Sorry, dat is juist de studententoeslag. Ik was even vergeten dat die twee apart zijn. Nou ja, dan nog is het geen vetpot want de IBG-lening gaat volgend jaar juist omlaag dus per saldo hou je van die studententoeslag niks over. Ach ja, gelukkig heb ik rijke ouders.quote:Op maandag 21 november 2005 22:51 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Kun je me dan uitleggen waarom jouw toeslag maar 12,50 per maand is (overigens: vergeet je de studententoeslag niet)
Volgens mij vergeet je dan nog de € 403,-- zorgtoeslag die je krijgt wanneer je geen inkomen hebt. (net ingevuld op toeslagen.nl )quote:Op maandag 21 november 2005 23:22 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Sorry, dat is juist de studententoeslag. Ik was even vergeten dat die twee apart zijn. Nou ja, dan nog is het geen vetpot want de IBG-lening gaat volgend jaar juist omlaag dus per saldo hou je van die studententoeslag niks over. Ach ja, gelukkig heb ik rijke ouders.
Dat had ik ook net opgezocht...quote:Op maandag 21 november 2005 23:26 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Volgens mij vergeet je dan nog de � 403,-- zorgtoeslag die je krijgt wanneer je geen inkomen hebt. (net ingevuld op toeslagen.nl )
Dat is 403/12= 33.58+ 12.50 = 45.58 per maand.
Verhoging van de studiefinanciering ivm het nieuwe zorgstelsel, met ¤150,- per jaar oftewel ¤12,50 per maand. Cadeautje van D'66...quote:Op maandag 21 november 2005 23:29 schreef ChrisJX het volgende:
Wat is een studententoeslag eik
Niet dat ik er iets aan heb, maar goed
Je bedoelt dat je minder kunt lenenquote:Op maandag 21 november 2005 23:29 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Dat had ik ook net opgezocht...![]()
Die ¤12,50 valt dus bijna weg omdat er ook weer ¤10,- van de maandelijkse lening af gaat, maar goed. Dan hou je inderdaad nog zo'n 35 euro over, wordt het maar 15 euro per maand duurder volgend jaar.![]()
Je kunt ¤10,- minder per maand lenen inderdaad. Als je die lening dus echt nodig hebt en elke maand opmaakt, wat ik moet gaan doen als mijn 4 jaar basisbeurs op zijn, heb je dus ¤10,- minder te besteden.quote:Op maandag 21 november 2005 23:35 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Je bedoelt dat je minder kunt lenen
Dan ga je er toch niet op achteruit? (ja, 5 euro)
Maar dat ligt dan niet aan het zorgstelsel. Daarnaast: die 10 euro hoef je later ook niet terug te betalen, dus feitelijk ga je er niet op achteruit.(als je doorrekent ga je er zelfs op vooruit )quote:Op maandag 21 november 2005 23:50 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Je kunt ¤10,- minder per maand lenen inderdaad. Als je die lening dus echt nodig hebt en elke maand opmaakt, wat ik moet gaan doen als mijn 4 jaar basisbeurs op zijn, heb je dus ¤10,- minder te besteden.
Ehm, dat neemt niet weg dat je dat geld misschien nu nodig hebt en niet later. Ik ga er vanuit dat "later", met een goede baan enzo, 10 euro meer of minder niet zo veel uitmaakt als nu. Volgens die redenering zou nooit iemand iets lenen, en in een perfecte wereld zou dat natuurlijk ook zo zijn want per saldo is lenen altijd duurder, maar soms moet het gewoon.quote:Op maandag 21 november 2005 23:53 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Maar dat ligt dan niet aan het zorgstelsel. Daarnaast: die 10 euro hoef je later ook niet terug te betalen, dus feitelijk ga je er niet op achteruit.(als je doorrekent ga je er zelfs op vooruit )
En wat wil je hier nu mee zeggen, eigenlijkquote:Op dinsdag 22 november 2005 05:18 schreef bbstreams het volgende:
goe en nu ff de rekening per jaar betalen; zorgverzekeraar CZ biedt dan een extra 3% korting, daar kun je bijna niet tegen sparen. opzich terecht dat ze mensen die vooruit willen betalen een korting geven, maar niet sociaal naar iemand die wel wil maar het geld er niet voor heeft. het lijkt me nu juist dat dit soort mensen in de problemen komen, die moeten elk tientje 2keer omdraaien en de meeste bazen zullen wel gek zijn om een loonvoorshot te geven. en niet alleen zorg wordt duurder ook de rest stijgt lekker mee.
Dat lijkt me vrij logisch. Het blijft 3%. Het staat eenieder vrij het niet te doen.quote:Op dinsdag 22 november 2005 10:55 schreef miereneuker het volgende:
moet je dan bij CZ het hele jaarbedrag in 1x betalen? das wel ff een flinke hoop geld om op te hoesten voor een eurotje of 30 korting op jaarbasis (3% van ¤1000)
Het staat niet eenieder vrij het wel te doen. (Dat was dus het punt dat hierboven gemaakt werd.)quote:Op dinsdag 22 november 2005 10:59 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat lijkt me vrij logisch. Het blijft 3%. Het staat eenieder vrij het niet te doen.
Het staat je wel vrij, klaar. Dat je het niet kunt is toch niet de schuld van CZquote:Op dinsdag 22 november 2005 11:24 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Het staat niet eenieder vrij het wel te doen. (Dat was dus het punt dat hierboven gemaakt werd.)
Is die 30 euro netto of bruto?quote:Op dinsdag 22 november 2005 11:30 schreef Speed-Addicted het volgende:
Ik krijg een compensatie van 30 euro p/mnd van mijn werkgever.
Ik zit eraan te denken om een eigen risico te nemen van 500 euro waardoor mijn premie per jaar 806 euro word min 360 euro. Wat betekend dat mijn ziektekosten slechts 37 euro p/mnd zijn
Dat is een goeie.... ik zal de nieuwsbrief er even bij zoeken..quote:Op dinsdag 22 november 2005 11:32 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Is die 30 euro netto of bruto?
Ga dit nog verder uitzoeken, maar tot nu toe zou ik meer dan 200 euro per jaar meer betalen, wil ik dezelfde vergoedingen houden, die ik nu heb.quote:Op dinsdag 22 november 2005 23:52 schreef bbstreams het volgende:
Menzis-polis voor 1,2 miljoen FNV-leden
Uitgegeven: 21 november 2005 20:09
Laatst gewijzigd: 21 november 2005 20:10
RIJSWIJK - De FNV biedt haar 1,2 miljoen leden een collectieve zorgverzekering van zorgverzekeraar Menzis aan met kortingen op de verplichte basispolis én de aanvullende pakketten. De nieuwe zorgpolis voor FNV-leden is het grootste collectieve zorgverzekeringscontract tot nu toe, aldus de FNV en Menzis in een gezamenlijke verklaring.
Menzis biedt FNV-leden een basispolis voor 996 euro per jaar. Bij betaling per jaar wordt het 981 euro, zo lieten ze verder weten. In beide gevallen betekent dit een korting van ruim 5 procent op de nominale basispremies van Menzis.
"Keuze is er verder uit een drietal aanvullende verzekeringen en twee tandheelkundige polissen. Op deze pakketten biedt Menzis 9 procent korting", aldus de partners.
Dat bedrag klopt waarschijnlijk wel. Ik zit op 123, ook fiks meer dan wat ik nu betaal.quote:Op woensdag 23 november 2005 10:31 schreef Mangoworks2002 het volgende:
bij mij gaat het bijna het dubbele worden van wat ik nu moet betalen. Dat kan toch niet kloppen? Ik ben ziekenfonds verzekerd bij de IZZ. Ik betaal nu een premie per maand van 69,05 euro. Voor dit bedrag ben ik Basis, aanvullend en aanvullend + verzekerd. (ik heb dus recht op de maximale zorg) Nu heb ik gister mijn voorstel binnengekregen mbt mijn zorg premie van volgend jaar. Hierop staat dat op de manier zoals ik nu verzekerd ben mijn premie 130 euro gaat worden.
Ik heb op internet die zorgtoeslag test gedaan wat een indicatie geeft van wat je zou krijgen aan toeslag, en daar kwam een schamele 18 euro per maand uit. Houd in dat ik nog 112 euro per maand moet betalen op basis van hoe ik nu verzekerd ben. Dit kan volgens mij niet, het bedrag kan nooit zo hoog zijn. Ook is mij opgevallen dat in de basis verzekering veel zit waar ik niets aan heb, kraamzorg etc. Moet ik hiervoor nu ook betalen?
Ik dus 200 meer, na aftrek zorgtoeslagquote:Op woensdag 23 november 2005 10:47 schreef Mangoworks2002 het volgende:
ik moet ruim 450 euro meer betalen per jaar
Ik zit ook met deze vraag.quote:Op woensdag 23 november 2005 22:18 schreef bbstreams het volgende:
hoe zit dat eigenlijk tussen 1januari en maart. stel je accepteert het aanbod van je huidige verzekering niet. je heb immers tijd om te kiezen voor 1 maart 2006. hoe ben je dan verzekerd gedurende de eerste 3 maanden. .... of gaat de verzekering altijd in op 1 januari en wordt dus met terugwerkende kracht de nota;s vergoed. in de praktijk voor iemand de veel kosten heeft. die kan dit toch nooit zelf overbruggen ?
Zolang je niet actief meldt bij je huidige zorgverzekeraar dat je hun aanbod afwijst, zal dat pakket gewoon ingaan per 1 januari.quote:Op woensdag 23 november 2005 22:18 schreef bbstreams het volgende:
hoe zit dat eigenlijk tussen 1januari en maart. stel je accepteert het aanbod van je huidige verzekering niet. je heb immers tijd om te kiezen voor 1 maart 2006. hoe ben je dan verzekerd gedurende de eerste 3 maanden. .... of gaat de verzekering altijd in op 1 januari en wordt dus met terugwerkende kracht de nota;s vergoed. in de praktijk voor iemand de veel kosten heeft. die kan dit toch nooit zelf overbruggen ?
Nee, je moet het voorstel van je huidige zorgverzekeraar officieel afwijzen en de verzekering opzeggen.quote:Op donderdag 24 november 2005 02:00 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ik zit ook met deze vraag.
Daarnaast ook nog met een andere.
Stel dat je nu verzekerd bent bij verzekering A en je wilt na 1 januari 2006 overstappen op verzekering B. Moet je je dan eerst uitschrijven/afmelden bij A, of eerst inschrijven/aanmelden bij B, of hoef je je alleen maar aan te melden bij je nieuwe verzekering en wordt de rest vanzelf geregeld?
Je rekent nu alleen de lagere ABWZ etc niet mee. Volgens het rekenschema op de nieuwezorgverzekeringsite zou mij dat bijv. 62 euro per maand schelen (ik ben benieuwdquote:Op woensdag 23 november 2005 10:31 schreef Mangoworks2002 het volgende:
bij mij gaat het bijna het dubbele worden van wat ik nu moet betalen. Dat kan toch niet kloppen? Ik ben ziekenfonds verzekerd bij de IZZ. Ik betaal nu een premie per maand van 69,05 euro. Voor dit bedrag ben ik Basis, aanvullend en aanvullend + verzekerd. (ik heb dus recht op de maximale zorg) Nu heb ik gister mijn voorstel binnengekregen mbt mijn zorg premie van volgend jaar. Hierop staat dat op de manier zoals ik nu verzekerd ben mijn premie 130 euro gaat worden.
