abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31793553
Het dreumes- en peutertopic, deel 14

dreumesjes
19 november 2003: Job, zoon van Livelink
25 november 2003: Emma, dochter van Fjolle en Frut666
20 december 2003: Joshua, zoon van Lewis.de.boxer
24 januari 2004: Liam Francis, zoon van Belana en Kbot2000
***21 februari 2004: Saskia Janne, dochter van ET en Swets ***
23 februari 2004: Danielle, dochter van Catootje
25 februari 2004: Kim, dochter van Itsmylife en Days-Of-Wild
24 maart 2004: Melvin, zoon van Jambo
25 maart 2004: Jonne, zoon van Kozakken
26 maart 2004: Ilse, dochter van ezzi
2 april 2004: Dylan Nathan, zoon van beefcake en ShaoliN
19 april 2004: Junah Ileah, dochter van Tan
14 mei 2004: Jenthe, dochter van Jepali
17 mei 2004: Faith Cathryn, dochter van Psyche2003 (papa)
08 juni 2004: Léon, zoon van dutchie
19 juni 2004: Justin Julian, zoon van JoOLz
23 juni 2004: Myrthe, dochter van poemojn
29 juni 2004: Zoë, dochter van Rottdog en Berkery
02 juli 2004: Ronja, dochter van RRRobert (papa)
***02 juli 2004: Tobias, zoon van pluisje en rickmans***
04 juli 2004: Steijn, zoon van dolfg (papa)
13 juli 2004: Isa, dochter van Sjeen en To_Davy
***13 juli 2004: Glenn William, zoon van Elegantly Wasted en Digger***
15 juli 2004: Amber, dochter van LadyS
15 juli 2004: Giulia Elisabetta, dochter van BubbleBabe
25 juli 2004: Jolie, dochter van Luchtbel
06 augustus 2004: Morris, zoon van snoopy
11 augustus 2004: Morgaine Chevanity, dochter van Faja-Lobi (Little-Angel)
12 augustus 2004: Djulian, zoon van Anitra
12 augustus 2004: Thomas Gerhard Adrianus, zoon van Tinkepink
1 september 2004: Jeremy, zoon van MiSs-TaKe
2 september 2004: Maria, dochter van Sugar
***3 september 2004: Jonathan-Dane Aaron, zoon van Danny en Knorretje***
6 september 2004: Thijs, zoon van Bar_en_Mar
11 september 2004: Danyel Yohanan, zoon van phluphy
19 september 2004: Kian, zoon van Loena-tik- en Five_Horizons
22 september 2004: Peter Gert, zoon van Reanimatie.com
08 oktober 2004: Kai, zoon van m@x

Peuters:

22 November 2001: Kay, zoon van dice
5 december 2001 : Esther Paula, dochter van Dinus
16 december 2001: Bo, dochter van Jessie
14 maart 2002: Jessai, zoon van Tan
18 maart 2002: Anne, dochter van Fjolle en Frut666
28 Maart 2002 - Xanne, dochter van TheGhost en vriendin
***3mei 2002: Kajira Alicia Cosette, dochter van Knorretje en Danny ***
28 mei 2002: Zoë, dochter van Moralia
28 mei 2002: Kyllian, zoon van babyfeet
29 juli 2002: Tomas, zoon van Logician
16 augustus 2002: Rhody, zoon van gebruikersnaam
19 augustus 2002: Femke, dochter van Illogical
19 augustus 2002: Sverre, zoon van Genuivere & Bastardhost
30 oktober 2002: Tristan, zoon van Spuuglokje
19 november 2002: Justin Thomas, zoon van Angelic1
6 januari 2003: Indy, dochter van Tinkepink
23 februari 2003: Demi Aidan, dochter van dice (papa)
5 maart 2003: Bram, zoon van Karin
18 maart 2003: Jennifer Leonie, dochter van Dinus
01 april 2003 : Duncan, zoon van Angel22
01 april 2003: Lara, dochter van CarOnline
12 april 2003: Jasper, zoon van NT-T.Bartman (papa)
27 april 2003: Chiara Rosan, dochter van melonovy &Ocmerda
28 april 2003: Wilyan Ayrton Quinn, zoon van Jonnetje
17 mei 2003: Dagmar, dochter van dolle_hond (papa)
22 mei 2003: Sven, zoon van easy-going
***15 juni 2003: Isa Donna, dochter van Phileine en Voyeur***
16 juni 2003: Carmen, dochter van Dylan Dog (papa)
24 juni 2003: Tom, zoon van coolbabe
30 juni 2003: Noa, dochter van basset
8 juli 2003: Norah, dochter van Tanne en Sc0rPi0n
***24 juli 2003: Merlyn Mirage Mandrake, zoon van Mirage en Overzichie***
11 augustus 2003: Jasper, zoon van Logician en gemeenkaboutertje
***15 augustus 2003: Max, zoon van Eska en BugsBunny***
***26 augustus 2003: Piet, zoon van bixister & GHaven***
31 augustus 2003: Janneke, dochter van Jessie
5 september 2003: Lune, dochter van Genuivere en bastardhost
9 september 2003: Iris Julia, dochter van Lois
17 september 2003: Daan, zoon van Quinny en Chocobo
21 september 2003: Elise, dochter van Bright (papa)
17 oktober 2003: Thomas, zoon van Lies en Zooi
23 oktober 2003: Judith Johanna, dochter van Grijs en K3
6 november 2003: Pascalle Isabel, dochter van Meaghan
6 november 2003: Susanne Chantal, dochter van Ireth

[ Bericht 1% gewijzigd door Lois op 15-11-2005 20:36:22 ]
Hier had uw advertentie kunnen staan :P
pi_31793646
Jessie, ik lees hier weer eens bij, wat goed dat je toch je intuïtie hebt gevolgd mbt tot het praten van Jans en wat fijn dat de logopedie al resultaat heeft Succes met het "omschakelen" !

En een lopende Leon
Hier had uw advertentie kunnen staan :P
  zondag 30 oktober 2005 @ 07:49:54 #3
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_31801569
Livelink, als je die foto als een groot bestand wil hebben moet je het maar even zeggen. Is wel mooier als je hem ooit wil afdrukken

Gelukkig zijn we niet weggegaan gister. Jolie heeft echt zo slecht geslapen. Zo veel snot had ze de hele tijd. Super sneu! Zo'n droge hoest erbij en vanmorgen hoorde ik d'r niet eens huilen zo schor

Ze heeft trouwens iets nieuws wat ik echt te leuk vind. Als je een grapje maakt of als iets anders is dan anders, dan moet ze heel hard lachen en roept neeeeee nieeeeeeee dan ligt ze helemaal dubbel. Gister had ze het toen we winterjassen en mutsen aan het passen waren, ze sloeg d'r handen voor de ogen tijdens het lachen en daarna zag ze dat mijn tante d'r bril in d'r haar had (omhoog gschoven) toen lag ze gewoon op de grond van het lachen neeee niehie toen ze uitgelachen was ging ze de bril maar even goed doen
  zondag 30 oktober 2005 @ 10:25:34 #4
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_31802848
Jolie Ik zie het helemaal voor me. Beterschap, meisje. Liam, ook beterschap!

Luchtbel, die foto wil ik wel graag hebben. Zou je hem willen mailen naar ..... ?

Job is de laatste tijd weer 's nachts veel aan het spoken, dat wil zeggen dat hij gewoon de hele boel bij elkaar krijst en niet meer tot bedaren is te brengen. Zo'n 'bui' kan rustig een paar uur duren.
Gisteren stonden we met het mooie weer lekker buiten op het plein en toen hoorde ik van beide buren dat zij Job goed konden horen 's nachts (en er dus ook wakker van worden). Ze zeiden het absoluut niet verwijtend en heel begripvol, maar ik vind het toch wel een heel vervelend idee dat anderen er ook wakker van worden. Maar ja, je doet er niks aan. Vannacht heeft hij ons gelukkig allemaal lekker laten slapen. Mocht ook wel weer een keer .

[ Bericht 1% gewijzigd door livelink op 30-10-2005 11:46:52 (e-mailadres weer weg) ]
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zondag 30 oktober 2005 @ 10:36:19 #5
24188 Belana
kloon van belana
pi_31803020
Jolie je bent echt zo'n grapjasje en beterschap idd voor Jolie, dat gesnotter is zo zielig!

wat vervelend he Livelink, dat gekrijs 's nachts Meestal iser dan toch wel wat aan de hand, misschien wordt ie ook wel verkouden zometeen...
stormy waters...
sailin'
  zondag 30 oktober 2005 @ 10:57:56 #6
61800 Rottdog
May all your dreams come true
pi_31803471
Ik ben op zoek naar 'woezel en pip' om voor te lezen. (maar aangezien 't niet overal verkocht wordt zal ik 't wel op internet bestellen). Dat is het boekje/cd van Guusje Nederhorst. De cd is Saskia helemaal wild van op het kdv, ze wil 'm steeds opnieuw horen en 't boekje dat erbij zit lijkt me hartstikke leuk om voor te lezen.

Zag er van de week 1 staan op marktplaats.

Jolie
  zondag 30 oktober 2005 @ 11:01:38 #7
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_31803547
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 10:57 schreef Rottdog het volgende:
Ik ben op zoek naar 'woezel en pip' om voor te lezen. (maar aangezien 't niet overal verkocht wordt zal ik 't wel op internet bestellen). Dat is het boekje/cd van Guusje Nederhorst. De cd is Saskia helemaal wild van op het kdv, ze wil 'm steeds opnieuw horen en 't boekje dat erbij zit lijkt me hartstikke leuk om voor te lezen.

Zag er van de week 1 staan op marktplaats.

Jolie
zo duur zijn ze niet, dus dan koop ik net zo lief een nieuwe die gegarandeerd krasvrij is
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  zondag 30 oktober 2005 @ 11:10:14 #8
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_31803739
Gemaild Livelink. Jolie slaapt nu uiteraard wel dus ik heb alle tijd van de wereld oh nee ik ben aan het werk het is immers zondag. En dan toch als ik in die map kijk en foto's van mijn kleine meisje in die schommel zie slik ;')

Ik vind die grapjes ook zo leuk, ze moet hard lachen als wij het ook echt grappig vinden. Moet wel eerlijk zeggen dat we vaak grapjes met haar uithalen en d'r soms een beetje in de maling nemen dus heel raar is het niet
  zondag 30 oktober 2005 @ 11:46:10 #9
37150 livelink
pi_31804600
En ontvangen. Hardstikke bedankt!

Je kind af en toe een beetje plagen hoort er bij vind ik. Het is ook iets wat ze moeten leren. Maar mijn vader was/is dan ook een echte plaagkop. Vroeger bij ons en nu bij de kleinkinderen. Is heel grappig om te zien hoe die daar mee omgaan.

Ik had nog nooit van Pip en Woezel gehoord. Wel wist ik dat Guusje Nederhorst een kinderboek had geschreven, maar dat doen tegenwoordig zo veel 'bekende' mensen. Gisteren hoorde ik dat Barry Hay ook al een kinderboek had geschreven. Vroeger gingen ze allemaal schilderen en nu gaan ze kinderboeken schrijven.
Tot zover mijn vooroordelen
pi_31807081
Ik weet dat er een appart flimpjes topic is, maar ik zet hem toch even hier. Op dit filmpje (net gemaakt) is heel goed te horen hoe Jans praat. Vandaar dat ik het meestal over een donald duck geluidje heb. Ze maakt er ook altijd veel gebaren bij. Mijn inziens om haar taal kracht bij te zetten. Snappen jullie mijn zorgen?

afbeelding]http://home.tiscali.nl/~casteleijn/kletskous.avi]afbeelding
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
pi_31807191
Luchtbel wat leuk die humor!!!!

Livelink, vervelend joh die buien van Job. Slaapt Katja er wel lekekr doorheen? Voor jou zelf ook vermoeiend. En is Job overdag wel een beetje te pruimen na zulke nachten?

