Vanwege het specifieke karakter van de berichtgeving heb ik deze maar even niet in nieuws gezet.quote:UTRECHT - Een ruime meerderheid van de werkende jongeren tot 25 jaar kampt met schulden. Dat blijkt uit onderzoek van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud ). Het instituut noemt de uitkomsten "zeer zorgwekkend".
De opstellers van het rapport hebben 2300 jongeren tussen de 16 en 25 ondervraagd over hun financiële situatie. Het ging om mensen die een leerwerktraject volgen bij regionale opleidingscentra. Zij gaan een dag in de week naar school en werken de resterende dagen.
Bijna 30 procent van de ondervraagde jongeren leent gemiddeld 700 euro. Van de jongeren die nog bij hun ouders wonen, heeft eenderde een schuld van 750 euro. Tweederde van de jongeren die op zichzelf wonen, kampt met een schuld van 1750 euro.
Twee op de vijf jongeren wonen nog bij hun ouders, hebben derhalve geen vaste lasten, maar wel een besteedbaar inkomen van gemiddeld 750 euro. Dit geld gaat voornamelijk op aan niet noodzakelijke uitgaven voor vakanties, uitgaan, de brommer of de auto. Hun uitstekende financiële positie weerhoudt de jongeren er niet van om ook nog een vaste bijdrage van gemiddeld 70 euro per maand los te weken bij de ouders. Een op de tien thuiswonende werkende jongeren krijgt zo'n extraatje van de ouders.
Kostgeld
Het Nibud pleit ervoor dat ouders juist kostgeld in rekening brengen bij hun thuiswonende én geldverdienende kinderen. "Op deze manier leren ze omgaan met vaste lasten." Op het moment betalen drie op de tien werkende jongeren hun ouders kostgeld.
De resultaten werden bekendgemaakt aan het begin van de jongerenmaand Op = Op. Vanaf dinsdag biedt het Nibud via de website www.nibudjong.nl onafhankelijk advies over hoe om te gaan met geld. Verder is er de actie Deurwaarder in de klas. Deurwaarders, schuldhulpverleners en budgetconsulenten vertellen op middelbare scholen aan de hand van praktijkvoorbeelden hoe moeilijk het is om van schulden af te komen.
Het Nibud heeft drie basisregels opgesteld voor een goede omgang met geld: Weet wat je hebt, blijf reclame de baas en Op = Op. De regels prijken op de Nibud-goldcard, die speciaal is gemaakt voor de jongerenmaand van de voorlichtingsorganisatie. De 'kredietkaart' wordt de komende tijd op grote schaal verspreid onder scholieren in de leeftijd van 15 tot en met 18 jaar.
Bron: Nu.nl (C) ANP
Maar goed, worden dit soort statistieken niet een beetje geholpen door mensen met studieschulden enzo? Meeste studenten hebben we iets bijgeleend bij IBG, dat tikt redelijk aan. Ik heb bijvoorbeeld altijd veel gewerkt tijdens mijn studie, maar heb toch iets van 10k uitstaan bij IBG. Dit voornamelijk door periodes waarin ik stage liep of in het buitenland zat. Natuurlijk zijn schulden niet goed, maar het kon niet echt anders en ik wil dit soort dingen gewoon graag doen. Gelukkig een goeie baan gekregen, met de tekenbonus kan ik bijna alles direct lappen. Maar goed, met 10k op mijn naam, haal ik het gemiddelde wel weer omlaag, denk ik...quote:Op dinsdag 1 november 2005 17:05 schreef Bierie het volgende:
Ach ik snap het sowieso niet. Ik ben zelf 21 en woon al ruim een jaar in een koopwoning op mezelf.
Ik heb dan wel redelijk wat euro's vrij te besteden.
Maar om nou te zeggen dat ik schulden heb. Op de hypotheek na, nou nee.
Ik zie het wel vaak genoeg om me heen bij vrienden en kennissen. Ik denk dat het grotendeels naïviteit is.
Reclame en acties zijn tegenwoordig heel erg op jongeren gericht en het word allemaal ontzettend mooi voorgehouden. En alle bedrijven roepen om het hardst, je bent nog jong! je hebt alle tijd om die schulden af te betalen!
Maar ik heb ook met grote regelmaat dat ik mij oprecht afvraag hoe Nederland er over een paar jaar uitziet. Jongeren lijken zo ontzettend dom tegenwoordig. Ze hebben werkelijk geen idee waar ze mee bezig zijn. Wat ze willen en hoe hun toekomst eruitziet. Ze reageren net alsof alles vanzelf wel komt.
Maar ja kenniseconomie in Nederland he! VMBO'ers, schoolverlaters en andere idioten! (met stuk voor stuk flinke schulden omdat ze ook zo graag *bling bling* willen zijn).
Welcome to Holland!
Wellicht.quote:Op dinsdag 1 november 2005 17:10 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Maar goed, worden dit soort statistieken niet een beetje geholpen door mensen met studieschulden enzo? Meeste studenten hebben we iets bijgeleend bij IBG, dat tikt redelijk aan. Ik heb bijvoorbeeld altijd veel gewerkt tijdens mijn studie, maar heb toch iets van 10k uitstaan bij IBG. Dit voornamelijk door periodes waarin ik stage liep of in het buitenland zat. Natuurlijk zijn schulden niet goed, maar het kon niet echt anders en ik wil dit soort dingen gewoon graag doen. Gelukkig een goeie baan gekregen, met de tekenbonus kan ik bijna alles direct lappen. Maar goed, met 10k op mijn naam, haal ik het gemiddelde wel weer omlaag, denk ik...
En ja, de mensen die lenen voor bling bling, tv's, vakantie.... het is gewoon een zwakte, klaar....
Kwestie van verkeerde prioriteiten stellen.quote:Op dinsdag 1 november 2005 17:12 schreef Seraphin het volgende:
Ik vraag me dan af waar die naïviteit vandaan komt.... het eerste wat mij te binnen schiet is dat de opvoeding van "onze" generatie wel erg vrijelijk is geweest.
Heb zelf overigens op m'n 22-ste mijn huis gekocht, en naast mijn hypotheek alleen een studielening afgesloten. Ik ben vrij strak wat mijn eigen financïele planning betreft. Ik kan meestal ook wel doen & laten wat ik wil, maar feit is dat ik minder euri in bier om kan zetten dan toen ik nog op m'n studentenkamer zat.
[edit]
Wat mij dus opviel, was dat het artikel voornamelijk ingaat op mensen in een werk-leertraject. Ik denk niet dat daar veel IBG-leningen tussenzitten. Het wordt ook al gezegd dat de leningen meestal naar vakanties e.d. gaan. Dat vind ik nog het meest opvallende; mensen zijn kennelijk bereid 10 jaar te dokken voor een vakantie van 2 - 3 weken, of die PC die na een jaar hopeloos verouderd is.
[/edit]
Daar ben ik het absoluut mee eens! Laatst was toch een onderzoekje waaruit ook bleek dat Nederlanders het meest ontevreden over hun baan waren. Neem een groep jongeren die ontevreden is over hun baan en laat ze wat reclame zien... daar heb je je probleem. Je ziet mensen die niet vooruit gaan stiekem toch die plasma tv kopen, op vakantie gaan en er verzorgd bij lopen... Terwijl hun baan daar helaas niet voor betaald... Ik heb geen idee wat de exacte reden is, maar ik snap het zelf in ieder geval niet zo....quote:Op dinsdag 1 november 2005 17:12 schreef Bierie het volgende:
[..]
Wellicht.
Om een beetje waarheidsgetrouw beeld te hebben zou je inderdaad mensen met een studielening eruit moeten filteren.
Ik denk dat desondanks zelfs al zou je die mensen buiten beschouwing laten de cijfers schokkend zullen zijn.
Hoeft ook niet, ik heb ook een tijd op kamers gezeten, destijds nog zonder vast bijbaantje (alleen een enkele keer een klus voor het uitzendbureau) en redde het prima! Ik kreeg niets extra's van mijn ouders en moest het doen met 230 euro in de maand. Daarvan moest dus ook de huur (toegegeven, die was niet heel hoog) betaald worden. Belachelijk dat studeren als excuus wordt gezien om schulden op te bouwen. Een student heeft JUIST de mogelijkheden om te werken. Op het moment volg ik een masteropleiding en red het toch nog om per week tussen de 15 en 20 uur erbij te werken. Kijk, als je perse wilt zuipen en elke (donderdag) avond wilt uitgaan moet jij dat weten, maar het is belachelijk dat zoveel mensen lenen voor niets en dan uiteindelijk de lening nog laten kwijtschelden ook, na een x-aantal jaar. Want denk maar niet dat dat niet op een andere manier verhaald wordt op de mensen die WEL netjes werken en proberen niet te lenen!quote:Op zondag 6 november 2005 20:50 schreef Seraphin het volgende:
Mwa, rood staan hoort bij studeren denk ik dan maar. Het ging mij met name om de mensen die werken, thuis wonen, E 750,- per maand te besteden hebben zonder vaste lasten, en dan op de een of andere manier nog steeds tekort komen.
De reden is dat de buurman, die 20 jaar ouder is, dat ook heeft.quote:Op dinsdag 1 november 2005 17:26 schreef Drive-r het volgende:
Je ziet mensen die niet vooruit gaan stiekem toch die plasma tv kopen, op vakantie gaan en er verzorgd bij lopen... Terwijl hun baan daar helaas niet voor betaald... Ik heb geen idee wat de exacte reden is, maar ik snap het zelf in ieder geval niet zo....
quote:Op maandag 7 november 2005 11:50 schreef Gia het volgende:
[..]
De reden is dat de buurman, die 20 jaar ouder is, dat ook heeft.
Veel jongeren van een jaar of 20 - 23 menen dat ze net zoveel moeten kunnen kopen als mensen van 35 of ouder. Ze staan er niet bij stil dat die mensen dat ook niet konden op die leeftijd.
Dat vind ik trouwens de mooiste misvatting van de eeuw.quote:Op maandag 7 november 2005 18:21 schreef Gia het volgende:
Tja, en als je dan niet krijgt wat je wilt, is er maar één oplossing: Creditcard aanvragen.
Kan vrij gemakkelijk als je 18 bent en je hebt meteen weer geld. En dat is het belangrijkste.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |