abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 30 oktober 2005 @ 02:54:47 #1
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_31800202
Waarom Iran het volgende doel is

Iran is bezig om een op de euro gebaseerde Iraanse Olie Beurs (IBO) te organiseren, naast de bestaande olie-beurzen NYMEX (VS) en IPE (GB).

De VS vindt dit alles behalve leuk, omdat:

"Since most of the oil consuming countries are required to pay for their oil in US dollars, they tend to keep their foreign reserves in US dollars. This helps the US overcome its immense debt and finance its huge trade deficit. In order to keep its economy afloat and its consumption-oriented life style sustainable, the US economy is dependent on the resultant high demand for its currency.

...

Many see that by announcing the decision to establish the euro based IOB, Iran may be playing with fire. By taking a decision that could mark the beginning of the end of the super state status of the US, Tehran may be staking too much and may be attracting the wrath of the world's only super power. Washington is also aware that Tehran is no Kabul or even Baghdad and the game is far from over. We are definitely entering the red zone now!"

...en verder:

"Moderne oorlogvoering wordt voor een groot deel bepaald door onderliggende conflicten over grondstoffen. Vandaag de dag zijn bij deze conflicten ook diverse buitenlandse valuta betrokken en neemt daardoor de complexiteit van de conflicten toe. De geopolitieke spanningen tussen de Verenigde Staten en Iran gaan verder dan de in het openbaar beleden zorg over de Iraanse nucleaire installaties."

Lees meer:

- Oil Scene
- The Real Reasons Why Iran is the Next Target: The Emerging Euro-denominated International Oil Marker
- Over dollars, euro’s en de Iraanse oliebeurs

Het gaat zwaar worden met dergelijke afhankelijkheden, vermoed ik.
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  zondag 30 oktober 2005 @ 02:59:41 #2
104871 remlof
Europees federalist
pi_31800256
Nou dan moet de EU Iran maar gewapenderhand terzijde gaan staan in het komende conflict
pi_31800633
Komt er concurrentie, is 't weer niet goed...
  zondag 30 oktober 2005 @ 03:58:36 #4
115996 francorex
Earth stationary not spinning
pi_31801287
Iran wil oliekoersen op basis van de euro, ahhaa nu komt de aap uit de mouw.

Das dodelijk voor de Amerikaanse dollar, de amerikaanse economie, hun laissez -faire laissez- allé consumptiepolitiek.

We betreden een tijdperk waarin het hebben van grondstoffen en/of de controle daarover van levensbelang is, heb je daar bovenop nog een efficiente/ energiezuinige economie zal je dat geen windeieren leggen.

Das nu juist wat de VS niet heeft, een energie-efficiente economie. En dan Iran die van dollarcontrole af wil.

Goed zo! Geo-strategische-politiek word keihard gespeeld.

Lets Play ball

Wees welkom Iraanse-olie-euro's

Europa is goed bezig, zeg ik. We zijn deze week of vorige week, goede vrienden geworden met het Rusland van Putin. Een mooi samenwerkingsverband tussen Europa en Rusland en vooral gegarandeerde olietoevoer uit het olierijke Rusland.

Tegelijkertijd speelt Europa de verdeelde onschuld in het midden-oosten conflict en moet de VS de kastanjes uit het vuur halen, om het oneerbiedig te zeggen, maar ja das natuurlijk politics

De VS moet, Europa heeft opties !

Game on

[ Bericht 0% gewijzigd door francorex op 30-10-2005 04:04:43 ]
  zondag 30 oktober 2005 @ 12:00:09 #5
70154 klez
100 million+ death and countin
pi_31804895
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 03:58 schreef francorex het volgende:
Iran wil oliekoersen op basis van de euro, ahhaa nu komt de aap uit de mouw.

Das dodelijk voor de Amerikaanse dollar, de amerikaanse economie, hun laissez -faire laissez- allé consumptiepolitiek.

We betreden een tijdperk waarin het hebben van grondstoffen en/of de controle daarover van levensbelang is, heb je daar bovenop nog een efficiente/ energiezuinige economie zal je dat geen windeieren leggen.

Das nu juist wat de VS niet heeft, een energie-efficiente economie. En dan Iran die van dollarcontrole af wil.

Goed zo! Geo-strategische-politiek word keihard gespeeld.

Lets Play ball

Wees welkom Iraanse-olie-euro's

Europa is goed bezig, zeg ik. We zijn deze week of vorige week, goede vrienden geworden met het Rusland van Putin. Een mooi samenwerkingsverband tussen Europa en Rusland en vooral gegarandeerde olietoevoer uit het olierijke Rusland.

Tegelijkertijd speelt Europa de verdeelde onschuld in het midden-oosten conflict en moet de VS de kastanjes uit het vuur halen, om het oneerbiedig te zeggen, maar ja das natuurlijk politics

De VS moet, Europa heeft opties !

Game on
De VS afhankelijk van Iran dat olie in dollars verhandelt?
Geloof je het zelf...

Een grote waffel hebben over Bush en dan bondgenootschap met Putin zoeken.
Links Europa is het spoor echt helemaal bijster.
"They have invented a myth that Jews were massacred "
Ahmadinejad, leader of Iran
  zondag 30 oktober 2005 @ 15:58:30 #6
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_31811468
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 12:00 schreef klez het volgende:

Geloof je het zelf...
In de OP wordt beschreven hoe dat werkt.

Als Iran begint, kun je je afvragen who's next, wie volgt Iran, als het een goed idee blijkt te zijn.

M.a.w., it's a problem.
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  zondag 30 oktober 2005 @ 16:06:56 #7
115996 francorex
Earth stationary not spinning
pi_31811737
quote:

[..]

Geloof je het zelf...

Hé hallo beste vriend.

Ik begrijp je reaktie niet. Ik denk dat we een communicatie probleem hebben.

Kan aan mij liggen ben nl. net wakker

pi_31811977

[ Bericht 100% gewijzigd door sp3c op 30-10-2005 17:06:19 (Meki wil minder blaten) ]
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_31812891

[ Bericht 50% gewijzigd door sp3c op 30-10-2005 17:05:39 (reactie op geblaat) ]
pi_31813796
quote:

[..]

Geloof je het zelf...

Economics 101
Al die Olielanden handelen miljarden in Dollars.
Wanneer dit opeens wordt overgezet naar Euro's verliest de Dollar een groot deel aan waarde waardoor de economie in de VS flink op de proef zal worden gesteld of zelfs kan instorten.
It's that simple.
  zondag 30 oktober 2005 @ 18:35:20 #11
70154 klez
pi_31816003
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 17:17 schreef Refragmental het volgende:

[..]

Economics 101
Al die Olielanden handelen miljarden in Dollars.
Wanneer dit opeens wordt overgezet naar Euro's verliest de Dollar een groot deel aan waarde waardoor de economie in de VS flink op de proef zal worden gesteld of zelfs kan instorten.
It's that simple.
Denk je dat ik dat niet snap? Ik begrijp dat jullie angstvallig hopen dat de rest van de wereld het inspirerende voorbeeld van Iran zal volgen, maar ik denk dat het tegen zal vallen...
  zondag 30 oktober 2005 @ 18:36:10 #12
60922 Big_Boss_Man
Subtiel labiel
pi_31816029
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 02:59 schreef remlof het volgende:
Nou dan moet de EU Iran maar gewapenderhand terzijde gaan staan in het komende conflict
Dat zou tof zijn idd
feest
pi_31816102
quote:

[..]

Fout. "Links" Europa zou geen bondgenootschap met Poetin voorstaan, réchts echter wel.
pi_31816144
Het is voornamelijk scoren bij de achterban, zo'n actie.

De andere arabische landen zouden dat ook wel eens kunnen doen. Hoewel dat ook weer afhangt van hun dollar reserves natuurlijk.
  zondag 30 oktober 2005 @ 18:41:32 #15
70154 klez
pi_31816151
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 18:39 schreef Monidique het volgende:

[..]

Fout. "Links" Europa zou geen bondgenootschap met Poetin voorstaan, réchts echter wel.
Ik ben er fel op tegen. Ik vermoed de meeste liberalen, die zichzelf eerder rechts beschouwen als links.
De meeste trieste ex-communisten (dus links) in Duitsland en Oost-Europa zouden een moord doen voor een nieuwe, leidende rol van de Russen in dit deel van de wereld.

[ Bericht 13% gewijzigd door klez op 30-10-2005 18:54:31 ]
pi_31816571
quote:
Geloof je het zelf...
VS is in zoverre afhankelijk van het afrekenen van olie in Dollars dat de olieprijs in de VS zeer scherp zal stijgen. En dure energie betekent grote economische schade. Zodra de olie in Euro's wordt afgerekend moet de VS de voor hen dure Euro's inkopen. Versterkend effect hierbij zal zijn dat de vraag naar Dollars inzakt en de vraag naar Euro's sterk stijgt, met als gevolg dat de olie voor de Amerikanen nog duurder wordt. Voordeel is waarschijnlijk wel dat het handelstekort van de VS afneemt doordat er minder olie geimporteerd wordt vanwege de hoge prijs, maar dit zal bij lange na niet voldoende zijn om de Dollar en daarmee de energieprijzen in de VS te redden.

Ja, de VS is dus heel afhankelijk van het afrekenen van de olie in Dollars. Ze zijn bereid er een oorlog om te voeren.
  zondag 30 oktober 2005 @ 19:00:43 #17
70154 klez
pi_31816712
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 18:56 schreef Steijn het volgende:

[..]

VS is in zoverre afhankelijk van het afrekenen van olie in Dollars dat de olieprijs in de VS zeer scherp zal stijgen. En dure energie betekent grote economische schade. Zodra de olie in Euro's wordt afgerekend moet de VS de voor hen dure Euro's inkopen. Versterkend effect hierbij zal zijn dat de vraag naar Dollars inzakt en de vraag naar Euro's sterk stijgt, met als gevolg dat de olie voor de Amerikanen nog duurder wordt. Voordeel is waarschijnlijk wel dat het handelstekort van de VS afneemt doordat er minder olie geimporteerd wordt vanwege de hoge prijs, maar dit zal bij lange na niet voldoende zijn om de Dollar en daarmee de energieprijzen in de VS te redden.

Ja, de VS is dus heel afhankelijk van het afrekenen van de olie in Dollars. Ze zijn bereid er een oorlog om te voeren.
Zoals gezegd: het gaat niet gebeuren. De rol van Iran is marginaal in de oliewereld, en de zwakte van Europa en de kracht van de VS is de afgelopen jaren alleen maar pijnlijker duidelijk geworden. Ook en juist voor de Arabische olielanden.
pi_31816742
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 19:00 schreef klez het volgende:

[..]

de kracht van de VS is de afgelopen jaren alleen maar pijnlijker duidelijk geworden.
Sorry, maar daar heb ik weinig van gemerkt.
  zondag 30 oktober 2005 @ 19:04:16 #19
57381 DeGroeneRidder
Compassionate Conservatism
pi_31816842
Iran mag dan wel zeer veel olie hebben, het is uiteindelijk slechts één land. Irak, Koeweit, Saudi-Arabië e.d. zullen nog wel een tijdje in dollars olie blijven verhandelen.
-6- Gehoorzaam de wetten van de HERE, uw God. Volg Zijn weg en heb ontzag voor Hem.
  zondag 30 oktober 2005 @ 19:05:43 #20
70154 klez
pi_31816901
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 19:01 schreef Monidique het volgende:

[..]

Sorry, maar daar heb ik weinig van gemerkt.
Vraag het eens aan Assad, Saddam, de Taliban of Mubarak...
pi_31816916
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 19:05 schreef klez het volgende:

[..]

Vraag het eens aan Assad, Saddam, de Taliban of Mubarak...
Is dat kracht?
  zondag 30 oktober 2005 @ 19:13:21 #22
70154 klez
pi_31817149
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 19:06 schreef Monidique het volgende:

[..]

Is dat kracht?
Dat soort lui afzetten of de landen waar zij heers(t)en richting democratie bewegen is kracht ja. In ieder geval heel wat effectiever dan wat Europa nog in te brengen heeft in die contreien...
pi_31817237
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 19:13 schreef klez het volgende:

[..]

Dat soort lui afzetten of de landen waar zij heers(t)en richting democratie bewegen is kracht ja.
Ze zitten in een spreekwoordelijk moeras in Irak, de opstanden in Afghanistan en Irak worden almaar dodelijker, de hele oorlog tegen Irak heeft ervoor gezorgd dat Amerika flink wat power projection kwijt is geraakt. Ik noem dat geen duidelijker wordende kracht, eerder stuiptrekkingen van een supermacht in verval.
pi_31817322
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 19:00 schreef klez het volgende:
Zoals gezegd: het gaat niet gebeuren. De rol van Iran is marginaal in de oliewereld, en de zwakte van Europa en de kracht van de VS is de afgelopen jaren alleen maar pijnlijker duidelijk geworden. Ook en juist voor de Arabische olielanden.
Ik meen dat ze in Iran een aantal flinke olievelden hebben. Maar mijn eerdere uiteenzetting geeft mooi aan hoe afhankelijk de VS is van haar slagkracht in militair opzicht. Puur op kracht wint de VS het gemakkelijk maar ik vraag me af of dat wel goed blijft gaan. Dit soort geforceerde machtspolitiek komt vroeg of laat terug denk ik. Zeker nu China aardig aan het groeien is, ik denk niet dat de VS zijn huidige macht blijft houden in de toekomst.
  zondag 30 oktober 2005 @ 19:21:54 #25
70154 klez
pi_31817395
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 19:16 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ze zitten in een spreekwoordelijk moeras in Irak, de opstanden in Afghanistan en Irak worden almaar dodelijker, de hele oorlog tegen Irak heeft ervoor gezorgd dat Amerika flink wat power projection kwijt is geraakt. Ik noem dat geen duidelijker wordende kracht, eerder stuiptrekkingen van een supermacht in verval.
Hoe kom je daar nou toch bij? Zowel de Afghanen als de Irakis zijn optimistischer over toekomst dan ze in 50 jaar geweest zijn, en bezitten voor het eerst iets wat op democratie lijkt. De VS hebben een stevige uitvalspositie in het Midden-Oosten verworven.

Die zgn. 'power projection' bestaat alleen in de ogen van sommige linkse Europeanen en moslimfundamentalisten; beide groeperingen zijn vrijwel irrelevant voor de vooruitgang van de mensheid als geheel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')