abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32245006
O wat lief ET
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  zondag 13 november 2005 @ 22:46:33 #252
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_32245309
Heerlijk om te lezen dat je zo geniet van Saskia, ET. Dat straalt ook altijd uit je posts over haar. Vind ik altijd zo lief.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zondag 13 november 2005 @ 22:48:44 #253
24188 Belana
kloon van belana
pi_32245394
Wat een lieve verhalen allemaal (heb ik al verteld dat ik wat extreem emo ben door de hormonen ) Maar die over Saskia vind ik het mooist
Mooi spul he ET die kindjes
stormy waters...
sailin'
  zondag 13 november 2005 @ 23:42:16 #254
54058 babyfeet
08-09-2010 Trouwen!!!!!
pi_32246900
Kyllian heeft zijn verlanglijstje al gemaakt

heb wel voor moeten zeggen welke letters hij moest schrijven
  maandag 14 november 2005 @ 06:41:54 #255
24188 Belana
kloon van belana
pi_32250647
Ik vind het knap
stormy waters...
sailin'
pi_32251759
aww wat ontzettend kjoet dat lijst Babyfeet! En heel knap idd
  maandag 14 november 2005 @ 10:25:01 #257
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_32252522
Lois! Wat een prachtige foto zeg!

LB, gaan zwemmen met Jolie? Zou dat wat zijn? Heb je afleiding en er staat geen gewicht op het beentje enzo, dan kan ze mss zich even uitleven?
  † In Memoriam † maandag 14 november 2005 @ 10:26:40 #258
43556 miss_dynastie
pi_32252557
Wow, wat een mooi lijstje Kyllian Bewaren hoor babyfeet !
pi_32252567
Babyfeet wat knap !!!

E.T ik zit helemaal te genieten van je post

Hele leuke foto Lois!!

Djulian heeft behoorlijk last van zijn kiezen. Nummer 2 is ook door, 3 en 4 bijna. Hij wil weinig doen en als je met hem wil spelen of wat dan ook dan gaat hij boos op de grond liggen. Gevolg dat meneer woede uitbarstingen krijgt. Wat logisch is met die pijn in zijn mond
Net is hij weer met mijn moeder mee gegaan voor 2 dagen. Hij wou niet zwaaien want oma moest gaan rijden. Hij is echt helemaal gek van auto's, wielen en rijden
  maandag 14 november 2005 @ 12:12:51 #260
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_32254878
Babyfeet als je zegt welke letter kan hij dan die letters tekenen? Dus je hoeft het niet voor te tekenen? Echt heel knap! en zo netjes kleuren ook

Ik had vandaag vrij gevraagd (terwijl ik op m'n werk nooit heb verteld dat ik een kind heb ) maar Jolie is toch gewoon naar de oppas. Was wel een goede keuze geloof ik, ik ben er nog even bij gebleven en ze zat op de grond met de drie andere kindjes die er waren te vertellen. 'Gogie. Boem, auw! Ja, ja. Oke. Mama. Ja. Gogie auw. Oke. Grosjumbawa. Oke? Ja!' toen ben ik maar weggegaan.

Wat Grosjumbawa is weet ik niet, ze roept het al dagen vanmorgen zag ze hoe mijn z'n schoenen aantrok en ze klapte in d'r handjes en riep 'goezzo!' hiehie

Zielig voor Djulian, misschien heeft hij nou genoeg afleiding waardoor hij wat minder last heeft!
  maandag 14 november 2005 @ 12:56:14 #261
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_32255778
Anitra, vast overbodig, maar gebruik je ook chamodent voor Djulian? Wil nog wel eens verlichting brengen.

Jee wat Kylian netjes kleuren zeg!

Heeft iemand een idee hoe ik Léon er van af krijg om met alles te gooien? Auto's, ballen, knuffels, blokken en duplo vliegen hier regelmatig door de kamer. En hij kan echt heel gericht en hard mikken! Heel knap natuurlijk, maar vroeg of laat vallen er slachtoffers.

Op het kdv had hij al zijn beker melk helemaal over de tafel heen gegooid. Ja de beker aan de andere kant en de melk over de hele tafel. Kinderen lachen natuurlijk en ook de leidsters hadden hun lachen in moeten houden, maar ze hebben hem toen wel even om gedraaid en van tafel af gehaald.
We spreken hem er thuis altijd op aan en ook streng, maar het gaat het ene oor in en de ander weer uit. Het weghalen van het speelgoed heeft voor heel even zin, maar als hij een half uur verder is gaat hij gewoon verder.

Ik zie onze ramen en de tv al aan diggelen vallen en vooral zijn nichtje moet het nogal eens ontgelden (kind loopt ook altijd in de weg ) en voordat het zover is wil ik hem het toch proberen af te leren. Iemand tips?
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_32259820
dutchie piet gooide ook altijd met alles, en er viel echt weinig aan te doen. gooien vond ie gewoon 't leukste wat je kunt doen met dingen. en toch is 't gewoon over gegaan, hij doet 't nog maar zelden! ik zou eigenlijk niet eens meer precies weten wanneer.
  maandag 14 november 2005 @ 15:38:24 #263
24188 Belana
kloon van belana
pi_32259900
hier is het gooien inmiddels ook minder geworden
stormy waters...
sailin'
pi_32261357
Dutchie chamodent kan hij niet tegen en dentinox werkt 1 minuut en dan is het weer brullen. Het enige dat een beetje helpt is paracetamol. Het is ook erg gemeen die kiezen hoor! Op die bulten zie je gewoon adertjes lopen
Bij oma heeft hij het altijd super naar zijn zin, die gaat lekker met hem wandelen (hij vind de wind in zijn haren zo lekker ) en bij zijn neefje op visite die 5 minuten van mijn moeder vandaan woont.
Vorige week vond Twan zijn neef behoorlijk enbg omdat die kan lopen en op hem af kwam, vrijdag op de bruiloft deed Twan zijn armpjes omhoog naar Djulian om een knuffel te geven en Djulian heeft hem een kusje gegeven en een dikke knuffel

Dutchie over dat gooien dat doet Djulian ook en hij is zo verschrikkelijk sterk dat zelfs zjn loopauto door de kamer gooit Het is niet af te leren, speelgoed weg helpt niet, aanspreken helpt niet, negeren ook niet dus denk dat het een fase is.
  maandag 14 november 2005 @ 21:56:06 #265
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_32271056
Nou, dat kan wel eens een dure fase worden dan.
*aansprakelijkheidsverzekering nog maar eens checkt*
Als je niet lacht, ben je dood.
  maandag 14 november 2005 @ 22:01:33 #266
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_32271221
Ik ben wel stug blijven volhouden dat het niet mocht. Betreffende gooi object afpakken, en bestraffend toespreken. De aanhouder wint uiteindelijk (na twee jaar ).
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
pi_32271751
* poemojn is bij met haar meisje
Ze gooit hooguit haar eten op de grond als ze het niet lust, en dat is simpel op te lossen door haar een schoteltje te geven voor haar afval
  maandag 14 november 2005 @ 22:48:38 #268
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_32272992
Als ik het zo lees zijn het ook voornamelijk jongetjes die dat doen . Sja, het blijven kerels hè? Zal het testosteron wel zijn .
  maandag 14 november 2005 @ 22:49:22 #269
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_32273015
Dan mag je inderdaad wel heel blij zijn met je meisje. Ik kan Job nog zoveel schoteltjes geven voor zijn afval, maar als hij het op de grond wil gooien, gooit hij het op de grond! Maar gelukkig de laatste tijd ook steeds minder. Op een gegeven moment hebben we consequent het eten bij hem weggehaald zodra hij ging gooien. In het begin gaven we het dan weer terug (bang dat hij verhongerde ) maar sinds we dat niet meer doen is hij minder gaan gooien.

Kyllian, ik vind je verlanglijstje erg mooi en best wel ongelooflijk knap voor een kind van nog geen 3,5 jaar oud. Weet je al naar welke school hij gaat, Babyfeet? Want als ik jou was zou ik toch informeren bij die school wat hun beleid is met 'hoogbegaafde' kinderen.

Ik heb hoogbegaafd tussen aanhalingstekens gezet omdat ik het een beetje een beladen term vind worden, hier. Maar ik denk serieus dat Kyllian heel veel baat heeft bij een school waar ze in ieder geval iets van een beleid hebben met hoogbegaafdheid. Ik kan het niet op alle fronten goed inschatten, maar volgens loopt hij erg voor op zijn leeftijdsgenoten.

[ Bericht 18% gewijzigd door livelink op 14-11-2005 22:57:29 ]
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_32273824
Die indruk krijg je hier idd Livelink.
Ken je het forum van http://www.hiq.nl al Babyfeet? klik voor forum Misschien dat je daar eens kunt kijken ter orientatie, lopen wel wat topics over kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong (want zo mag je het bij Kyllian waarschijnlijk iig wel noemen).
pi_32274977
quote:
Op maandag 14 november 2005 21:56 schreef dutchie het volgende:
Nou, dat kan wel eens een dure fase worden dan.
*aansprakelijkheidsverzekering nog maar eens checkt*
Hier al bijna een speeltje door de tv gehad, kon nog net mijn hand als bescherming ertussen doen, maar schrok me rot. Ik blijf idd hem er ook op aan spreken, met als gevolg dat hij weer gaat gooien en dan zelf neenee roept
Ik hoop ook dat die fase snel voorbij is
  maandag 14 november 2005 @ 23:58:27 #272
30488 coolbabe
My little pwny
pi_32275128
Tom gooit nog met alles. Vanmiddag zijn schoen in een pan gehaktballen

Tom gaat nu steeds meer woorden zeggen en dingen vertellen die hij heeft gedaan of meegemaakt, zo schattig. Hij gaat ook steeds meer tegengas geven, als je iets verteld wat volgens hem niet waar is, zegt hij "echt niet waar" of "echt niet"
Vanavond was hij al bloot om in bad te gaan, coolhunk moest nog even iets pakken en Tom greep zijn kans. Hij zette een stoeltje naast het bad, ging er op staan, klom in bad en deed de kraan aan. Helaas voor hem stond die op douche-stand, hij schrok zich dan ook rot toen hij een plens koud water over zich heen kreeg

[ Bericht 1% gewijzigd door coolbabe op 15-11-2005 09:12:27 ]
Aan de manier waarop zij op haar bezem zat, zag ik dat ik met een nymfomane heks te maken had.
  dinsdag 15 november 2005 @ 09:00:11 #273
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_32278542
Hehehehe, Tom!
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_32280000
Ik wilde even zeggen dat ik het zo gaaf vindt dat er in dit topic weer lekker veel genietverhalen staan
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  FOK!fossiel dinsdag 15 november 2005 @ 14:39:10 #275
2628 Karin
pi_32286494
ik ben vreselijk druk met van alles en compleet niet bijgelezen in andere topics maar heb zo genoten van alle verhalen hier dat ik hier wel even moest reageren

Bram is ook helemaal in de ban van Sinterklaas Ik vind het zoooo leuk! Helaas waren wij niet thuis voor de intocht maar hebben wel flink het sinterklaasjournaal gevolgd. Ik ben echt weer even kind, vind het geweldig! En zondag naar de intocht hier in het dorp. We waren er om half 2, eigenlijk zijn slaaptijd maar omdat hij de laatste dagen pas om 10 uur sliep en hij die ochtend pas om 9 uur wakker was hadden we besloten om zijn slaapje een keertje over te slaan, hopend dat we dan weer in een knap ritme zouden komen. En wat is er leukere afleiding dan naar Sinterklaas gaan?
Hij zat wel wat stilletjes op mijn arm of bij Peet op zijn nek, volgens mij omdat hij eigenlijk wou slapen. We hebben eerst een uur moeten wachten tot de Sint eindelijk bij het podium was en tegen die tijd had Peet een behoorlijk zere nek dus wou Bram eraf halen. Nou dat mocht echt niet hoor! Hij moest en zou Sinterklaas zien. Zwarte pieten waren wel wat eng maar na 2 x een speculaasje en een handje pepernoten gehad te hebben waren die toch wel lief. Na 1,5 uur had ik het wel gehad en zijn we nog wat boodschapjes gaan doen en kwamen we onderweg Eva en Iris tegen. Ik dacht dus dat Bram het eigenlijk niet zo leuk vond dat gebeuren op het podium omdat hij zo stil was maar hij pakte meteen Iris' hand en trok haar zowat mee "daar is Sinterklaas, kom Iris" en samen renden ze zowat naar het podium toe Geweldig genoten.
Dat we weer thuis waren hele verhalen over Sinterklaas en Zwarte Piet. ' s Avonds mocht hij zijn schoen zetten, er kwam een prachtige "sinterklaas kapoentje" uit. En toen ik zei "nu nog even een keertje heel hard zodat Sinterklaas het goed kan horen" ging hij heel hard zingen. Grote verbazing natuurlijk de volgende ochtend toen er een kadootje in zijn schoen zat. Hij had een politiejeep met sirene gehad en het was natuurlijk erg moeilijk die thuis te laten omdat hij naar het kdv toe moest. Compromis gesloten om hem dan mee te nemen in de auto en hem daar te laten. Dat ging gelukkig goed. Als hij nu ergens een Sinterklaas ziet, op TV of versiering in een winkel ofzo, dan komen er hele verhalen dat hij Sinterklaas ook gezien heeft en kadootje gehad heeft Echt geweldig leuk dat hij het nu een beetje begint te snappen.

Hoe gaat het met Jans en haar speentje? Ik vind het echt een geweldig idee om die in haar schoen te doen voor Sinterklaas! Denk dat wij dat ook maar moeten doen dit weekend (ben helaas nu een paar dagen alleen thuis, had ik het meteen kunnen doen maar ik kan dat vast alleen niet aan. Hoop dat mijn moed niet verdwenen is tegen die tijd).
pi_32287506
Karin wat lief Ook zo'n heerlijk geniet verhaal
pi_32291404
Geweldige verhalen

Even tussendoor, maarre Bixister, had je dit al gezien in de AH-folder?

T-shirt, lange mouwen, opdruk 'Coole Piet'. Kost 5 euro. De maten staan er niet bij maar is wel kindermodel volgens mij (Sinterklaaspak bijv is voor kinderen van 3 t/m 7 jaar).
  dinsdag 15 november 2005 @ 21:05:37 #278
54058 babyfeet
08-09-2010 Trouwen!!!!!
pi_32296617
soms he dan snap je kinderen gewoonweg niet
kyllian is nu 3 en een half
en hij stopt op dit moment vanalles in zijn mond
pas geleden bij mijn moeder lag er iets op de grond en hup het verdwijnt in zijn mond wat het was weet ik nog steeds niet heb het er wel uit kunnen halen het was zwart in iedergeval..

vandaag in paniek de dokter gebeld hij heeft zo'n magisch tekenbord nu had hij dus die pen in zijn mond gedaan en het metalen/magnetische puntje los weten te krijgen en opgegeten
gelukkig kon het geen kwaad enzo maar ik begin het zo vervelend te vinden

als hij nou niks zou krijgen zou ik zeggen ja maar hij komt echt niks te kort
ik heb nu alle kleine dingen weggedaan
maar ik kan toch niet de hele dag politie agentje spelen ?

iemand tips?
hij moet nu aan ons vragen of hij ergens mee mag spelen
want ik ben zo bang dat het een keer fout gaat
pi_32296727
Wat doe je als hij dat gedaan heeft?
Het voelt heerlijk!!!!
  dinsdag 15 november 2005 @ 21:12:55 #280
54058 babyfeet
08-09-2010 Trouwen!!!!!
pi_32296809
eerst ofdat hij zijn mond open doet om te kijken en dan vragen waarom hij dat gedaan heeft..
met dat van die tekenbord was ik te laat was met de vaatwasser bezig kom moet een doekkie uit de keuken om de tafel af te doen en hij zegt kijk dus laat mij die pen zien
ik vraag waar is die nou?
krijg je als antwoord dat weet ik niet ..
dus ik zeg kyllian wees eens eerlijk waar is die nou gebleven
ja in mijn buik
dus zeg ik dat dat heel gevaarlijk is en dat speelgoed niet is om op te eten maar om mee te spelen
heb het tekenbord afgepakt en hem ff in de hoek gezet en de dokter gebeld
pi_32296890
Ja ik zou er inderdaad wel steeds een consequentie aan stellen. Nu moet ik zeggen dat ik zelf ook wel vaak met een pen in mijn mond zit Misschien is het puntje er per ongeluk af gegaan?

Wat eet hij nog meer op dan?
Het voelt heerlijk!!!!
  dinsdag 15 november 2005 @ 21:18:32 #282
54058 babyfeet
08-09-2010 Trouwen!!!!!
pi_32296946
vanalles wat hij op de grond vind
papier vorige keer had hij shag
ik dacht echt dat baby's dat deden dan kan ik het begrijpen
maar nu nee echt niet

en hij heeft nooit genoeg hij moet altijd meer
vorige keer had zwarte piet gestrooit helemaal blij
vraagt hij mag ik nog meer
als hij net gegeten heeft wil hij koek of chips
hij blijft zeuren om meer
dus als ik zeg als je honger hebt eet je maar een boterham
en ja dat moet hij dus niet
pi_32297005
Bedoel je dan papiertjes of kruimels ofzo? Of ook kraaltjes en dat soort dingen?
Het voelt heerlijk!!!!
  dinsdag 15 november 2005 @ 21:22:47 #284
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_32297072
Volgens mij is dat wel normaal kinder gedrag... en past het ook wle bij die leeftijd.. ik stopte voornamelijk knikkers in mijn mond
Kylian ligt met een hoop dingen voor, waardoor hij snel al ouder lijkt door zijn doen en laten.. waardoor zulk gedrag veel raarder overkomt dan wanneer kylian niet zoveel voor zou liggen met een hooop dingen denk ik..
Engaging Infinite Improbability Drive..
  dinsdag 15 november 2005 @ 21:23:32 #285
54058 babyfeet
08-09-2010 Trouwen!!!!!
pi_32297096
zelf met een manderijn wil hij de schil nog opeten
nou dat heb ik hem een keertje laten proeven en dat vond hij niet lekker maar slikt het wel door
  dinsdag 15 november 2005 @ 21:25:58 #286
54058 babyfeet
08-09-2010 Trouwen!!!!!
pi_32297172
klinkt inderdaad wel logies evenstar
maar zou hij dan honger hebben ofzo
wat haast niet kan
moeilijk moeilijk
pi_32297186
Maar ook kraaltjes knikker of dat soort dingen dan?
Het voelt heerlijk!!!!
  dinsdag 15 november 2005 @ 21:27:13 #288
54058 babyfeet
08-09-2010 Trouwen!!!!!
pi_32297211
die durf ik niet meer te geven jessie
het is echt iets van de laatste 3 weken
pi_32297259
Jaa maar concreet. Een stukje van een balpen en een manderijne schilletje?
Het voelt heerlijk!!!!
  dinsdag 15 november 2005 @ 21:31:26 #290
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_32297330
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 21:25 schreef babyfeet het volgende:
klinkt inderdaad wel logies evenstar
maar zou hij dan honger hebben ofzo
wat haast niet kan
moeilijk moeilijk
uitproberen.. ontdekken ?
En als je denkt dat die honger heeft wat vaker drinken aanbieden of een appeltje oid..
Engaging Infinite Improbability Drive..
  dinsdag 15 november 2005 @ 21:32:38 #291
54058 babyfeet
08-09-2010 Trouwen!!!!!
pi_32297365
ja en papier steentjes zand shag alles wat klein is
pi_32297462
O dat ook, jeetje. Nou ja ik weet wel dat Bo altijd graag aarde at Ze was toen wel anderhalf jaar jonger. Als ze in de tuin was en ik ging ff naar binnen dan nam ze haar kans waar Ik denk dat dat absoluut niks met honger te maken heeft hoor. Misschien heeft hij die fase gewoon wat later. Gewoon ff goed inde gaten houden. Heeft hij dat een jaar terug ofzo nooit gedaan?
Het voelt heerlijk!!!!
pi_32297484
Misschien kun je in een spel dingen laten sorteren, dit mag je wel eten dat mag je niet eten. (bijvoorbeeld plaatjes uit een tijdschrift knippen en laten plakken op een rood en groen vel, goed en fout) Zo leert hij het verschil, je kan hem dan vertellen dat dingen je niet mag eten niet goed zijn voor je buik. Maar het is me eigenlijk niet duidelijk of hij het verschil nu wel of niet weet.
Het voelt goed hè?
A je to!
  dinsdag 15 november 2005 @ 21:40:16 #294
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_32297640
Het kan ook aandachttrekken zijn natuurlijk. Qua fase zouden ze er op deze leeftijd wel vanaf moeten zijn, dat alles in de mond stoppen. Maar hij komt op mij over als een best "braaf" mannetje (als in, niet hartstikke ontdeugend, en goed mee te praten). En de grens opzoeken moeten ze toch .
  dinsdag 15 november 2005 @ 21:42:49 #295
54058 babyfeet
08-09-2010 Trouwen!!!!!
pi_32297754
ja hij weet het donders goed
de eerste keer had ik het uitgelegt van je mag niet van de grond eten daar kan je ziek van worden
dus hij zei ook ok mama ik zal het de volgende keer niet meer doen
en als hij het toch gedaan heeft dat is helemaal aanhem af te lezen dat hij weet dat hij iets fout heeft gedaan .
want toen ik binnenkwam zag hij dus helemaal rood
en was ook heel blij dat hij het vertelde en ben ook gewoon rustig gebleven
(en jessie hij heeft dit inderdaad nog nooit gedaan )
jou tip vind ik ook een goede mel wie weet helpt het

en hij is ook echt een dramakoning
toen de dokter gebelt had vroeg hij ofdat hij boos was dus ik zei nee maar wel dat je dat nooit meer mag doen
en toen ineens begon hij te huilen en zei nou krijg ik nooit geen knuffels en kussjes meer
ik had echt zoiets van hoe komt hij daar nou bij dus toen begon ik ook te huilen ik vond het zo zielig
  dinsdag 15 november 2005 @ 21:50:54 #296
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_32298153
Ik merk hier trouwens ook dat Freek het erger begint te vinden als ik boos op hem ben, ze beginnen natuurlijk toch meer te snappen, en zich af en toe ook te verplaatsten in een ander.
pi_32298365
piet heeft tegenwoordig ook een mooie uitvlucht als ik boos op 'm ben: met een heel zielig stemmetje zegt ie dan "piet is ziek en moe!" en komt tegen me aanleunen.

lastig babyfeet. klinkt wel heel erg als grens-verkennend gedrag.
  dinsdag 15 november 2005 @ 22:04:32 #298
24188 Belana
kloon van belana
pi_32298589
Piet
stormy waters...
sailin'
pi_32298720
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 21:57 schreef bixister het volgende:
piet heeft tegenwoordig ook een mooie uitvlucht als ik boos op 'm ben: met een heel zielig stemmetje zegt ie dan "piet is ziek en moe!" en komt tegen me aanleunen.
Ach...Dan kan je ook niet meer boos blijven lijkt me...
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
  dinsdag 15 november 2005 @ 22:11:01 #300
24188 Belana
kloon van belana
pi_32298792
Liam heeft trouwens ook zoiets, hij komt dan slijmen met "mama wief" of "aaaaaah binkie" (we noemen hem altijd ons binkie en hij is daar dol op)
stormy waters...
sailin'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')