abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31899269
Wie o wie kan mij helpen, zit helemaal vast met een huiswerkopdracht, ik moet o.a een juridische analyse maken van de de volgende casus:

lange tekst alert

De chemokar

Peter Doesburg woont met zijn vrouw en pasgeboren dochter Minouk in een ruime eengezinswoning met tuin en schuur aan een lommerrijke dreef in Bennebroek (Noord-Holland). In de schuur van Doesburg staat onder meer de medio 1996 door de gemeente verstrekte chemobox. Op de deksel is een knaloranje sticker aangebracht met de tekst : gebruik deze box voor al uw KCA. Raadpleeg de bijgeleverde lijst klein chemisch afval van A tot Z.
Als op een dag in juni 2004 de chemokar op een halteplaats in de buurt staat, loopt Doesburg er heen met zijn chemobox. De box is voor driekwart gevuld met open jampotjes waarin enkele restjes ammoniak, terpentine, afbijtmiddel, thinner, latex en kwastreiniger zijn verzameld. Doesburg is bezig de kamer van zijn dochter Minouk te schilderen. Bij de chemokar aangekomen tilt Doesburg het deksel van zijn box even op om te laten zien dat er open potjes in staan. Vervolgens overhandigt hij zijn chemobox – gesloten, maar zonder dat het deksel opnieuw is vergrendeld- op een normale manier aan de Kees Wiesman.
Kees Wiesman is de chauffeur van de chemokar. Hij staat die dag van 13:00 tot 17:00 uur bij de halteplaats van de chemokar om chemisch afval van buurtbewoners te verzamelen.

Terwijl Peter Doesburg zijn chemobox overhandigt aan Kees Wiesman schiet plotseling het hengsel aan een kant los. De chemobox van Peter Doesburg valt op de grond, het deksel vliegt eraf, en van het hoog opspattende chemisch afval komt een deel terecht in het linkeroog van Kees Wiesman.
Kees Wiesman is een zelfstandige ondernemer. De gemeente Bennebroek heeft hem in dienst genomen om het chemisch afval te reguleren. Op gezette tijden rijdt Kees Wiesman met zijn chemokar langs verschillende standplaatsen in diverse wijken. Kees Wiesman is particulier verzekerd. Zijn ziektekostenverzekeraar, Silco Verzekeringen, dekt geheel de medische kosten en start een procedure om deze kosten te verhalen op Doesburg.
Het gezichtsvermogen van Kees Wiesman in het getroffen oog is onherstelbaar met 40% verminderd. Kees Wiesman begint ook een procedure en eist van Doesburg betaling van ¤ 10.000,-. De rechtbank voegt beide zaken samen.
Terwijl Kees Wiesman op de eerste hulp ligt ter behandeling van zijn linkeroog en enkele brandwonden, komt boven tafel dat hij flink heeft gedronken. Een alcoholtest wordt gedaan, en het promillage alcohol in het bloed van Kees Wiesman is veel te hoog.
De OvJ wil Kees Wiesman vervolgen wegens rijden onder invloed.

Mijns inziens zijn er 3 mogelijkheden
a) Peter Doesburg pleegt een onrechtmatige daad, toen hij de chemobox niet afgesloten aanleverde bij Kees Wiesman?
b) Is de gemeente Bennebroek verantwoordelijk voor het goed onderhouden van hun chemoboxen, en derhalve aansprakelijk voor een deel van de schade?
c) Kees Wiesman was dronken en wist daardoor niet meer dat hij nooit een niet verzegelde box mocht aannemen wat hij toch deed.

welke klopt er, en belangrijker waarom?? graag wetsartikelen noemen

met de strafbare feiten van kees wiesman heb ik al dat hij beschuldigd kan worden van rijden onder invloed. Dit wordt behandeld in artikel 8 van de Wegen Verkeerswet, maar is er ergens in de wet opgenomen dat hij omdat hij chemisch afval vervoerde een strafverzwarende omstandigheid kan worden aangerekend?

kan wel wat hulp gebruiken, hierbij

alvast mijn dank
Heb je comentaar op mijn spelling/gramatica? hou het lekker voor je! mij boeit het niet
comentaar via email (ambong[@]gmail)
dit is een stupide tekstje, waar heel veel mensen 3 seconden van hun leven aan verspillen door het te lezen
  woensdag 2 november 2005 @ 16:01:21 #2
33321 stukovich
Y tu mamá también
pi_31899464
Als je een lekker wijf was had ik het wel gedaan...
Tegenovergestelde van preventief
WACC = Ko = (EV/TV) ke + (VV/TV) (1-f) kv
  woensdag 2 november 2005 @ 16:03:43 #3
122022 gottegottegott
Een heer van stand
pi_31899542
is dit een huiswerkforum ofzo?
pi_31899557
De casus met het chemische afval kun je volgens mij oplossen via NJ 1982, 614 (De Rijk/Dorpshuis Kamerik), waaruit blijkt dat hij inderdaad een onrechtmatige daad pleegt door onzorgvuldig om te gaan met de stof. (Casus is iets anders, komt wel op hetzelfde neer.)
Anatidaephobia
The fear that somewhere, somehow, a duck is watching you.
pi_31899994
stukovich, ik heb juist geslacht man ingevuld om te geile mannetjes tegen zichzelf te beschermen, en mezelf natuurlijk

wadgem, bedankt! maar ik kan he niet vinden op rechtspraak.nl weet jij toevallig het LJN nummer?
Heb je comentaar op mijn spelling/gramatica? hou het lekker voor je! mij boeit het niet
comentaar via email (ambong[@]gmail)
dit is een stupide tekstje, waar heel veel mensen 3 seconden van hun leven aan verspillen door het te lezen
pi_31900471
quote:
Op woensdag 2 november 2005 16:17 schreef XoloX het volgende:
stukovich, ik heb juist geslacht man ingevuld om te geile mannetjes tegen zichzelf te beschermen, en mezelf natuurlijk

wadgem, bedankt! maar ik kan he niet vinden op rechtspraak.nl weet jij toevallig het LJN nummer?
Nee, staat niet in mijn jurisprudentiebundel. . Heb je zelf geen bundel? In de bundel Arresten Burgerlijk Recht van T.A.W. Sterk is deze te vinden. Op rechtspraak.nl vind ik zowiezo nooit arresten, klotesite. In de Kluwer Portal daarentegen vind ik altijd wel wat ik nodig heb, daar mag ik met een VPN-verbinding via mijn uni (UvA) in. Succes
Anatidaephobia
The fear that somewhere, somehow, a duck is watching you.
pi_31900617
Huiswerktopic (daar doen we in [WGR] niet aan)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')