http://www.planet.nl/plan(...)tid=651264/sc=000fe9quote:'Vreemdelingen hinderden hulpverleners met biljartballen'
De vreemdelingen die opgesloten zaten in het Detentiecentrum Schiphol-Oost hebben tijdens de dodelijke brand het bewakingspersoneel gehinderd bij hun pogingen om mensen te redden. Dat zei pastor M. Zandstra dinsdagavond in de actualiteitenrubriek Netwerk.
"Het personeel is in die reddingsactie bekogeld met biljartballen. Het is belaagd met biljartkeus. Ze zijn belaagd tijdens dit gebeuren. Dat hoor ik niet terug in de media", aldus Zandstra, die zich baseert op gesprekken die hij voerde met het personeel.
Zij zijn volgens de pastor 'kapot' van wat er is gebeurd en 'vragen zich af waarom ze niet meer mensen hebben kunnen redden'.
De pastor neemt het net als minister Verdonk op voor het bewakingspersoneel. "Ze zijn niet verstard, zijn niet weggelopen", zei de geestelijke. Sommige bewakers hadden volgens Zandstra blaren op de handen staan nadat ze tot twee keer toe de gloeiendhete deuren hadden geprobeerd te openen.
De geestelijke aarzelt over een generaal pardon voor de overlevenden van de brand. "Ik heb daar mijn twijfels over. Er zijn mensen met niet zo'n mooie achtergrond. Er zijn ook ongewenste vreemdelingen. Dus dan gaat het te ver om ze allemaal toe te laten."
Zandstra staat deze dagen naast het personeel van het detentiecentrum ook de nabestaanden bij van de mensen die om het leven zijn gekomen, voor zover die in Nederland wonen. Hij omschrijft deze laatste ontmoetingen als 'hartverscheurend'. De nabestaanden geven uiting aan hun diepe verdriet. Ook maken ze het justitiepersoneel verwijten. "Jullie hebben ervoor gezorgd dat dit is gebeurd", luidt de kritiek.
omdat ze een kans zagen te ontsnappen? de brand gebruikten om hun eigen toekomst te veranderen? om frustatie af te reageren?quote:Op dinsdag 1 november 2005 22:24 schreef Ludwig het volgende:
Ik snap echt geen bal van dit nieuwsbericht. Waarom zouden ze dat in vredesnaam doen?
quote:Op dinsdag 1 november 2005 21:51 schreef Tarak het volgende:
In de Abu Ghraib werden en misschien ook worden de bewakers continu bespuugd en met urine en poep bekogeld. Hoorde je ook nooit wat over.
Klinkt vrij logisch idd.quote:Op dinsdag 1 november 2005 22:31 schreef evert het volgende:
[..]
omdat ze een kans zagen te ontsnappen? de brand gebruikten om hun eigen toekomst te veranderen? om frustatie af te reageren?
niet verwonderlijk gezien de rol van de media die het ene zielige na het andere zielige verhaal uitzenden en blijkbaar van geen enkele nuancering of van 'wederhoor' gehoord hebben.quote:Op dinsdag 1 november 2005 23:34 schreef cerror het volgende:
T'is nu gewoon een welles nietus spelletje geworden.
Dat je tijdens een brand waar elf mensen in sterven géén blaren oploopt, dat zou pas nieuws zin. Ik zou eerlijk gezegd zwaardere brandwonden verwachten...quote:"Ze zijn niet verstard, zijn niet weggelopen", zei de geestelijke. Sommige bewakers hadden volgens Zandstra blaren op de handen staan nadat ze tot twee keer toe de gloeiendhete deuren hadden geprobeerd te openen.
Dat is de echte brandweerman mentaliteitquote:Zijn werkgever vertelde aan de aanwezigen dat de man wel op tijd werd bevrijd maar omkwam doordat hij anderen wilde redden. "Hij smeekte de bewakers om de sleutels zodat hij anderen kon bevrijden. Maar dat heeft hij met de dood moeten bekopen."
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |