ter verduidelijking:quote:Vraagje tussendoor
Aan de oever van een rivier met een breedte van 600 meter is een elektriciteitscentrale E gebouwd. Aan de andere oever 2000 meter stroomafwaarts wordt een fabriek F gevestigd.
Voor de energievoorziening wil men een kabel van E naar F leggen.
De aanlegkosten over land zijn ¤ 20 per meter; onder water is dat ¤ 25 per meter.
Onderzoek welk tracé men moet kiezen voor de kabel om de kosten minimaal te krijgen.
Formule en uitwerking graag
idd. Je zoekt dus het minimum vanquote:
Bedankt, klopt inderdaad als ik alle structuren vergelijkquote:Op maandag 31 oktober 2005 13:18 schreef meranto het volgende:
OH zorgt voor oplosbaarheid in water, meestal is de CnHn keten voor vetoplosbaarheid verantwoordelijk.
Huh? De reeks 1/n2 convergeert toch juist wel, 1/n convergeert nietquote:Op maandag 31 oktober 2005 13:28 schreef thabit het volgende:
Antwoord op Haushofer's vraag: die 1/n2 is redelijk willekeurig. Het gaat erom dat je iets kiest waarvan de sommatie convergeert. Bij n2 is dat niet het geval.
Ja, maar de reeks n2 convergeert niet.quote:Op maandag 31 oktober 2005 13:31 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Huh? De reeks 1/n2 convergeert toch juist wel, 1/n convergeert niet
Stel een formule op:quote:Op maandag 31 oktober 2005 13:22 schreef DeTolk het volgende:
uit het vorige topic
[..]
ter verduidelijking:
[afbeelding]
Nee, die divergeertquote:Op maandag 31 oktober 2005 13:32 schreef thabit het volgende:
[..]
Ja, maar de reeks n2 convergeert niet..
Nu is de vraag:quote:Een centrifugaalpomp in een procesinstallatie pompt per uur 72 m3 water uit een tank via een leiding omhoog in een procesvat. Op een punt 1 meter boven de voorraadtank heeft de zuigleiding een doorsnede van 100 cm2. De statische druk is daar 2x105 N/m2. De leiding heeft op 35 meter bovenop het procesvat een diameter van 25 cm2. De statische druk bedraagt daar 3 x 105 N/m2.De totale wrijving van de pomp en leidingen tussen de twee meetpunten bedraagt 8 x 104 N/m2.
Ik heb uit het boek de volgende formules kunnen vinden:quote:Welke opvoerhoogte moet de pomp kunnen leveren? Ρ = 1000 kg/m3 en G = 9.81 m/s2.
quote:Pman= (P perszijde – P zuigzijde) + PG delta H meteraansluitingen + ½ P (C^2p + C^2z)
Ik snap hier dus echt helemaal niks vanquote:P = P * G * H
had ik overheen gelezen ,quote:Op maandag 31 oktober 2005 13:41 schreef maniack28 het volgende:
Antwoord van Jean_Le_Blanc is zeker weten goed
Ok, dat n2 niet convergeert snap ikquote:Op maandag 31 oktober 2005 13:28 schreef thabit het volgende:
Antwoord op Haushofer's vraag: die 1/n2 is redelijk willekeurig. Het gaat erom dat je iets kiest waarvan de sommatie convergeert. Bij n2 is dat niet het geval.
En jij ookquote:Op maandag 31 oktober 2005 12:47 schreef ijsklont het volgende:
[..]
Dat is de definitie van meetbaar. Het komt er op neer dat als je een verzameling A hebt, je een openverzameling O en een gesloten verzameling F kunt vinden, met O bevat in A en A bevat in F, zodanig dat F\O "willekeurig klein" is, waarbij met "willekeurig klein" dus is wordt bedoeld dat je voor elke epsilon de verzameling F\O kunt overdekken met blokken zodanig dat het volume van die blokken samen kleiner is dan epsilon. Als je je epsilon kleiner kiest, kan het dus zijn dat je andere F en O moet kiezen. Overigens, je weet nu alleen dat A meetbaar is, dat zegt niks over wat de maat van A nu precies is.
Als een verzameling A meetbaar is, wordt de Lebesgue maat van $A$ gegeven door inf {|G|_e : A bevat in G, G open}. Hierbij is |G|_e de uitwendige Lebesgue maat, die wordt gegeven door de constructie hierboven. Dus je overdekt G met rechthoeken, en telt het totale volume op. |G|_e is dan het infimum van het volume van alle mogelijke overdekkingen.
idd, al was ik er zelf niet 123 op gekomenquote:Op maandag 31 oktober 2005 13:41 schreef maniack28 het volgende:
Antwoord van Jean_Le_Blanc is zeker weten goed
zou je 'm totaal willen uitschrijven, mijn wiskundeknobbel is peanutsquote:Op maandag 31 oktober 2005 13:30 schreef Jean_Le_Blanc het volgende:
[..]
idd. Je zoekt dus het minimum van
kosten=20X+25(6002+(2000-X)2)1/2
differentiëren en gelijkstellen aan nul geeft dan
20+25(2000-X)(6002+(2000-X)2)-1/2=0
dus X=1200 meter zodat de totale kosten komen op ¤49000
Je kan het op zn minst proberenquote:Op maandag 31 oktober 2005 13:45 schreef DeTolk het volgende:
[..]
zou je 'm totaal willen uitschrijven, mijn wiskundeknobbel is peanuts![]()
ok:quote:Op maandag 31 oktober 2005 13:45 schreef DeTolk het volgende:
[..]
Dan zou ik als ik jou was maar eens leren te differentieren, want dat kun je in een heleboel dingen toepassen.quote:Op maandag 31 oktober 2005 13:45 schreef DeTolk het volgende:
[..]
quote:
Als wiskundeleraar moet jij toch wel het antwoord op deze vraag weten JD!!!quote:
quote:Laat zien dat R -> R : x |-> 1 / (1+ 2x - entier (2x) ) een periodieke functie is, wat is de kleinste periode?
Ik kan hem uitwerken met een voorbeeld, maar ik moet het in het algemeen aantonen, hoe doe je dat?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |