abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Admin zondag 30 oktober 2005 @ 22:11:54 #1
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_31823408
Een meisjesdroom die uitkomt:
Jaren geleden las ik over de Diggers en het eerste dat ik toen wilde was een keer komen kijken.
Maar ik durfde niet echt contact op te nemen, en had het gevoel dat ik toch maar in de weg zou lopen.
Langzaam aan kom je toch nog vaker in ieper en leer je zo wat mensen kennen.
Frans, via mijn forum, nodigde me uit om het geweldige werk eens te komen bekijken.
En zo ga je dan eens een keer mee.
En dan zie je een ploeg mannen die weten waar ze mee bezig zijn, heel vakbekwaam zijn, uiterst voorzichtig en heel intens.
En dan zie je voor je ogen de geschiedenis zich voor je openbaren en dat is een geweldige ervaring.
Wat een kleine 90 jaar in de grond heeft gezeten vertelt nu zijn verhaal.
En hoe je het ook wendt of keert, je staat er middenin..

Gewoon een fotoverslag van een dag met geweldige mensen die ik nogmaals heel erg wil bedanken.

Deze outfit is echt aan te raden!!!!

[ Bericht 1% gewijzigd door yvonne op 30-10-2005 22:21:53 ]
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  zondag 30 oktober 2005 @ 22:14:28 #2
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_31823489
Wow tof. Doe es meer verslag. Wat vonden ze enzo, hoe gingen ze te werk. Ik vind dat altijd reuze boeiend
  Admin zondag 30 oktober 2005 @ 22:14:32 #3
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_31823496
Wie of wat zijn de Diggers?
De Diggers is een vereniging die op het moment in een VZW gaat veranderen. Een VZW geeft ons meer structuur en mogelijkheden.

De groep is begonnen ongeveer begin jaren tachtig onder leiding van Patrick van Wanzeele met een vijftal leden.
De begin jaren zijn erg vruchtbaar geweest omdat er eigenlijk geen enkele regels waren v.w.b. regelgeving. Je kon graven waar je maar wilde. Daar is in de afgelopen jaren met ook de toenemende interesse voor de eerste wereldoorlog verandering ingekomen.

De gehele Ieper boog is sinds het begin wel eens een keer bekeken. Sinds 1998 is de groep eigenlijk grotendeels actief geweest op het slagveld van Boezinge (Industrie terrein Ieper). Na de ontdekking van de Yorkshire trench-dug out, wat een groot project is geweest, zijn de daaromliggende percelen ook doorzocht op het industrie terrein. Het zijn de vondsten van veel soldaten in die jaren en de Yorkshire trench die de nodige aandacht van de pers heeft aangetrokken en de bekendheid van de groep is enorm gestegen, vooral in het buitenland.

De groep heeft vandaag de dag een twaalftal leden. Er wordt samengewerkt met de Gemeente Ieper en het In Flanders Field museum.
Wij moeten ook met de tijd mee en moeten ook voldoen aan steeds meer regels. De Diggers zijn nog altijd amateurs maar ook door druk vanuit buitenaf wordt er verwacht dat wij steeds meer aan rapportage en documentatie moeten gaan doen.

Momenteel is er geen gebrek aan plekken die wij nog moeten gaan onderzoeken en er loopt een project die wij moeten gaan doen voor het IFF museum.

Frans ( van de Diggers)
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Admin zondag 30 oktober 2005 @ 22:29:26 #4
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_31824039
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 22:14 schreef Silmarwen het volgende:
Wow tof. Doe es meer verslag. Wat vonden ze enzo, hoe gingen ze te werk. Ik vind dat altijd reuze boeiend
Wat wil je weten?
Alles zo'n beetje?

zondag 30 oktober 2005 @ 22:31:49 #5
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_31824125
http://fok.nl/~yvonne/diggers30.jpg

Vlammenwerper of gifgasfles?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  zondag 30 oktober 2005 @ 22:45:38 #6
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_31824628
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 22:29 schreef yvonne het volgende:

[..]

Wat wil je weten?
Alles zo'n beetje?
That'll do.

Ik ben altijd benieuwd hoe ze ene plek uitzoeken en waar ze dan weten waar ze kunnen beginnen (Wat een rot zin) Ik neem aan dat ze niet out of the blue ineens ergens gaan graven?
pi_31824835
Eigenlijk zijn het dus een soort moderne tijd-archeologen?

Gebeurt dit op redelijk grote schaal? Als je toevallig wat cjifertjes hebt, dat maakt het nog interessanter.
  Admin zondag 30 oktober 2005 @ 22:51:39 #8
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_31824859
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 22:31 schreef Dagonet het volgende:
http://fok.nl/~yvonne/diggers30.jpg

Vlammenwerper of gifgasfles?
Een duitse gascylinder die blootgelegd is en een soort bevestigings systeem. In de duitse loopgraaf in het maisveld.

Admin zondag 30 oktober 2005 @ 22:53:44 #9
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_31824947
http://fok.nl/~yvonne/diggers33.jpg , hier is de cylinder helemaal blootgelegd en als je goed kijkt zie je een kogel aan de buitenkant zitten.

[ Bericht 1% gewijzigd door Dagonet op 30-10-2005 22:55:24 (spatie tussen url en , gezet) ]

zondag 30 oktober 2005 @ 22:57:19 #10
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_31825069
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 22:53 schreef yvonne het volgende:
http://fok.nl/~yvonne/diggers33.jpg , hier is de cylinder helemaal blootgelegd en als je goed kijkt zie je een kogel aan de buitenkant zitten.
Neuh, dan is het zéker geen vlammenwerper nee

Hij was al helemaal leeg mag ik hopen?
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
  Admin zondag 30 oktober 2005 @ 22:57:51 #11
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_31825090
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 22:51 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Eigenlijk zijn het dus een soort moderne tijd-archeologen?

Gebeurt dit op redelijk grote schaal? Als je toevallig wat cjifertjes hebt, dat maakt het nog interessanter.
Waar wil je cijfertjes over?

Admin zondag 30 oktober 2005 @ 23:00:24 #12
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_31825170
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 22:57 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Neuh, dan is het zéker geen vlammenwerper nee

Hij was al helemaal leeg mag ik hopen?
Er is mee geklotst ja
Leeg dus

zondag 30 oktober 2005 @ 23:01:46 #13
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_31825216
Altijd een goede methode om te testen.
  Admin zondag 30 oktober 2005 @ 23:07:07 #14
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_31825408
http://fok.nl/~yvonne/diggers17.jpg
Een bosrteltje van walvissenbeen met daarop "fleurette"geschreven.
Kogel ligt ernaast voor de verhouding op de foto.

zondag 30 oktober 2005 @ 23:09:48 #15
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_31825487
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 23:07 schreef yvonne het volgende:
http://fok.nl/~yvonne/diggers17.jpg
Een bosrteltje van walvissenbeen met daarop "fleurette"geschreven.
Kogel ligt ernaast voor de verhouding op de foto.
Ik dacht dat het andersom was en dat ze een plastic borstel ernaast hadden gelegd.
  Admin zondag 30 oktober 2005 @ 23:10:56 #16
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_31825525

pi_31825875
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 22:57 schreef yvonne het volgende:
Waar wil je cijfertjes over?
Nouja, meer wat men voor zaken al opgegraven heeft (bijzonderheden), wat men nog van plan is op te graven, zijn er meer van dit soort groepen, dat soort dingen denik.
  zondag 30 oktober 2005 @ 23:32:56 #18
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_31826207
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 23:10 schreef yvonne het volgende:
't ziet er toch ook uit als plastic op de foto
  Admin zondag 30 oktober 2005 @ 23:43:41 #19
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_31826489
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 23:32 schreef Dagonet het volgende:

[..]

't ziet er toch ook uit als plastic op de foto
Walvissenbeen, denk aan de tijd
Je had er brillen van, van alles.

zondag 30 oktober 2005 @ 23:44:33 #20
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_31826516
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 23:43 schreef yvonne het volgende:

[..]

Walvissenbeen, denk aan de tijd
Je had er brillen van, van alles.
Jahaa, ik dacht dat het een borsteltje van de Diggers was om dingen schoon mee te poetsne.
  Admin maandag 31 oktober 2005 @ 00:11:55 #21
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_31827228
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 23:22 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Nouja, meer wat men voor zaken al opgegraven heeft (bijzonderheden), wat men nog van plan is op te graven, zijn er meer van dit soort groepen, dat soort dingen denik.
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=908 staat een heleboel van de recente opgravingen, als ik alles moet over halen ben ik te lang bezig, dan maar zo

Admin maandag 31 oktober 2005 @ 10:43:03 #22
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_31832183
http://fok.nl/~yvonne/diggers28.jpg Van deze zal ik en beter foto gaan zoeken, je kunt heel misschien zien hoe ondiep dit is, het is een deel van een loopgraaf uit het begin van de oorlog.
Iedereen denkt dat ze meteen die "mooie"loopgraven hadden zoals we die van foto's kennen.
Maar niets is minder waar, de eerste loopgraven waren maar 60,70 cm diep.
En stel je nu eens voor hoe de mannen daar doorheen moesten.
Juist op hun buik, terwijl allerlei geschut hun om de oren vloog.
Dan wil je alleen nog maar bidden en als een mol de grond in...
Wat ze op deze foto opgraven is trouwens een bajonet, duits.

Admin woensdag 9 november 2005 @ 11:06:56 #23
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_32111456

Admin woensdag 9 november 2005 @ 16:39:18 #24
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_32120696
Graven naar WOI

"Zaterdag is Diggersdag. Al van in de jaren '80 graven we met ons team naar de geschiedenis, naar WOI. Altijd een mooie dag." Patrick Van Wanzeele (55) schuimt al 35 jaar de velden af in de buurt van Ieper op zoek naar restanten van WOI en de verhalen erachter; obussen, houwelen, loopgraven en stoffelijke resten van soldaten. In de jaren '80 richtte hij De Diggers op, een groep amateur-archeologen. Momenteel zijn ze met tien, negen mannen en een vrouw, tussen 16 en 60 jaar oud. Ze komen elke zaterdag bij elkaar op een terrein in het dorpje Boezinge. "We werken tegen de tijd, want binnen twee jaar zal het hier volgebouwd zijn met bedrijven. We trachten nog iets te redden voor het nageslacht."

Bron:
http://www.een.be/televis(...)76_item2/index.shtml

"Ik doe het niet voor de buit, maar wel voor de geschiedenis. Hoe die mensen hier geleefd hebben; tussen zwaargewonden en lijken, bommen en kogels die om je heen vliegen, in weer en wind." André Hooreweghe (60) is al 20 jaar gefascineerd door de Grote Oorlog en heeft eigenhandig al zestig geraamtes van soldaten opgegraven. "We hebben hier op zeven jaar tijd zelfs al 205 geraamtes gevonden van Britse en Duitse soldaten. En er liggen er nog heel wat. Meestal zijn ze onthoofd, kapotgeschoten,... geen mooi zicht." De stoffelijke resten komen uiteindelijk terecht op een militair kerkhof. "Dat deze soldaten zoveel jaren later een graf krijgen, dat geeft me het meeste voldoening. Het zijn mensen die hun leven gelaten hebben, niet voor mijn vrijheid maar wel voor de vrijheid van onze grootouders."

Thibault Milleville is met zijn 16 het jongste lid van de Diggers. "Ik heb eerst zes maanden staan kijken hoe de Diggers werkten en uiteindelijk vroegen ze me of ik lid wou worden. Ik was zo blij, ik had het nooit gedacht. Het is een droom die uitkomt." Al zijn vondsten krijgen een plaats in zijn verzameling. "Er staan hier drinkbussen, helmen, gasbommen, geweren, medailles.... Ik ben enorm trots op mijn verzameling." Al zijn vrije tijd gaat naar het opgraven, het opzoeken van informatie en het oppoetsen van de oorlogsrestanten. "Zolang als ik kan, wil ik er mee doorgaan."

As Donderdag op België1

donderdag 10 november 2005 @ 11:40:00 #25
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_32143157
quote:
Op woensdag 9 november 2005 16:39 schreef yvonne het volgende:
As Donderdag op België1
Vanavond dus, 21.40.

*zet reminder.
Ik ga naar huis.
  Admin donderdag 10 november 2005 @ 21:55:44 #26
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_32161369
NU!!!

pi_32234741
Interessant topic. Ik heb zelf ook zitten kijken afgelopen donderdag en het viel me op dat ze alleen met dieptezoekers zochten. Hieruit maak ik op dat ze alleen voor grotere metalen objecten gaan, zoals wapens en munitie. Hierdoor zullen ze veel kleine dingen missen, zoals munten, insignes e.d.

Ik zoek zelf ook met een metaaldetector en zoek vooral op kleinere vondsten. Maar het zoeken op een slagveld is natuurlijk ook weer totaal anders dan op een veld of akker.
Deze gasten verdienen sowieso waardering voor het feit dat ze de overblijfselen van meer dan 200 soldaten naar een respectabele rustplaats hebben weten te krijgen.
  Admin maandag 14 november 2005 @ 07:12:53 #28
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_32250722
quote:
Op zondag 13 november 2005 16:35 schreef hans12581 het volgende:
Interessant topic. Ik heb zelf ook zitten kijken afgelopen donderdag en het viel me op dat ze alleen met dieptezoekers zochten. Hieruit maak ik op dat ze alleen voor grotere metalen objecten gaan, zoals wapens en munitie. Hierdoor zullen ze veel kleine dingen missen, zoals munten, insignes e.d.

Ik zoek zelf ook met een metaaldetector en zoek vooral op kleinere vondsten. Maar het zoeken op een slagveld is natuurlijk ook weer totaal anders dan op een veld of akker.
Deze gasten verdienen sowieso waardering voor het feit dat ze de overblijfselen van meer dan 200 soldaten naar een respectabele rustplaats hebben weten te krijgen.
Ha die Hansi, je maakt een kleine denkfout.
Het terrein ligt boorde,boordevol met munitie.
Zoals deze jongen:

Een zogeheten Flying pig. Een loeizware bom die als hij afgaat behoorlijk wat schade aanricht...
Wat ze dus EERST doen is het hele terrein VOOR ze gaan graven zoveel mogelijk van zware munitie ontdoen, deze munitie is na 90 jaar nog steeds werkend en zeer onbetrouwbaar.
En geloof me, als men met het echte archeplogische werk gaat beginnen, vindt men alles, tot de meest kleine dingen aan toe.

Afgelopen zaterdag is er nog een soldaat geborgen, de knul was zo aan flarden geschoten dat het niet veel meer was dan wat botten..
Geen herkenningsteken, geen insignes, niets meer.

pi_32257195
Gaaf hoor! Wat ik me alleen afvroeg komen ze dan ook wel eens menselijke resten tegen?
Sam: Whenever there is any doubt, there is no doubt. That's the first thing they teach you.
Vincent:Who taught you?
Sam: I don't remember. That's the second thing they teach you.
  Admin maandag 14 november 2005 @ 13:59:03 #30
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_32257276
quote:
Op maandag 14 november 2005 13:55 schreef AversusZ het volgende:
Gaaf hoor! Wat ik me alleen afvroeg komen ze dan ook wel eens menselijke resten tegen?
quote:
Afgelopen zaterdag is er nog een soldaat geborgen, de knul was zo aan flarden geschoten dat het niet veel meer was dan wat botten..
Geen herkenningsteken, geen insignes, niets meer.
Het is een voormalig slagveld, ja, ze komen resten tegen..

ASfgelopen zaterdag nog.
Vandaag was de begrafenis van de vorige 3 die ze gevonden hadden.

maandag 14 november 2005 @ 13:59:59 #31
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32257295
quote:
Op maandag 14 november 2005 13:55 schreef AversusZ het volgende:
leuk topic. ik heb in mijn metaaldetector periodes wel eens een duitse soldaat op zijn gesp gevonden in de grebbelinie, maar dat is dus woII
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  Admin maandag 14 november 2005 @ 15:06:28 #32
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_32259093
quote:
Op maandag 14 november 2005 13:59 schreef yvonne het volgende:

[..]

[..]

Het is een voormalig slagveld, ja, ze komen resten tegen..

ASfgelopen zaterdag nog.
Vandaag was de begrafenis van de vorige 3 die ze gevonden hadden.
Waarvan hier de foto's:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=2484

maandag 14 november 2005 @ 20:51:02 #33
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_32268950
quote:
Op maandag 14 november 2005 13:59 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

leuk topic. ik heb in mijn metaaldetector periodes wel eens een duitse soldaat op zijn gesp gevonden in de grebbelinie, maar dat is dus woII
in de omgeving van Ieper liggen nog honderden zo niet duizenden lichamen begraven sinds WO1, niet gek dus dat men het als grafschennis ziet als je daar zomaar gaat graven op de slagvelden
  Admin dinsdag 15 november 2005 @ 09:28:21 #34
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_32278891
quote:
Op maandag 14 november 2005 20:51 schreef Magneet het volgende:

[..]

in de omgeving van Ieper liggen nog honderden zo niet duizenden lichamen begraven sinds WO1, niet gek dus dat men het als grafschennis ziet als je daar zomaar gaat graven op de slagvelden
Plus dat er verschrikkelijk zware straffen op staan.
In Frankrijk nog zwaardere. Als er munitie in je kofferbak ligt nemen ze geen enkel risico en blazen het MET je wagen gewoon op

dinsdag 15 november 2005 @ 11:51:47 #35
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32281872
quote:
Op maandag 14 november 2005 20:51 schreef Magneet het volgende:

[..]

ik heb het over 15 jaar geleden. toen waren de regels van het metaaldetector zoeken iets soepeler. alhoewel het wel verboden was.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  dinsdag 15 november 2005 @ 17:17:17 #36
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_32290421
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 11:51 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ik heb het over 15 jaar geleden. toen waren de regels van het metaaldetector zoeken iets soepeler. alhoewel het wel verboden was.
ook toen mocht het niet in België en Fr en dat is waar dit topic over gaat
  Admin zaterdag 26 november 2005 @ 11:36:11 #37
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_32591125
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 23:22 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Er zijn vergunningen nodig om te gaan graven, die krijg je niet zomaar, daar zijn hele zware voorwaarden aan verbonden.

Dit terein waar ze nu bezig zijn wordt industrieterrein, en misschien kun jeje voorstellen dat bouwen op een terrein dat tjokvol ligt met munitie nou niet je dat is
Er word van alles gevonden, van bolletjes shrapnell ( het kleinste) tot menselijke resten en zware bommen.

pi_32798292
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 11:36 schreef yvonne het volgende:

[..]

Er zijn vergunningen nodig om te gaan graven, die krijg je niet zomaar, daar zijn hele zware voorwaarden aan verbonden.

Dit terein waar ze nu bezig zijn wordt industrieterrein, en misschien kun jeje voorstellen dat bouwen op een terrein dat tjokvol ligt met munitie nou niet je dat is
Er word van alles gevonden, van bolletjes shrapnell ( het kleinste) tot menselijke resten en zware bommen.
Is het dan zo dat waar er gebouwd word/is in de gebieden van het vroegere front.. er vaak gegraven mag worden? En bestaat er nieuwbouw op grond dat niet eerst is gecontroleerd is naar exposieven van die tijd, en weet je daar voorbeelden van?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')