Weet je wat, ga jij dan maar eens proberen of je een kat uit de boom kunt kijken. Lijkt me een goed plan.quote:Op dinsdag 1 november 2005 18:47 schreef thabit het volgende:
Het gaat er niet om of het moet maar of het kan.
ik heb wel eens gezien dat een kat die van hoger valt er vaak met minder schade vanaf komt dan een kat die van de 1ste of 2de ofzo valt, heeft te maken met het feit dat de kat zich gedurende een langere val zich beter voor kan bereiden op de impact.quote:Op dinsdag 1 november 2005 18:51 schreef thabit het volgende:
Laat ik m'n vraag dan herformuleren tot een equivalente vraag: tot welke hoogte kan een kat nog veilig naar beneden vallen (stel dat-ie uitglijdt of zo)?
Laat ik dan antwoorden met het waarom een kat op zijn pootjes kan landen:quote:Op dinsdag 1 november 2005 18:51 schreef thabit het volgende:
Laat ik m'n vraag dan herformuleren tot een equivalente vraag: tot welke hoogte kan een kat nog veilig naar beneden vallen (stel dat-ie uitglijdt of zo)?
Bronquote:Alles wat valt, blijft normaal gesproken gewoon vallen zoals het begonnen is. Tijdens een val kun je je draai niet veranderen. Een kat die met zijn rug naar beneden valt, gebruikt een handige truc om toch op zijn pootjes terecht te komen. Als hij valt, vouwt hij zich dubbel en draait zijn voor- en achterpoten tegengesteld aan elkaar. Dan staan zijn poten naar beneden en zet hij zich schrap om de klap op te vangen. Deze acrobatische beweging maakt hij pijlsnel, maar hij heeft daar toch wel even tijd voor nodig. Om precies te zijn 0,3 seconde. Als een kat valt vanaf een hoogte van veertig centimeter heeft hij geen tijd genoeg. Dan komt hij dus gewoon op zijn rug, en niet op zijn pootjes terecht.
Dat gaat wel goed. 5 en 6 meter misschien ook nog wel, maar daarboven gaan we toch wel richting gebroken ledematen en erger.quote:Op dinsdag 1 november 2005 18:56 schreef thabit het volgende:
Maar een metertje of drie, vier. Hoe zit het daarmee?
Waarom laat je een kat zo hoog op het balkon lopen, eigenlijk?quote:Op dinsdag 1 november 2005 19:04 schreef erikh het volgende:
Kat van 4 hoog van het balkon afgevalle, 1e keer had ze helemaal niks.
2e keer had ze 6 gebroken middenvoetsbeentjes verdeeld over haar beide achterpootjes.
Nee, dat zich in de lucht omdraaien zie ik een cavia nog niet doen.quote:Op woensdag 2 november 2005 00:10 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Dit is misschien offtopic, maar mijn cavia was van het balkon afgesprongen (verkapte zelfmoordactie?) en die heeft een val van 1 meter overleefd.
Zelfde verhaal als de kat?
Om te kijken of ze altijd op hun pootjes terecht komen natuurlijkquote:Op dinsdag 1 november 2005 19:09 schreef thabit het volgende:
[..]
Waarom laat je een kat zo hoog op het balkon lopen, eigenlijk?
Hadden we ook gedaan maar katten zijn nog wel eens eigenwijs en gaan dan ergens op een randje zitten. Ook dat gaat 99 van de 100 keer goed. Overigens is diezelfde kat na het breken van die 2 pootjes nooit meer naar beneden gevallen.quote:Op woensdag 2 november 2005 11:48 schreef Marietje_34 het volgende:
Je kunt je balkon afschermen. Laatst is de kat van een kennis van me van het balkon gedonderd, 4 hoog, en dat ging niet goed. 2 gebroken pootjes.
Kat in kwestie is gelukkig weer hersteld, maar er zit nu wel gaas om het balkon.
Maar als je zijn rug insmeert met pindakaas, wat dan? Misschien blijft hijdan wel zweven boven de grond..quote:Op dinsdag 1 november 2005 19:04 schreef thabit het volgende:
Tering, dat kunnen ze wel goed zeg.
Lijkt me wel, hé ? Ik zet de ramen open (heb er metalen roosters in, lucht in, katten niet uit) als het warm is en pas als ik het balkon eens afgeschermd heb (écht afgeschermd, dus niet halfzacht zodat ze er alsnog uit kunnen) gaat de deur zomaar open. Nu komen de katten alleen op het balkon aan een tuigje (voor de mensen die roepen dat ze dan alsnog over het balkonrandje kunnen: ik laat de katten nooit alleen als ze aan de lijn zitten, dat vind ik te gevaarlijk, en de lijn is afgemeten zodat ze net niet op het muurtje kunnen springen). En ja, ik vind het belangrijker dat m'n katten niet te pletter vallen dan dat ik eens een deur open kan zetten. het gebeurt vaker dan mensen denken dat een kat van het balkon valt, ik woon boven een dierenarts dus ik heb inside information wat dat betreft.quote:Op woensdag 2 november 2005 11:44 schreef erikh het volgende:
Wat is dat nou voor vraag? Als je op een flat woont en je hebt katten willen die beesten ook wel ens naar buiten en balkondeuren staan in de zomer weleens open. 99 van de 100 keer gaat het gewoon goed hoor. Moet je dan voor die ene keer dat het niet goed gaat maar meteen alle deuren dichthouden? lijkt me niet he.
quote:Op woensdag 2 november 2005 11:51 schreef erikh het volgende:
Overigens is diezelfde kat na het breken van die 2 pootjes nooit meer naar beneden gevallen.
dealquote:Op woensdag 2 november 2005 11:57 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
OK , dat bewijst natuurlijk dat het niet gevaarlijk is, die keer dat het wel mis was noemen we dan voor het gemak maar een "incident"
![]()
Of die kat likt meteen de pindakaas van zijn pootjesquote:Op woensdag 2 november 2005 12:58 schreef Kiteless het volgende:
Edit:
Alhoewel na enige tijd de kat misschien vervangen moet worden bedenk ik net want die zal toch wel dood gaan na een bepaalde periode..![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |