abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32697725
Ben nou bezig op chemnet.nl... jezus wat een trage site.
  woensdag 30 november 2005 @ 16:32:23 #277
120967 the_jasper
Karnemelk, shaken not stirred
pi_32699911
je kan dat opzoeken in Binas
Wat zegt hij nou.... Dat kan toch niet?
  woensdag 30 november 2005 @ 16:36:37 #278
120967 the_jasper
Karnemelk, shaken not stirred
pi_32700036
ik heb zelf een wiskunde vraagje
ik heb nu periodieke bewegingen voor wiskunde B1 en ik ben niet echt goed in wiskunde
ik snap er dus niks van

dit is de opdracht

Toon aan:
sin(4T) = sin(2T+2T) = ... = .. = 4sin T * cos ^ 3 T -- 4 sin ^3 T * cos t

waar ik dus uiteraard de puntjes moet invullen
Wat zegt hij nou.... Dat kan toch niet?
pi_32704902
laat maar, ben d'r uit

[ Bericht 53% gewijzigd door sitting_elfling op 30-11-2005 20:59:08 ]
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_32705211
quote:
Op woensdag 30 november 2005 16:36 schreef the_jasper het volgende:
(...)
Gebruik je Getal en Ruimte of een andere methode? Zo ja, welk boek, hoofdstuk en welke opgave is het?
Zo nee, kan ik je niet helpen want ik kom er ook ff niet uit.
  woensdag 30 november 2005 @ 19:46:42 #281
112118 ijsklont
Ice Cold Robot
pi_32705736
quote:
Op woensdag 30 november 2005 16:36 schreef the_jasper het volgende:
ik heb nu periodieke bewegingen voor wiskunde B1 en ik ben niet echt goed in wiskunde
ik snap er dus niks van

dit is de opdracht

Toon aan:
sin(4T) = sin(2T+2T) = ... = .. = 4sin T * cos ^ 3 T -- 4 sin ^3 T * cos t

Dat ze sin(4T) als sin(2T+2T) schrijven suggereert dat je de som-formules voor het argument van die sinus moet gebruiken, dus iets als sin(a+b) = ..., dat kun je vast wel op je formulekaart ( ) vinden.
Life sucks, but not when you're a robot.
discogs collection - Fotoboek - Ik luister..
pi_32707128
Inderdaad maar dan kom ik er nog nie zo uit. Die ^3 wil niet echt luken Maar ik heb veel uitwerkingen hier liggen van Getal en ruimte dus ja
pi_32707528
Ok, ik kom hier ook nog even met een vraagje, waar ik en mijn bijlesleerlinge zonet niet uitkwamen..

Je hebt een cilinder van 1,9 liter inhoudt. De temperatuur is 17 graden Celsius(290 K).....
De druk is eerst 3.12*10^5 Pa, je laat er wat gas uit ontsnappen, en de druk is daarna 1,22*10^5 Pa...

Bereken hoeveel mol gas je hebt laten ontsnappen uit de cilinder.

Nog een extra ding, wat misschien minder van belang is... De massa neemt met 4.66 gram af.

Wij zijn met de gaswet beziggeweest, maar komen dan eigenlijk alleen maar uit hoe je n1 en n2 uit kan drukken, en dus geen echte hoeveelheid in mol...

[ Bericht 14% gewijzigd door teigan op 30-11-2005 20:54:41 ]
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_32708754
quote:
Op woensdag 30 november 2005 20:39 schreef teigan het volgende:
Ok, ik kom hier ook nog even met een vraagje, waar ik en mijn bijlesleerlinge zonet niet uitkwamen..

Je hebt een cilinder van 1,9 liter inhoudt. De temperatuur is 17 graden Celsius(290 K).....
De druk is eerst 3.12*10^5 Pa, je laat er wat gas uit ontsnappen, en de druk is daarna 1,22*10^5 Pa...

Bereken hoeveel mol gas je hebt laten ontsnappen uit de cilinder.

Nog een extra ding, wat misschien minder van belang is... De massa neemt met 4.66 gram af.

Wij zijn met de gaswet beziggeweest, maar komen dan eigenlijk alleen maar uit hoe je n1 en n2 uit kan drukken, en dus geen echte hoeveelheid in mol...
Je hebt geluk, ik ben er ook pas mee bezig geweest. Je kunt toch zo de algemene gaswet nemen?

p * V/ T = n*R
Hierbij is: p=druk, V=volume, T=temperatuur Kelvin, n=aantal mol en R=gasconstante (8.3 J mol K, zie ook tabel 7 binas)

Je kunt alles nu zo invullen, voor de druk moet je even het verschil uitrekenen (dus 1,22*10^5 Pa - 3.12*10^5 Pa). Als enige onbekende heb je dus n, het aantal mol.
pi_32708930
Ok, ik wist nl. niet zeker of je die gasconstante wel kon gebruiken, omdat ik meende ergens gezien te hebben dat je die niet mocht gebruiken als de omstandigheden niet ideaal waren..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_32709040
quote:
Op woensdag 30 november 2005 21:17 schreef teigan het volgende:
Ok, ik wist nl. niet zeker of je die gasconstante wel kon gebruiken, omdat ik meende ergens gezien te hebben dat je die niet mocht gebruiken als de omstandigheden niet ideaal waren..
De formules zijn wel voor een ideaal gas, ik weet niet of jij daarmee te maken hebt?
Heb je geen antwoordenboekje ofzo? Anders weet ik het ook niet, probeer eerst maar eens of dit klopt zo.
pi_32709241
nou, het is een tentamen en de lerares van mijn bijlesleerlinge weigert om de boel uit te leggen/uitwerkingen mee te geven...

Maar op het vwo mag je ws. die gasconstante wel gewoon in alle gevallen gebruiken, en dan is het idd. een peuleschilletje, dan bereken je het zo....

[ Bericht 39% gewijzigd door teigan op 30-11-2005 21:33:50 ]
pi_32709494
Lol dat soort shit met die mol enzo heb ik vroeger ook wel gehad. Begreep er toen ook lang niet altijd alles van. Het dunkte me dat ik eerst de massa van lucht moest bepalen van voor het moment het druk verliest. Nadat het druk verliest gaat er 4.66 gram van af. Je hebt je 2 volumes. Nou, eerst de hoeveelheid mol in de beginstatus uit te rekenen door P x V te delen door R x T. Je krijgt een molwaarde, en je doet dezelfde berekening als het gas ontsnapt is. En dan doe je n1-n2 en heb je het antwoord, heb hem zelf ook ff nagerekend maar d'r klopte geen snars van volgens mij ;P. Klote natuurkunde van de 3e klas ;p
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  woensdag 30 november 2005 @ 21:54:30 #289
82552 Bullet-tooth
H.K.A.S. Groningen
pi_32710286
Voor scheikunde hebben we de opdracht om de spieren in het menselijk lichaam te bestuderen, op een scheikundige manier welteverstaan. Goed zitten we alleen een beetje vast wat betreft verzuring in de spieren. Hoe zit het precies met het melkzuur in de beenspieren als deze een zware inspanning moeten leveren? Hoe wordt dit aangemaakt en hoe weer afgevoerd?
Henk Knaagt Aan Schenen
Hij Kijkt Aapjes Soms
pi_32710830
quote:
Op woensdag 30 november 2005 21:54 schreef Bullet-tooth het volgende:
Voor scheikunde hebben we de opdracht om de spieren in het menselijk lichaam te bestuderen, op een scheikundige manier welteverstaan. Goed zitten we alleen een beetje vast wat betreft verzuring in de spieren. Hoe zit het precies met het melkzuur in de beenspieren als deze een zware inspanning moeten leveren? Hoe wordt dit aangemaakt en hoe weer afgevoerd?
Je moet eens zoeken in de biologie naar de verschillen tussen de chemische reacties van aërobe en anaërobe dissimilatie.
Ik kan het fijne er niet van vertellen, maar er ontstaat volgens mij pas melkzuur als er een zuurstof tekort is om de energie op de 'normale' manier de maken. Hierdoor krijg je een ander reactieproduct, dat melkzuur heet.

http://www.bioplek.org/6a(...)vwo_cseass_diss.html

Zie onderste 2 tabellen, succes

Afvoer gebeurt meen ik via de bloedvaten, maar waar het dan heengaat weet ik ook zo niet.

[ Bericht 7% gewijzigd door Wiwi101 op 30-11-2005 22:18:22 ]
  donderdag 1 december 2005 @ 12:35:43 #291
52513 whosvegas
The Trickster
pi_32723345
Kan niemand me met mijn vraag helpen?
Maar goed ik zal er zelf nog een goed naar kijken.

Maar ik heb nog een andere vraag:
De opgave:
Toon aan dat het volgende programma postconditie x=fib(N) heeft:
1
2
3
4
5
6
int x=0, y=1, k=0;
while (k!=N)
{        y=x+y;
         x=y-x;
         k++;
}

fib staat voor het fibonacci getal, definitie:
fib(0)=0
fib(1)=1
fib(k+2)=fib(k)+fib(k+1)

Eigenlijk weet ik totaal niet waar ik moet beginnen. Stel op het examen wordt zo'n vraag gesteld, moet ik dan de berekening laten zien dat voor een bepaalde waarde van N de uitkomst juist is? Of moet ik de toestand van het programma per regel aangeven en dat heteuiteindelijke resulaat aan de postcondite voldoet?
Are you nuts??
pi_32728390
Hm, deze is behoorlijk stom, maar ik zit even vast en heb geen boeken bij de hand. Ik zit even tot in mijn oren in de wind golven, hele leuke mix tussen statistiek, wiskunde en mechanica, not... Maar goed, ik heb een vrij ingewikkelde formule waar ik zelf even het een en andere uit wil afleiden, ik zit dus alleen even vast op het volgende probleempje, ik heb het even vereenvoudigd. Ik moet de volgende functie integreren:

x^2 * exp (-x^2)

Dat is het punt waar ik in ieder geval mee zit. De hele formule is de Rayleigh distributie van de golfhoogte H (m = parameter):

p(H)= (H^2/4m) * exp[(-H^2)/(8m)]

De integraal hiervan over een gebied van 0 tot (Hgemiddeld) moet dan natuurlijk 1/2 zijn (zodat het inderdaad Hgemiddeld is). Volgens het boek komt dit uit op Hgemiddeld = sqrt(2*pi*m). Ik kom hier zelf echter niet op...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_32729433
quote:
Op donderdag 1 december 2005 12:35 schreef whosvegas het volgende:
Kan niemand me met mijn vraag helpen?
Maar goed ik zal er zelf nog een goed naar kijken.

Maar ik heb nog een andere vraag:
De opgave:
Toon aan dat het volgende programma postconditie x=fib(N) heeft:
[ code verwijderd ]

fib staat voor het fibonacci getal, definitie:
fib(0)=0
fib(1)=1
fib(k+2)=fib(k)+fib(k+1)

Eigenlijk weet ik totaal niet waar ik moet beginnen. Stel op het examen wordt zo'n vraag gesteld, moet ik dan de berekening laten zien dat voor een bepaalde waarde van N de uitkomst juist is? Of moet ik de toestand van het programma per regel aangeven en dat heteuiteindelijke resulaat aan de postcondite voldoet?
De invariant is x=fib(k), y=fib(k+1).
pi_32732995
Ik wist niet dat er een centraal topic voor dit soort vragen was.
Sterkteleer: Rekenen aan dunwandige doorsnedes is het topic dat ik net geopend heb.
Iemand die me even kan helpen?
Sweet and innocent...
pi_32733335
Hier nog maar een keer dan:

Ik kan nergens in mijn boek of op internet vinden wat het verschil is aan het bereken van het oppervlak en traagheidsmoment van een gewone en een dunwandige doorsnede.

Het eerste lukt me namelijk wel, maar ik weet niet precies wat ik nu aan de hele methode moet veranderen in dit geval.

Opdracht moet morgenavond 1800 af zijn, dus zou heel gelukkig zijn met wat hulp

[ Bericht 2% gewijzigd door Innocence op 01-12-2005 19:19:44 ]
Sweet and innocent...
pi_32733416
Voor dunwandige buizen gelden afwijkende formules voor het bepalen van het traagheidsmoment.
Voor een buis geldt:
D = buiten dia
d = binnen dia
t = dikte
Dik wandig
I = pi / 64 * (D^4 - d^4)
Dun wandig
I < .393 D^4 * t
Voor d = 0.9D is D = 2.77 (I)^(1/4)
Voor d = 0.67D is D = 2.25 (I)^(1/4)
Voor d=0.5D is D = 2.16 (I)^(1/4)

x^(1/4) = 4de machtswortel

Voor dunwandige profielen (staal), gelden ook andere rekenregels, hierbij moet worden gekeken naar de NEN6773. Hierbij moet je een berg ellende over je heen halen (alle stabiliteits problemen die je ongeveer kunt verzinnen)
pi_32733550
Het is in dit geval een I-profiel en nog een profiel opgebouwd uit dunwandige delen, dus geen buis. Was ik er vergeten bij te vermelden, sorry...
Sweet and innocent...
pi_32733871
Wat moet je dan precies uitrekenen?
pi_32734142
Maximale normaalspanningen door buiging in een balk.
Daar heb je dus steeds het oppervlakte van de doorsnede en het traagheidsmoment voor nodig en ik loop vast als het weer een dunwandige doorsnede betreft.

Gewoon wat sommetjes over het onderwerp, die je helaas wel voldoende moet halen om aan je tentamen te mogen beginnen.
Sweet and innocent...
pi_32734511
Hmm.. volgens mij moet er dan weinig verschil zijn tussen dun-wandige en dikwandige profielen (behalve buizen). Jij doet LR, dus weet niet helemaal hoe ze het willen hebben.

Maar ik zou de I bepalen aan de hand van EI = SOM(EI)+SOM(Eac^2) (som EI + regel van steiner), wij mogen in de bouw met 2 methoden toepassen om verminderen de doorsnede reductie methode (waarbij je de delen waar plooi optreed niet meeneemt) en de spanningsreductie methode (waarbij je een maximale optredende spanning toekend aan het staal)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')