abraham | dinsdag 1 november 2005 @ 00:16 | |
Al enige tijd heeft de heer Kok het schandalig lage premier salaris ingeruild voor de riante inkomsten van een commerciele baan. Nog steeds krijgt hij de schuld van een accijns verhoging op de autobrandstof. Een aantal begrotingen later waarin Zalm en Balkenende riant de kans hebben gehad het 'kwartje van Kok' terug te geven moet toch eindelijk de naam van deze heffing worden aangepast. Aangezien zoete lieve Gerritje nog steeds per tankbeurt ruim 5 euro van mij jat heet voor mij dat ding vanaf nu Kwartje van Zalm. Het is tenslotte niet zo dat hij, in tegenstelling tot de pensionair Kok er niets aan kan doen. Gerrit, ik tank 52 keer per jaar 50 liter autobrandstof. Dat zijn 2600 kwartjes per jaar. Sinds Balkenende 1 al gedurende drie jaar. Het eerste jaar wil ik wel bij Wim declareren. Maar nu wil ik 5200 kwartjes terug. 1300 gulden. Afgerond 580 euro. Per morgen op mijn bankrekening svp! | ||
Tafkahs | dinsdag 1 november 2005 @ 00:24 | |
Daarom wil ie ook geen lijsttrekker worden he.. | ||
Sickie | dinsdag 1 november 2005 @ 00:24 | |
quote:Het zal Gerrit terecht aan zijn reet roesten dat jij een nieuwe naam hebt verzonnen voor dat kwartje. | ||
abraham | dinsdag 1 november 2005 @ 00:26 | |
Het zal Zalm inderdaad aan zijn reet roesten. Peningmeester voior de geschiedenisboekjes. Niet voor de toekomst ![]() | ||
ixio | dinsdag 1 november 2005 @ 00:26 | |
Godallemachtig, nog steeds dat gezeik over een kwartje dat zo onderhand 3 generaties geleden ingevoerd is? | ||
abraham | dinsdag 1 november 2005 @ 00:27 | |
quote:Het gaat mij er om dat het ding nog steeds de naam draagt van diegene die het heeft ingevoerd en niet van diegene die al jaren weigert hem af te schaffen ![]() | ||
ixio | dinsdag 1 november 2005 @ 00:31 | |
quote:Kwartje van Kok al terug via investeringen in wegen Het kabinet Balkenende-II heeft in het regeerakkoord afgesproken het ‘kwartje van Kok’ niet terug te geven aan de pomp, maar in te zetten voor investeringen in wegen, openbaar vervoer en vaarwegen. Het Kwartje van Kok, een bedrag van 530 miljoen euro jaarlijks, wordt besteed aan het wegwerken van achterstanden in het onderhoud van wegen, de aanleg van nieuwe wegen, het verminderen van files en aan de verbetering van bereikbaarheid. Ook het onderhoud van het spoor en waterwegen wordt hiermee betaald. Het 'Kwartje van Kok' is een verhoging van de accijns op autobrandstof van het kabinet Lubbers-Kok in 1991. De accijnsverhoging was structureel. Het kabinet heeft dit nooit bedoeld als tijdelijke maatregel. Er waren destijds twee redenen voor de accijnsverhoging. Enerzijds was deze nodig om de tekorten op de rijksbegroting terug te dringen. Anderzijds was de maatregel bedoeld om de kosten van het autogebruik meer gelijk te trekken met de kosten van het openbaar vervoer. De accijnsverhoging bedroeg 18,3 cent (8,3 eurocent) per liter ongelode benzine en 7 cent (3,18 eurocent) per liter voor diesel. De accijnsverhoging was een structurele maatregel. Het kabinet heeft nooit de bedoeling gehad deze maatregel voor een bepaalde tijd in te voeren. | ||
abraham | dinsdag 1 november 2005 @ 00:45 | |
Teruggave via investering in wegen is en zoethoudertje. Deze regering wil Nederland zo snel mogelijk onder een mooie strakke gladde zwarte laag asfalt verbergen. In mijn rol als autoconsument natuurlijk terecht. In een andere thread ben ik wel weer milieuridder ![]() Ook zonder het kwartje waren spitsstrook en consorten wel gefinancierd. Daar hadden we de aardgasbaten, de wegenbelasting en BPM toch al voor? Ik wil mijn gewoon contante munten terug van die weigerachtige Gerrit. Geen rare praatjes. | ||
ExtraWaskracht | dinsdag 1 november 2005 @ 00:53 | |
Wat betreft diesel is het kwartje van kok al teruggedraaid in 2001 en 2002. Op dat gedeelte kan je dus ook niet meer spreken van het kwartje van Kok, laat staan van Zalm. Zie antwoord op de kamervragen van Wilders. quote: [ Bericht 0% gewijzigd door ExtraWaskracht op 01-11-2005 00:58:55 ] | ||
Floripas | dinsdag 1 november 2005 @ 14:17 | |
quote:Zoveel? Waar moet jij helemaal heen dan? | ||
MrX1982 | dinsdag 1 november 2005 @ 14:24 | |
Dat kwartje komt nooit meer terug. Ze hebben dat geld immers hard nodig. Toegeven doen ze niet maar dat zegt genoeg over het leugenachtige karakter van politici. Dat het kwartje van Kok allang terug is. Ik geloof er echt helemaal niets van. Er vloeit maar een klein gedeelte van wat automobilisten jaarlijks betalen terug naar de automobilisten in de vorm van bijv. nieuwe wegen. De overheid steelt het geld van de automobilisten om het vervolgens te gebruiken voor allerlei kansloze projecten. De auto als melkkoe is een feit ![]() | ||
Floripas | dinsdag 1 november 2005 @ 15:12 | |
quote:Bron! En niet aankomen met de tuf-tufclub. | ||
MrX1982 | dinsdag 1 november 2005 @ 15:15 | |
quote:Bekijk de begroting maar. Een conclusie valt snel te trekken. | ||
freako | zaterdag 5 november 2005 @ 00:24 | |
Er stond vandaag een aardig verhaal in de NRC over het "Nieuwe Rijden". Als je een beetje je best doet, verbruik je 10-15% minder benzine. Dan heb je die 8,3 eurocent van Kok zo weer terug. | ||
Sickie | zaterdag 5 november 2005 @ 01:33 | |
quote:Die club is allang ter ziele. | ||
ExtraWaskracht | zaterdag 5 november 2005 @ 03:05 | |
quote:Bizarre redenatie. Als je zo zuinig rijdt, betaal je nog steeds die accijns. Zou je er dan wel over mogen klagen? Verder is dat kwartje klaarblijkelijk voor dieselrijders al teruggegeven, maar dit terzijde. | ||
kawotski | zaterdag 5 november 2005 @ 10:25 | |
en als je slaolie tankt maak je kans op een bekeuring omdat je je accijns niet afdraagt.. | ||
Yildiz | zaterdag 5 november 2005 @ 10:34 | |
quote:Goh, wat schuiven met kosten en baten, waar kennen we dat ook alweer van? | ||
freako | zaterdag 5 november 2005 @ 12:02 | |
quote:Ja. ![]() Eigenlijk is dat gewoon eigen verantwoordelijkheid nemen he. Niet meteen naar de overheid kijken, maar zelf gewoon dat kwartje van Kok terugpakken. ![]() [ Bericht 16% gewijzigd door freako op 05-11-2005 12:08:16 ] | ||
tijger1974 | zondag 6 november 2005 @ 10:28 | |
quote:Bron weet ik niet, maar het volgende: 1 je betaald over je verdiende geld inkomstenbelasting 2 met het geld wat je over houd koop je een nieuwe auto, waar je bpm over betaald 3 iin die auto moet brandstof (75 a 80 % van de prijs aan de pomp gaat naar de staat) 4 wegenbelasting 5 mocht je de auto verkopen die je over het geld wat je krijgt inkomstenbelasting betalen. 6 ik was bijna vergeten toekomstige tolpoorten. 7 parkeerbelasting 8 voor de onderhoud van je auto in de garage dien je ook een gedeelte btw te betalen. knappe jongen/meisje die mij kan overtuigen dat de auto geen melkkoe is. | ||
Erik.Martens | zondag 6 november 2005 @ 18:37 | |
De overheid heeft inkomsten en uitgaven. De uitgaven mogen de inkomsten niet (teveel) overstijgen, in een failliet land leven, dat lijkt met allemaal nog net wat erger. Geld teruggeven is altijd al een probleem geweest voor de overheid, want er is altijd wel een ander goed doel waar het heen kan. Op dit moment wordt er ook veel geinvesteerd in nieuw asfalt en dergelijken. Dat deze investering efficienter kan, is een andere discussie. Persoonlijk vind ik het kwartje van Kok teruggeven een prima idee voor mezelf (en medeburgers) maar niet voor de overheid. Althans, niet zonder een alternatief om dat gat te dichten. Het geld moet ergens vandaan komen. In Nederland is de auto inderdaad een melkkoe, maar er moet ook altijd wel een melkkoe zijn. Zonder inkomsten voor de overheid gebeurt er niets. | ||
#ANONIEM | maandag 7 november 2005 @ 15:29 | |
Voordat we überhaupt gaan praten over van wie dat kwartje nou is, zou ik eerst graag eens willen dat we ophouden met het zeggen van 'teruggeven.' In werkelijkheid wordt bedoeld: stoppen met het heffen ervan. Teruggeven zou betekenen dat iedereen geld terug zou krijgen voor te dure benzine gedurende de afgelopen 12-13 jaar. Persoonlijk kan ik er wel mee leven wanneer het kwartje wordt besteed aan verbeteringen aan het wegennet. Maar dan wel aan echte *verbeteringen*, zoals extra wegen en het oplossen van knelpunten, niet aan nutteloze maatregelen als 80-kilometerzones of verkeerslichten die juist files veroorzaken in plaats van oplossen. |