abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31828107
zo, ik heb best wel zin in flink veel sneeuw en om te schaatsen in het parkje hier!

Wel jammer dat er dan zoveel ongelukken gebeuren, maar ja, moeten mensen zich maar beter voorbereiden of niet naar buiten gaan.
  maandag 31 oktober 2005 @ 01:05:36 #102
78918 SeLang
Black swans matter
pi_31828125
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 22:38 schreef Keromane het volgende:
Eind 1978 viel de winter ongenadig in met siberische kou en vervolgens werden we steeds geschampt door dooiaanvallen die niet konden doorzetten maar wel veel neerslag veroorzaakten. Rond Nieuwjaar 1979 viel er een pak sneeuw van jewelste (Eindhoven) terwijl in het noorden dorpen al compleet waren afgesloten van de wereld. Daar was de winter net iets eerder ingevallen. Het kwam als een complete verrassing. Metershoge sneeuwduinen, treinen die vast kwamen te zitten waarna passagiers kilometers lang door een sneeuwstorm ploeterden, het leger dat op zoek ging naar gestrande automobilisten... Ongekend. Pas na een paar dagen konden de ingesneeuwde dorpen worden bereikt.

In die winter kwam het nog een keer tot een fikse ijsregen. Dit zorgde voor een dikke laag massief ijs op de straten en op de sneeuwresten. Het land lag plat omdat er niets tegen te doen was en er kon niet meer gereden worden. Voor ons als kinderen was het natuurlijk fantastisch. School kon niet doorgaan omdat leraren simpelweg niet konden komen. Op de straten werd geschaatst, later ging je ook op de schaats naar school. Een bitterkoude winter was het waaraan geen einde leek te komen.
Dit kan ik me nog heel goed herinneren
Er lag een laag spiegelglad ijs in de straten,
we kregen vrij van school en ik heb de hele dag geschaatst.... op straat!
En het was niet zo dat er een paar gladde stukjes waren ofzo, nee je kon gewoon de hele stad doorschaatsen. Er was bij ons in de buurt ook een park met een paar heuvels en daar kon je ook vanaf schaatsen. Dat ging bloedhard !
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_31828212
Hier nog wat links.

Franse meteo wintervooruitzicht:
November 2 graden te warm,
December 3 graden te koud, sneeuwrijk
Januari 0,7 graden te koud,
Februari 1,6 graden te koud. sneeuwrijk
http://www.lameteo.org/saison.html

Duitse Meteoworld:
November en januari ca. 1 graad te warm, december, februari en maart ca. 1 graad te koud
http://www.saevert.de/langfrist.htm

Meteo Kiev:
http://www.weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=340733&tid=340733

Weerwoord.be over winterverwachtingen
http://ruben.weerwoord.be(...)terverwachtingen.htm

---

Nog iets interessants: de Easton cyclus. Er lijkt een merkwaardig patroon te zitten in het optreden van strenge tot zeer strenge winters. De uitkomst van de theorie, bijna 90 jaar geleden gepresenteerd, blijkt al eeuwen te kloppen maar is omstreden.

http://www.nvbm.nl/Meteorologica/archief/2004/dec/schuurmans.pdf

http://www.ijsbaantiel.nl(...)nter%20in%202006.htm

[ Bericht 25% gewijzigd door Keromane op 31-10-2005 01:58:51 ]
  maandag 31 oktober 2005 @ 06:45:18 #104
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_31829548
Ik vind dat je goed werk levert keromane ga zo door
Ik kan nu gewoon niet meer wachten tot we vrij krijgen van het werk
pi_31830582
Gewoon drie maanden lang -20 en een meter sneeuw Drie maanden niet naar ons werk. Je doet de deur morgens open en ziet een muur van sneeuw staan. We moeten bevoorraad worden met helicopters. Dat is pas een winter!
pi_31830828
Uit den Ouden Doosch, 1987
quote:
Zeg heb jij dat weer besteld: pokkenweer
Hee, last van kouwe tenen kouwe oren kouwe klauwen
Anti-vries en ook nog al die regen op je kop
Weinig wind maar het is helaas een hele kouwe
En De Bilt zegt dat je morgen binnen blijven moet
Zeker weten dat we morgen lekker zweten

Eskimo's!
Wat?
Eskimo's je hoort toch wat ik zeg!
Dat betekent dat we boerenkool gaan eten

(Wat is het kou-houd)
Waterkoud (koud)
Berekoud (koud)
Koud he, berekoud
Wat is het koud he (koud)
Koud he, nou
Koud he, berekoud
Koud he, zo
(Wat is het kou-houd)

Zit de vorst weer aan de grond
fris vandaag he, nou
Uit de wind is het nog wel om uit te houden
In de zon en achter glas dan scheelt het wel een jas
Koude start, hee, wie wil er effe douwen
Het journaal zegt
Het is in eeuwen niet zo koud geweest
Neem jij die vogels in De Bilt nog serieus

Eskimo's
Wat
Eskimo's je hoort toch wat ik zeg
Eskimo's, o, die zoenen met hun neus

Vlak achter een pekelwagen
Zit je je steeds af te vragen
Waarom schijnt toch nooit de zon
Zoals hij vroeger schijnen kon
Een hitje van Spaan en Vermeegen, toen we zo'n beetje gewend begonnen te raken aan Siberische winters en het KNMI op een dag iedereen geadviseerd had binnen te blijven vanwege een snijdende oostenwind en temperaturen die mogelijk niet boven de -18 zouden uitkomen. 's Middags.
pi_31850754
Dat heet toch gewoon ijsvrij?
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 06:45 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ik vind dat je goed werk levert keromane ga zo door
Ik kan nu gewoon niet meer wachten tot we vrij krijgen van het werk
  maandag 31 oktober 2005 @ 21:57:32 #108
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_31850903
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 21:53 schreef Jonathon het volgende:
Dat heet toch gewoon ijsvrij?
[..]
Klopt
pi_31855326
Uit de Enkhuizer Almanak:

Zit in November aan menig boom nog blaar, dan wordt de winter de koudste in 100 jaar.

De Enkhuizer Almanak mag toch wel aangemerkt worden als een zeer betrouwbare bron als het om dit soort voorspellingen gaat!
pi_31857082
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 00:16 schreef Wicha het volgende:
Uit de Enkhuizer Almanak:

Zit in November aan menig boom nog blaar, dan wordt de winter de koudste in 100 jaar.

De Enkhuizer Almanak mag toch wel aangemerkt worden als een zeer betrouwbare bron als het om dit soort voorspellingen gaat!
Onzin zulke spreuken.. kan iedereen verzinnen.

Is het eind Oktober nog redelijk heet, dan gaat de winter voorbij in een zucht een een scheet.

Zelf verzonnen.. als de voorspelling uitkomt.. wat win ik dan?
  dinsdag 1 november 2005 @ 02:26:55 #111
77418 Tha_Flash
bijna 2020 !!!
pi_31857086
Een koelkast !
pi_31859048
Voor Engeland is er nu ca 20% kans op een witte kerst. Dus wie weet.

Het uitzonderlijke warme weer van nu hebben we te danken aan het actieve orkaanseizoen. Orkanen zijn flinke depressies die als een soort stofzuiger werken en warme lucht uit het diepe zuiden over ons streken jagen. De warme lucht in Oktober kwam zo'n beetje uit Afrika en zelfs Lapland kreeg te maken met te zacht weer.

Of het straks erg koud gaat worden of niet weet niemand natuurlijk, maar intussen is het boven Rusland ineens vlot gaan winteren. Er is op grote schaal sneeuw gevallen en de zee boven Siberie is in korte tijd dichtgevroren. Het wil nog niks zeggen, maar de winter staat alvast bij het tuinhek. Ondanks onze 20 graden. En de Fransen verwachten de koudste December sinds 1933.

Nog wat links:
http://www.meteonet.nl
http://forum.weeronline.com
pi_31859832
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 02:25 schreef logisnack het volgende:

[..]

Onzin zulke spreuken.. kan iedereen verzinnen.

Is het eind Oktober nog redelijk heet, dan gaat de winter voorbij in een zucht een een scheet.

Zelf verzonnen.. als de voorspelling uitkomt.. wat win ik dan?
De Enkhuizer Almanak is een autoriteit op dit gebied; die spreuken zijn gestoeld op eeuwenlange ervaring van boeren en vissers. Die spreuk van jou lijkt overigens nergens op.
pi_31860578
Voor sommige spreuken valt wel iets te zeggen, alhoewel ze nooit uitsluitsel kunnen geven. Je hebt zachtere en koudere winters en er zitten extremen tussen, maar gemiddeld genomen wordt het altijd wel een keer warm en een keer koud. Zeg maar. Valt de kou vroeg in dan kan het meteen bekeken zijn, of -bji een zeldzamere winter- wordt het nog vaker koud. Valt de kou niet vroeg in dan is de kans groter dat je toch nog een keer stevig winterweer voor je kiezen krijgt dan dat het een extreem zachte winter blijft. Het gaat over kansen.

Als in November de bladeren nog aan de bomen zitten dan kan dat betekenen dat er nog geen echte najaarsstormen zijn geweest. Rustig weer, in onze streken gaat dat meestal gepaard met vrij zachte temperaturen en geen strenge vorst of zo. De kans is bij zo'n najaar groter dat het inderdaad een keer flink koud gaat worden later ipv dat het zacht blijft. Maar in de huidige trend valt daar ook weinig over te zeggen. Misschien blijft het de hele winter zacht met een aantal dagen met voorjaarsachtige temperaturen mogelijk.

Spreuken over beukenootjes of trekvogels kloppen meestal niet. Bomen voelen niet aan wat voor weer het wordt, extra vruchten worden vooral geproduceerd doordat een boom extra energie heeft kunnen opdoen in het voorgaande jaar. Gemiddeld genomen heeft een jaar normale temperaturen met een paar uitschieters. Is het nu bijzonder warm geweest met veel regen dan is de statstische kans groter dat het in de winter een keer flink koud wordt. Maar het is beslist geen wetmatigheid.

Trekvogels uit bijv. Skandinavie kiezen voortijdig het luchtruim als het daar gaat sneeuwen en te koud wordt. Natuurlijk kan een kou-inval ginds betekenen dat het ook bij ons ineens gaat winteren in een paar weken tijd, maar ook dat is geen wetmatigheid.

Kortom, wat betreft de spreuken: het gebeurt vaker dat er niets bijzonders gebeurt. Anders zou men bij het KNMI flora en fauna wel betrekken bij de weersverwachtingen.

Je kunt een idee krijgen over het weer voor de langere periode door te kijken naar globale luchtdrukverdelingen. Lagedruk boven IJsland-Ierland en Hogedruk boven de Azoren betekent vaak een typisch zachte winter, alhoewel drukverdelingen natuurlijk ook wel eens snel kunnen veranderen. Maar meestal blijft zo'n drukverdeling 'op slot'. Met standvastige hogedruk boven Rusland-Skandinavie en lagedruk in het zuiden krijg je een langere periode aanvoer van koude lucht.

Momenteel roeren diepe oceaandepressies door de drukverdelingen boven de oceaan. Het typische Azorenhoog is op dit moment niet zo sterk. Boven Rusland is daarentegen een mooi Hogedrukgebied aan het vormen. Als dat ding nu uitgroeit tot een onvervalste klassieker met een broertje boven Skandinavie, en wanneer oceaandepressies een zuidelijkere koers gaan varen dan krijgen we hier aanvoer van koude continentale lucht. Als we daarbij nu en dan een afzwaaiend lagedrukgebiedje uit de poolstreken krijgen dan levert dat pittige sneeuw op. Denk aan begin Maart dit jaar.
pi_31863940
Zojuist binnen... goed nieuws voor de winterliefhebber?

TWO (The Weather Outlook) in de UK is een vooraanstaand commercieel meteorologisch instituut dat lange termijnverwachtingen doet. Het zijn eigenlijk geen voorspellingen maar speculaties. Men blijft bij de gestelde prognoses en zijn dus consistent t.o.v. instituten die hun gedane prognoses aanpassen. Hoe dan ook, TWO zit redelijk vaak in de goede richting met hun verwachtingen, al zitten ze er natuurlijk ook wel eens naast.

Voor December heeft de organisatie nu geen voorspelling gepubliceerd hetgeen merkwaardig is. Normaal gesproken plaatsen aan het begin van de maand prognoses tot 45 dagen vooruit. Intussen is duidelijk geworden waarom er voor December niets gepubliceerd is. Brian Gaze, een van de belangrijkste meteorologen, heeft 'off the record' op het forum bekend gemaakt dat men uitgaat van een enorm zware weersomslag in December. De eerste helft van de maand zou koud tot zeer koud uitpakken met kans op zeer veel sneeuwval op uitgebreide schaal. Men besloot deze prognose daarom niet te publiceren.

Gaze is een van de mensen die kritiek had op de UK meteorologische dienst omdat zij de pers en politiek inlichtte over een grote kans op een bijzonder strenge winter, terwijl dat erg voorbarig is en zonder nuance de publieke aandacht trekt. TWO wil dus expliciet niet meedoen aan 'paniekzaaien'. Maar toch: ook TWO houdt dus rekening met ongekend winterweer.

Nog meer goed nieuws, of achteraf gezien misschien alweer een dooie mus? De luchtdrukopbouw begint steeds meer gelijkenissen te vertonen met die in 1962. De winter van 62/63 was de koudste in meer dan honderd jaar. Vanaf Kerst tot ver in het voorjaar veel ijs (rivieren, zee) en sneeuwstormen. Ongekend lage temperaturen. Als komende winter op de winter van toen gaat lijken mogen we inderdaad een ongekende kou-inval in December verwachten.