Ik heb op internet die zorgtoeslag test gedaan wat een indicatie geeft van wat je zou krijgen aan toeslag, en daar kwam een schamele 18 euro per maand uit. Houd in dat ik nog 112 euro per maand moet betalen op basis van hoe ik nu verzekerd ben. Dit kan volgens mij niet, het bedrag kan nooit zo hoog zijn. Ook is mij opgevallen dat in de basis verzekering veel zit waar ik niets aan heb, kraamzorg etc. Moet ik hiervoor nu ook betalen?
Misschien komt dat doordat je op 1 januari nog geen 18 bent, volgens mij wordt daarnaar gekeken. Ik denk niet dat er onderscheid wordt gemaakt tussen iemand die in januari 18 wordt of in december. Op het moment dat het nieuwe zorgstelsel ingevoerd wordt ben je nog geen 18 dus krijg je een aanbieding voor ¤ 0,00. Dat lijkt me een vrij logische verklaring.quote:Op woensdag 30 november 2005 17:52 schreef SilverBullet het volgende:
Maar nu heb ik vandaag een aanbieding gekregen van PWZ (huidige verzekering). Op de polis staat ingangsdatum 01-01-2006 en geldig tot 01-01-2007. Tot zo ver niets mis mee, maar daar onder staat:
Beter Af Polis: Premie 0,00 euro
Beter Af Plus Polis: Premie 0,00 euro
Premie per maand: 0,00 euro.
Best mooi denk ik dan, maar wel raar, want ik word 18 in 2006.Ook raar omdat ik wel van de belastingdienst een paar maanden terug een aanvraagformulier voor zorgtoeslag heb gekregen. Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe alles nou precies in elkaar zit voor mij?
edit:
Ik zit trouwens nog op school (laatste jaar). En ga (hopelijk) na de zomer studeren. Ik weet niet of dat nog uitmaakt ivm stufi.
Volgens mij is dat ook alleen maar tot 18 jaar.quote:Op woensdag 30 november 2005 19:29 schreef Serinde het volgende:
[..]
(...)
Ik weet wel dat zo lang je schoolgaand bent of studeert, je bij veel (of alle?) verzekeraars voor de aanvullende pakketten gratis meeverzekerd kan worden met één van de ouders.
Studiefinanciering ontvangen is voor de meeste verzekeraars hét criterium om als 'kind' aangemerkt te blijven. Of ze thuis- of utiwonend zijn maakt ook niet uit.quote:Op woensdag 30 november 2005 19:53 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Volgens mij is dat ook alleen maar tot 18 jaar.
Oh wacht, ik lees in het boekje van mijn verzekering dat de aanvullende verzekeringen voor kinderen tot 30 jaar (van wie de ouders het levensonderhoud betalen) gratis blijven. Dan is wel de vraag wat de definitie is van 'levensonderhoud betalen'. Veel studenten bedruipen immers zichzelf met studiebeurs en bijbaan?
op de site denieuwezorgversekering.nl worden sowieso appels met peren vergeleken. dan wordt gezegd dat je er bij een bepaalde premie niet op achteruit gaat. dat klopt ook wel, alleen wordt daar je huidige verzekering en premie, meestal met aanvullende verzekering, vergeleken met de nominale nieuwe zorgverzekering. Hier zit echter niet de aanvullende verzekering bij. Dit is gemiddeld zo'n 25 euro netto (bij mij en meerdere mensen). Dus als gezin of samenwonende partners ga je er gemakkelijk 50 euro netto op achteruit.quote:Op zondag 27 november 2005 12:39 schreef lost95 het volgende:
[..]
Je rekent nu alleen de lagere ABWZ etc niet mee. Volgens het rekenschema op de nieuwezorgverzekeringsite zou mij dat bijv. 62 euro per maand schelen (ik ben benieuwd)
Verder kan je je premie nog verlagen dmv deelname aan collectiviteiten/verhogen eigen risico)
Volgens mij vergelijken ze op die site nominaal 2005 met nominaal 2006. Dus ik zie die appels en peren niet, eerlijk gezegd.quote:Op woensdag 7 december 2005 12:01 schreef _mman het volgende:
[..]
op de site denieuwezorgversekering.nl worden sowieso appels met peren vergeleken. dan wordt gezegd dat je er bij een bepaalde premie niet op achteruit gaat. dat klopt ook wel, alleen wordt daar je huidige verzekering en premie, meestal met aanvullende verzekering, vergeleken met de nominale nieuwe zorgverzekering. Hier zit echter niet de aanvullende verzekering bij. Dit is gemiddeld zo'n 25 euro netto (bij mij en meerdere mensen). Dus als gezin of samenwonende partners ga je er gemakkelijk 50 euro netto op achteruit.
Dus, appels met peren. Kost je altijd meer dan nu...
je moet daar de premie invullen die je nu betaald. in die premie zit alle zorg, dus incl. aanvullende verzekering. daar dien je bij de nieuwe zorgpolis apart voor te betalen... kijk en reken nog maar eens goed en vergelijk dit maar eens met het aanbod dat je hebt gekregen van je zorgverzekeraar voor volgend jaar.quote:Op woensdag 7 december 2005 12:08 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Volgens mij vergelijken ze op die site nominaal 2005 met nominaal 2006. Dus ik zie die appels en peren niet, eerlijk gezegd.
Nee hoor. Ik ben ziekenfonds en het programma vult automatisch voor mij de nominale premie in. Aanvullende premies laat het buiten beschouwing.quote:Op woensdag 7 december 2005 13:05 schreef _mman het volgende:
[..]
je moet daar de premie invullen die je nu betaald. in die premie zit alle zorg, dus incl. aanvullende verzekering. daar dien je bij de nieuwe zorgpolis apart voor te betalen... kijk en reken nog maar eens goed en vergelijk dit maar eens met het aanbod dat je hebt gekregen van je zorgverzekeraar voor volgend jaar.
maar ik neem aan dat je nu wel een aanvullende verzekering hebt. Dus die moet je wel meenemen in je berekening voor volgend jaar. Die zul je toch moeten betalen, of je moet tevreden zijn met de kale basisverzekering.quote:Op woensdag 7 december 2005 13:10 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik ben ziekenfonds en het programma vult automatisch voor mij de nominale premie in. Aanvullende premies laat het buiten beschouwing.
Heb je de berekening al eens gemaakt op www.denieuwezorgverzekering.nl?quote:Op woensdag 7 december 2005 14:48 schreef Verbal het volgende:
Mijn vriendin en ik betalen momenteel trouwens samen (zij ziekenfonds en ik collectief particulier) iets van 180 Euro. In het nieuwe systeem zouden wij 287 euro betalen aan premies, de ruim 2 procent van ons bruto salaris die wij moeten betalen als belasting over de 6% van het werkgeversdeel nog niet eens meegerekend. Nu weet ik niet hoeveel er van de huidige afdrachten verdwijnen, maar lang niet genoeg om dit te compenseren.
M.a.w. Hoogervorst is een leugenaar als hij zegt dat niemand er op achteruit gaat. Voor zover ik het kan zien gaan wij er minstens 5 % van ons besteedbaar inkomen op achteruit
V.
Ga ik doen, als ik thuis ben.quote:Op woensdag 7 december 2005 15:00 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Heb je de berekening al eens gemaakt op www.denieuwezorgverzekering.nl?
In oktober heeft hij in Kassa iets van die strekking gezegd. Zal het even opzoeken.quote:Trouwens, Hoogervorst heeft nooit gezegd dat niemand er op achteruit gaat.
Ik heb die uitzending ook gezien, en volgens mij heeft hij het echt niet gezegd. Dat zou namelijk wel heel erg dom zijn. Zal wel iets zijn geweest als 'de meeste mensen gaan er niet op achteruit'.quote:Op woensdag 7 december 2005 15:05 schreef Verbal het volgende:
[..]
In oktober heeft hij in Kassa iets van die strekking gezegd. Zal het even opzoeken.
V.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |