Ik ben bang dat de franse regering het gewoon niet begrijpt: Het harde ingrijpen wat ze nu doen helpt dus niet. Al een week zijn er alleen maar rellen. Dat wordt in mijn ogen gevoed door de inwoners van de pauperwijken en de politie. De inwoners die elke gelegenheid aangrijpen hun ongenoegen te uiten, de politie die ongenadig hard ingrijpt. De ene reactie voedt de ander. Zo lang dit in een impasse blijft, blijf je rellen houden.
Waarom gaat de overheid van Parijs niet praten? Niet om meteen te zeggen dat de inwoners zielig zijn, maar om na te gaan wat er eigenlijk speelt. Ik heb net op het RTL4 journaal de reactie van de minister van weet-ik-veel gezien, die niet wil toegeven. Hij beweerde met harde hand alle rellen aan te pakken. Niet dat hij geen gelijk heeft, maar hij zal nu toch wel moeten weten dat het niks oplost. Sterker nog: de harde hand wekt alleen maar meer woede, meer ongenoegen en daarom meer rellen.
Er wordt gesproken over een avond klok. Als je de geschiedenis na gaat zie je dat dat abosluut niet helpt. Vraag het de palestijnen in de Gaza strook of de Jordaanoever maar. Het lokt meer geweld uit, omdat de bevolking zich nog meer in de hoek gedreven voelt als voorheen. En met harde hand optreden ook.
Ik zeg niet dat de inwoners van de buitenwijken doodgeknuffeld moeten worden, maar er naar geluisterd wordt er ook niet. Ik vraag me oprecht af waarom er geen delegatie van een overheid in Frankrijk bereid is om te praten met vertegenwoordigers van de relschop-groepen en een "wapen stilstand" afspreken en kijken naar de problemen van beide kanten. Er kan strakke eisen aan de relgroepen gesteld worden: we praten alleen maar met jullie als de rellen afgelopen zijn, we praten alleen maar als jullie met daadwerkelijk zinnige bijdragen kunnen komen. Zoals het nu gaat, krijg je een palestina in Parijs, en dat wil geen van beide partijen.
burgerweeshuis"de mens heeft geen smaak, tenzij hij opgegeten wordt."
woensdag 26 mei 2010 12:26 schreef Kluts het volgende: Een vicieuze cirkel heeft idd geen invalshoeken.