Resumee, de zaken die zouden kunnen duiden op een aanstaande strenge winter:
- een bijzonder sterk orkaanseizoen. 1933, 1969 en 1996 leverden eveneens winters van formaat op. Eind november houdt het seizoen op en komt er wat rust in de oceaantent.
- de (omstreden) Easton cyclus. In 2006/2007 zitten we aan het begin van een nieuwe 89-jarige loop, volgens de theorie levert elke ca. 22 jaar een strenge winter op, en elke 89 jaar een 'cluster' van strenge winters. De historische cijfers komen overeen met de kennelijke cyclus, maar het is onduidelijk wat er achter de Easton cyclus zou moeten zitten. De resultaten uit het verleden kunnen puur toeval zijn, al is de kans daarop bijzonder klein.
- een weergaloos prachtig hogedrukgebied in ontwikkeling boven Rusland, vooralsnog met een voor ons gunstige ligging
- het plotselinge snel dichtvriezen van noordelijke zeeen in de afgelopen weken
- we zitten rond een zonneminimum (rond 2000 was het maximum, de cyclus duurt ca. 11 jaar)
- last but not least: de prognoses van diverse weerinstituten wereldwijd a.d.h.v. uiteenlopende complexe modellen

De zaken die kunnen duiden op een zachte winter:
- de tendens van de afgelopen pakweg tien jaar
- de statistisch gezien grote kans op een normale, meest zachte winter
- globale opwarming (2005 is recordwarm, zonder een El Nino van betekenis)
- de chaos van het weer: het kan vriezen, het kan dooien.

Schaatsen uit het vet, bivakmutsen inslaan, aandelen chocolademelk. Of worden het toch de strandstoelen?

Een zeer strenge winter levert naast mooie plaatjes en verhalen voor het nageslacht natuurlijk ook problemen op. Denk aan stijgende brandstofprijzen, problemen in de energievoorziening, leidingen die defect raken, wegen die kapotvriezen, allerhande verkeersongemakken.

(B.Nijssen, Elsevier)

[ Bericht 0% gewijzigd door Keromane op 01-11-2005 12:50:38 ]
  dinsdag 1 november 2005 @ 12:47:16 #116
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_31864003
Elfstedentocht!
  dinsdag 1 november 2005 @ 12:47:32 #117
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_31864010
* MouseOver gaat zout kopen

ben ik echt van plan, als je wacht tot het echt stevig gaat vriezen is goedkoop zout nergens meer te krijgen
Vampire Romance O+
pi_31864132
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 12:47 schreef MouseOver het volgende:
* MouseOver gaat zout kopen

ben ik echt van plan, als je wacht tot het echt stevig gaat vriezen is goedkoop zout nergens meer te krijgen
Dan kun je beter goedkope olie gaan inslaan
  dinsdag 1 november 2005 @ 13:14:05 #119
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_31864694
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 12:53 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan kun je beter goedkope olie gaan inslaan
Ik woon all-in
Vampire Romance O+
pi_31866656
Niet dat het iets zegt, maar hier zijn twee kaarten met de druk op wat grotere hoogte. Die patronen bepalen zo'n beetje wat voor weer het wordt.

De eerste laat een recente kaart zien, de tweede de kaart van Kerst 1962.

dinsdag 1 november 2005 @ 15:47:13 #121
115996 francorex
Earth stationary not spinning
pi_31868775
Puik werk Keromane.

De informatie die je hier naar voor brengt is leerrijk en informatief en apprecieer de wijze waarop je het naar voren brengt.

Mijn vraag aan jouw is, mocht je info/prognoses voor het Noord-Amerikaanse continent hebben/vinden zou je die dan eventueel willen posten?

(geld ook voor andere Fok-kers )

Alvast bedankt

pi_31869062
Merci, let wel dat ik geen meteoroloog ben en dat ik er ook niet voor gestudeerd heb. Ik vind het interessant en pik hier en daar wat op. Info die ik geef is 'as is' en onder voorbehoud.

Voor noord Amerika wordt verwacht dat het westelijke deel wat zachter is dan normaal terwijl de oosthoek juist kouder dan normaal uitvalt. Na de 'perfect storm' van vorige week zijn er intussen al wat records gebroken m.b.t. vroege koude en sneeuwval.
pi_31869125
En nu maar hopen dat we echt veel sneeuw krijgen
pi_31869378
Mijn oma (met 92 jaar toch een ervaringsdeskundige) zei zondag ook al dat ze regelmatig had meegemaakt dat na een relatief warme herfst er een behoorlijk koude winter kwam.

* DrMarten kijkt nu trouwens uit om een schitterende regenboog, maar dat terzijde
A mind with a heart of it's own
pi_31869897
Het KNMI zal wel flink gelobbyd zijn door schaatsfabrikanten. Normaal lukt het niet eens om het weer 5 dagen vooruit te voorspellen en dan zullen ze nu ineens een paar maanden kunnen vooruitblikken?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')