abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 9 november 2005 @ 00:29:06 #251
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_32105316
Laat maar komen.

Sneeuw, droge kou, ijs ! Ik ben er dol op.

Voorlopig geloof ik er in ieder geval nog niets van, er is immers altijd een argument voor deze berichten en het valt altijd mee/ tegen.

Eerst zien en dan geloven dus.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  woensdag 9 november 2005 @ 01:22:53 #252
115996 francorex
Earth stationary not spinning
pi_32106431
Ja ja die winter komt er, dé winter waar ik sinds kindsbeen van droom.

De jaren 80 waren mijn kinderjaren, Ik weet nog goed hoe triest ik was, toen die afgrijselijk monsterlijke trucks in ons doodlopend straat kwam gereden met hun lading zout. Het was een ongelijke strijd, het was wraakroepend. Naarmate ik ouder werd, leken ze steeds vlugger te komen met hun lading zout.

Ik kon ze verwensen en wist/wenste dat de sneeuw het ooit eens ging winnen van hen.

Na pakweg 28 jaar wachten, misschien dit jaar

Maar ondertussen breken we warmterecords.

pi_32106586
Ik hoop op sneeuw in december .
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
pi_32106732
quote:
Op woensdag 9 november 2005 01:33 schreef Steve-O het volgende:
Ik hoop op sneeuw in december .
Sneeuwen doet het vast wel een keer in december.
Dus daar mag je wel op rekenen.
De vraag echter of het blijft liggen.. en hoe lang.. en hoe veel
  woensdag 9 november 2005 @ 01:58:41 #255
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_32106947
quote:
Op woensdag 9 november 2005 01:22 schreef francorex het volgende:
Ja ja die winter komt er, dé winter waar ik sinds kindsbeen van droom.

De jaren 80 waren mijn kinderjaren, Ik weet nog goed hoe triest ik was, toen die afgrijselijk monsterlijke trucks in ons doodlopend straat kwam gereden met hun lading zout. Het was een ongelijke strijd, het was wraakroepend. Naarmate ik ouder werd, leken ze steeds vlugger te komen met hun lading zout.

Ik kon ze verwensen en wist/wenste dat de sneeuw het ooit eens ging winnen van hen.

Na pakweg 28 jaar wachten, misschien dit jaar

Maar ondertussen breken we warmterecords.

De jaren 80 waren ook mijn kinderjaren, maar de eerste prettige kennismaking was waarschijnlijk in 1979, toen ik als ukkie samen met mijn tante door de hoge sneeuw moest ploeteren. En lekker sleëen. En dat m'n ouders, ooms en tantes spontaan in een sneeuwballengevecht ontbarsten, een van de gelukkigste tijden van m'n leven, ook al herinner ik me het vaag.

En dan begin jaren 80, toen er weer een pak sneeuw viel en de schoolklas buiten ging wandelen, op het eind een mooi plekje vond en twee teams hun eigen muren bouwde en munitie kneedde van de sneeuw en daarna gingen sneeuwballengooien.

Afgelopen maart was het een aangename verrassing, niet te koud, ook niet te warm en de sneeuw was goed en dik. Hopen dat het dit jaar of begin volgend jaar weer zo is.
The Internets, I needs it..
pi_32107138
1979...schaatsen aan in de klas....
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
  woensdag 9 november 2005 @ 06:56:50 #257
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_32107724
Alle gedoe straks voor niks, valt er niet eens sneeuw, temps komen dan niet eens onder de -5 volgend jaar denken de meeste een warme winter te krijgen, zijn we vanaf NOV 2006 tot JAN 2007 helemaal van de buitenwereld afgesloten

Zou wat zijn zeg
pi_32107753
Laat die winter maar komen, zo extreem mogelijk!
  woensdag 9 november 2005 @ 07:12:32 #259
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_32107764
quote:
Op woensdag 9 november 2005 07:07 schreef Kaap het volgende:
Laat die winter maar komen, zo extreem mogelijk!
Dat ga jij niet leuk vinden als het sneeuw tot het dakgoot komt, temp overdag in de -20
pi_32108073
quote:
Op woensdag 9 november 2005 07:12 schreef SpeedyGJ het volgende:

[..]

Dat ga jij niet leuk vinden als het sneeuw tot het dakgoot komt, temp overdag in de -20
Heerlijk!
  woensdag 9 november 2005 @ 08:28:57 #261
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_32108233
Daar heb ik altijd al van gedroomd... dat er 's nachts zoveel sneeuw valt, dat je vanaf de 1e verdieping zo uit het raam kan stappen... dat lijkt me machtig mooi. Of je doet de voordeur open en er schuift me daar een lading sneeuw naar binnen.

En schaatsen.... schaatsen is gaaf

*haalt ijshockeystick+puck weer tevoorschijn *
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_32108342
Ik kan niet wachten
  woensdag 9 november 2005 @ 09:10:43 #263
38549 dewd
100% pure
pi_32108872
quote:
Op woensdag 9 november 2005 08:28 schreef maniack28 het volgende:
Daar heb ik altijd al van gedroomd... dat er 's nachts zoveel sneeuw valt, dat je vanaf de 1e verdieping zo uit het raam kan stappen... dat lijkt me machtig mooi. Of je doet de voordeur open en er schuift me daar een lading sneeuw naar binnen.

En schaatsen.... schaatsen is gaaf

*haalt ijshockeystick+puck weer tevoorschijn *
Met zoveel sneeuw kun je ook niet schaatsen
  woensdag 9 november 2005 @ 09:38:38 #264
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_32109411
hehe nee... maar we kunnen wel eerst 4 weken schaatsen en daarna afsluiten met 2 weken sneeuw
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_32111333
In Engeland hebben ze het er nog steeds over hier een filmpje van CNN over de komende winter.

http://edition.cnn.com/vi(...)is.itn/relateds.html
-
pi_32111431
De meeste dromen zijn bedrog, dat werd jaren geleden al gezongen. Maar af en toe een sprookje is best leuk. Helemaal als het sprookje lijkt uit te komen. Voorpret is de halve pret, nietwaar?

Al maanden houden diverse meteorologen zich bezig met seizoensverwachtingen voor komende winter. Voorzichtig werden steeds meer aanwijzingen genoemd die mogelijk kunnen duiden op een koude winter. Deels koffiedik, deels statistieken, deels guts feeling, deels stille hoop misschien wel. Tegengeluiden waren ook te horen: 'Het is onmogelijk om zover vooraf iets te voorspellen. Het weer is te grillig. De aarde is aan het opwarmen. Heel vaak kloppen seizoensverwachtingen niet.' Maar zoetjesaan worden zelfs de grootste criticasters wat enthousiaster. Waarom?

Bij de 'ideale' strenge winter horen de juiste voorbereidingen. Er moet bijv. eerst voldoende koude lucht worden opgebouwd. Oceaandepressies moeten niet vervelend gaan doen, hogedrukgebieden op de verkeerde tijd en plaats al helemaal niet. Nee, er moet een bepaald patroon gevolgd worden. Heb je de 'ideale' opbouw niet dan kan het best een keer gaan vriezen of sneeuwen, maar dan is van een stevige winter geen sprake. In September uitspraken doen over een komende winter is erg premature, maar medio December is meestal wel duidelijk welke kant het opgaat.

Hoe zat het nou met dat sprookje? Wel, aanwijzingen en voorbodes in de meteorologie zijn dingen die pas achteraf bepaald kunnen worden. In April zal duidelijk zijn of een ontwikkeling in de drukverdeling nu de voorloper was tot een koud seizoen. Of juist niet. Maar wat op dit moment van belang is is dat er een paar scenario's in de drukontwikkeling zijn die passen in de aanloop naar een stevige winter. De komende weken kunnen crusiaal zijn voor het verdere verloop. Kunnen. En laten de diverse modellen die afzonderlijk van elkaar dagelijks prognoses uitrekenen op dit moment voorzichtig wijzen op een sprookjesachtige ontwikkeling voor wat betreft winterliefhebbers.

De impasse van aanhoudende zuidenwinden lijkt doorbroken te worden. Op korte termijn gaat dit leiden tot temperaturen die normaal of zelfs een beetje kouder zijn. Nachtvorst op grote schaal wordt mogelijk, op zich natuurlijk niet vreemd voor November. En op langere termijn? Wie zal het zeggen... De kaarten worden goed in de gaten gehouden.

Deze prognose voorziet aanvoer van lucht uit het hoge noorden. Een aanzet tot de kou-opbouw voor een mooie winter? Of stiekum toch de voorbode van een westenwindwinter? Een schrale troost: in April weten we het zeker.

;-)
  woensdag 9 november 2005 @ 11:40:22 #267
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_32112437
Hehe... de atmosfeer is in een transformatie, je zag het 4 dagen terug al, alle modellen gaven een nieuwe trend aan.. ik hoop idd op een noordelijke stroming en lekkere kou-opbouw in Scandinavië en Oost-Europa, want daar moet het toch vandaan komen.
pi_32114475
We zullen zien... Ik ben blij dat we wat normale temperaturen gaan krijgen. 18 graden is leuk maar wordt ook een beetje saai.
pi_32115000
Sneeuw krijgen we sowieso, want het wordt steeds vochtiger.
Wat mij ook altijd opvalt is dat elk jaar in het begin of net vlak voor de winter heel even streng is en daarna alleen maar kwakkel winter is. Als dat niet gebeurt, dan kan je wel een strenge winter verwachten lijkt mij want dan kwakkelt het niet aan maar gewoon een wat langere periode van een strenge winter later in het seizoen.
pi_32117809
Strenge winter zit er dik in. Afgelopen, aankomende en de winter van 2007 vormen samen een zgn "Easton-drietal". Afgelopen winter was zacht en dus hou je nog 2 winters over waar het een (zeer) strenge winter kan gaan worden. 50% kans dus, zoals eerder in deze topic vermeld.
  woensdag 9 november 2005 @ 15:50:46 #271
262 Re
Kiss & Swallow
pi_32119539
quote:
Op woensdag 9 november 2005 14:45 schreef DonGorgon het volgende:
Strenge winter zit er dik in. Afgelopen, aankomende en de winter van 2007 vormen samen een zgn "Easton-drietal". Afgelopen winter was zacht en dus hou je nog 2 winters over waar het een (zeer) strenge winter kan gaan worden. 50% kans dus, zoals eerder in deze topic vermeld.
33% dan hoor
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_32129641
ik weet niet of dit nog ergens op slaat, maar hier voorspellen ze temperaturen hoger dan gemiddeld...

Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_32130088
quote:
Op woensdag 9 november 2005 21:43 schreef Caesu het volgende:
ik weet niet of dit nog ergens op slaat, maar hier voorspellen ze temperaturen hoger dan gemiddeld...
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Sinds wanneer hebben ze metereologen bij IMageshack
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
pi_32131756
Bij veel kikkers komt er regen. ;-)

Voorspellen kan niet, er zijn hooguit een aantal factoren die je bij vrijwel elke strenge winter ziet (soms ook bij milde) die kunnen wijzen op een globaal winterverloop. Dan is het vervolgens niets meer dan een statistische kans op 'kouder dan', 'normaal' of 'warmer dan'.

Op dit moment zijn er meer aanwijzingen die zouden kunnen duiden op een normale (ook prima gezien jarenlang te zachte winters) tot koudere winter. Hoe koud en waar/wanneer precies valt niet te zeggen. Een aantal experimentele modellen die zacht weer voorspellen zijn gebaseerd op bijv. zeewatertemperatuurafwijking in Mei, de eeuwige sneeuwbedekking boven Eurazie en zelfs trendvolging in de globale opwarming. 2005 is tot nu toe recordwarm wereldwijd. Maar er zijn ook tegens te bedenken. De huidige zeewatertemperatuurafwijkingen bijvoorbeeld. Het zeer actieve orkaanseizoen dat nu zo'n beetje ten einde loopt. Statistische uitzonderingen op regels die gehanteerd worden.

Ontwikkelingen op de kaarten zien er niet slecht uit en passen enigzins in een mogelijke aanloop naar een hoop kou. Zoals het er nu voorzichtig naar uitziet zou het dan niet gaan beginnen als winter 1996 (voornamelijk droge oostenwind), maar eerder een noord-variant. Hogedrukgebieden boven de oceaan lijken steeds meer de neiging te krijgen om van Groenland naar het zuiden uit te strekken. Dit houdt oceaandepressies grotendeels tegen en hierdoor zou vrijwel direct kou worden aangevoerd uit de poolstreken. Bij een beetje gunstige stroming daarbij nog een heel stuk over een ijzig besneeuwd Skandinavie zodat het niet flink gaat opwarmen zoals je dat met zeewater snel hebt. Enfin, dit kan bittere kou opleveren met van tijd tot tijd sneeuwdepressies. Blizzards.

Met een beetje wisselwerking wordt er vervolgens in de rest van de winter ping-pong gespeeld tussen hogedruk boven Groenland-IJsland-Skandinavie/Engeland enerzijds en een mooie bel boven Rusland anderzijds. Afwisselend kraakhelder vriesweer en onstuimig sneeuwweer. Wekenlang. 1962/1963 verliep op die manier.

Wanneer een typisch hogedrukgebied zich gaat nestelen boven Europa, het zgn. Barlett-High, of wanneer het typische Azorenhoog zich weet te nestelen zijn de kansen grotendeels bekeken. Wekenlang was er het gevoel dat er ook in de winter niets zou gaan veranderen in laatsgenoemde drukpatroon dat ons al sinds September in de tang houdt. Maar zogezegd zijn er veranderingen op til, en ze zien er naar omstandigheden prima uit. Hoe dan ook, het is nog erg vroeg. Wel interessant om in de gaten te houden.
pi_32144064
Update voor wie het interesseert.

De veranderingen op de prognoses zien er steeds steviger uit. Zelfs zo stevig dat we volgend weekend (dus niet komend) zelfs vorst overdag kunnen zien in een deel van het land. Ook is er kans op winterse neerslag.

Het is onmogelijk om op zo'n termijn iets te claimen, maar computermodellen berekenen nu steeds vaker een typische ontwikkeling die tot winterweer kan leiden. Slag om de arm, zelfs als dit gaat uitkomen wil dat nog niets zeggen over het verdere verloop van de winter.

Een ontwikkelend Groenland-IJsland hoog

Vorst overdag?

Er zijn overigens meteorologen die m.b.t. deze kaarten denken dat het met winterse omstandigheden reuze zal meevallen. En ach, het is nog erg vroeg in het jaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')