abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 2 november 2005 @ 20:02:06 #1
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31906886
Er is nu een tentoonstelling over Middeleeuwse wetenschap in Utrecht, gebaseerd op het boek van Sidrac.

Er zijn interessante dingen te zien en te horen. Zo wisten Middeleeuwers dat de aarde rond was, is er een sterrenmeetobject te bewonderen, en de Godslasteraars van deze wereld kunne uitvinden hoe het nou precies zat met die islamitische wetenschap.

Is iemand anders al geweest?
  woensdag 2 november 2005 @ 20:12:30 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_31907262
Tipje uit TTK, misschien voor jou interessant: Middeleeuwse topkunst in het Valkhof - nu of nooit
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  woensdag 2 november 2005 @ 20:15:57 #3
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31907751
ik heb iemand gesproken die er is geweest
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
  woensdag 2 november 2005 @ 20:28:59 #5
66444 Lord_Vetinari
pi_31907877
quote:
Op woensdag 2 november 2005 20:28 schreef Mutant01 het volgende:
Nou, heeft men nu tegenlicht gezien of niet
  woensdag 2 november 2005 @ 20:29:13 #6
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31907899
quote:
Op woensdag 2 november 2005 20:25 schreef Tafkahs het volgende:
ik heb iemand gesproken die er is geweest
En? Wat vond hij/zij ervan?
  woensdag 2 november 2005 @ 20:30:16 #7
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31907942
quote:
Op woensdag 2 november 2005 20:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Zeg, ga jij nu zelf slowchatten?
pi_31908659
Ik heb Kinderen van Aristoteles van Richard Rubenstein in de boekenkast staan, dat is wel een aardig boek, naar mijn mening, als het gaat om Middeleeuwse (geestelijke) wetenschap.
  woensdag 2 november 2005 @ 20:52:27 #9
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31908856
quote:
Op woensdag 2 november 2005 20:47 schreef Monidique het volgende:
Ik heb Kinderen van Aristoteles van Richard Rubenstein in de boekenkast staan, dat is wel een aardig boek, naar mijn mening, als het gaat om Middeleeuwse (geestelijke) wetenschap.
Dat is inderdaad een geweldig boek. Dat hebben wij gebruikt bij het inrichten!
pi_31909269
quote:
Op woensdag 2 november 2005 20:02 schreef Floripas het volgende:
Er is nu een tentoonstelling over Middeleeuwse wetenschap in Utrecht, gebaseerd op het boek van Sidrac.

Er zijn interessante dingen te zien en te horen. Zo wisten Middeleeuwers dat de aarde rond was,
Geen nieuws of voor jou wel? Stond trouwens al in de Bijbel.
  woensdag 2 november 2005 @ 21:10:01 #11
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31909458
quote:
Op woensdag 2 november 2005 21:05 schreef 2QT2BSTR8 het volgende:

[..]

Geen nieuws of voor jou wel? Stond trouwens al in de Bijbel.
Het is een algemene misvatting dat Middeleeuwers dachten dat de aarde plat was.
pi_31931022
Nog geen woord gehoord over scholastiek...
pi_31978597
quote:

Er zijn interessante dingen te zien en te horen. Zo wisten Middeleeuwers dat de aarde rond was, is er een sterrenmeetobject te bewonderen, en de Godslasteraars van deze wereld kunne uitvinden hoe het nou precies zat met die islamitische wetenschap.

Is iemand anders al geweest?
Het begrip ''Wetenschap'' gebruiken voor het gehobby in de middeleeuwen is natuurlijk een anachronisme.
De breuk met verleden kwam met Galilei, hij was mischien niet de eerste of de enige maar wel degene met de meeste autoriteit en invloed. Tot Galilei beperkte wetenschap zich vooral tot speculatie. En zo kon Aristoteles beweren dat vrouwen minder tanden hadden dan mannen, en het kwam niet bij hem op om eens de proef op de som te nemen, en eens na te tellen.
Galilei verwierp ongeteste overgeleverde kennis, en daarmee o.a. het gehele ''wetenschappelijke'' oeuvre van Aristoteles.
Voortaan gingen speculatie én algemeen testbare en reproduceerbare experimentele observaties hand in hand. Het moge dan ook duidelijk zijn waarom de kerk in een kramp schoot, een kramp die tot op heden aanhoudt.
En bij experimenten hoort het eveneens door Galilei gepopulariseerde simplificeren, het tot de essenties terugbrengen van een probleem opdat er geëxperimenteerd kan worden.

Om nu te spreken van wetenschap in de middeleeuwen, met uitzondering van wiskundigen dan, lijkt me vrij, laten we zeggen; moedig.
pi_31985073
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 00:11 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

Het begrip ''Wetenschap'' gebruiken voor het gehobby in de middeleeuwen is natuurlijk een anachronisme.
De breuk met verleden kwam met Galilei, hij was mischien niet de eerste of de enige maar wel degene met de meeste autoriteit en invloed. Tot Galilei beperkte wetenschap zich vooral tot speculatie. En zo kon Aristoteles beweren dat vrouwen minder tanden hadden dan mannen, en het kwam niet bij hem op om eens de proef op de som te nemen, en eens na te tellen.
Galilei verwierp ongeteste overgeleverde kennis, en daarmee o.a. het gehele ''wetenschappelijke'' oeuvre van Aristoteles.
Voortaan gingen speculatie én algemeen testbare en reproduceerbare experimentele observaties hand in hand. Het moge dan ook duidelijk zijn waarom de kerk in een kramp schoot, een kramp die tot op heden aanhoudt.
En bij experimenten hoort het eveneens door Galilei gepopulariseerde simplificeren, het tot de essenties terugbrengen van een probleem opdat er geëxperimenteerd kan worden.

Om nu te spreken van wetenschap in de middeleeuwen, met uitzondering van wiskundigen dan, lijkt me vrij, laten we zeggen; moedig.
Ik weet dat er zijn die het juridische ambacht niet als wetenschap beschouwen, maar ik zou persoonlijk o.a. Bartolus de Saxoferrato niet als hobbyist beschouwen.
pi_31985207
quote:
Op donderdag 3 november 2005 16:02 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Volgens mij is daar de basis gelegd voor de dominantie van de westerse wetenschap
pi_31985336
Schoot de kerk daarom in een kramp?
  zaterdag 5 november 2005 @ 12:31:26 #17
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31987327
quote:

[..]

Wat een onzin. Wetenschap is de kunst van het 'weten'.
quote:
Nou en? Maakt het dat minder wetenschap?
quote:
Alsof Ptolemeus geen berekeningen had gemaakt die ten grondlag ligt aan zijn model. Alsof arabische, joodse en christelijke wetenschappers geen berekeningen en landmetingen uitvoerden.
quote:
Voortaan gingen speculatie én algemeen testbare en reproduceerbare experimentele observaties hand in hand.
Nou, da's nog niet met Kopernigk, hoor, dat kwam pas in de achttiende eeuw.
quote:
Het moge dan ook duidelijk zijn waarom de kerk in een kramp schoot, een kramp die tot op heden aanhoudt.
Mag ik even olie op jouw heilige heidenvuur gooien? Google eens op "Giordano Bruno".
quote:
Dat de methode jou niet aanstaat moge duidelijk zijn, maar waarom is - naast de weldegelijk empirisch verkregen kennis, vooral door de arabieren - de scholastieke methode geen wetenschappelijke methode?
pi_31987343
quote:

[..]
En bij experimenten hoort het eveneens door Galilei gepopulariseerde simplificeren
A, Ockham's razor?
  zaterdag 5 november 2005 @ 12:32:33 #19
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31987351
quote:
Op donderdag 3 november 2005 16:02 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Oh, er mag geen topic zijn over Middeleeuwse wetenschap zonder dat iemand de scholastiek noemt?

Nou, komt-ie dan, hè:

"Scholastiek".
  zaterdag 5 november 2005 @ 12:33:40 #20
66444 Lord_Vetinari
pi_31987379
Ik ga deze een zetje geven naar WFL. Het gaat meer om de wetenschapstheorie door de eeuwen heen, dan om een echt historische invalshoek.
pi_31987397
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 12:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik ga deze een zetje geven naar WFL. Het gaat meer om de wetenschapstheorie door de eeuwen heen, dan om een echt historische invalshoek.
Oneens.
pi_31987614
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 12:34 schreef Monidique het volgende:

[..]

Oneens.
Eens met het oneens zijn.
pi_31987692
"Hij beschrijft met de grootste precisie de 'altijdgroene leerachtige bladeren' van de maretek. [...] Hij vertelt welke spinnen een web maken en waar, [...] en welke spinnen hun prooi vangen door hem te bespringen. Hij maakt onderscheid tussen doornen en stekels. Hij weet, omdat hij het door proeven heeft ontdekt, dat het sap van bomen het bitterst is in de wortels, en dat het achterlijf van de bij een doorzichtig zakje bevat dat lichtelijk naar honing smaakt. Hij wijst erop dat de paling niet van modder leeft, zoals Aristoteles beweert; [...] Heel vaak verbetert hij Aristoteles op die manier, dat wil zeggen, door naar de ervaring te wijzen."

Waarom is dit geen wetenschap?
  zaterdag 5 november 2005 @ 12:48:33 #24
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_31987759
quote:
Zo wisten Middeleeuwers dat de aarde rond was
Je moet niet over de Middeleeuwers spreken want de Middeleeuwen bestrijken wel 1000 jaar. En in het begin van de Middeleeuwen wist men zeker niet dat de aarde rond was. In het vroegmiddeleeuwse boekje 'de reis van Sint Brandaan' kun je daarvoor aanwijzingen vinden. Het vormt een leuke illustratie van het denken van de mens van toen.
Niet meer actief op Fok!
pi_31987781
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 12:48 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Je moet niet over de Middeleeuwers spreken want de Middeleeuwen bestrijken wel 1000 jaar. En in het begin van de Middeleeuwen wist men zeker niet dat de aarde rond was. In het vroegmiddeleeuwse boekje 'de reis van Sint Brandaan' kun je daarvoor aanwijzingen vinden. Het vormt een leuke illustratie van het denken van de mens van toen.
Bij Augustinus is de aarde al rond.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')