abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31813614
Gisteravond heeft Oversight mij meegenomen naar een prachtig landgoed.
Het was weliswaar pikkedonker, officieel gesloten, maar een ontzettend prettige en romantische omgeving om te zijn.
Hier de achtergrond van het waarom hij mij meenam.

foto genomen door Oversight, van informatiebord terwijl bewakers niet keken

In een beschermd natuurpark van 29 hectare in Rijswijk ligt Landgoed Te Werve.
Je vindt er een 175 jaar oude eik , een duiventoren uit 1539, ontzettend veel verschillende planten, wel 701 soorten paddestoelen, allerlei vogels, en een groot meer waar je o.a. snoekbaars, witvis en........ een locomotief ? en munitie? in kan vinden.

(spook?)locomotiefje
Er zou een locomotiefje (en rails en andere wagentjes) op de bodem van het meer liggen. In Rijswijk gaat het verhaal dat je soms nog de schoorsteen al rokend uit het water op kan horen en zien stijgen Een vissersverhaal ? Wie weet hier meer van ?
Volgens één van de vroegere beheerders is het verhaal dàt het locomotiefje er ligt nooit officieel ontzenuwd of bevestigd. Misschien tijd om zelf eens met één van de vissers te gaan praten !

munitie !
Ook zou er munitie op de bodem van het meer te vinden zijn...
Ik kan alleen nergens vinden of dat daadwerkelijk legaal het geval is of niet. Het enige geschreven verhaal dat ik hierover kan vinden is het volgende...
Het verhaal is afkomstig van Karel Knip en het werd gepubliceerd in de Nieuwe Rotterdamse Courant van 7 September 1985. Karel Knip vertelde dat hij tijdens een duik in het buitenbad "De Put" van de Rijswijkse Zwemvereniging een woud van paaltjes uit de klei zag steken. Hij schreef: "Ik nam twee van de vervaarlijkste exemplaren mee naar boven en smeet ze met enig vertoon tussen de recreanten. Dit leidde tot een oploopje dat al gauw de aandacht trok van de badmeester. Wat hij aantrof beviel hem niet. Hij joeg de mensen uiteen, wierp met een snel gebaar een handdoek over het wapentuig, voegde mij toe dat "dat gesodemieter nu eindelijk afgelopen moest zijn" en wandelde met de in doeken gewikkelde munitie terug naar zijn kantoortje, Karel Knip werd en passant verder onderwaterzwemmen verboden. Veel munitie is later op deskundige wijze geborgen.

• Illegale munitie ?
  • En waar moet dat dan vandaan komen ?
  • Waar was het opgeslagen ?

De Duiventoren ?
    De duiventoren van het landgoed Te Werve is de oudste stenen duiventoren van Nederland. Ze dateert uit de 15e eeuw. De duiven vliegen nog steeds in en uit zoals ze dat, met uitzondering van de oorlogs-jaren, al eeuwenlang gedaan hebben.
    In 1590 heeft een restauratie van de duiventoren plaatsgevonden. Dit is te zien aan de gedenksteen die bij deze restauratie aan de buitenkant van de duiventoren geplaatst is. De vraag is: Waarom moest de duiventoren gerestaureerd worden? Dit zou te maken kunnen hebben met het beleg van Leiden ( leiden en wiki ).
    De kleindochters van Abel Labouchere (die op dit landgoed gewoond heeft) meenden zich te herinneren dat er tussenvloeren waren geweest en dat de toren voor opslag gebruikt werd.
    (lijkt mij ongebruikelijk voor een duiventoren)
    Wat ook frappant is, is het feit dat er geen enkele foto gevonden is waarop de luiken van de duiventoren geopend zijn. Geopende luiken maken een gebouw altijd mooier. Dat blijkt ook uit het feit dat men dan zichtbare delen van de luiken vaak in twee kleuren schildert. Een reden om de luiken dicht te laten zou kunnen zijn dat men de warmte wilde weren in verband met opgeslagen materialen in de toren...

Stukje achtergrond over het ontstaan van het meer:
    HET MEER: "Meer van Te Werve", "Meer van Labouchère" of eenvoudigweg "de Put"
    Voor het bouwrijp maken van de weilanden in Spoorwijk en het Laakkwartier moesten voor de aanleg van straten en pleinen enorme hoeveelheden zand worden aangevoerd. Er was veel zand nodig want het niveau van de Noordpolder was bijzonder laag.
    De toestemming tot het graven van het meer werd op 4 maart 1909 gegeven. Volgens A.W.J. Meijer (1968, 1982) werd het "Meer van Te Werve" gegraven in de periode 1909-1910.

Er zijn verschillende geruchten in omloop omtrent "de Put". Volgens de Rijswijkse Courant van 4 november 1955 zou "volgens overlevering" de uitgraving voortijdig beïndigd zijn doordat het meer door het breken van een dijk geheel volliep, zodat thans nog de rails en zandwagentjes op de bodem van de vijver, waarvan de diepte op sommige plaatsen op 13 meter wordt geschat, moeten liggen. A.W.J. Meijer (1968) weerspreekt dat op een nacht het gehele meer ondergelopen zou zijn, waarbij een compleet smalspoortreintje ten onder gegaan zou zijn.

De oorspronkelijke vergunning gaf toestemming om een meer van max 7 meter diepte te graven. Sinds 1922 is het landgoed eigendom van Shell Petrolium N.V. Op 7 januari 1954 werd de vergunning herzien en kreeg men toestemming om tot een diepte van 13 m te graven. De Bataafsche Petroleum Maatschappij gaf de Leidse aannemer Schouls de opdracht tot zandwinning. In 1956 onttrokken twee zandzuigers zand uit het meer met toestemming van het Hoogheemraadschap van Delfland. Zand met klei werd uit de put gezogen en verwerkt in de wegen die deel uitmaken van het stratenplan 'Te Werve-West II' van de gemeente Rijswijk. Uit de dieptepeilingenkaart van 1956, waarvoor peilingen voor en na de zandwinning werden verricht, blijkt dat de contractor, te dicht langs de kant zoog waardoor de wand onstabiel werd. Resultaat: afschuivingen en afkalvingen. Er is in de jaren erna heel wat werk verricht door b.v. meters puin en zand te storten. Nieuwe oevers aan te leggen/ te beplanten.

Ondergrondse tunnels ?
    Een onderwerp waar ik helemaal geen documentatie van kan vinden is het gerucht dat er onder het hele landgoed en daarbuiten een tunnelstelsel zou zijn. Er zouden zelfs voorwerpen in die tunnels gevonden zijn gedateert rond 1900. Maar zowel over deze voorwerpen als over het tunnelstelsel kan ik (tot nu toe) níets vinden.
  • Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
    Sir Winston Churchill
      zondag 30 oktober 2005 @ 17:33:56 #2
    118447 Tique3
    deze avater kreeg aandacht :7
    pi_31814280
    Wel spannend om daar 's nachts heen te gaan!
    Misschien moeten jullie in de zomer een keer 's nachts gaan duiken daar!
    Als je mij serieus neemt, dan doe ik dat ook :7
    pi_31814538
    Altijd wel interessant die verhalen over oude landgoederen
      zondag 30 oktober 2005 @ 17:45:15 #4
    118447 Tique3
    deze avater kreeg aandacht :7
    pi_31814609
    via google kan ik inderdaad ook weinig vinden..
    Als je mij serieus neemt, dan doe ik dat ook :7
    pi_31814652
    Heb ook al wat gezocht op google, maar inderdaad kan ik zo vlug niet veel vinden.
    History became legend, legend became myth.
    pi_31814654
    Wat leuk, daar zijn mijn ouders getrouwd
      zondag 30 oktober 2005 @ 17:48:36 #7
    693 ChOas
    ** Warning: Choking hazard **
    pi_31814684
    quote:
    Op zondag 30 oktober 2005 17:47 schreef cinnamongirl het volgende:
    Wat leuk, daar zijn mijn ouders getrouwd
    Ahem, sorry, MIJN ouders dus
    "I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do.
    When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

[Stephen Roberts]
      zondag 30 oktober 2005 @ 18:16:49 #8
    19194 Oversight
    ◢◤
    pi_31815481
    quote:
    Op zondag 30 oktober 2005 17:45 schreef Tique3 het volgende:
    via google kan ik inderdaad ook weinig vinden..
    Actieve hulp, kijk daar hebben we wat aan.....

Met een beetje onderzoek moeten we toch meer kunnen ontdekken,... er moeten nog mensen leven waarvan de ouders er gewerkt hebben of bij zaken betrokken zijn geweest...
    ◢◤
      zondag 30 oktober 2005 @ 18:18:58 #9
    19194 Oversight
    ◢◤
    pi_31815548
    quote:
    Op zondag 30 oktober 2005 17:33 schreef Tique3 het volgende:
    Wel spannend om daar 's nachts heen te gaan!
    Misschien moeten jullie in de zomer een keer 's nachts gaan duiken daar!
    We zijn bootjes tegengekomen die kant en klaar afgemeerd lagen, maar we hadden geen roeispanen bij ons...
    ◢◤
      zondag 30 oktober 2005 @ 18:36:49 #10
    34775 Metro2005
    Mind explorer
    pi_31816041
    http://home.hetnet.nl/~willy-ester/TeWerve/HetMeer.htm

HIer staat eea aan informatie over het landgoed en dan in het bijzonder het meer.
    Childhood is over the moment you know you're going to die.
    'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
    pi_31817606
    Om even een opmerking te maken over die munitie. Sommige type munitie bevatten phosfor. Deze type munitie worden gebruikt voor brandstichting. Dit kunnen (hand,-) granaten zijn, maar ook gewone patronen. Zulke brand munitie werd onderwater opgeslagen omdat phosfor spontaan ontbrand als het met zuurstof in contact komt.

Verder een interresant verhaal. Ben benieuwd of je nog meer info kan vinden.
    Oja, kijk ook eens naar de muren van die duiventoren. Zijn die dikker dan normaal?
    Save a mouse, eat a pussy.
    pi_31835067
    quote:
    Op zondag 30 oktober 2005 19:29 schreef -calimero- het volgende:
    Om even een opmerking te maken over die munitie. Sommige type munitie bevatten phosfor. Deze type munitie worden gebruikt voor brandstichting. Dit kunnen (hand,-) granaten zijn, maar ook gewone patronen. Zulke brand munitie werd onderwater opgeslagen omdat phosfor spontaan ontbrand als het met zuurstof in contact komt.

Verder een interresant verhaal. Ben benieuwd of je nog meer info kan vinden.
    Oja, kijk ook eens naar de muren van die duiventoren. Zijn die dikker dan normaal?
    De munitie, het soort waarvan ik de meeste aanwijzingen heb gekregen dat ze gevonden zijn, betreft een soort staven. Enorme staven met een dikkere kop, die er níet makkelijk hanteerbaar uitzien (te groot/zwaar). Een ander soort is een wat handzamer staaf naar ik aanneem, die uit het verhaal van de duiker. Een erg zwaar/groot ding zou de duiker imo niet op kunnen duiken en op de kade kunnen werpen .

Ik heb geen idee of dit soort wapens phosfor (kunnen) bevatten.
    Weet jij vanaf welke tijd phosfor gebruikt wordt ?
    Als ik goed opgelet heb bij de lessen, wordt dit pas vanaf de 1e wereld oorlog gebruikt ?
    En het bezet van Leiden viel in de 16e eeuw.
    Ik heb geen kennis van de geschiedenis rondom wapens zoals waarschijnlijk duidelijk is

Nu heb ik dit verhaal gevonden:

60 jaar geleden
    In de nacht van 9 op 10 mei 1940 vond de inval van het Duitse leger in Nederland plaats en kwam er voor ons land een eind aan een tijdperk van een eeuw van vrede en rust. Er zouden vijf lange, bange jaren volgen voordat de bezetters eindelijk het hazenpad kozen. Op de avond
    van 4 mei 1945 brachten de vrije zenders eindelijk het nieuws waarop zo lang gewacht werd, het bericht van de capitulatie van alle Duitse strijdkrachten in Noordwest-Europa. Drie dagen later trokken de geallieerde troepen via Voorburg naar Den Haag, maar lieten Rijswijk voorlopig links liggen.

