Mijn Pa heeft een ernstig auto ongeluk gehad waarbij de dader zijn schuld aan de politie had verklaard, maar later weer introk. Mijn Pa is door het ongeluk onder andere zijn werk en huis kwijtgeraakt. Daarnaast heeft hij blijvend lichamelijke en geestelijke schade aan het ongeluk overgehouden.quote:Op zondag 30 oktober 2005 19:28 schreef Niowskie het volgende:
Het gebeurd regelmatig dat een zaak duidelijk is maar enkel omdat de getuigenverklaring is ingetrokken er geen bewijs meer is, maar aan de andere kant kan een verklaring ook weer onder dwang gedaan zijn echter kan er de verklaring ook weer onder dwang ingetrokken worden.
Het heeft geen zin om een algemene regel te accepteren waaruit volgt dat het strafbaar of onrechtmatig is om een eenmaal afgelegde verklaring weer in te trekken, hoe vervelend die gevolgen voor de rechtspleging ook kunnen zijn.quote:Op zondag 30 oktober 2005 20:08 schreef RetepV het volgende:
Ik ben van mening dat een man (of vrouw) niet verantwoordelijk is voor zijn gedachten, maar wel voor zijn woorden en zeker voor zijn daden. Een verklaring is een verklaring. Toen je de verklaring deed stond je er achter. Een verklaring mag niet meer ingetrokken worden.
Je mag wat mij betreft altijd een nieuwe verklaring doen, om de voorgaande te relativeren. Maar als je eenmaal iets beweerd hebt, dan heb je dat beweerd. Dat kan in de werkelijkheid niet teruggetrokken worden, en ik vind dat dat in de rechtsspraak ook niet moet kunnen.
Medebrenging en bewaring inderdaad.quote:Op zondag 30 oktober 2005 19:41 schreef Argento het volgende:
Overigens kan de getuige natuurlijk niet verplicht worden een verklaring af te leggen, maar ik sluit niet uit dat drukmiddelen, mits proportioneel, geoorloofd zijn.
Dat zijn dwangmiddelen om de getuige ter zitting te laten verschijnen, maar ik doelde eigenlijk op middelen om hem tot een verklaring te bewegen.quote:
Was het ook niet mogelijk om getuigen te gijzelen wanneer zij weigeren een verklaring af te leggen?quote:Op zondag 30 oktober 2005 21:31 schreef Argento het volgende:
[..]
Dat zijn dwangmiddelen om de getuige ter zitting te laten verschijnen, maar ik doelde eigenlijk op middelen om hem tot een verklaring te bewegen.
En die verklaring was het enige bewijs ? Voor de rest zag het ongeval eruit alsof je vader de schuldige was ?quote:Op zondag 30 oktober 2005 20:08 schreef RetepV het volgende:
[..]
Mijn Pa heeft een ernstig auto ongeluk gehad waarbij de dader zijn schuld aan de politie had verklaard,
Zoiets ja, maar uiteindelijk kun je nooit iemand dwingen een verklaring af te leggen.quote:Op zondag 30 oktober 2005 21:32 schreef Alicey het volgende:
[..]
Was het ook niet mogelijk om getuigen te gijzelen wanneer zij weigeren een verklaring af te leggen?
Nouja, dat hoeft niet. Dat hij niet het bewijs kan leveren voor de aansprakelijkheid van zijn tegenpartij, betekent nog niet dat hij zelf aansprakelijk of schuldig is.quote:Op zondag 30 oktober 2005 21:54 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
En die verklaring was het enige bewijs ? Voor de rest zag het ongeval eruit alsof je vader de schuldige was ?
Art. 294 Sv.quote:Op zondag 30 oktober 2005 21:32 schreef Alicey het volgende:
[..]
Was het ook niet mogelijk om getuigen te gijzelen wanneer zij weigeren een verklaring af te leggen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |