Hier 2 van de 12 cartoons:quote:Protesten na cartoons profeet Mohammed
In Denemarken is grote ophef ontstaan nadat een krant twaalf spotprenten van de profeet Mohammed heeft afgedrukt. Twee tekenaars zijn ondergedoken na doodsbedreigingen, het gebouw van de krant wordt bewaakt en de ambassadeurs van elf moslimlanden hebben protest aangetekend bij premier Anders Fogh Rasmussen.
Volgens de islam is het afbeelden van de profeet Mohammed verboden.
In een brief aan premier Rasmussen, gisteren, noemen de ambassadeurs de cartoons een provocatie. Ook willen ze excuses van de krant, Jyllands-Posten. De premier beraadt zich nog op een reactie. Eerder zei hij dat hij niet van plan was de persvrijheid te beknotten.
Satirische tekeningen van profeet Mohammed, zoals deze van Rasmus Sand Hoyer, leiden tot beroering in Denemarken
Spotprent Mohammed van Rasmus Sand Hoyer Zelfcensuur
De krant publiceerde de tekeningen eind vorige maand nadat een schrijver had geklaagd dat niemand zijn boek over de profeet Mohammed wilde illustreren. Jyllands-Posten vroeg zich af of meer kunstenaars aan zelfcensuur doen als het om de islam gaat.
De krant besloot de proef op de som te nemen en vroeg twaalf illustratoren een spotprent van Mohammed te maken. 'Zelfcensuur is onacceptabel, ons recht om te schrijven en te tekenen wat we willen moet blijven bestaan,' verklaarde de hoofdredactie, die de cartoons plaatste bij een artikel over zelfcensuur.
Doodsbedreigingen
De publicatie leverde een storm van protesten onder moslims op. Moslimorganisaties spraken van een 'onnodige provocatie' en in Kopenhagen demonstreerden vorig weekeinde 3.500 mensen. De redactie van de krant ontving tientallen dreigtelefoontjes en hatemails en wordt sinds enige tijd bewaakt. Twee illustratoren zijn ondergedoken na doodsbedreigingen. Opmerkelijk genoeg was een van hen een tekenaar die in zijn cartoon niet Mohammed, maar de krant op de hak nam. Hij tekende een jongetje, Mohammed, voor een schoolbord waarop in het Arabisch staat geschreven dat de redacteuren van Jyllands-Posten rechtse provocateurs zijn.
Het Deense persbureau Ritzau meldt dat naar aanleiding van de omstreden tekeningen inmiddels anti-Deense cartoons op internet circuleren (lees het bericht van Ritzau op de website van het Deense ministerie van Buitenlandse Zaken). Op de tekeningen zou zijn te zien hoe bommen exploderen boven foto's van Jyllands-Posten en hoe bloed over de nationale vlag van Denemarken vloeit.
who cares? het zijn maar tekeningen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 22:39 schreef Meki het volgende:
Tjaah zelf ernaar rieken
ze weten wat de reactie zijn ze gaan gewoon door met uitlokken
dat zien de moslims in Denemarken andersquote:Op vrijdag 28 oktober 2005 22:40 schreef SlimShady het volgende:
[..]
who cares? het zijn maar tekeningen.
my god, zullen we alle stripboeken maar verbannenquote:Op vrijdag 28 oktober 2005 22:43 schreef Meki het volgende:
[..]
dat zien de moslims in Denemarken anders
wat heeft het voor nut om dat te plaatsen ? welke doel heeft het meegebracht ?
quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 22:47 schreef longinus het volgende:
Wij maken hele fims over jezus, neem nou "the life of Brian"
quote:Always Look on The Bright Side of Life
De film deed veel stof opwaaien en hij werd gezien als een belediging van het christendom. Het einde van de film, een scène waarin slachtoffers van een massale kruisiging waaronder Eric Idle en de hoofdfiguur Brian (gespeeld door Graham Chapman) een komisch liedje zingen (Always Look on The Bright Side of Life) speelde bij die protesten een belangrijke rol.
Verschillende Engelse gemeenten verboden aanvankelijk de vertoning van de film. Dat bleek echter weinig zoden aan de dijk te zetten, want mensen gingen naar gemeenten waar de film wel werd vertoond om hem daar te bekijken. In Ierland was de film gedurende acht jaar verboden, en in Noorwegen gedurende een jaar. Het Noorse verbod dreef de populariteit van de film in Zweden op, waar hij werd geadverteerd als "de film die zo grappig is dat de Noren hem verboden".
In Italië werd de film pas in 1990 voor het eerst uitgebracht.
Uh, ik ben niet links en ik praat geen bedreigingen goed hoor. Ik vind de zelfaangetrokken slachtofferrol een beetje passé. Je weet dat je gezeik krijgt met dat soort plaatjes, en om duidelijk te maken dat je er gezeik mee krijgt plaats je ze ? Nou ja, van mij mag je. Maar dan ook niet huilen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 22:57 schreef Vitalogy het volgende:
Altijd weer grappig hoe zo'n linkse stakker het gedrag van die geitenneukers probeert goed te praten.
Sja, door je roze brilletje misschien. Maar je bent dus van mening dat je alles in Nederland kan zeggen zonder enige consequentie, behalve als je iets over moslims zegt ? Zeg eens iets op de TV over Hell's Angels, of ga eens in het vak van de F-side juichen voor Feyenoord zou ik zeggen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 23:11 schreef Vitalogy het volgende:
Bla bla de consequentie die je mag verwachten in een beschaafd land is iig niet op straat onthoofd te worden voor wat voor een uitspraak dan ook.
protest mag er zeker zijn. maar hoeveel doodsbedreigingen kregen 'de jongens van monty phyton'? en 'god is een ezel' was nou ook niet echt reden voor de beste man om ondergedoken te zitten.quote:
Ja, ja. Men wordt hier op straat ook zo vaak onthoofd. Of zou het in Denemarken zo zijn?quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 23:11 schreef Vitalogy het volgende:
Bla bla de consequentie die je mag verwachten in een beschaafd land is iig niet op straat onthoofd te worden voor wat voor een uitspraak dan ook.
(hoezo weer dezelfde nutteloze discussie als precies een jaar geleden)
niet zo best dat je criminele organisaties gelijk stelt aan moslims.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 23:32 schreef gelly het volgende:
[..]
Sja, door je roze brilletje misschien. Maar je bent dus van mening dat je alles in Nederland kan zeggen zonder enige consequentie, behalve als je iets over moslims zegt ? Zeg eens iets op de TV over Hell's Angels, of ga eens in het vak van de F-side juichen voor Feyenoord zou ik zeggen.
Doodsbedreigingen zijn juist modern. D'r zijn toch de afgelopen tijd genoeg linkse en rechtse politici bedreigd enkel om hun mening ? Dat wij niet meer zo gelovig zijn wil niet zeggen dat we niet op andere vlakken een kort lontje hebben.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 23:43 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
protest mag er zeker zijn. maar hoeveel doodsbedreigingen kregen 'de jongens van monty phyton'? en 'god is een ezel' was nou ook niet echt reden voor de beste man om ondergedoken te zitten.
gregorius nekschot vind ik van een heel ander allooi, maar doodsbedreigingen zijn wat eng en ouderwets.
modern of ouderwets, ze zijn onoirbaar.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 23:48 schreef gelly het volgende:
[..]
Doodsbedreigingen zijn juist modern. D'r zijn toch de afgelopen tijd genoeg linkse en rechtse politici bedreigd enkel om hun mening ? Dat wij niet meer zo gelovig zijn wil niet zeggen dat we niet op andere vlakken een kort lontje hebben.
Waar doe ik dat ? De gemiddelde Ajaxfan slaat je ook niet voor je bakkes als je een Feyenoord shirt aanhebt, net als dat de gemiddelde moslim geen doodsbedreigingen stuurt.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 23:45 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
niet zo best dat je criminele organisaties gelijk stelt aan moslims.
ik zie hells angels en de harde kern van bovengenoemde voetbalsupporters wel degelijk als criminele organisaties. iets wat ik niet zeg over de moslim die gewoon naar de moskee gaat en zijn geloof beleidt.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 23:50 schreef gelly het volgende:
[..]
Waar doe ik dat ? De gemiddelde Ajaxfan slaat je ook niet voor je bakkes als je een Feyenoord shirt aanhebt, net als dat de gemiddelde moslim geen doodsbedreigingen stuurt.
Maar als ik dikke mensen vadsig vindt en dat ze wil zeggen in het openbaar, bv een dik persoon op straat uitschelden of beginnen over dat ie moet afvallen is de kans ook aanwezig dat ik een dreun voor m'n hersens krijg.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 23:45 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
niet zo best dat je criminele organisaties gelijk stelt aan moslims.
Idd. Maar wat doe je eraan ? Nutteloze provocaties als spotprentjes van Mohammed dragen niet echt bij aan een gezonde sfeer lijkt me. Laat elkaar lekker in z'n waarde.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 23:49 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
modern of ouderwets, ze zijn onoirbaar.
daar ben ik het ook mee eens. komen we op de vraag. is vrijheid van meningsuiting belangrijker dan de vrijheid om te doden. ik snap derhalve de demonstraties die vredig verliepen, maar niet de doodsbedreigingen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 23:53 schreef gelly het volgende:
[..]
Idd. Maar wat doe je eraan ? Nutteloze provocaties als spotprentjes van Allah dragen niet echt bij aan een gezonde sfeer lijkt me. Laat elkaar lekker in z'n waarde.
Idd. Dan mogen die moslims ook niet zo'n aardige dingen over de Denen zeggen. Of over homo's. Maar nee, dan is het land te klein.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 23:53 schreef gelly het volgende:
[..]
Idd. Maar wat doe je eraan ? Nutteloze provocaties als spotprentjes van Allah dragen niet echt bij aan een gezonde sfeer lijkt me. Laat elkaar lekker in z'n waarde.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |