De VS afhankelijk van Iran dat olie in dollars verhandelt?quote:Op zondag 30 oktober 2005 03:58 schreef francorex het volgende:
Iran wil oliekoersen op basis van de euro, ahhaa nu komt de aap uit de mouw.
Das dodelijk voor de Amerikaanse dollar, de amerikaanse economie, hun laissez -faire laissez- allé consumptiepolitiek.
We betreden een tijdperk waarin het hebben van grondstoffen en/of de controle daarover van levensbelang is, heb je daar bovenop nog een efficiente/ energiezuinige economie zal je dat geen windeieren leggen.
Das nu juist wat de VS niet heeft, een energie-efficiente economie. En dan Iran die van dollarcontrole af wil.
Goed zo! Geo-strategische-politiek word keihard gespeeld.
Lets Play ball
Wees welkom Iraanse-olie-euro's![]()
Europa is goed bezig, zeg ik. We zijn deze week of vorige week, goede vrienden geworden met het Rusland van Putin. Een mooi samenwerkingsverband tussen Europa en Rusland en vooral gegarandeerde olietoevoer uit het olierijke Rusland.
Tegelijkertijd speelt Europa de verdeelde onschuld in het midden-oosten conflict en moet de VS de kastanjes uit het vuur halen, om het oneerbiedig te zeggen, maar ja das natuurlijk politics![]()
De VS moet, Europa heeft opties !
Game on![]()
In de OP wordt beschreven hoe dat werkt.quote:Op zondag 30 oktober 2005 12:00 schreef klez het volgende:
De VS afhankelijk van Iran dat olie in dollars verhandelt?
Geloof je het zelf...![]()
Hé hallo beste vriend.quote:Op zondag 30 oktober 2005 12:00 schreef klez het volgende:
[..]
Een grote waffel hebben over Bush en dan bondgenootschap met Putin zoeken.
Links Europa is het spoor echt helemaal bijster.![]()
Economics 101quote:Op zondag 30 oktober 2005 12:00 schreef klez het volgende:
[..]
Een grote waffel hebben over Bush en dan bondgenootschap met Putin zoeken.
Denk je dat ik dat niet snap? Ik begrijp dat jullie angstvallig hopen dat de rest van de wereld het inspirerende voorbeeld van Iran zal volgen, maar ik denk dat het tegen zal vallen...quote:Op zondag 30 oktober 2005 17:17 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Economics 101
Al die Olielanden handelen miljarden in Dollars.
Wanneer dit opeens wordt overgezet naar Euro's verliest de Dollar een groot deel aan waarde waardoor de economie in de VS flink op de proef zal worden gesteld of zelfs kan instorten.
It's that simple.
Dat zou tof zijn iddquote:Op zondag 30 oktober 2005 02:59 schreef remlof het volgende:
Nou dan moet de EU Iran maar gewapenderhand terzijde gaan staan in het komende conflict![]()
Fout. "Links" Europa zou geen bondgenootschap met Poetin voorstaan, réchts echter wel.quote:Op zondag 30 oktober 2005 12:00 schreef klez het volgende:
[..]
Ik ben er fel op tegen. Ik vermoed de meeste liberalen, die zichzelf eerder rechts beschouwen als links.quote:Op zondag 30 oktober 2005 18:39 schreef Monidique het volgende:
[..]
Fout. "Links" Europa zou geen bondgenootschap met Poetin voorstaan, réchts echter wel.
VS is in zoverre afhankelijk van het afrekenen van olie in Dollars dat de olieprijs in de VS zeer scherp zal stijgen. En dure energie betekent grote economische schade. Zodra de olie in Euro's wordt afgerekend moet de VS de voor hen dure Euro's inkopen. Versterkend effect hierbij zal zijn dat de vraag naar Dollars inzakt en de vraag naar Euro's sterk stijgt, met als gevolg dat de olie voor de Amerikanen nog duurder wordt. Voordeel is waarschijnlijk wel dat het handelstekort van de VS afneemt doordat er minder olie geimporteerd wordt vanwege de hoge prijs, maar dit zal bij lange na niet voldoende zijn om de Dollar en daarmee de energieprijzen in de VS te redden.quote:Op zondag 30 oktober 2005 12:00 schreef klez het volgende:
Zoals gezegd: het gaat niet gebeuren. De rol van Iran is marginaal in de oliewereld, en de zwakte van Europa en de kracht van de VS is de afgelopen jaren alleen maar pijnlijker duidelijk geworden. Ook en juist voor de Arabische olielanden.quote:Op zondag 30 oktober 2005 18:56 schreef Steijn het volgende:
[..]
VS is in zoverre afhankelijk van het afrekenen van olie in Dollars dat de olieprijs in de VS zeer scherp zal stijgen. En dure energie betekent grote economische schade. Zodra de olie in Euro's wordt afgerekend moet de VS de voor hen dure Euro's inkopen. Versterkend effect hierbij zal zijn dat de vraag naar Dollars inzakt en de vraag naar Euro's sterk stijgt, met als gevolg dat de olie voor de Amerikanen nog duurder wordt. Voordeel is waarschijnlijk wel dat het handelstekort van de VS afneemt doordat er minder olie geimporteerd wordt vanwege de hoge prijs, maar dit zal bij lange na niet voldoende zijn om de Dollar en daarmee de energieprijzen in de VS te redden.
Ja, de VS is dus heel afhankelijk van het afrekenen van de olie in Dollars. Ze zijn bereid er een oorlog om te voeren.![]()
Sorry, maar daar heb ik weinig van gemerkt.quote:Op zondag 30 oktober 2005 19:00 schreef klez het volgende:
[..]
de kracht van de VS is de afgelopen jaren alleen maar pijnlijker duidelijk geworden.
Vraag het eens aan Assad, Saddam, de Taliban of Mubarak...quote:Op zondag 30 oktober 2005 19:01 schreef Monidique het volgende:
[..]
Sorry, maar daar heb ik weinig van gemerkt.
Is dat kracht?quote:Op zondag 30 oktober 2005 19:05 schreef klez het volgende:
[..]
Vraag het eens aan Assad, Saddam, de Taliban of Mubarak...
Dat soort lui afzetten of de landen waar zij heers(t)en richting democratie bewegen is kracht ja. In ieder geval heel wat effectiever dan wat Europa nog in te brengen heeft in die contreien...quote:
Ze zitten in een spreekwoordelijk moeras in Irak, de opstanden in Afghanistan en Irak worden almaar dodelijker, de hele oorlog tegen Irak heeft ervoor gezorgd dat Amerika flink wat power projection kwijt is geraakt. Ik noem dat geen duidelijker wordende kracht, eerder stuiptrekkingen van een supermacht in verval.quote:Op zondag 30 oktober 2005 19:13 schreef klez het volgende:
[..]
Dat soort lui afzetten of de landen waar zij heers(t)en richting democratie bewegen is kracht ja.
Ik meen dat ze in Iran een aantal flinke olievelden hebben. Maar mijn eerdere uiteenzetting geeft mooi aan hoe afhankelijk de VS is van haar slagkracht in militair opzicht. Puur op kracht wint de VS het gemakkelijk maar ik vraag me af of dat wel goed blijft gaan. Dit soort geforceerde machtspolitiek komt vroeg of laat terug denk ik. Zeker nu China aardig aan het groeien is, ik denk niet dat de VS zijn huidige macht blijft houden in de toekomst.quote:Op zondag 30 oktober 2005 19:00 schreef klez het volgende:
Zoals gezegd: het gaat niet gebeuren. De rol van Iran is marginaal in de oliewereld, en de zwakte van Europa en de kracht van de VS is de afgelopen jaren alleen maar pijnlijker duidelijk geworden. Ook en juist voor de Arabische olielanden.
Hoe kom je daar nou toch bij? Zowel de Afghanen als de Irakis zijn optimistischer over toekomst dan ze in 50 jaar geweest zijn, en bezitten voor het eerst iets wat op democratie lijkt. De VS hebben een stevige uitvalspositie in het Midden-Oosten verworven.quote:Op zondag 30 oktober 2005 19:16 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ze zitten in een spreekwoordelijk moeras in Irak, de opstanden in Afghanistan en Irak worden almaar dodelijker, de hele oorlog tegen Irak heeft ervoor gezorgd dat Amerika flink wat power projection kwijt is geraakt. Ik noem dat geen duidelijker wordende kracht, eerder stuiptrekkingen van een supermacht in verval.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |