abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 1 november 2005 @ 10:29:38 #1
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_31860386
Kind pleegt zelfmoordaanslag in IrakEen kind van een jaar of tien heeft in het noorden van Irak een zelfmoordaanslag gepleegd. Het kind, tussen de tien en dertien jaar en omgord met explosieven, blies zich dinsdagochtend in de stad Kirkuk op bij het konvooi van een politiechef. Daardoor raakten de man en zijn chauffeur gewond.

Bron: het laatste nieuws

Een kind, forcryingoutloud! Heb nog niet eerder gelezen dat er ook al kinderen wordt 'gevraagd' zich op te offeren voor 'de goede zaak'.
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
pi_31860478
Er lopen al decenia lang kindsoldaten rond door de bossen in Afrika en andere delen van de wereld die ook gedwongen worden tot de meest vreselijke daden, dus in dat opzicht kijk ik er niet van op.

Maar het is inderdaad vreselijk!
pi_31860514
Jong geleerd is oud gedaan
Oh nee dat kan niet meer
  dinsdag 1 november 2005 @ 10:39:51 #4
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_31860612
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 10:33 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:
Er lopen al decenia lang kindsoldaten rond door de bossen in Afrika en andere delen van de wereld die ook gedwongen worden tot de meest vreselijke daden, dus in dat opzicht kijk ik er niet van op.

Maar het is inderdaad vreselijk!
Het verschil is dat die van hun ouders worden weggekaapt en soms zelfs gedwongen hun ouders moeten vermoorden zodat ze ook gelijk niks meer hebben om naar terug te keren.

In dit geval wisten de ouders er naar grote waarschijnelijkheid vanaf, maar die voelen zich nu waarschijnelijk trots dat ze de ouders van een 'martelaar' zijn.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
  dinsdag 1 november 2005 @ 10:40:30 #5
4681 kasper
Pecunia non olet
pi_31860626
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 10:35 schreef bacoman het volgende:
Jong geleerd is oud gedaan
Oh nee dat kan niet meer
!
Zwarte Piet, wie kent 'm niet?
  dinsdag 1 november 2005 @ 10:53:03 #6
28033 Pek
je moet wat
pi_31860981
Als dit betekent dat ze door hun volwassenen heen zijn, is het wel weer goed nieuws natuurlijk
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
pi_31861013
Ziekziekziek!
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_31861052
Als protest omdat sesamstraat verschoven was!
  dinsdag 1 november 2005 @ 11:17:26 #9
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_31861573
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 10:33 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:
daar heb je natuurlijk gelijk in. Afschuwelijke praktijken, en dat dit niet een op zichzelfstaand geval is maakt het nog des te gruwelijker.

Ik kwam net dit artikel tegen toen ik nav dit topic naar wat meer info zocht:

Bedplassende kindsoldaten met kalasjnikovs
Sommigen worden door het leger geronseld als kok, anderen worden als 'mijnenvegers' voor de troepen uit gestuurd, en weer anderen worden misbruikt als seksuele slaaf van de commandant. Kindsoldaten zijn slachtoffers, maar evengoed daders. Want hoe dan ook: velen van hen maken zich schuldig aan moord en verkrachting. Moeten ze worden berecht of geholpen?

Of het nu het Al-Qaida-netwerk betreft, de Taliban of de Noordelijke Alliantie, geen van deze groeperingen schrikt ervoor terug om kinderen een geweer in handen te drukken. Een paar jaar geleden al waarschuwde Kofi Annan dat de Taliban jongeren recruteerde uit religieuze scholen in Pakistan. Sommige van die madrassas, zo blijkt uit een rapport van Child Soldiers, sporen hun scholieren (soms jonger dan 14) zelfs aan om te vechten in Afghanistan. De ouders weten vaak nergens van. De Noordelijke Alliantie zou kinderen van tien à elf jaar inzetten.

Dr. Fred Grünfeld, universitair hoofddocent bij het Maastrichtse Centrum voor de Rechten van de Mens, had niet anders verwacht. Op een uitklapbare landkaart, de zogeheten World Conflict and Human Rights Map, laat hij zien dat kindsoldaten vooral in Azië en Afrika veelvuldig meevechten. Globaal gezien raakten afgelopen decennium zes miljoen kinderen zwaar gewond, twee miljoen overleefden het niet.

De aandacht voor het lot van deze kinderen is aanzienlijk toegenomen. Niet alleen zijn er twee artikelen in het kinderrechtenverdrag van de Verenigde Naties aan gewijd, ook heeft de Veiligheidsraad twee jaar geleden resoluties aangenomen die bij overtredingen ingrijpen mogelijk maken.

"Wat in Afrikaanse landen als Sierra Leone, Oeganda en Soedan gebeurt, is dat legertroepen een dorp overvallen en alle schoolkinderen ontvoeren", zegt Grünfeld. Kinderen die tegenstribbelen, worden (soms door andere kinderen) gemarteld of gedood. Meisjes zijn bijzonder kwetsbaar en krijgen vaak met seksuele slavernij te maken. Maar ook jongens vallen ten prooi aan verkrachtingen door vrouwelijke legercommandanten. In het Oegandese Weerstandsleger van de Heer werden de kinderen gedwongen bij verkrachtingen toe te kijken en de verkrachters aan te moedigen. Al dan niet onder invloed van drugs."

Kinderen zijn in zekere in gewild, zowel door de reguliere legers als door rebellen. Ze zijn gehoorzaam, plooibaar, bereid om risico's te nemen en vragen niet om een salaris. De kinderen zonder al te veel scholing zijn al snel trots op hun soldatenbestaan, zeker als ze merken dat een wapen macht geeft. "Ze lopen vaak met van die goedkope Russische kalasjnikovs rond, geweren die licht zijn makkelijk te bedienen."

In de oorlog tussen Iran en Irak, begin jaren tachtig, stuurde men kinderen als 'mijnenvegers' voor de troepen uit. Zo'n 90 procent van hen vond op het slagveld de dood. Ouderlijke toestemming was niet nodig, besliste ayatollah Khomeini. Deze dienstplicht, die gold voor jongens vanaf negen jaar, was een vanzelfsprekende religieuze plicht.

Martelaar
Kinderen die geronseld worden voor de functie van kok of drager, komen in zekere opzicht goed weg. Want hoe meer ze geconfronteerd worden met geweld, weet Grünfeld, hoe groter de psychische schade achteraf. "Dat geldt zeker voor kinderen die, om hun terugkeer onmogelijk te maken, gedwongen werden om wreedheden tegen de eigen gemeenschap te begaan. Denk aan handen en benen afhakken in Sierra Leone. Die kinderen zijn voor het leven getekend: trauma's, concentratieverlies, agressiviteit, slaapstoornissen, bedplassen."

Als kindsoldaten in de ouderlijke omgeving blijven, verloopt het herstel een stuk sneller. Terwijl de ontheemden, diegenen die het slachtoffer van ontvoering zijn, permanent in een onveilige en zeer beangstigende situatie verkeren. "Ook de andere kinderen zijn niet te vertrouwen, omdat ze elkaar meer dan eens verraden."

Een andere categorie kinderen vormen de stenengooiers, zoals die in de bevrijdingsstrijd van de Palestijnen actief zijn. "Deze kinderen groeien op in verpauperde buurten, met vaders die geen werk en geen familiegezag meer hebben, en gaan om met vriendjes die ook stenen gooien. Driekwart van alle kinderen neemt deel aan de bevrijdingsstrijd. Een extreme minderheid behangt zichzelf met bommen en pleegt zelfmoordaanslagen. Deze types zijn overigens niet gestoord of zo, maar volkomen normale persoonlijkheden als jij en ik. Zodra ze zich opgeven, worden ze gescreend en krijgen ze een gesprek: hoe ver willen ze gaan? Daarna worden ze volledig geïsoleerd, zodat ze niet op andere gedachten komen."

De zelfmoordenaars wacht vervolgens een plek in de hemel. "Omringd door maagden, zoals het martelaren betaamt. In de oorlog tussen Iran en Irak kregen de kinderen op weg naar het strijdtoneel zelfs een sleutel om hun nek, voor toegang tot de hemel. In de Palestijnse gebieden wordt vóór het afscheid een video gemaakt voor de nabestaanden. Vaak met op de achtergrond een beroemde moskee als de Al-Aksa."

Lukt de aanslag, dan loopt de hele straat uit. Iedereen feliciteert de ouders, van wie het huis feestelijk wordt beschilderd. Maar liefst 67 procent van de Palestijnen keurt de zelfmoordaanslagen goed. "Ik geloof niet dat de ouders oprecht blij zijn, eerder bedroefd. Ze sporen hun kinderen allerminst aan om martelaar te worden. In de meeste gevallen zijn ze verrast als hen het nieuws bereikt. Waarna hun kind voor altijd wordt bijgezet in een portrettengalerij."

Berechting
Moet je kinderen, die zich in gewapende conflicten schuldig hebben gemaakt aan misdaden, berechten? Lastige vraag, vindt Grünfeld. Want de jeugdige daders zijn eerder zelf slachtoffer van martelingen geweest. Het is doden of gedood worden. "Nu de voorbereidingen van het Sierra Leone-Tribunaal in Freetown zijn begonnen, treden twee verschillende visies op de voorgrond. De kinderrechtenbeweging meent dat de kindsoldaten niet veroordeeld maar geholpen moeten worden. Ze zijn immers niet vrijwillig in die situatie terechtgekomen."

Amnesty en het merendeel van de bevolking van Sierra Leone zijn vóór berechting. Per slot hebben de kinderen gemarteld en gedood, en of ze nu 16 of 24 jaar zijn maakt weinig uit. Berechting is belangrijk voor een samenleving om verder te kunnen, luidt de redenering. "Onlangs is het tribunaal met een compromis gekomen. Kindsoldaten moeten wel voor de rechter, maar de juridische staf zal bestaan uit rechters en advocaten die veel ervaring hebben met kinderen, en wellicht begrip zullen tonen bij hun veroordeling."

Bron: Observant online
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
pi_31861631
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 10:39 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Het verschil is dat die van hun ouders worden weggekaapt en soms zelfs gedwongen hun ouders moeten vermoorden zodat ze ook gelijk niks meer hebben om naar terug te keren.

In dit geval wisten de ouders er naar grote waarschijnelijkheid vanaf, maar die voelen zich nu waarschijnelijk trots dat ze de ouders van een 'martelaar' zijn.
Of zijn ouders zijn vermoord door de Amerikanen omdat ze toevallig werden aangezien voor terroristen door schietgrage militairen, waarna de jongen geen zin meer had om te leven en zich wilde wreken op de Amerikanen en hun handlangers. Of niet...
pi_31862132
Wat een vreselijk slecht nieuwsbericht.
quote:
Kind pleegt zelfmoordaanslag in Irak

BAGDAD - Een kind van een jaar of tien heeft in het noorden van Irak een zelfmoordaanslag gepleegd. Dat heeft een politiewoordvoerder dinsdag bekendgemaakt.

Het kind - tussen de tien en dertien jaar met om zijn middel explosieven - blies zich dinsdagochtend in de stad Kirkuk op bij het konvooi van een politiechef. De commandant is met verwondingen aan borst en benen opgenomen in een ziekenhuis. Ook zijn chauffeur raakte ernstig gewond door de explosie, die de dader het loven kostte.

Door twee andere aanslagen op patrouilles van leger en politie in Kirkuk (circa 250 kilometer ten noorden van Bagdad) raakten twee agenten en drie militairen gewond. In de stad Mandaën, 30 kilometer ten zuiden van de hoofdstad, kostte een aanslag met explosieven het leven aan drie Irakezen, aldus politiebronnen.
  dinsdag 1 november 2005 @ 12:35:19 #12
107125 dancemacabre
is niet zo heel erg
pi_31863694
Een verschrikkelijke evolutie in het terrorismeopbod, tijd om weg te wezen uit dit Arabisch kluwen.
pi_31863718
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 12:35 schreef dancemacabre het volgende:
Een verschrikkelijke evolutie in het terrorismeopbod
Het is niet de eerste keer.
  dinsdag 1 november 2005 @ 12:38:45 #14
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_31863791
Gewoon even hersenspoelen en ze doen alles voor allah jou.
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
pi_31863830
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 12:36 schreef Monidique het volgende:

[..]

Het is niet de eerste keer.
ik snap de ophef ook niet zo, het is oorlog en dan gelden er geen regels van fatsoen, die mensen zien kinderen ook anders dan jij en ik.
Yeah baby Yeah!
  Moderator dinsdag 1 november 2005 @ 12:42:58 #16
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31863894
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 11:19 schreef Monidique het volgende:

[..]

Of zijn ouders zijn vermoord door de Amerikanen omdat ze toevallig werden aangezien voor terroristen door schietgrage militairen, waarna de jongen geen zin meer had om te leven en zich wilde wreken op de Amerikanen en hun handlangers. Of niet...
of wel of niet het kan wel alles zijn

voor hetzelfde geld zijn zijn ouders door Saddam om het leven gebracht en is toen in een weeshuis beland oid ... in de Palestijnse gebieden willen Hamas'achtige figuren daar nog wel is ronselen.

kan ook dat een Amerikaan expres zijn ouders en zijn varken hebben doodgeschoten om hem te pesten.

weet ik veel, niemand weet het.

verder blijft het triest natuurlijk als je kinderen zo ver weet te krijgen dat ze zich voor je opblazen terwijl je zelf veilig op afstand CNN zit te kijken
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 1 november 2005 @ 13:19:15 #17
3542 Gia
User under construction
pi_31864819
Geen doden! Geen 70 maagden!

Heeft hij het ook nog voor niks gedaan!
pi_31864914
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 12:42 schreef sp3c het volgende:

[..]

of wel of niet het kan wel alles zijn

voor hetzelfde geld zijn zijn ouders door Saddam om het leven gebracht en is toen in een weeshuis beland oid ... in de Palestijnse gebieden willen Hamas'achtige figuren daar nog wel is ronselen.

kan ook dat een Amerikaan expres zijn ouders en zijn varken hebben doodgeschoten om hem te pesten.

weet ik veel, niemand weet het.

verder blijft het triest natuurlijk als je kinderen zo ver weet te krijgen dat ze zich voor je opblazen terwijl je zelf veilig op afstand CNN zit te kijken
Wie weet hebben ouders hun kind wel gedwongen?

Geen reet van te zeggen, hoe het tot dit heeft kunnen komen, wel dat er sprake is van échte oorlog en dat geen middelen geschuwd worden.
Yeah baby Yeah!
  dinsdag 1 november 2005 @ 13:24:01 #19
8369 speknek
Another day another slay
pi_31864949
Ik kijk er eigenlijk niet eens meer van op.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  Moderator dinsdag 1 november 2005 @ 13:28:09 #20
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31865063
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 13:23 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Wie weet hebben ouders hun kind wel gedwongen?
die mogelijkheid had Pracissor al in de groep gegooid
quote:
Geen reet van te zeggen, hoe het tot dit heeft kunnen komen, wel dat er sprake is van échte oorlog en dat geen middelen geschuwd worden.
het is nog lang geen echte oorlog ik zou het eerder een flinke volksopstand noemen al ga je daar toch weer aan twijfelen nu ze zelfs hun kindertjes in moeten zetten, in Afrika is dat altijd een teken dat men zonder troepen begint te raken
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_31865177
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 13:28 schreef sp3c het volgende:

[..]

die mogelijkheid had Pracissor al in de groep gegooid
[..]

het is nog lang geen echte oorlog ik zou het eerder een flinke volksopstand noemen al ga je daar toch weer aan twijfelen nu ze zelfs hun kindertjes in moeten zetten, in Afrika is dat altijd een teken dat men zonder troepen begint te raken
voor sommigen is het blijkbaar oorlog, waarin maar 1 zaak telt: overwinning (zin doordrijven) ten koste van alles.
Ik vind het alleen vreemd dat mensen zo verbouwereerd zijn van het feit dat ook kinderen hier deel van uitmaken, het geeft te meer aan hoe verschrikkelijk verwend wij hier zijn.

Zolang er geen massale kinderaanslagen plaatsvinden denk ik dat het een truc was en dat men nog manschappen genoeg heeft om aan de strijd del te nemen, ik denk dat er zich best miljoenen aan willen melden om de Yanks uit Irak te krijgen, er wordt gegokt op loyaliteit en die is er zeker onder moslims.
Yeah baby Yeah!
pi_31865268
zo'n kind is natuurlijk wel een ideaal wapen.
je geeft een lief klein meisje van 6 jaar een teddybeer met daarin c4 en wat spijkers en stuurt haar naar een amerikaanse basis. hoeveel militairen zien haar als potentiele bom en hoeveel zullen blij zijn een lief klein meisje te zien die hun herrinert aan hun dochter/zusje?
Islam=facisme
  dinsdag 1 november 2005 @ 13:43:29 #23
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_31865465
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 10:53 schreef Pek het volgende:
Als dit betekent dat ze door hun volwassenen heen zijn, is het wel weer goed nieuws natuurlijk
En aangezien ze hun kindern laten opblazen hebben ze ook in de toekomst geen volwassen meer. Ergo, zo'n groep elimineert zich zelf, probleem in de toekomst opgelost.
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_31865903
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 13:28 schreef sp3c het volgende:

[..]