Ik moet wel lachen om je vooroordelen hoor. Zelf denk ik er net zo over. Wat zou het volgende project van de bekende nederlander zijn? O wacht je vergeet ook nog de collums
Het voelt heerlijk!!!!
  zondag 30 oktober 2005 @ 13:39:06 #12
37150 livelink
pi_31807405
Ik heb net het filmpje bekeken. Ik snapte je zorgen al wel, maar dit komt inderdaad over alsof Janneke zelf ook enorm gefrustreerd is met die gebaren erbij. Logisch dat je hiermee hulp hebt gezocht.

Hoe lukt het met de nieuwe benadering tot nog toe?
  zondag 30 oktober 2005 @ 13:39:53 #13
61800 Rottdog
May all your dreams come true
pi_31807434
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 11:01 schreef E.T. het volgende:

[..]

zo duur zijn ze niet, dus dan koop ik net zo lief een nieuwe die gegarandeerd krasvrij is
Het was een nieuwe http://www.marktplaats.nl(...)dschriften/c201.html
pi_31807589
Nou vandaag eigenlijk geen nieuwe woordjes of woordjes van gisteren gehoord. Maar het zal ook wel even de tijd nodig hebben denk ik.
Het voelt heerlijk!!!!
pi_31807920
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 11:46 schreef livelink het volgende:
Ik had nog nooit van Pip en Woezel gehoord. Wel wist ik dat Guusje Nederhorst een kinderboek had geschreven, maar dat doen tegenwoordig zo veel 'bekende' mensen. Gisteren hoorde ik dat Barry Hay ook al een kinderboek had geschreven. Vroeger gingen ze allemaal schilderen en nu gaan ze kinderboeken schrijven.
Tot zover mijn vooroordelen
precies wat ik dacht, dus ik zag 't boek wel overal liggen maar 't is nou niet 't eerste dat ik zou kopen. maar als het echt zo leuk is wil ik 't natuurlijk ook wel eens lezen/zien!

jessie, fijn dat die logopediste zo'n leuke meid is en jullie een aantal nieuwe handvaten heeft gegeven om met jannekes praten om te gaan. en gisteren dus meteen al resultaat! ik hoop zo voor jullie en voor janneke dat ze zich snel wat beter verstaanbaar kan maken. heel veel succes ermee!
pi_31807973
oh en livelink, jeetje een paar uur krijsen is wel erg lang. zeker 's nachts. arme job, en arme jullie. hopelijk is 't snel voorbij!
pi_31808703
Wij hebben Woezel en Pip hier ook liggen en Jadey vindt de cd niks aan ET. De liedjes zijn zo zoetsappig, het is misschien ook meer voor kinderen van jonge leeftijd alhoewel die weer niet zolang naar een verhaal kunnen luisteren. De liedjes zijn zo langzaam.
Hier ligt Dikkie Dik goed in de markt.

Jessie ik denk niet dat je zomaar stappen hebt ondernomen voor Janneke. Het zien van het filmpje bevestigd dit alleen maar, je hebt er goed aan gedaan hoor. En wat goed zeg dat ze nu al woordjes oppakt. ik kan mij er eigenlijk best wel wat bij voorstellen dat je weer terug gaat naar "woordjes-praten" vind je uitleg zeer plausibel! Het gaat toch om de herhaling en dan kan het mijn inziens niet simpel genoeg zijn, ja toch.
  zondag 30 oktober 2005 @ 14:36:43 #18
37150 livelink
pi_31809063
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 13:57 schreef bixister het volgende:
oh en livelink, jeetje een paar uur krijsen is wel erg lang. zeker 's nachts. arme job, en arme jullie. hopelijk is 't snel voorbij!
Het is al sinds zijn geboorte eens in de zoveel tijd raak. Toen hij nog maar een paar weken oud was heeft hij het een keer gepresteerd om van 23.00 tot 05.00 onafgebroken te schreeuwen. Het is gelukkig niet altijd zo, maar zo eens in de maand is het wel een paar nachten achter elkaar raak.

Hij haalt zijn slaap overdag wel weer in en is dan ook gewoon zijn eigen, lieve zelf. Maar die nachten dat het mis gaat heb ik soms heel veel moeite om aardig tegen hem te blijven.
  zondag 30 oktober 2005 @ 18:21:40 #19
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_31815634
Jeetje lilvelink.. kan me heel goed voorstellen dat je dan niet altijd aardig kan blijven hoor. Lijkt me een heel logische reactie.

Jessie, wat goed dat Janneke al een paar woorden meteen goed uitspreekt! Lijkt me iig een goede motivatie om er mee door te gaan!

Rottdog, tnx! Ik ga iig even mailen. Ik wist tot voor kort helemaal niet dat die cd er was met dat boekje. Totdat ze op het kdv vertelden dat Saskia het zo geweldig vond. Ik heb 't ook nog niet in de winkel gezien (nou heb ik er dus ook nog niet echt naar gekeken). Verder vind ik van kinderboeken en cd's het belangrijkste dat het kind het leuk vind.. en dan maakt het me niks uit wie het geschreven/gemaakt heeft. Die dingen bewijzen zichzelf (of niet) aangezien kinderen niet doen alsof ze iets leuk vinden
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  zondag 30 oktober 2005 @ 18:32:36 #20
24188 Belana
kloon van belana
pi_31815927
jessie, hoewel ik je al heel serieus nam in je zorgen, maakt het filmpje idd heel duidelijk wat je bedoelt. Het klinkt echt vreemd en natuurlijk is het logisch dat je hulp hebt gezocht!
stormy waters...
sailin'
  zondag 30 oktober 2005 @ 18:38:29 #21
24188 Belana
kloon van belana
pi_31816085
Nou, sprookjeswonderland was erg leuk! Liam was wel onder de indruk ban alles Nou is hij ook ziekig, dus hij is sowieso niet helemaal zichzelf het arme kind. Ik moet zeggen dat het voor kleinere kinderen echt een feestje is daar!
Ik zal ff foto's uploaden

Net laat Liam me boven komen en vertelt mij : nee, nee, nee al druk hoofdschuddend. Dus ik zeg, wat nee? "nee sjape" was het antwoord... bijdehand!
Ik hoop dat hij vanacht weer een keer lekker slaapt, want de wallen staan onder zijn ogen! En morgen moet ie nog naar de oppas ook...
stormy waters...
sailin'
  zondag 30 oktober 2005 @ 18:52:13 #22
54058 babyfeet
08-09-2010 Trouwen!!!!!
pi_31816439
Het is inderdaad wat je zegt jessie .. had niet verwacht dat het zo zou zijn eigenlijk
nu begrijp ik echt wat je bedoelt , en een moeder instinkt is altijd het beste vind ik

maar wat kan ze lief schrijven zeg
pi_31817031
Jessie, ik bedoelde met mijn stukje niet dat ik therapie/hulp voor Janneke onnodig vond oid (misschien kwam het zo op je over?), ik heb het vanaf het begin juist goed van je gevonden.
Ik begreep alleen de theorie achter 'herhalen' niet echt maar zag op internet dat veel kinderen een soort papegaaifase hebben als ze gaan praten (ik ken 't alleen niet uit mijn omgeving, hier gingen ze juist direct goed praten, in zinnetjes enzo). Vandaar. En Sugar (ik zag in het fototopic dat Maria staat - wat leuk!), de intuitieve manier die veel moeders gebruiken (in elk geval in onze cultuur, in andere soms ook en soms totaal niet) wordt 'motherese' genoemd; of dat noodzakelijk is voor de stimulering vd taalontwikkeling van kinderen is niet bekend. De ene stroming zegt van wel, de andere van niet (ook doordat motherese dus niet in elke cultuur voorkomt terwijl kinderen ook daar gewoon leren praten).
Dat boekje erover heb ik nog niet geleend in de bieb, komt nog wel want ik vind 't wel een interessant onderwerp.
Wat ik wel tegenkwam bij het zoeken vandaag naar 'leren praten' is voor jou misschien wel interessant Jessie. De SDS heeft in juni dit jaar een Europese prijs gewonnen voor hun methode om taal te stimuleren bij kinderen met Down Syndroom en kinderen met een verstandelijke handicap. Zij lopen met taalbegrip vaak voor in hun ontwikkeling vergeleken bij het zelf kunnen praten. Ze hebben daarom een cd-rom ontwikkelt (die voor 15 euro online te koop is) waar het zelf leren praten gestimuleerd wordt met filmpjes, opdrachten en leren lezen (!). De cd-rom is geschikt voor kinderen met DS vanaf 3 jaar. Je kunt er hier meer over lezen. Janneke heeft geen DS maar ik kreeg de indruk dat de problemen die ze heeft wel overeenkomen. Misschien kent je logopediste deze methode wel (al lijkt hij nog vrij nieuw te zijn) en kun je met haar bespreken of het voor Janneke iets is (als het jou tenminste wat lijkt)? Het leuke eraan vind ik dat het probeert aan te sluiten bij de goed ontwikkelde (visuele) kanten om zo de achterblijvende spraakontwikkeling te stimuleren.
Een citaatje uit De Telegraaf:
quote:
De cd-rom is door de SDS ontwikkeld in samenwerking met onder meer de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Op de cd-rom worden praktische tips gegeven om kinderen die moeilijk leren praten, zoals verstandelijk gehandicapten, al voordat ze naar school gaan te leren lezen. "Door taal niet alleen hoorbaar maar ook zichtbaar aan te bieden gaat op den duur ook het praten beter", liet een woordvoerder van de stichting weten.

Volgens de SDS heeft allerlei onderzoek aangetoond dat de methode bij kinderen met het syndroom van Down al vanaf een jaar of drie goed werkt. " Dat allereerste stukje leesvaardigheid kan dan worden gebruikt om de productie van spraak te vergroten, de zinsbouw te oefenen en de uitspraak te verbeteren."
Misschien een vreemd idee, leren lezen, is natuurlijk een heel andere invalshoek, maar misschien werkt het ook? Meer info: http://www.stichtingscope.nl/lezen.htm
/edit Onze bieb blijkt hem ook te hebben (andere vestiging maar wel beschikbaar) dus wie 't leuk vindt om die cd-rom eens te bekijken kan 'm misschien ook gewoon in de bieb lenen/bestellen.

[ Bericht 3% gewijzigd door poemojn op 30-10-2005 19:49:00 ]
  zondag 30 oktober 2005 @ 22:44:30 #24
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_31824594
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 13:27 schreef jessie het volgende:
Ik weet dat er een appart flimpjes topic is, maar ik zet hem toch even hier. Op dit filmpje (net gemaakt) is heel goed te horen hoe Jans praat. Vandaar dat ik het meestal over een donald duck geluidje heb. Ze maakt er ook altijd veel gebaren bij. Mijn inziens om haar taal kracht bij te zetten. Snappen jullie mijn zorgen?

afbeelding]http://home.tiscali.nl/~casteleijn/kletskous.avi]afbeelding
Nu ik het filmpje gezien heb snap ik je zorgen Jessie. Ik kon me niet zoveel voorstellen bij "donald duck" geluiden, maar nu snap ik wat je bedoeld . D'r fijne motoriek is trouwens wel heel keurig, en zo te zien is ze linkshandig hè?
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
pi_31824995
Ehh rechtshandig
Ja daar ben ik ook blij om. Want bij dyfasie (waar Jans heel veel kenmerken van heeft) komt ook vaak een slechte motoriek voor. En de grove en de fijne is bij haar juist erg goed.

Poemojn ik snap dat je het goed bedoelt, maar ik zit gewoon even niet op deze dingen te wachten. Bij bv dyfasie word ook gebruik gemaakt van eerst leren lezen om de taal beter te gaan spreken. En ik wil er gewoon nog even niet aan denken dat ze dit bijvoorbeeld heeft.
De logopediste zal heus wel in de juiste stappen te werk gaan. En aangezien ik zelf echt niet op mijn achterhoofd gevallen ben zie ik wel in dat men niet gelijk met bovenstaande maatregelen gaat werken als blijkt dat een simpelere stap ook nog zou kunnen werken.
Nogmaals ik snap echt wel dat je het goed bedoeld, maar doe maar ff niet, ok?
Het voelt heerlijk!!!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')