abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 1 november 2005 @ 13:39:35 #1
84328 Lllaura
painting pictures
pi_31865372
Een tijdje geleden heb ik mijn Sony MP3 speler binnen de garantieperiode teruggebracht naar IT's, waar ik 'm gekocht had. Binnen in het display was namelijk een scheur te zien. De MP3 speler was niet gevallen en niet vochtig geworden.

De verkoper van IT's vermoedde dat het defect niet binnen de garantie zou vallen, maar op mijn aandringen stuurde ie 'm toch op naar het servicecentrum. Deze sturen mij nu de volgende brief:

Naar aanleiding van de door u bij ons aangeboden:
, merk: Sony, type: NW E407B ZWART
doen wij hierbij een prijsopgave van de reparatie.

Uit te voeren werkzaamheden:
CABINET (TOP), CABINET (INNER) TE VERVANGEN
APP. HEEFT VOCHTSCHADE VALT BIJ DE GARANTIE.

De reparatiekosten zijn geraamd op Eur.100.00

Wij verzoeken u om de keuze aan te geven op de onderstaande antwoordstrook en deze, voorzien van uw handtekening, aan ons te retourneren.

De antwoordstrook ziet er als volgt uit:

• Ja, ik ga akkoord met de reparatiekosten a Eur.100.00. Ik ontvang automatisch bericht wanneer het apparaat weer beschikbaar is.

• Nee, ik ga niet akkoord met de reparatiekosten. Ik wil het apparaat ongerapareerd retour ontvangen tegen betaling van de onderzoekskosten a Eur.40.00.

• Nee, ik ga niet akkoord met met de reparatiekosten. Ik bevestig hierbij afstand te doen van het apparaat. Ik hoef geen verdere kosten te betalen.

Ben ik nou gek, of wordt er duidelijk vermeld dat de vochtschade onder de garantie valt? Als dit zo is, waarom zijn die kosten dan voor mij?
  • Kleine en domme mensen beleven niets, maar de sterken, van wie veel verwacht wordt, moeten van allerlei doormaken, opdat ze hun krachten leren kennen en gebruiken.
    pi_31866209
    Volgens mij bedoelen ze te zeggen 'valt buiten de garantie'.
    Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
      dinsdag 1 november 2005 @ 14:11:21 #3
    84328 Lllaura
    painting pictures
    pi_31866247
    Tja, ze kunnen zoveel bedoelen. Het gaat erom wat er staat toch?
    Kleine en domme mensen beleven niets, maar de sterken, van wie veel verwacht wordt, moeten van allerlei doormaken, opdat ze hun krachten leren kennen en gebruiken.
    pi_31866310
    quote:
    Op dinsdag 1 november 2005 14:11 schreef Lllaura het volgende:
    Als het er zo staat zou ik gewoon eens bellen. Als je maar lang genoeg doorzeikt kom je over het algemeen een stuk verder.
    Uhm...
    pi_31866365
    Dat het buiten garantie valt vind ik op zich nog wel kunnen. Eventueel dan.

Wat ik belachelijker vind is dat ze 40 euro vragen om hem terug te krijgen of er afstand van te doen?!?!?!?
    De oude oude layout was veel beter!!
    vosss is de naam,
    met dubbel s welteverstaan.
      dinsdag 1 november 2005 @ 14:16:32 #6
    44494 Rio
    Republikeinen; tsss...
    pi_31866377
    Ik heb al een boek.
      dinsdag 1 november 2005 @ 14:18:33 #7
    84328 Lllaura
    painting pictures
    pi_31866423
    quote:
    Op dinsdag 1 november 2005 14:16 schreef Rio het volgende:
    Euh... Garantie of niet?
    Sorry, niet gezien, misschien kan een Mod de TT aanpassen?

[ Bericht 8% gewijzigd door Lllaura op 01-11-2005 14:23:37 ]
    Kleine en domme mensen beleven niets, maar de sterken, van wie veel verwacht wordt, moeten van allerlei doormaken, opdat ze hun krachten leren kennen en gebruiken.
      dinsdag 1 november 2005 @ 14:21:50 #8
    84328 Lllaura
    painting pictures
    pi_31866509
    quote:
    Op dinsdag 1 november 2005 14:16 schreef vosss het volgende:
    Dat het buiten garantie valt vind ik op zich nog wel kunnen. Eventueel dan.

Wat ik belachelijker vind is dat ze 40 euro vragen om hem terug te krijgen of er afstand van te doen?!?!?!?
    Vind ik ook. Ik ben dus sowieso 40 euro kwijt en krijg 'm weer kapot terug, of ik ben m'n mp3-speler kwijt...
      dinsdag 1 november 2005 @ 15:18:55 #9
    84328 Lllaura
    painting pictures
    pi_31867982
    Waarom hebben ze dat ding trouwens naar een servicecentrum gestuurd ipv naar Sony? Sony verleent toch de garantie?

Uit de brief kan ik nl nergens opmaken dat dat servicecentrum (in Tilburg) op welke manier dan ook iets met Sony te maken heeft.
    pi_31870077
    quote:
    Op dinsdag 1 november 2005 14:11 schreef Lllaura het volgende:
    Nee, het gaat mede om wat er bedoeld is; aangezien er brak Nederlands staat en er kosten gerekend worden is het overduidelijk dat ze bedoelen te zeggen 'valt buiten de garantie'.

'valt bij de garantie' is zo krom, dat er overduidelijk een schrijffout gemaakt is.
    Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
      dinsdag 1 november 2005 @ 19:05:38 #11
    84328 Lllaura
    painting pictures
    pi_31874027
    quote:
    Op dinsdag 1 november 2005 16:37 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Nee, het gaat mede om wat er bedoeld is; aangezien er brak Nederlands staat en er kosten gerekend worden is het overduidelijk dat ze bedoelen te zeggen 'valt buiten de garantie'.

'valt bij de garantie' is zo krom, dat er overduidelijk een schrijffout gemaakt is.
    Daar was ik al bang voor...

Toch staat ook in het Reparatie Ontvangst Bewijs dat ik kreeg van IT's toen ik 'm terugbracht, dat het om een garantiereparatie gaat.

Heb vanmiddag gebeld naar het Service Centrum dat de reparaties uitvoert. Hij zei idd ook dat het om een typefout gaat en dat er moet staan: 'valt buiten de garantie'. Ook vertelde ie dat de verkoper van IT's helemaal niet kan zien of de reparatie onder de garantie gaat vallen (dit heeft ie dus wel opgeschreven).

Heb vanmiddag ff advies gevraagd bij DAS rechtsbijstand. Daar werd me verteld dat waterschade sowieso altijd buiten de garantie valt. Ongeacht wat er in de nota staat dus. Waar ik wel wat mee kan is dat het volgens hem altijd lang duurt voordat vochtschade zich manifesteert. En aangezien dat ding nog geen half jaar oud is, leek 't 'm sterk dat ze dat nu al vast konden stellen.
    Daarnaast is er naast de contractuele garantie, ook nog sprake van wettelijke garantie van zes maanden. Hierbij geldt omgekeerde bewijslast. Zij moeten dus aantonen dat het defect is ontstaan door mijn handelen. Waar ik ook wat mee kan is dat de verkoper van IT's mij niet heeft gewezen op de onderzoekskosten die voor mijn rekening zijn.

Heb dus een brief met daarin bovenstaande geschreven naar het Service Centrum en ze 'coulancehalve' (gezien het aantal fouten dat ze hebben gemaakt) verzocht de MP3-speler kostenloos te repareren.

Ben benieuw...
    pi_31875665
    In sommige gevallen kan de verkoper het wel zien. Bijvoorbeeld als bepaalde contactpunten (bij bijvoorbeeld de batterij oid) van koper helemaal groen zijn uitgeslagen.

Over onderzoekskosten heb je waarschijnlijk wel iets zien staan toen je moest tekenen voor het opsturen. 'Blaba mocht bovenstaande niet onder de garantievallen zijn de verkoopkosten voor de koper' oid.
      dinsdag 1 november 2005 @ 20:04:07 #13
    84328 Lllaura
    painting pictures
    pi_31875962
    quote:
    Op dinsdag 1 november 2005 19:55 schreef Rapaille het volgende:

Over onderzoekskosten heb je waarschijnlijk wel iets zien staan toen je moest tekenen voor het opsturen. 'Blaba mocht bovenstaande niet onder de garantievallen zijn de verkoopkosten voor de koper' oid.
    Nope, staat niks... Op een apart vel papier dat ik erbij heb gekregen en waar ik m'n handtekening niet onder heb gezet, staat enkel dat 'alle reparaties worden uitgevoerd volgens Uneto-reparatievoorwaarden. Deze zijn verkrijgbaar bij uw IT's filiaal."

Deze voorwaarden heb ik opgezocht en daarin staat dit wel:

De klant kan evenwel afzien van verdere dienstverlening
    door de ondernemer en betaalt dan de onderzoekskosten
    zoals vermeld op de afgiftebon. De ondernemer
    stelt vervolgens het product weer ter beschikking aan
    de klant in de staat waarin hij het heeft ontvangen.

Maar nogmaals, hier heb ik niet mijn handtekening onder gezet.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')