Ik betwijfel dat. Je kunt altijd nieuwe kindertjes maken.
Het klopt wel dat het in normale oorlogsomstandigheden het een slecht teken is als een leger kinderen moet inzetten, maar dit is geen normale oorlog. Een "eindoverwinning" is moeilijk te behalen, en de aanvoer van kinderen is vrij onbeperkt. De terroristen kunnen dit nog lang uithouden. Het is denk ik hoopvoller om te zien wanneer ze tegen hun eigen cultuur ingaan door vrouwen in te zetten. (Vooropgesteld dat vrouwen geen aanslagen mogen plegen van hun geloof/cultuur). Ik denk dat dat een betere maatstaf is voor hun wanhoop.
  dinsdag 1 november 2005 @ 18:50:02 #25
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_31873618
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 12:42 schreef sp3c het volgende:

[..]

betwijfel het
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
  dinsdag 1 november 2005 @ 19:03:52 #26
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_31873985
Even de ethische consequenties buiten beschouwing gelaten:

Het inzetten van zo een kind is natuurlijk in meerdere opzichten bijzonder effectief

Op de eerste plaats is het, met name voor de westerse militair, natuurlijk bijzonder schokkend dat de vijand zo ver wil gaan om jou te schaden. Hiermee laat hij zien dat hij bijna tot alles bereid is om maar te winnen. Zo een vijand is bijna niet te verslaan.
Ten tweede zal, als deze tactiek vaker gevoerd wordt, het ook vaak voorkomen dat Amerikaanse militairen kinderen die hen benaderen neerschieten zonder dat deze kwaad in de zin hadden. Uit pure angst. Deze colleteral damage leidt tot tegenacties, is negatief voor de houding van de bevolking tov de Amerikanen en staat slecht in de media.
Tenslotte heeft zo een actie an sich natuurlijk ook enigzins een "David en Goliath-effect", een klein kind tegen een enorme tank of zwaarbewapende militair.
Dit zal met name vanuit moslim-hoek op enige positiviteit kunnen rekenen.

Ethiek is een luxe die niet iedereen zich veroorloven kan.

[ Bericht 3% gewijzigd door LXIV op 01-11-2005 19:09:26 ]
The End Times are wild
pi_31883688
Het kan best zijn dat dit voor de ouders van deze jongen ook inslaat als een bom. Zo was een van de moslimterroristen na de aanslagen in Londen door zijn ouders als vermist opgegeven. Pas later hoorden ze dat hun kind een van de daders was.
Het zijn gewoon destructieve terroristische sekten die er alles voor over hebben om iemand te ronselen om zo,n aanslag te plegen. Met allerlei loze beloften worden deze kids de dood ingestuurd.
  woensdag 2 november 2005 @ 00:01:03 #28
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_31884565
Hersenspoeling.

Kinderen zijn met name gevoelig voor dit soort indoctrinatie. Het gebeurd in Israel ook trouwens zo af en toe.... Deze kinderen worden door hun ouders er zo heilig van overtuigd dat het zichzelf opofferen voor het goede doel, en men geloofd echt heilig dat hun opoffering de familie of het land ten goede zal komen.

Je ziet dat trouwens ook inderdaad in Afrika waar vele stammen nog steeds voor een vorm van onafhankelijkheid vechten, of in revolutionair verband om het bewind omver te werpen.

Hier moet trouwens ook bij vermeldt worden dat in de Tweede Wereldoorlog in Nederland en andere landen ook nog wel eens kinderen werden gebruikt om berichten van de ene plek naar de andere te krijgen, omdat de kinderen meestal vrijuit door de controle post mochten, bijvoorbeeld op hun dagelijke route naar school.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')