abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31773341
Vraagje voor de oostblok-kenners: voor een kleine bussiness-trip wil ik een paar dagen naar polen; om precies te zijn naar Ostrow Wielkopolski. Nou heb ik alleen geen idee hoe ik daar het beste kan komen vanuit Den Haag.

In eerste instantie wilde ik de trein pakken (uit gewoonte ); op zich vind ik 19 uur in de trein zitten niet zo heel erg, maar ik zou wel graag rond 't middaguur daar willen zijn, in plaats van ergens heeel erg vroeg in de ochtend of laat in de middag, en dat schijnt onmogelijk te zijn met de poolse dienstregeling. De NS-mevrojen hadden in ieder geval netzoveel moeite als ik om een werkbaar traject te bedenken.

Iemand suggesties? Is omreizen via warschau een idee? Of 't vliegtuig nemen, of wordt dat meteen veeel te duur? En hoe zit 't eigenlijk met de openingstijden voor de kaartverkoop op poolse stations, en tot hoe laat kun je poolse hotels nog binnenstruinen?
pi_31775891
Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
pi_31777446
quote:
Dank; heb ik overheengekeken toen ik de faq doorspitte om twee uur 's nachts
pi_31777512
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 12:44 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

De FAQ.
Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 13:15:02 #5
133753 crazy-one
Enjoy the live still it can...
pi_31778278
hey, je kunt met de bus vanuit NL naar Wroclaw : en vanuit daar trein naar Ostrow ( totale kosten 120 euro) heen en terug. meer info over de busverbindingen: www.eurotrans.com.pl/nl/ Er zijn ook treinen, ik zou persoonlijk navraag doen bij de NL-internationaal loket. Zeg erbij dat het je niets uitmaakt waar je uit Nederland vertrekt als als je maar in Wroclaw komt. Je kunt ook via Poznan hoewel Ostrow toch dichter bij Wroclaw ligt. Voor Info over de treinverbindingen in PL zelf kun je mailen naar : infoeuropa@intercity.pkp.pl in het Engels natuurlijk. Vraag ook gelijk voor de treinverbindingen vanuit Nederland naar Wroclaw. Er is bv. treinverbinding vanuit Brussel rechtstreeks met Warszawa via Poznan, en deze kost 50 euro reteur. Lees mijn andere reactie hierover.

greez en succes
pi_31778953
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 12:46 schreef Jaguarized het volgende:

[..]

De FAQ.
pi_31778996
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 12:44 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

Yeah right!
pi_31791564
In Wroclaw weet ik nog wel een goedkoop hotelletje waar de receptie tot een uur of 11 open is. Maar het beste wat je kunt doen als je op onlogische tijden aankomt, is van tevoren wat regelen qua slaapplaats.
pi_31792656
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 13:15 schreef crazy-one het volgende:
Er is bv. treinverbinding vanuit Brussel rechtstreeks met Warszawa via Poznan
Dank voor de info. Zal 't morgen eens nachecken bij NS internationaal. Overigens heb ik wel 't idee dat als ik om een beetje normale tijd in ostrow wil aankomen dat het het handigste is om de dag van tevoren naar poznan of wroclaw te reizen. Heb ik ook minder gedoe met onlogische tijden, en mezelf moeten haasten om nog op tijd in een hotel aan te komen.
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 22:24:08 #10
133753 crazy-one
Enjoy the live still it can...
pi_31793822
ik schat dat je +- totaal 15 uur onderweg bent naar Ostrow. Dit is incl. overstap in Wroclaw of Poznan.

Dank voor de info. Zal 't morgen eens nachecken bij NS internationaal. Overigens heb ik wel 't idee dat als ik om een beetje normale tijd in ostrow wil aankomen dat het het handigste is om de dag van tevoren naar poznan of wroclaw te reizen. Heb ik ook minder gedoe met onlogische tijden, en mezelf moeten haasten om nog op tijd in een hotel aan te komen.
[/quote]
pi_31796152
Om 08:15 aankomen is niet heel vroeg dunkt me, vandaar:

Hannover-Poznan kan o.b.v. het Sparnight tarief van 39 Euro.

Den Haag Centraal 30.10.05 ab 16:38 5 IC 561 InterCity
Fahrradmitnahme begrenzt möglich
Amersfoort 30.10.05 an 17:36 1
Amersfoort 30.10.05 ab 17:56 2 IC 147 InterCity
Fahrradmitnahme reservierungspflichtig, Fahrradmitnahme begrenzt möglich, Bitte reservieren, BordBistro
Hannover Hbf 30.10.05 an 21:18 9
Hannover Hbf 30.10.05 ab 23:08 9 EN 347 EuroNight
SparNight Angebot gültig, Reservierungspflicht, zzgl. Aufpreis, Schlafwagen, Liegewagen, Ruhesessel (Sleeperette), BordRestaurant, Schwerbehindertenabteil
Poznan Gl. 31.10.05 an 05:48
Poznan Gl. 31.10.05 ab 06:15 76220 Zug
nur 2. Klasse
Ostrow Wlkp. 31.10.05 an 08:15

Poznan Gl. 31.10.05 ab 06:15 76220 Zug
nur 2. Klasse

Dan nog een grote tip.

Vergeet NS, neem contact op met de Treinreinswinkel.

www.treinreiswinkel.nl

Gewoon bellen of langsgaan bij de winkel in Leiden. Vaak veel en veel betere service dan NS. (NS? Service???)
pi_31796181
NB:

Voortaan niet meer reppen over OOSTBLOK. Dat bestaat al sinds 1990 niet meer. Voortaan de term Centraal-Europa of Midden-Europa gebruiken.

POLEN lijkt meer op Duitsland dan op Wit-Rusland of Oekraine.
pi_31796360
quote:
En hoe zit 't eigenlijk met de openingstijden voor de kaartverkoop op poolse stations, en tot hoe laat kun je poolse hotels nog binnenstruinen?
Kaartverkoop: dat is bijna nooit een probleem, zeker niet op intercity stations. Ook kleine stations zijn lang open. En als dat niet zo is dan een kaartje kopen bij de conducteur. Spoorwegpersoneel spreekt in de regel alleen Pools. Nergens kaartautomaten.

Let op. In Polen heb je verschillende soorten snelle treinen. EX is het duurste en reserveringsplichtig. IC is ook vrij duur. De D-treinen (pociag pospiesny) zijn snel en ongeveer de helft minder duur. Stoptrein (pociag osobowy) zijn nog goedkoper. Het treintype staat op de online routeplanners en op de gele posters die op de meeste stations hangen met alle aankomsten (przyjazd) en vertrekken (odjazd).

Hotels kun je nog laat binnen. Wat is laat? In ieder geval wel tot het einde van de avond en in de grote steden uiteraard de hele nacht.
pi_31796594
quote:
Er is bv. treinverbinding vanuit Brussel rechtstreeks met Warszawa via Poznan, en deze kost 50 euro reteur. Lees mijn andere reactie hierover.
Deze trein wordt voor het eind van dit jaar ingekort en rijdt nog van/naar Keulen (dus de handige stations in Duisburg en Hannover blijven wel). Deze trein is prima om 's nachts naar Polen te reizen met een ligplaats.

De retourprijs is absoluut geen 50 Euro. Het tarief is vanaf 29 Euro enkel voor een stoel of vanaf 39 Euro enkel voor een ligplaats. Dat is het zogeheten Sparnight tarief, dat niet via NS te boeken is, maar wel via DB, PKP en !!! de Treinreiswinkel !!! in Leiden.
pi_31797700
Hoe naar Ostrow.

Eerst met de trein naar Poznan

Den Haag Centraal 01.11.05 ab 10:38 5 IC 537 InterCity
Fahrradmitnahme begrenzt möglich
Amersfoort 01.11.05 an 11:36 1
Amersfoort 01.11.05 ab 11:54 2 IC 143 InterCity
Fahrradmitnahme reservierungspflichtig, Fahrradmitnahme begrenzt möglich, Bitte reservieren, BordBistro
Szczecin Glowny 01.11.05 an 19:38
Szczecin Glowny 01.11.05 ab 20:35 D 82200 Schnellzug

Poznan Gl. 01.11.05 an 23:20

Om 23:52 vertrekt de bus naar Ostrow Wlkp met eindbestemming Zakopane vanaf het busstation, naast het treinstation. Aankomst Ostrow Wlkp 02:02.

Pools busboekje: http://www.rozklady.com.pl/ (niet alle verbindingen staan erin, soms heb je de regionale sites nodig van de Poolse busdienst PKS).

Busboekje Konin: http://www.pkskonin.za.pl/tabprzys1.html

Heb een beetje moeite me in je reis in te leven (bv reis je in het weekend of niet, welke dag reis je, dit is essenteel om een treinreis te plannen!!).

Vanaf het busstation in Poznan (naast treinstation) kun je per bus naar Ostrow W. (busstation) op de volgende tijden (reistijd tussen haakjes):
01:20 (02:00), 05:00 (02:08), 10:00 (02:46), 14:00 (02:10), 16:15 (02:50)

en van Ostrow W. naar Poznan:
01:20 (02:00), 04:55 (02:45), 07:05 (02:15), 08:05 (03:00), 12:48 (02.27)

Deze bussen dienen dagelijks te reizen muv enkele feestdagen en "KURS OBSŁUGIWANY PRZEMIENNIE PRZEZ DWĶCH PRZEWOŹNIKĶW". Ik meen "maximaal twee stuks bagage", maar ben niet zeker.
quote:
http://www.pks.poznan.pl/
Het kan heel goed dat er nog (veel) meer verbindingen zijn. In Polen rijden de laatste jaren steeds meer privebedrijven met microbussen. Meestal zijn de haltes/stations daarvan een beetje weggemoffeld in een zijstraatje bij het station. Dat moet je dus even weten te vinden dan.

Als je nog info wil over busverbindingen op andere steden help ik.
pi_31798619
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 00:40 schreef Frank__NL het volgende:
Heb een beetje moeite me in je reis in te leven (bv reis je in het weekend of niet, welke dag reis je, dit is essenteel om een treinreis te plannen!!).
Kan ik me voorstellen. Bij deze: ik wil naar een tweedehandsmachinehandel in polen, om daar wat machinerie te bekijken en aan te schaffen, voor een uit de hand gelopen hobby . Ik wil twee of drie uur bij dat bedrijf doorbrengen, dus eigenlijk zou ik het liefst tijdens kantoortijden willen aankomen, zodat ik niet drie uur op een station moet gaan lopen wachten, danwel dat ik om kwart voor vijf kom aanzetten (dat laatste kan wel, maar liever niet).

Daarnaast ben ik ook liever een beetje fris; ik zie 't eigenlijk niet zo zitten om na een treinreis van 19 uur direct allerlei detailinformatie door te moeten nemen. Daarom dat ik 't op zich een prettiger idee vind om de dag van tevoren in poznan of wroclaw aan te komen, de dag daarna naar ostrow te gaan, daarna eventueel nog een dagje sightseeing te doen en daarna de trein terug te nemen.

Overigens heb ik van de eigenaar van het poolse bedrijf waar ik langsga begrepen dat 11-13 november en 29oktober-1 november katholieke feestdagen zijn; ik heb een conceptafspraak staan om maandag 7 november, eventueel dinsdag, in Ostrow te zijn.
pi_31798846
Ah, da's wel fijne business zo. Als ik de treinverbindingen bekijk zou ik dan zeker in Poznan overnachten. Met de bovenstaande bustijden moet je er wel kunnen komen lijkt me.

=QUOTE==
Daarnaast ben ik ook liever een beetje fris; ik zie 't eigenlijk niet zo zitten om na een treinreis van 19 uur direct allerlei detailinformatie door te moeten nemen.
=========

Kan ik me voorstellen. Nou, dan neem je toch een van de superdeluxe tickets in een tweepersoonscabine met douche in de nachttrein Brussel-Warschau. Geintje. Ik weet niet of dat bestaat :-).

Maar nu ik het zo lees zou ik het volgende doen. Met de beste verbinding naar Ostrow Wlkp. Je komt aan om 08:15. Nu nog even uitzoeken waar een goed zwembad is, en fris jezelf uitgebreid op :-)
pi_31798934
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 01:30 schreef Frank__NL het volgende:

Maar nu ik het zo lees zou ik het volgende doen. Met de beste verbinding naar Ostrow Wlkp. Je komt aan om 08:15. Nu nog even uitzoeken waar een goed zwembad is, en fris jezelf uitgebreid op :-)
Ik bedoelde fris in de zin van uitgeslapen

(hoe is de poolse koffie trouwens?)
pi_31799270
Kawa, uitspraak "ka-vaa". Geen idee, ik drink altijd Herbata "her-ba-ta" en geen "her-baa-ta", want dat is Nederpools.

==QUOTE==
Ik bedoelde fris in de zin van uitgeslapen
=====

In dat geval in de avond een lift verwerven op de parking Bolder langs de A1 bij Holten in de slaapcabine van een chauffeur die naar of door Poznan rijdt. :-)
pi_31853609
Vanmiddag treinkaartjes bij de treinreiswinkel gekocht (inderdaad goed & goedkoop); kgeloof alleen dat er nog een kaartje van duisburg->utrecht in leiden is blijven liggen . Kom nu zondag 05:48 aan op poznan glowny,vertrek dinsdag 21:11, met sparnight. Moet nog een hotel regelen, maar twijfel nog een beetje tussen doortreinen naar wroclaw of in poznan blijven (6 uur 's morgen zondags lijkt me niet de meest geschikte tijd voor allerlei toeristische dingen, en ik ben helaas geen vogelliefhebber ).
pi_31854287
Ah, goed dat die Sparnights er nog waren!! Tien dagen voor vertrek ongeveer. Je kan natuurlijk ook doorreizen naar Warschau. Bij het weststation van Warschau staat ook de bus naar Kampinos te wachten, zodat je een mooie trektocht door het Kampinoski Nationaal Park kan maken. :-)

Waarschijnlijk kost het je niks extra, want jouw ligplaats wordt tussen Poznan en Warschau toch niet meer verhuurd, en 't Sparnight tarief naar Warschau is hetzelfde...... Of ff naar Suwalki en terug.
pi_31854771
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 23:38 schreef Frank__NL het volgende:
Ah, goed dat die Sparnights er nog waren!! Tien dagen voor vertrek ongeveer. Je kan natuurlijk ook doorreizen naar Warschau. Bij het weststation van Warschau staat ook de bus naar Kampinos te wachten, zodat je een mooie trektocht door het Kampinoski Nationaal Park kan maken. :-)

Waarschijnlijk kost het je niks extra, want jouw ligplaats wordt tussen Poznan en Warschau toch niet meer verhuurd, en 't Sparnight tarief naar Warschau is hetzelfde...... Of ff naar Suwalki en terug.
[dom blondje]
Kun je die tickets nog laten wijzigen dan?
[/dom blondje]
pi_31859070
[wijze uil]

Dat kan zeker.

[/wijze uil]

Als je de tickets voor deze trein (Jan Kiepura Euronight) in Polen koopt, kun je er zelfs gratis intercitytickets bij krijgen naar andere bestemmingen in Polen. Of de Treinreiswinkel daar ook aan meedoet weet ik niet (betwijfel ik), maar je zou eens navraag kunnen doen. Dan kun je ook naar bijvoorbeeld Bydgoszcz / Gdansk (goede aansluiting op jouw nachttrein), of in Warschau nog een ticket nemen naar Ostrow Mazowiecka (ook een goede aansluiting naar Bialystok) :-).
pi_31862628
Ik zou liften...

gezien de vele poolse nummerborden op de wegen
Op zondag 4 december 2005 18:46 schreef Pieldeprutkarbonkel het volgende:
Als jij bij mij alles onder schijt schiet ik je ook dood.
pi_31873952
==QUOTE==
Ik zou liften...

gezien de vele poolse nummerborden op de wegen
=========

Dat was twee decennia terug een manier van reizen die door de Poolse overheid werd aangemoedigd door een premie te geven aan automobilisten die veel medeweggebruikers mee lieten rijden. De lifters hadden een soort kaart die ze bij het liften opstaken, en gaven de chauffeur een ticket uit een bonnenboekje. Daarmee konden ze een prijs winnen. De lifters kochten dat ergens, bij een postkantoor o.i.d.. Dit is misschien ook een van de redenen waarom liften in Polen populairder is dan in de meeste landen van de Unie.

Zou je liften, of lift je ook daadwerkelijk? Het woord bij de daad!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')