraum waar de bevolking zich in dienst moest stellen van het derde rijk, als slaaf wel te verstaan!

Over west Europa dacht hij (neem ik aan) anders. Dit waren gelijke menschen...

correct me if im wrong
  vrijdag 4 november 2005 @ 13:20:01 #39
126614 Guns_n_Roses
Hadj Brahim Khaled.
pi_31958160
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 13:09 schreef Bramos83 het volgende:
Ik denk dat je Mein Kampf wel zou moeten lezen. Deze beschrijft Hitlers visie op de wereld en verklaren de veroveringsperikelen van de Nazi's. Ik heb het zelf niet gelezen maar weet dat hij het oosten zag als Lebensraum (waar de rassen net slim genoegg waren om verkeersborden te begrijpen). Een lebensraum waar de bevolking zich in dienst moest stellen van het derde rijk, als slaaf wel te verstaan!

Over west Europa dacht hij (neem ik aan) anders. Dit waren gelijke menschen...

correct me if im wrong
Mwa, ik vind het niet zo nodig. Kijk, zijn denkbeelden in samenvatting ken ik toch wel. Ik heb verder niet echt de behoeft om die in detail uitgewerkt te zien, in een onsamenhangend literair weinig hoogstaand werk.

Wat ik bedoel te zeggen is dat het lezen van Mein Kampf waarschijnlijk weinig nieuwe inzichten aan het licht zal brengen.

Heeft die korporaal trouwens letterlijk geschreven dat de slavische rassen net slim genoeg zijn om een verkeersbord te begrijpen? Dat was mij dan weer niet bekend.
pi_31964561
Kijk, je kan er heel kort over zijn; Hitler wilde het best op een akkoordje gooien met de Engelsen, maar wel op zijn voorwaarden. En waarom hadden de Britten die vredesvoorstellen moeten vertrouwen? De hele periode 1936-1941 bewijst wel dat Hitler zich nooit aan zijn afspraken hield.
pi_31965513
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 16:46 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Kijk, je kan er heel kort over zijn; Hitler wilde het best op een akkoordje gooien met de Engelsen, maar wel op zijn voorwaarden. En waarom hadden de Britten die vredesvoorstellen moeten vertrouwen? De hele periode 1936-1941 bewijst wel dat Hitler zich nooit aan zijn afspraken hield.
Ja, precies. Hitler heeft zich wat dat betreft ook geen betrouwbare partner getoond.
Trouwens heb ik ook niet echt het idee dat hij na de val van Frankrijk écht veel zijn best heeft gedaan om tot vrede te komen met Engeland. Hij heeft vooral afgewacht of de engelsen het niet zelf zouden aanbieden.

Even een korte samenvatting:
24 Juni 1940 is er de wapenstilstand met Frankrijk
Op 2 juli kreeg de Wehrmacht de mededeling dat Hitler een landing in Engeland wenselijk achtte . Op 16 juli ondertekent hij daartoe zijn legerorder nr 16.
Op 19 juli heeft hij een rede, waarin hij engeland een vredesvoorstel doet, nou ja, hij doet een "beroep op de rede, ook de engelse". Hij maakt Churchil daarbij uit voor een oorlogshitser en dreigt de engelsen met vernietiging als ze het niet accepteren.
(alles uit Kershaw's Hitler biografie, p. 438).
Dat zijn inderdaad echt de woorden van iemand die oprecht vrede wil

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 04-11-2005 17:19:09 ]
  vrijdag 4 november 2005 @ 21:55:11 #42
66444 Lord_Vetinari
pi_31973767
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 10:47 schreef Guns_n_Roses het volgende:

[..]

Ik zal je nog één keer proberen uit te leggen
Je goedheid ontroert me Ik ben blij dat mijn leermeesters iets meer geduld hadden dan jij...
quote:
dat historisch revisionisme níet bestaat uit “verdraaien van gebeurtenissen”, hetgeen jij wilt doen geloven. Historisch revisionisme bestaat uit het analyseren en waar nodig herzien van de geschiedschrijving aan de hand van nieuwe feiten of inzichten.
Klopt. Maar dan wel gebaseerd op goede gronden / bronnen. Vage verhaaltjes als 'Ik heb bronnen tot mij genomen' voldoen niet aan die kwalificatie. namen en rugnummers willen we hebben. Eén documentaire van een ietwat twijfelachtig historicus is evenmin een aan die kwalificatie voldoende bron.
quote:
Dit lijkt mij een normale manier om met geschiedenis bezig te zijn. Ik vind het ook uiterst onzinnig om gelijk te denken dat er achter revisionisme een politiek doel schuil gaat, temeer daar je juist inhoudelijk met de geschiedenis bezig bent.
Oh ja? Ik zou me eens verdiepen in Sovjet Rusland, waar geschiedenis op basis van 'bronnen' werd herzien. Hetzelfde in nazi-Duitsland, waar plotseling alles wat in de verste verte met Joden te maken had gehad in het verleden, uit de geschiedenisboeken verdween. Ook daar gebruikte men dezelfde claim die jij hier nu aanvoert, namelijk op basis van nieuwe inzichten de geschiedenis herschrijven.
quote:
[..]

Ik voel dat ik wederom in herhaling moet vallen, maar het zij zo. Ik stel nergens dat Duitsland zo zielig is. Je moet twee dingen los van elkaar proberen te zien. De rol van Duitsland lijkt me duidelijk, ik denk dat we het daar ook redelijk over eens zullen zijn. Ik heb het dus puur over de rol van de Britten. Die ligt mijnsziens anders dan veel mensen doen willen geloven. Dit basseer ik op de bronnen die ik tot mij genomen heb.
Het is alleen zo jammer, dat je die bronnen niet wilt noemen, he? En face it: de manier waarop je OP is geformuleerd werpt op zijn minst een schaduwtje van twijfel over wat je hier beweert. Volgens jouw OP namelijk, wou Duitsland vrede en hebben de oorlogszuchtige Britten dat tegengehouden. In navolgende posts heb ik meerdere malen aangegeven, dat ik dat gierende onzin vind, omdat de britten in een dusdanige situatie zaten, militair en economisch, dat het voor hun veel voordeliger zou zijn geweest om WEL vrede te sluiten.
quote:
Zoals je weet bestaat geschiedenis veelal uit het interpreteren van bronnen. Ik vind het jammer dat over dit onderwerp nauwelijks gediscussieerd kan worden, zonder dat je politieke doelen verweten worden; of zonder dat je er van verdacht wordt dat je het voor Nazi-Duitsland op wilt nemen.
Dat laatste roep je over jezelf af, hoor.
quote:
Die twee dingen staan wat mij betreft los van elkaar. Het is jammer dat sommigen er danig veel moeite mee hebben, dingen seperaat te zien. Kijk ik lees gewoon veel boeken, het liefst boeken met verschillende insteken over het zelfde onderwerp. Dit is mijnsinziens veel interessanter dan steeds min of meer werken te lezen van auteurs/historici met eenzelfde insteek.
Ja, ho even. Er is een verschil tussen boeken met verschillende insteek lezen en boeken lezen met verschillende insteek, die onderbouwd worden door falsifieerbaar bronnen- en archiefmateriaal. Zoals hierboven al gezegd wemelt dat document op de ene foto van de fouten. Ik durf dus best vraagtekens te zetten bij de authenticiteit van dat document.

Overigens heb ik voldoende werken gelezen, die minder conventioneel van opzet waren. Maar die hebben me gewoon niet kunnen overtuigen, omdat mijn eigen onderzoek en mijn gesprekken met andere historici over dit onderwerp geen reden hebben gegeven om dat beeld bij te stellen.
quote:
Overigens geldt dit voor tal van thema’s. Persoonlijk vind ik de Tweede Wereldoorlog geschiedkundig gezien niet zo heel interessant. Nee, dat stel ik verkeerd. Ik vind veel andere periode’s in de geschiedenis interessanter. Maar het is duidelijk dat WO II en gerelateerde onderwerpen nog steeds erg gevoelig liggen, en ik denk dat dat ook bijdraagt aan het in mijn ogen onprettig discussieklimaat dezer discussie.
De gevoeligheid van WO2 heeft er weinig mee te maken. Daar gaat, voor zover ik kan zien, de discussie ook niet over. de discussie gaat erover, dat jij een fundamenteel punt van WO2 aanvalt, zonder dat te onderbouwen.
quote:
[..]

Mja, het is literair en inhoudelijk gezien waarschijnlijk niet bepaald een goed boek natuurlijk. Maar zoals reeds aangegeven bestaat geschiedenis veelal uit het interpreteren van bronnen. Mein Kampf is min of meer wel een primaire bron natuurlijk.
Welnee. Mein Kampf is geen primaire bron, voornamelijk omdat een groot deel ervan gewoon verzonnen is door Hitler. Je kunt het hoogstens zien als een persoonlijk statement van Hitler met wat hij van plan was als hij de macht kreeg.
quote:
Ik heb overigens geen behoefte dit boek te lezen, denk dat ik er misselijk van word. Bovendien schijnt het geheel buitengewoon langdradig, en érg slecht geschreven te zijn. Met andere woorden, er is geen doorkomen aan. Een Turkse vriend van me heeft het overigens wel gelezen, maar dan de vertaling in het Turks, die vond het nog wel redelijk interessant. Maar dat gaat verder offtopic.
Ik heb het ook gelezen. Het is inderdaad erg taai, maar wel fascinerend. Zoals Kershaw al zegt: Als de leiders van Europa het gelezen hadden in de jaren 30 was er misschien een hoop ellende voorkomen.
quote:
[..]

Nogmaals, ik heb geen zin om deze discussie met je aan te gaan. Dat is zinloos. Jij hebt veel meer bronnen voorhande, en ik weet bij voorbaat al dat dit een verloren zaak is.
Kijk, en dat ondergraaft dus je hele positie. Jij poneert een stelling, waarvan je 100% overtuigd bent. Maar je weigert erover te discussiëren omdat ik meer bronnen heb? Sorry, maar dat snap ik even niet?
quote:
Met andere woorden, ik kan deze discussie toch nooit winnen, dat zie ik ook wel in. Dit houdt echter niet in dat ik niet ten volle overtuigd ben van mijn gelijk in dit geval, en daar volledig achter sta. Ik realiseer me echter ook wel dat ik deze bevindingen niet op jou over kan brengen. Vandaar dat ik weinig voel voor een discussie hierover. Ik neem aan dat je hier begrip voor hebt.
Nee dus. Zo overtuigd van je eigen gelijk ben je dus niet, anders zou je alles op alles zetten om iemand die het niet met je eens is, te overtuigen. Met bronnen, citaten, archiefstukken, ingescande documenten, whatever. Maar niet een stelling poneren en vervolgens, als iemand je erop aanvalt, je terugtrekken achter 'ik kan de discussie toch niet winnen' en 'ik word beschuldigd van revisionisme'. Want dan had je dit topic niet moeten openen.
quote:
[..]

Ik waag het niet ik twijfel te trekken dat jij veel boeken leest over Wereld Oorlog II en Nazi-Duitsland, maar lees je echt alleen boeken vanuit deze perceptie? Ik bedoel, over dit onderwerp zijn toch veel boeken die iets anders vertellen. Heb je die ook gelezen, maar ga je toch af op de bronnen/boeken die het door jou hierboven geschetste beweren (prima). Of heb je boeken met andere inzichten überhaupt links laat liggen?
Boeken die iets anders vertellen overtuigen zelden. Ze baseren zich op vage bronnen, noemen vaak helemaal geen bronnen en beweren plotseling nieuwe inzichten te halen uit bronnen die al uit en ten treure dooe gerenommeerde historici zijn uitgepluisd. Sorry, ik ben opgeleid met het idee, dat een bron onveranderlijk is en slechts anders interpreteerbaar als er ondersteunend bewijsmateriaal is. Zonder dat, is een bron voor mij precies dat. Een primaire bron, die face value geaccepteerd moet worden. je kunt de dagboeken van Goebbels wel als 100 % waarheid zien, als er geen materiaal uit andere bronnen is, die bevestigt wat hij schrijft, zal zelfs een dergelijke bron met scepsis bekeken worden.
  vrijdag 4 november 2005 @ 21:56:17 #43
66444 Lord_Vetinari
pi_31973813
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 17:18 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Even een korte samenvatting:
24 Juni 1940 is er de wapenstilstand met Frankrijk
Op 2 juli kreeg de Wehrmacht de mededeling dat Hitler een landing in Engeland wenselijk achtte . Op 16 juli ondertekent hij daartoe zijn legerorder nr 16.
Hij geeft privé wel aan, dat dit meer bedoeld is om Engeland onder druk te zetten, dan als een serieuze aanzet tot een invasie.
pi_31976446
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 21:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Hij geeft privé wel aan, dat dit meer bedoeld is om Engeland onder druk te zetten, dan als een serieuze aanzet tot een invasie.
Hij heeft ook de troepen voor Duinkerken laten halt houden, maar dat was ook zo'n typische mosterd-na-de-maaltijd actie.
  vrijdag 4 november 2005 @ 23:55:21 #45
126614 Guns_n_Roses
Hadj Brahim Khaled.
pi_31977892
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 21:55 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Eén documentaire van een ietwat twijfelachtig historicus is evenmin een aan die kwalificatie voldoende bron.
Voor het gegeven dat er meerdere vredesvoorstellen zijn geweest vanuit Duitse zijde, zijn afdoende bronnen. In welke mate die voorstellen wat voorstelden valt over te twisten. Wat betreft het “7punten-plan” zijn de bronnen inderdaad op zijn minst érg karig te noemen. Maar juist dát was voor mij de reden dit topic te openen: kijken of er hier misschien meer bronnen van voorhande zijn.
quote:
Oh ja? Ik zou me eens verdiepen in Sovjet Rusland, waar geschiedenis op basis van 'bronnen' werd herzien. Hetzelfde in nazi-Duitsland, waar plotseling alles wat in de verste verte met Joden te maken had gehad in het verleden, uit de geschiedenisboeken verdween. Ook daar gebruikte men dezelfde claim die jij hier nu aanvoert, namelijk op basis van nieuwe inzichten de geschiedenis herschrijven.
Dat klopt. Ik bedoelde dan ook te zeggen dat achter historisch revisionisme niet noodzakelijkerwijs een politiek doel hoeft schuil te gaan. Dat het in de geschiedenis vaak gebleken is dat dit wél het geval is, lijkt me inderdaad buiten kijf staan.
quote:
Zoals hierboven al gezegd wemelt dat document op de ene foto van de fouten. Ik durf dus best vraagtekens te zetten bij de authenticiteit van dat document.
Ik zeg ook nergens dat ik volledig geloof in het bestaan van dit document, en dat ik niet open sta voor de optie dat het ‘nonsens’ is (*). Ik twijfel er echter niet zo heel erg aan. Immers de historicus Allen zegt zich te beroepen op die dossiers uit het Public Record Office, waar de geheimhoudingsplicht pas enkele jaren geleden van vervallen is. Met andere woorden, dit lijkt me verifieerbaar. Als de heer Allen dit dan uit zijn duim gezogen heeft, lijkt het me dat dit reeds lang aan het licht gebracht was door andere historici, en zijn verhaal alzo weerlegt.

(*)
quote:
Op donderdag 3 november 2005 14:10 schreef Guns_n_Roses het volgende:
Oh ja, Lord_Vetinari.

Hierbij enkele capture's uit de dvd. Zodat je ziet, dat áls het nonsens is, dat ik ze in ieder geval niet verzonnen heb. Hopelijk laat je dit topic daarom open.

==============================================================================
quote:
De gevoeligheid van WO2 heeft er weinig mee te maken. Daar gaat, voor zover ik kan zien, de discussie ook niet over
Zo ervaar ik het toch wel degelijk hoor. Niet zozeer van jou uit hoor. Maar ik voel me toch wel enigszins onheus bejegend door FremantleDockers. Ter illustratie, gelijk in de eerste reply word ik reeds gekoppeld aan een rabiate negationist . Ik heb wel degelijk het idee dat dit soort felle reacties samenhangen met het feit dat WO2, en alles daar om heen, nog steeds gevoelig ligt. Ik heb sterk het vermoeden dat als een soortgelijke topic-opening over een andere, minder delicate, kwestie gegaan was, de reacties minder heftig zouden zijn. Maar goed, dat is misschien ook wel logisch.
quote:
Welnee. Mein Kampf is geen primaire bron, voornamelijk omdat een groot deel ervan gewoon verzonnen is door Hitler. Je kunt het hoogstens zien als een persoonlijk statement van Hitler met wat hij van plan was als hij de macht kreeg.
Hmmm, ok. Wil jij mij dan eens uitleggen wat de begrippen primaire, secundaire en tertiaire bron precies behelzen (in de context van het vakgebied geschiedenis)? Geschiedenis heb ik nooit op academisch niveau genoten. Maar van wat ik mij nog meen te herinneren van de middelbare school valt een werk als “Mein Kampf” wel degelijk te kwalificeren als geschreven primaire bron. Ik ben hier evenwel niet zeker van. Vandaar dat ik benieuwd ben naar je toelichting waarom “Mein Kampf” geen primaire bron zou zijn.
quote:
Zo overtuigd van je eigen gelijk ben je dus niet, anders zou je alles op alles zetten om iemand die het niet met je eens is, te overtuigen.
Oh, waarom? Ik vind het prima als jou een andere mening is toegedaan. Ik voel niet zo zeer de behoefte om jou op andere gedachten te brengen. Gelukkig ben ik geen politicus
quote:
Maar niet een stelling poneren en vervolgens, als iemand je erop aanvalt, je terugtrekken achter 'ik kan de discussie toch niet winnen' en 'ik word beschuldigd van revisionisme'. Want dan had je dit topic niet moeten openen.
Volgens mij heb ik van meet af aan te kennen gegeven dat ik totaal geen behoefte heb aan een discussie over dit onderwerp! Het enige doel achter het opstarten van dit topic was de poging informatie te vergaren over dit specifieke plan, cq meerdere bronnen hierover te vinden.
Ik geef wel toe dat het waarschijnlijk verstandiger was geweest om de eerst alinea uit de OP weg te laten. Ik schreef deze alinea puur ter inleiding. Gelijk toen ik dit geschreven had, realiseerde ik me dat dit wellicht een discussie zou uitlokken. Omdat ik daar dus niet op zat te wachten, had ik die ‘disclaimer’ onderaan de OP gezet. Ik erken dat het naief van me was te denken dat dit soelaas zou bieden, en dat het dom van me was om alsnog min of meer in discussie te treden; althans aanstalten daartoe te maken. Ik ga de discussie dit niet inhoudelijk met je aan, en wel om eerder genoemde redenen. Dat jij dit uitlegt als een zwaktebod, ongelijk mijnerzijds of whatever neem ik dan maar voor lief.
pi_31979466
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 23:55 schreef Guns_n_Roses het volgende:

Ik geef wel toe dat het waarschijnlijk verstandiger was geweest om de eerst alinea uit de OP weg te laten. Ik schreef deze alinea puur ter inleiding. Gelijk toen ik dit geschreven had, realiseerde ik me dat dit wellicht een discussie zou uitlokken.
Die eerste alinea
quote:
Voor mij is het klaar dat Duitsland altijd uit is geweest op een vrede met de Britten, en dat Churchill en de zijnen de ware drijvende krachten achter een oorlog, die vele miljoenen levens eiste, waren. Zij hebben de vrede nooit gewild, eender wat voor vredesvoorstel er aangeboden werd. (*)
Je had die alinea idd weg moeten laten.
Ook omdat je de stelligheid ervan nooit kunt beargumenteren

UK was het grootste Wereldrijk op dat moment en dat bereik je niet zomaar. Dus met de mes tussen de tanden.
Ondanks de constante britse bemoeienissen met de hele wereld voerde de UK een niet op oorlog gerichte politiek, de appeasement van Chamberlain die in mei 1940 aftrad als prime-minister.
Op de foto die je liet zien met de geschreven tekst staat niet duidelijk in dat Nazi-Duitsland bereid was de volledige souvereiniteit van Polen, zoals het voor 1939 was, te respecteren.
En dit was net het breekpunt voor de UK.
Het duitse plan van eind 1940 moet je zien in het licht van de komende aanval op de Sovjet-Unie.
Chamberlain had al ervaren dat de Nazi's een verdrag alleen afsluiten om tijd te winnen. (München)
Ook vredesbesprekingen zouden ze misbruiken kunnen om tijd te winnen bijv een wapenstilstand op het westfront zou troepen vrij maken voor het komende oostfront.
Na de mislukking van Chamberlains aanpak hadden weinig mensen nog vertrouwen in de vredeswil van de Nazi's: ze bleven een bedreiging voor geheel Europa... ook voor westelijk Europa.
Het molotov-ribbentroppact was een niet-aanvalsverdrag (plus opdeling Polen) tussen Duitsland en de Sovjet Unie.. Ook dat verdrag werd geschonden toen de Nazi's de tijd rijp achten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 05-11-2005 00:43:51 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')