Pas op 9 mei trokken onderdelen van het Eerste Canadese Leger via de Hoornbrug Rijswijk binnen. Eindelijk zouden dan de Duitse militairen vertrekken. De gehate Duitse hakenkruisvlag zou niet langer bij het grote huis op het landgoed Te Werve hangen. Het zou niet meer gebeuren dat er een schildwacht bij de oude toegangsbrug stond. Er zouden geen groepen Duitse militairen meer, onder het zingen van het Horst Wessel-lied, over de oprijlaan marcheren op weg naar het zwembad of naar de sportvelden. Geen militaire voertuigen meer, die het landgoed op en af reden. De Te Werve-leden zouden weer de oprijlaan kunnen aflopen om te gaan sporten en waren niet meer verplicht om via het kleine bruggetje bij de portierswoning naar de sportvelden te gaan. Een van degenen die de oorlog niet zouden overleven was Cornelis Marinus Hamaker, administrateur (beheerder) van het landgoed Te Werve. Deze was reeds in het voorjaar van 1942 door de Duitsers gevangengezet, op verdenking van verzetsactiviteiten. Hij zou tot ieders ontsteltenis op 3 mei 1942 worden gefusilleerd in het concentratiekamp Sachsen-hausen. Zijn naam staat vermeld op een van de herdenkings-panelen in de hal van het Centraal Kantoor van Shell. Daarop staan de namen vermeld van 503 employe's van Nederlandse nationaliteit die slachtoffer waren geworden van het oorlogsgeweld. Ter nagedachtenis van Hamaker werd ook in het Maarten Maartenshuis in Doorn, waar Hamaker werkzaam geweest was voordat hij administrateur werd op Te Werve, een gedenkteken onthuld. Na de capitulatie van de Duitsers was het niet mogelijk om op Te Werve zondermeer de draad weer op te pakken. Daarvoor was er in vele opzichten teveel gebeurd. Het landgoed was twee keer gebombardeerd met als gevolg twaalf bomkraters en het werd talloze keren beschoten. Alle ruiten van het huis waren verdwenen, het huis had maandenlang blootgestaan aan weer en wind. Het meubilair en de keukenuitrusting waren verdwenen. Veel gereedschappen en sportmaterialen waren gestolen. Maar alles viel nog te repareren, hoewel er een groot tekort aan alle mogelijke materialen was. Huis Te Werve werd kort na de capitulatie een jaarlang door de BPM afgestaan om te dienen als noodhospitaal voor de verzorging van voormalige gevangenen uit Duitse werk- en concentratiekampen. De oorlogsslachtoffers hadden ernstige lichamelijke problemen of diepgewortelde emotionele verwondingen.(bron: http://www.clubtewerve.nl/natuurc/natuurc.html)

Mijn eerste gedachte is, daar hebben we ook een mogelijke bron van de munitie.
    Maar als we aannemen dat de munitie in de duiventoren opgeslagen heft gelegen, dan wordt je weer een tiental jaren (of verder ) teruggegooid.
    Want de meisjes uit mijn 1e post die vertelden dat er "iets" opgeslagen werd in de duiventoren hebben er rond kunnen lopen tussen 1892 (in dit jaartal kocht hun opa het landgoed) en 1922 (1922 kwam het landgoed in bezit van Shell).

Hoe dan ook, er is heel wat gebeurd op het landgoed door de jaren heen.
    Ik ben heel nieuwsgierig naar meer achtergrond informatie rondom de verschillende "geruchten".
    Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
    Sir Winston Churchill
    pi_31837372
    quote:
    Op maandag 31 oktober 2005 12:48 schreef Mirage het volgende:

[..]

De munitie, het soort waarvan ik de meeste aanwijzingen heb gekregen dat ze gevonden zijn, betreft een soort staven. Enorme staven met een dikkere kop, die er níet makkelijk hanteerbaar uitzien (te groot/zwaar). Een ander soort is een wat handzamer staaf naar ik aanneem, die uit het verhaal van de duiker. Een erg zwaar/groot ding zou de duiker imo niet op kunnen duiken en op de kade kunnen werpen .

Ik heb geen idee of dit soort wapens phosfor (kunnen) bevatten.
    Weet jij vanaf welke tijd phosfor gebruikt wordt ?
    Als ik goed opgelet heb bij de lessen, wordt dit pas vanaf de 1e wereld oorlog gebruikt ?
    En het bezet van Leiden viel in de 16e eeuw.
    Ik heb geen kennis van de geschiedenis rondom wapens zoals waarschijnlijk duidelijk is

Nu heb ik dit verhaal gevonden:

60 jaar geleden
    In de nacht van 9 op 10 mei 1940 vond de inval van het Duitse leger in Nederland plaats en kwam er voor ons land een eind aan een tijdperk van een eeuw van vrede en rust. Er zouden vijf lange, bange jaren volgen voordat de bezetters eindelijk het hazenpad kozen. Op de avond
    van 4 mei 1945 brachten de vrije zenders eindelijk het nieuws waarop zo lang gewacht werd, het bericht van de capitulatie van alle Duitse strijdkrachten in Noordwest-Europa. Drie dagen later trokken de geallieerde troepen via Voorburg naar Den Haag, maar lieten Rijswijk voorlopig links liggen.

Pas op 9 mei trokken onderdelen van het Eerste Canadese Leger via de Hoornbrug Rijswijk binnen. Eindelijk zouden dan de Duitse militairen vertrekken. De gehate Duitse hakenkruisvlag zou niet langer bij het grote huis op het landgoed Te Werve hangen. Het zou niet meer gebeuren dat er een schildwacht bij de oude toegangsbrug stond. Er zouden geen groepen Duitse militairen meer, onder het zingen van het Horst Wessel-lied, over de oprijlaan marcheren op weg naar het zwembad of naar de sportvelden. Geen militaire voertuigen meer, die het landgoed op en af reden. De Te Werve-leden zouden weer de oprijlaan kunnen aflopen om te gaan sporten en waren niet meer verplicht om via het kleine bruggetje bij de portierswoning naar de sportvelden te gaan. Een van degenen die de oorlog niet zouden overleven was Cornelis Marinus Hamaker, administrateur (beheerder) van het landgoed Te Werve. Deze was reeds in het voorjaar van 1942 door de Duitsers gevangengezet, op verdenking van verzetsactiviteiten. Hij zou tot ieders ontsteltenis op 3 mei 1942 worden gefusilleerd in het concentratiekamp Sachsen-hausen. Zijn naam staat vermeld op een van de herdenkings-panelen in de hal van het Centraal Kantoor van Shell. Daarop staan de namen vermeld van 503 employe's van Nederlandse nationaliteit die slachtoffer waren geworden van het oorlogsgeweld. Ter nagedachtenis van Hamaker werd ook in het Maarten Maartenshuis in Doorn, waar Hamaker werkzaam geweest was voordat hij administrateur werd op Te Werve, een gedenkteken onthuld. Na de capitulatie van de Duitsers was het niet mogelijk om op Te Werve zondermeer de draad weer op te pakken. Daarvoor was er in vele opzichten teveel gebeurd. Het landgoed was twee keer gebombardeerd met als gevolg twaalf bomkraters en het werd talloze keren beschoten. Alle ruiten van het huis waren verdwenen, het huis had maandenlang blootgestaan aan weer en wind. Het meubilair en de keukenuitrusting waren verdwenen. Veel gereedschappen en sportmaterialen waren gestolen. Maar alles viel nog te repareren, hoewel er een groot tekort aan alle mogelijke materialen was. Huis Te Werve werd kort na de capitulatie een jaarlang door de BPM afgestaan om te dienen als noodhospitaal voor de verzorging van voormalige gevangenen uit Duitse werk- en concentratiekampen. De oorlogsslachtoffers hadden ernstige lichamelijke problemen of diepgewortelde emotionele verwondingen.(bron: http://www.clubtewerve.nl/natuurc/natuurc.html)

Mijn eerste gedachte is, daar hebben we ook een mogelijke bron van de munitie.
    Maar als we aannemen dat de munitie in de duiventoren opgeslagen heft gelegen, dan wordt je weer een tiental jaren (of verder ) teruggegooid.
    Want de meisjes uit mijn 1e post die vertelden dat er "iets" opgeslagen werd in de duiventoren hebben er rond kunnen lopen tussen 1892 (in dit jaartal kocht hun opa het landgoed) en 1922 (1922 kwam het landgoed in bezit van Shell).

Hoe dan ook, er is heel wat gebeurd op het landgoed door de jaren heen.
    Ik ben heel nieuwsgierig naar meer achtergrond informatie rondom de verschillende "geruchten".
    WOII kan inderdaad de oorzaak zijn van de munitie uit het meer. Veel munitie is profesorisch 'opgeruimt' door het in het water te dumpen. In dat geval zal het zeer waarschijnlijk niet gaan om phosfor munitie.

De munitie zoals die beschreven wordt in het verhaal van de duiker doet mij denken aan Duitse munitie.

de panzerfäust. lengte > 1 meter

Duitse (staaf,-) handgranaat. lengte +/- 30 cm.

Phosfor werd inderdaad pas gebruikt vanaf vlak voor WOI.

Tussen de munitie uit het meer en de opslag van 'iets' uit in de duiventoren hoeft natuurlijk geen verband te zitten. Als je kijkt naar vuurwapens die gebruikt werden in de 16e eeuw zijn dat allemaal wapens die werken door middel van buskuit die een los projectiel wegschieten.

Er is dan geen sprake van munitie in de trant van een huls gevuld met een kruitlading en afgesloten door een kogel. In de Duiventoren heeft dan misschien het buskruit opgeslagen gelegen?
    De projectielen die toen verschoten werden waren meestal simpele ronde stalen knikkers en in ieder geval niet explosief.
    Hetgeen de duiker opgedoken heeft zal denk ik dan ook geen munitie uit de 16e eeuw zijn.
    Save a mouse, eat a pussy.
    pi_31865370
    -calimero-, dank je wel voor al je informatie en je interesse !

Ik heb een voornaam en een oud adres van iemand die meer moet weten (juist over de geruchten) en die wat spullen in zijn bezit heeft (of inmiddels had) afkomstig van dit landgoed.
    Eens zien of ik die op kan sporen
    Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
    Sir Winston Churchill
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')