ze zeggen dat die premierestitutie alleen geldt als ik 100% schadevergoeding moet betalen maar niet bij de gereduceerde 10% schadevergoeding die ik moet betalen. maar de vraag is waar dat op gebaseerd is?quote:Wat geeft de zorgverzekeraar op als reden dat je de premie ziekenfonds niet terugkrijgt?
In plaats van de totale boete zal bij jou dus maar 10 % (rond de ¤ 9,50 per maand) in rekening worden gebracht? Moet je daarnaast ook nog premie met terugwerkende kracht betalen? (Ik neem aan van wel...)quote:Als je een bepaalde periode geen verzekeringsgrond hebt, dan moet je je afmnelden bij het ziekenfonds en je particulier verzekeren. Je moet je echt zelf afmelden en kunt je er niet achter verschuilen dat bijv. je werkgever of de uitkerende instantie je ook moet afmelden. Als je je niet afmeldt, dan blijf je ingeschreven staan bij het ziekenfonds tot het moment dat het ziekenfonds er achter komt dat je eigenlijk niet meer verzekerd bent. Zo'n periode van inschrijving (dus wel inschrijving, maar geen verzekeringsgrond) heet onrechtmatige inschrijving. En bij een onrechtmatige inschrijving hoort een boete, dit is geregeld in het Inschrijvingsbesluit ziekenfondsverzekering (om precies te zijn in artikel 22 van dat besluit). In die regel bestaat die boete uit een vast maandbedrag, dat dit jaar zo rond de 95 euro per maand ligt. Omdat je in die periode van onrechtmatige inschrijving wel nominale premie aan je ziekenfonds hebt betaald, wordt die premie in mindering gebracht op de boete. Met een rekenvoorbeeld:
- 3 maanden boete van 95 euro = 285 euro
- al betaalde nominale premie: 3 maanden van 30 euro is 90 euro
- als boete blijft dan over 285 – 90 = 195 euro.
inderdaad.quote:In plaats van de totale boete zal bij jou dus maar 10 % (rond de ¤ 9,50 per maand) in rekening worden gebracht?
ja, de particuliere premie betaal ik vanaf 1 juli.quote:Moet je daarnaast ook nog premie met terugwerkende kracht betalen? (Ik neem aan van wel...)
Zilveren Kruis Achmeaquote:Bij welke maatschappij zit je?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |