quote:Op woensdag 2 november 2005 20:28 schreef Mutant01 het volgende:
Nou, heeft men nu tegenlicht gezien of niet
En? Wat vond hij/zij ervan?quote:Op woensdag 2 november 2005 20:25 schreef Tafkahs het volgende:
ik heb iemand gesproken die er is geweest![]()
Dat is inderdaad een geweldig boek. Dat hebben wij gebruikt bij het inrichten!quote:Op woensdag 2 november 2005 20:47 schreef Monidique het volgende:
Ik heb Kinderen van Aristoteles van Richard Rubenstein in de boekenkast staan, dat is wel een aardig boek, naar mijn mening, als het gaat om Middeleeuwse (geestelijke) wetenschap.
Geen nieuws of voor jou wel? Stond trouwens al in de Bijbel.quote:Op woensdag 2 november 2005 20:02 schreef Floripas het volgende:
Er is nu een tentoonstelling over Middeleeuwse wetenschap in Utrecht, gebaseerd op het boek van Sidrac.
Er zijn interessante dingen te zien en te horen. Zo wisten Middeleeuwers dat de aarde rond was,
Het is een algemene misvatting dat Middeleeuwers dachten dat de aarde plat was.quote:Op woensdag 2 november 2005 21:05 schreef 2QT2BSTR8 het volgende:
[..]
Geen nieuws of voor jou wel? Stond trouwens al in de Bijbel.
Het begrip ''Wetenschap'' gebruiken voor het gehobby in de middeleeuwen is natuurlijk een anachronisme.quote:Op woensdag 2 november 2005 20:02 schreef Floripas het volgende:
Er is nu een tentoonstelling over Middeleeuwse wetenschap in Utrecht, gebaseerd op het boek van Sidrac.
Er zijn interessante dingen te zien en te horen. Zo wisten Middeleeuwers dat de aarde rond was, is er een sterrenmeetobject te bewonderen, en de Godslasteraars van deze wereld kunne uitvinden hoe het nou precies zat met die islamitische wetenschap.
Is iemand anders al geweest?
Ik weet dat er zijn die het juridische ambacht niet als wetenschap beschouwen, maar ik zou persoonlijk o.a. Bartolus de Saxoferrato niet als hobbyist beschouwen.quote:Op zaterdag 5 november 2005 00:11 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Het begrip ''Wetenschap'' gebruiken voor het gehobby in de middeleeuwen is natuurlijk een anachronisme.
De breuk met verleden kwam met Galilei, hij was mischien niet de eerste of de enige maar wel degene met de meeste autoriteit en invloed. Tot Galilei beperkte wetenschap zich vooral tot speculatie. En zo kon Aristoteles beweren dat vrouwen minder tanden hadden dan mannen, en het kwam niet bij hem op om eens de proef op de som te nemen, en eens na te tellen.
Galilei verwierp ongeteste overgeleverde kennis, en daarmee o.a. het gehele ''wetenschappelijke'' oeuvre van Aristoteles.
Voortaan gingen speculatie én algemeen testbare en reproduceerbare experimentele observaties hand in hand. Het moge dan ook duidelijk zijn waarom de kerk in een kramp schoot, een kramp die tot op heden aanhoudt.
En bij experimenten hoort het eveneens door Galilei gepopulariseerde simplificeren, het tot de essenties terugbrengen van een probleem opdat er geëxperimenteerd kan worden.
Om nu te spreken van wetenschap in de middeleeuwen, met uitzondering van wiskundigen dan, lijkt me vrij, laten we zeggen; moedig.![]()
Volgens mij is daar de basis gelegd voor de dominantie van de westerse wetenschapquote:Op donderdag 3 november 2005 16:02 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Nog geen woord gehoord over scholastiek...
Wat een onzin. Wetenschap is de kunst van het 'weten'.quote:Op zaterdag 5 november 2005 00:11 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Het begrip ''Wetenschap'' gebruiken voor het gehobby in de middeleeuwen is natuurlijk een anachronisme.
Nou en? Maakt het dat minder wetenschap?quote:De breuk met verleden kwam met Galilei, hij was mischien niet de eerste of de enige maar wel degene met de meeste autoriteit en invloed. Tot Galilei beperkte wetenschap zich vooral tot speculatie. En zo kon Aristoteles beweren dat vrouwen minder tanden hadden dan mannen, en het kwam niet bij hem op om eens de proef op de som te nemen, en eens na te tellen.
Alsof Ptolemeus geen berekeningen had gemaakt die ten grondlag ligt aan zijn model. Alsof arabische, joodse en christelijke wetenschappers geen berekeningen en landmetingen uitvoerden.quote:Galilei verwierp ongeteste overgeleverde kennis, en daarmee o.a. het gehele ''wetenschappelijke'' oeuvre van Aristoteles.
Nou, da's nog niet met Kopernigk, hoor, dat kwam pas in de achttiende eeuw.quote:Voortaan gingen speculatie én algemeen testbare en reproduceerbare experimentele observaties hand in hand.
Mag ik even olie op jouw heilige heidenvuur gooien? Google eens op "Giordano Bruno".quote:Het moge dan ook duidelijk zijn waarom de kerk in een kramp schoot, een kramp die tot op heden aanhoudt.
Dat de methode jou niet aanstaat moge duidelijk zijn, maar waarom is - naast de weldegelijk empirisch verkregen kennis, vooral door de arabieren - de scholastieke methode geen wetenschappelijke methode?quote:En bij experimenten hoort het eveneens door Galilei gepopulariseerde simplificeren, het tot de essenties terugbrengen van een probleem opdat er geëxperimenteerd kan worden.
Om nu te spreken van wetenschap in de middeleeuwen, met uitzondering van wiskundigen dan, lijkt me vrij, laten we zeggen; moedig.![]()
A, Ockham's razor?quote:Op zaterdag 5 november 2005 00:11 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
En bij experimenten hoort het eveneens door Galilei gepopulariseerde simplificeren
Oh, er mag geen topic zijn over Middeleeuwse wetenschap zonder dat iemand de scholastiek noemt?quote:Op donderdag 3 november 2005 16:02 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Nog geen woord gehoord over scholastiek...
Oneens.quote:Op zaterdag 5 november 2005 12:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik ga deze een zetje geven naar WFL. Het gaat meer om de wetenschapstheorie door de eeuwen heen, dan om een echt historische invalshoek.
Je moet niet over de Middeleeuwers spreken want de Middeleeuwen bestrijken wel 1000 jaar. En in het begin van de Middeleeuwen wist men zeker niet dat de aarde rond was. In het vroegmiddeleeuwse boekje 'de reis van Sint Brandaan' kun je daarvoor aanwijzingen vinden. Het vormt een leuke illustratie van het denken van de mens van toen.quote:Op woensdag 2 november 2005 20:02 schreef Floripas het volgende:
Zo wisten Middeleeuwers dat de aarde rond was
Bij Augustinus is de aarde al rond.quote:Op zaterdag 5 november 2005 12:48 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Je moet niet over de Middeleeuwers spreken want de Middeleeuwen bestrijken wel 1000 jaar. En in het begin van de Middeleeuwen wist men zeker niet dat de aarde rond was. In het vroegmiddeleeuwse boekje 'de reis van Sint Brandaan' kun je daarvoor aanwijzingen vinden. Het vormt een leuke illustratie van het denken van de mens van toen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |