Dat komt door de helling van de aarde (schuine as) en de huidige positie in de ruimtequote:Op dinsdag 1 november 2005 23:10 schreef Hallulama het volgende:
Die drie sterren op een rij, da's toch onderdeel van Orion? Zo ja, waarom zie ik die nu gekanteld? Ik meen me te herinneren dat ze horizontaal verschenen, ik zie ze nu verticaal, tenminste, onder een hoek van 80 graden ofzo.
Alles is in beweging, sure, verloopt die kanteling dan in slechts een aantal jaar, of zie ik ze nu vliegen en staat Orion heel ergens anders?
Orion in noordelijke richtingquote:Op dinsdag 1 november 2005 23:14 schreef Hallulama het volgende:
(op dit moment te zien in noordelijke richting, op ongeveer 30 graden)
Je zet de foto op de kop... en je waant je in Australië...quote:Op woensdag 2 november 2005 00:22 schreef Alecks het volgende:
Een australische planisphere laat een totaal andere hemel zien dan wat we in europa gewend zijn.
Ik doelde eerder op sterrenbeelden die alleen op het zuidelijk halfrond te zien zijn, zoals het zuiderkruis, de goudvis en de vlieg.quote:Op donderdag 3 november 2005 21:55 schreef -CRASH- het volgende:
(...)
Je zet de foto op de kop... en je waant je in Australië...
Sterrenhemel Novemberquote:Op vrijdag 4 november 2005 17:25 schreef mrkanarie het volgende:
Ik wil binnenkort, vanavond ofzo, ook nog eens weer naar de sterren kijken, je moet nu volgens mij ook de Andromedanevel (M31) kunnen zien ofniet? Had ik iig ergens gelezen volgens mij.
Venus is gewoon wit, Mars is oranjequote:Op zondag 6 november 2005 13:55 schreef Roltrapfee het volgende:
Beetje offtopic, sorry daarvoor, maar klopt het dat planeten een beetje roodachtig zijn?
Nonsens. Als Mars 'flikkerend' zonlicht terugkaatst, had Mars immers ook moeten flikkeren, nietwaar?quote:Op zondag 6 november 2005 21:15 schreef Nieuwschierig het volgende:
Planeten flikkeren niet, sterren wel.
Nouuuuuu... Als je op het zuidelijk halfrond woontquote:Op zondag 6 november 2005 21:26 schreef star_gazer het volgende:
Orion staat nooit in het noorden.
Hij is allang te zien.quote:Rond deze tijd zal hij in het oosten staan, als ie uberhaupt al op is.
OK OKquote:Op zondag 6 november 2005 23:09 schreef -CRASH- het volgende:
Nouuuuuu... Als je op het zuidelijk halfrond woont![]()
[..]
Tuurlijk, alleen zijn het, met name in augustus, wel latertjesquote:Hij is allang te zien.
Ik kijk er alweer een paar maanden naar, eind Aug, begin September.
1 Sept om 04:37
[afbeelding]
Geen nevel, maar probeer het andromedastelsel (m31) ook eens. Iets lastiger, maar wel erg gaafquote:Op zondag 6 november 2005 22:26 schreef Bensel het volgende:
trouwens, de nevel in orion is de enige nevel die met het blote oog zichtbaar is. Hij zit onder de gordel, en je moet er niet recht inkijken, maar als het ware erlangs
En een mooi mythologies verhaaltje over Orion...quote:
quote:The Myth of Orion
The Story of Orion has many different forms.
Orion is one of the most universal mythological characters.
Here is one version of the story handed down from Greek Mythology
This article was contributed by Kevin Grey
Orion, the hunter of Taurus the bull, and Lepus the hare.
Followed faithfully by his companions Canis Major, and Canis Minor,
he is the dominator of the northern sky.
Madly in love with the daughter of King Oenopion of Chios, Metrope, Orion was consistantly
denied marriage to her.
His love for her raged, and while in a drunken stupor, raped Metrope.
Oenopion consulted Dionysis, and found revenge.
Dionysis casted Orion into a deep sleep, and plagued him with blindness.
Upon awakening Orion sought the help of an Oracle.
It told him that to gain his sight back, he would need to travel east,
and let the rays of the sun strike his eyes.
Orion did this, regained his sight, and later lived in Crete,
where the goddess of the moon Artemis fell in love with him.
Her love for him was so strong, that she failed to light the evening sky with moonlight.
Orion's death came about when Apollo challenged Artemis to hit a speck among the waters
of the ocean, not knowing that this speck was Orion swimming.
Artemis shot a single arrow killing him. In response to her actions, Artemis placed Orion,
along with his companions Canis Major, and Canis Minor in the sky,
near the seven daughters of Oenopion, the Pleiades.
Here they remained as the mightiest hunters of the night sky.
You can visit Kevin Grey's home page at
http://users.aol.com/kevyzane/private/cave.html
idd, die zie ik ook weleens.. Das toch de enige sterrenstelsel die met het blote oog te zien was? Grote verschil met de orion nevel is dat er in dat sterrenstelsel wel een redelijk zichtbare ster zit, waardor je at sterrenstelse wat eenvoudiger ziet (ook al moet je er nog steeds langs kijken)quote:Op maandag 7 november 2005 00:48 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Geen nevel, maar probeer het andromedastelsel (m31) ook eens. Iets lastiger, maar wel erg gaaf
Ik denk dat je je vergist. In een sterrenstelsel zitten al vlug honderd(en) miljard(en ) sterren. Dit licht bij elkaar is zo diffuus (over een groot oppervlak verspreid) dat je het waarneemt als een 'wazige vlek'. De enige rede dat we dit sterrenstelsel met het blote oog kunnen waarnemen, is dat het op 'slechts' 2,2 miljoen lichtjaar bij ons vandaan staat.quote:Op maandag 7 november 2005 09:08 schreef Bensel het volgende:
[..]
idd, die zie ik ook weleens.. Das toch de enige sterrenstelsel die met het blote oog te zien was? Grote verschil met de orion nevel is dat er in dat sterrenstelsel wel een redelijk zichtbare ster zit, waardor je at sterrenstelse wat eenvoudiger ziet (ook al moet je er nog steeds langs kijken)
wat ik bedoel is dat er een redelijk helderlichtpuntje in dat wazige gebied zit, kleiner dan een ster, maar je hoeft er net niet 'naast' t kijken om die stip te zien, waardoor het iets makkelijker is om het te lokaliserenquote:Op maandag 7 november 2005 12:09 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Ik denk dat je je vergist. In een sterrenstelsel zitten al vlug honderd(en) miljard(en ) sterren. Dit licht bij elkaar is zo diffuus (over een groot oppervlak verspreid) dat je het waarneemt als een 'wazige vlek'. De enige rede dat we dit sterrenstelsel met het blote oog kunnen waarnemen, is dat het op 'slechts' 2,2 miljoen lichtjaar bij ons vandaan staat.
In de orionnevel heb je (onder andere) te maken met een viertal heldere sterren (de 'trapeziumsterren') die de nevel ioniseren, waardoor het gas gaat gloeien en dus zichtbaar wordt.
Twinkelen..flikkeren...dat is voor mij het zelfde.quote:Op zondag 6 november 2005 21:29 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Nonsens. Als Mars 'flikkerend' zonlicht terugkaatst, had Mars immers ook moeten flikkeren, nietwaar?![]()
Het al dan niet 'flikkeren' van een object heeft te maken met de atmosfeer van onze aarde: luchtbewegingen verstoren het sterlicht en laten de ster 'twinkelen'.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |